Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

YLE: Espanjaan tulossa "kuukautisloma"

Vierailija
16.02.2023 |

Espanja myöntää ensimmäisenä Euroopassa "kuukautislomaa"
Espanjassa hyväksyttiin torstaina laki, joka sallii palkallisen sairausloman myöntämisen kovasta kuukautiskivusta kärsiville.

Espanja on ensimmäinen maa Euroopassa, joka on edistänyt lainsäädäntöä kuukautiskipuihin liittyen.

Laki hyväksyttiin äänin 185154. Kuukautisvapaata tarjotaan tällä hetkellä vain harvoissa maissa ympäri maailmaa, muun muassa Japanissa, Indonesiassa ja Sambiassa.

Tämä on historiallinen päivä feministiselle edistykselle, tasa-arvoministeri Irene Montero twiittasi ennen äänestystä.

Lainsäädäntö sallii kuukautiskipuja kokeville työntekijöille oikeuden saada tarvittava määrä vapaata. Sairauspoissaoloon on haettava lääkärintodistus, kuten muistakin terveydellisistä syistä maksettavista sairauslomista.

Kelpais! Nimim. tosi runsaat ja kivuliaat kuukautiset

Kommentit (143)

Vierailija
141/143 |
08.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maailman paras jauhosanna laittoi nimen paperiin niin voi espanjalaiset köllötellä: https://www.kauppalehti.fi/uutiset/suomi-ja-espanja-eri-eussa-syyna-mar…

Vierailija
142/143 |
08.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmeellistä jos jossain hyvinvointimaassa ET saa sairauslomaa jos olet niin kipeä ettet pääse ylös sikiö asennosta

Buranaa vaan tarpeeksi napaan. Itse oon popsinut aikoinaan kuukautiskipujen ja kuukautisten aikana olleiden päänsärkyjen takia niin paljon buranaa, että vatsa meinasi hajota. Nyt välttelen sitä kuin ruttoa. Olen myös syönyt e-pillereitä ihan vaan välttääkseni kuukautisiani ja kipujani. Olisipa ollut tuollainen sairausloma silloin. Nyt en enää onneksi tarvi. Välillä mietin töissä, miten nuoret naiset pärjää, kun vessaan ei pääse kuin taukojen aikana.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/143 |
08.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt hurrataan ja juhlitaan eikä edes tajuta miten paljon tämä heikentää naisten asemaa työmarkkinoilla. Aivan idioottimainen uudistus.