YLE: Espanjaan tulossa "kuukautisloma"
Espanja myöntää ensimmäisenä Euroopassa "kuukautislomaa"
Espanjassa hyväksyttiin torstaina laki, joka sallii palkallisen sairausloman myöntämisen kovasta kuukautiskivusta kärsiville.
Espanja on ensimmäinen maa Euroopassa, joka on edistänyt lainsäädäntöä kuukautiskipuihin liittyen.
Laki hyväksyttiin äänin 185154. Kuukautisvapaata tarjotaan tällä hetkellä vain harvoissa maissa ympäri maailmaa, muun muassa Japanissa, Indonesiassa ja Sambiassa.
Tämä on historiallinen päivä feministiselle edistykselle, tasa-arvoministeri Irene Montero twiittasi ennen äänestystä.
Lainsäädäntö sallii kuukautiskipuja kokeville työntekijöille oikeuden saada tarvittava määrä vapaata. Sairauspoissaoloon on haettava lääkärintodistus, kuten muistakin terveydellisistä syistä maksettavista sairauslomista.
Kelpais! Nimim. tosi runsaat ja kivuliaat kuukautiset
Kommentit (143)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän Suomessakin voi olla poissa töistä jos on kipeä kuukautisten takia! Kannattaa ollakkin jos ei pysty menemään töihin.
Ennen kun mulla todettiin endometrioosi (joka saatiin hoidolla kuriin), kivut olivat ihan järkyttävät, eikä töihin voinut mennä.Endometrioosi on hoitoa vaativa sairaus. Jos kuukautiset haittaa työntekoa, oikea osoite on lääkärin vastaanotto avun saamiseen, ei saikkulapun kirjoittamista varten.
No kuule, sieltä lääkärin vastaanotolta kun ei välttämättä mitään apua saa. Endometrioosia ei voi välttämättä hoitaa mitenkään.
Ja kivuliaat, poikkeuksellisen runsaat, tai muita häiriöitä (minulla migreenejä ja oksentelua) aiheuttavat kuukautiset voivat olla sellaiset, ettei niille löydy mitään "virallista" selitystä. Ne vaan ON.
Elämäni nöyryyttävin päivä oli, kun oksensin kuukautismigreenin takia päälleni bussissa matkalla yläasteelta kotiin. Sitä ennen olin oksentanut bussipysäkillä.
-eri
E-pillerit on hoito kuukautiskipuihin ja endometrioosiin. Jos on endometrioosi, hormonilääkitys on joka tapauksessa ainoa hoito.
Itsellä on endo ja todella kovat kuukautiskivut mutta en voi syödä hormoneita, koska ne tekevät minusta täysin seksuaalisesti haluttoman ja lisäksi heikentävät orgasmia.
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa ottaa buranaa, jos jomottaa.
Tuommoisia kun tarpeeksi keksitään, ei naisia enää palkata töihin, jos viikko kuukaudesta menee saikutteluun plus normisaikuttelut päälle (kasaantuvat samoille). Loput päivät onkin kahdeksan lasta aina joku sairaana.
Itse otan neljä kpl 800 mg buranaa päivittäin kuukautisten aikana, ei auta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän Suomessakin voi olla poissa töistä jos on kipeä kuukautisten takia! Kannattaa ollakkin jos ei pysty menemään töihin.
Ennen kun mulla todettiin endometrioosi (joka saatiin hoidolla kuriin), kivut olivat ihan järkyttävät, eikä töihin voinut mennä.Endometrioosi on hoitoa vaativa sairaus. Jos kuukautiset haittaa työntekoa, oikea osoite on lääkärin vastaanotto avun saamiseen, ei saikkulapun kirjoittamista varten.
No kuule, sieltä lääkärin vastaanotolta kun ei välttämättä mitään apua saa. Endometrioosia ei voi välttämättä hoitaa mitenkään.
Ja kivuliaat, poikkeuksellisen runsaat, tai muita häiriöitä (minulla migreenejä ja oksentelua) aiheuttavat kuukautiset voivat olla sellaiset, ettei niille löydy mitään "virallista" selitystä. Ne vaan ON.
Elämäni nöyryyttävin päivä oli, kun oksensin kuukautismigreenin takia päälleni bussissa matkalla yläasteelta kotiin. Sitä ennen olin oksentanut bussipysäkillä.
-eri
E-pillerit on hoito kuukautiskipuihin ja endometrioosiin. Jos on endometrioosi, hormonilääkitys on joka tapauksessa ainoa hoito.
Niin, elämä on valintoja. Itse en halua niitä e-pillereiden riskejä (m.m. veritulpat, kohdunkaulansyövät).
E-pillereissä on esimerkiksi monta kertaa korkeampi riski veritulppiin kuin missään koronarokotteissa, mutta silti se pitäisi vain hyväksyä ihan normaalina naisen elämään kuuluvana riskinä. No thanks.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmeellistä jos jossain hyvinvointimaassa ET saa sairauslomaa jos olet niin kipeä ettet pääse ylös sikiö asennosta
Luuletko, ettei hyvinvointivaltiossa saa hoitoa? Kuukautiskivut ovat hoidettavissa eikä mikään saikun syy.
Ei ole aina hoidettavissa. Itsellä käytössä opioidit, silti on kipuja ja lääkkeet aiheutavat myös niin huonon olon, että jokatapauksessa olen työkyvytön. Kaikkia kipuja ei voida hoitaa. Tai tiettty voitaisiin, mutta perusgynet eivät määrää esim oksikodonia, joten lopputulos on sama: hoitoa ei saa.
Vierailija kirjoitti:
Kohta taas ihmetellään mikseivät työnantajat palkkaa naisia.
Ei tuollaiset tosi vaikeat kuukautiset ole kovin yleisiä, eli tuskin sairaspoissaolot tuon vuoksi pomppaa.
Noin sen pitää ollakin, että saa sairaslomaa jos on sen tarpeessa.
Esim. Gironan kaupunki /Katalonia:
Kuukautiskipujen takia 8 tuntia vapaata kuukaudessa.
Vaatinee lääkärintodistuksen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saako miehet vastaavasti sitten jotain v1tutuslomaa?
Toki jos sinulla on kuukautiset.
Ei hätää, minua v1tuttaa vain kerran kuukaudessa, v1tutuskohtaus kestää yleensä 4 viikkoa.
Vierailija kirjoitti:
Saako miehet vastaavasti sitten jotain v1tutuslomaa?
Varmasti miehetkin saa saikkua, jos on työkyvyn vieviä kipuja.
Tässä uutisena ja erona taitaa olla se pieni kulttuurillinen ominaisuus, että jos Espanjassa tästä tehdään luvallista, KAIKKI naiset ottavat 4-5 päivää automaattisesti vapaata joka kuukausi.
suomen sannahan lupasi sinne 90000000e tuki rahaa. kuin myös kreikalle jossa on 4 pv työviikko.
En tiedä Espanjan käytännöistä, mutta noissa muissa maissa ideana on nimeomaan, ettei tarvitse hakea erikseen sairauslomatodistusta mistään. Suomessa saa kyllä palkkaa lääkärin toteaman sairauden (tms syyn, kuten kovien kuukautiskipujen vuoksi) sairausloma- ajalta, lukuunottamatta joitain tiettyjä ICD- koodeja, kuten työuupumus.
Mutta eikös naisen pitänyt pystyä ihan samaan kuin miehenkin? Ja sukupuoli on vain sosiaalinen konstrukstio, vai miten se meni?
Seuraavaksi keksivät varmaan "migreeniloman" tai "vatsatautiloman".
Vierailija kirjoitti:
Olettaisin että pahasta diagnosoidusta migreenistä saisi nyt jo sairaslomaa?
En minä ainakaan pysty tekemään migreenissä mitään. Onneksi olen tähän asti työskennellyt aina kotoa käsin.
Vierailija kirjoitti:
En tiedä Espanjan käytännöistä, mutta noissa muissa maissa ideana on nimeomaan, ettei tarvitse hakea erikseen sairauslomatodistusta mistään. Suomessa saa kyllä palkkaa lääkärin toteaman sairauden (tms syyn, kuten kovien kuukautiskipujen vuoksi) sairausloma- ajalta, lukuunottamatta joitain tiettyjä ICD- koodeja, kuten työuupumus.
No tuo on jo järjen köyhyyttä ja lisäksi naisia alentavaa. Ei kuukautiset ole mikään sairaus.
Vierailija kirjoitti:
Mutta eikös naisen pitänyt pystyä ihan samaan kuin miehenkin? Ja sukupuoli on vain sosiaalinen konstrukstio, vai miten se meni?
Miten kovasta kivusta kärsiminen sulkee pois jonkin yleisen kykenemisen? Voihan miestäkin sattua, ja mieskin saa silloin saikkua. Pointti "samaan pystymisessä" on, että naiset ja miehet ovat älyllisesti ja sosiaalisesti tasavertaisia.
Vierailija kirjoitti:
Ei kuukautiset ole mikään sairaus.
Kuka on väittänyt? Kova kipu on syy sairauslomalle sukupuoleen katsomatta. Ääliö.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olettaisin että pahasta diagnosoidusta migreenistä saisi nyt jo sairaslomaa?
En minä ainakaan pysty tekemään migreenissä mitään. Onneksi olen tähän asti työskennellyt aina kotoa käsin.
Juuri tätä tarkoitin. Eli mitä väliä mistä ne kivut tulee. Jos olet työkyvytön, olet työkyvytön.
Vierailija kirjoitti:
Itse saan joka kuukausi tapella seka mielessani (kehtaanko ylipaataan taas hakea slomaa) etta laakarin vastaanotolla slomaa menkkojen takia ja saan aina olla selittamassa pomolle, miksi olen taas poissa. Valilla pidan ihan palkattomia vapaita pahimpina vuotopaivina, koska en vaan kehtaa menna taas valittamaan asiasta. Laakarit eivat ymmarra miten runsaat kuukautiset eristaa ymparoivasta maailmasta, pahimmillaan kylpyhuoneen valittomaan laheisyyteen. Lasta yrittavana ei loydy oikein mitaan keinoa valtella runsaita kuukausia, koska luonnollisesti hormonipillerit yms. eivat ole vaihtoehto. Minun tapauksessa myoomat aiheuttaa runsaan vuodon, mutta niita ei poisteta kuitenkaan , tata olen kysynyt useammalta laakarilta. Tosin jo ennen myoomia karsin tosi runsaasta vuodosta, mutta myoomien myota vuoto on vain runsastunut.
Kyllä myoomoakin poistetaan, jo sitä paitsi sen takia että raskaitumisen esteenä voivat olla. Perehtyneelle lääkärille mars.
Suomessa on äkkiä kolmikantaneuvottelut kun alkaa joka kuukausi olemaan viisi päivää poissa.