Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

YLE: Espanjaan tulossa "kuukautisloma"

Vierailija
16.02.2023 |

Espanja myöntää ensimmäisenä Euroopassa "kuukautislomaa"
Espanjassa hyväksyttiin torstaina laki, joka sallii palkallisen sairausloman myöntämisen kovasta kuukautiskivusta kärsiville.

Espanja on ensimmäinen maa Euroopassa, joka on edistänyt lainsäädäntöä kuukautiskipuihin liittyen.

Laki hyväksyttiin äänin 185154. Kuukautisvapaata tarjotaan tällä hetkellä vain harvoissa maissa ympäri maailmaa, muun muassa Japanissa, Indonesiassa ja Sambiassa.

Tämä on historiallinen päivä feministiselle edistykselle, tasa-arvoministeri Irene Montero twiittasi ennen äänestystä.

Lainsäädäntö sallii kuukautiskipuja kokeville työntekijöille oikeuden saada tarvittava määrä vapaata. Sairauspoissaoloon on haettava lääkärintodistus, kuten muistakin terveydellisistä syistä maksettavista sairauslomista.

Kelpais! Nimim. tosi runsaat ja kivuliaat kuukautiset

Kommentit (143)

Vierailija
101/143 |
16.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toista perässäni: lääkärin määräämiä tulehduskipulääkkeitä.

Minkä nimisiä tulehdukipulääkkeitä lääkäriltä voi saada? Kertooko jokin tutkimus, että ne tehoavat ja sopivat kaikille, jotka kärsivät kuukautiskivuista? Onko niillä mitään sivuvaikutuksia?

Vierailija
102/143 |
16.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kukaan ei puhunut opioideista paitsi sinä.

Et sitten itse pysty nimeämään yhtään tehokasta, kaikille soveltuvaa kipulääkettä kuukautiskipuihin? Idiootti.

Luetun ymmärtäminen? Toista perässäni: lääkärin määräämiä tulehduskipulääkkeitä. Saat niitä lääkäriltä, joka päättää mitä määrää. Sitä varten pitää varata aika ja käydä läpi vaihtoehtoja.

Kuule kun niitä lääkärin määräämiä vahvempia tulehduskipulääkkeitä ei ole mitään loputonta valikoimaa.

Yleensä ne ovat vielä mahalle hyvin haitallisia, ja sitten kun tulee raja vastaan, ei usein pysty enää mitään tulehduskipulääkettä käyttämään. Minulle tuli vuosien säännöllisestä Voltarenin käytöstä mahahaava. (Ja Voltaren on muutenkin aika vaarallinen lääke. Tabletteina siis, en tarkoita sitä geeliä tietenkään...)

Nykyään en voi mahani takia ottaa kuukautiskipuihini muuta kuin Panadolia, mikä ei juurikaan auta, vähän vain helpottaa. Olen kahtena päivänä kuukaudesta käytännössä työkyvytön.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/143 |
16.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Naiset on vaan niin kipuherkkiä.

Mulla esim. luunmurtuma ei tunnu juuri miltään ja muutaman murtuman kohdalla on lääkärikin ihmetellyt, että miten murtumasta aiheutuvaa "kipua" en ole muka huomannut. Kk-kivut sen sijaan ovat pahimmillaan lamaannuttanut minut ihan täysin ja tekisi mieli vaan huutaa täyttä kurkkua, kun sattuu niin perkaleesti. 

Vierailija
104/143 |
16.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kohta siellä taas ollaan sitten käsi pitkällä tukipakettia vailla, kun alkaa maksut juosta näistä uudistuksista.

Vierailija
105/143 |
16.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksei matriarkaatista saa puhua? Sitähän tämä on. Koko yhteiskunta säädetään naisten ehdoilla toimivaksi jossa miehen osa on pelkkä maksajan osa.

Vierailija
106/143 |
16.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Naiset on vaan niin kipuherkkiä.

Mulla esim. luunmurtuma ei tunnu juuri miltään ja muutaman murtuman kohdalla on lääkärikin ihmetellyt, että miten murtumasta aiheutuvaa "kipua" en ole muka huomannut. Kk-kivut sen sijaan ovat pahimmillaan lamaannuttanut minut ihan täysin ja tekisi mieli vaan huutaa täyttä kurkkua, kun sattuu niin perkaleesti. 

Hyväasentoisia kivuttomia murtumia.

Vierailija
107/143 |
16.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa ottaa buranaa, jos jomottaa.

Tuommoisia kun tarpeeksi keksitään, ei naisia enää palkata töihin, jos viikko kuukaudesta menee saikutteluun plus normisaikuttelut päälle (kasaantuvat samoille). Loput päivät onkin kahdeksan lasta aina joku sairaana.

Mutta jos se burana ei auta? Eikä Panalol siihen lisäksi? Kipua kuvailisin vähän pahemmaksi kuin "jomotus". Omalla kohdalla olen kokenut supistukset aika saman tasoisiksi paitsi, että niihin tulee tauko. Kuukautiskivuissa olen tosiaan maannut lattialla huohottamassa ja oksentamassa. Lääkärissä ei mitään vikkaa löytynyt. Sain reseptillä Miranaxia, mutta ei sekään auttanut. Miten voi mennä töihin, jos tuntuu, että ei voi edes hengittää? Onneksi synnytys vei kivut mennessää. Nykyään tosiaan vaan vähän jomottaa ja burana riittää.

Hormonikierukka. Ei saikku.

Vierailija
108/143 |
16.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllähän Suomessakin voi olla poissa töistä jos on kipeä kuukautisten takia! Kannattaa ollakkin jos ei pysty menemään töihin.

Ennen kun mulla todettiin endometrioosi (joka saatiin hoidolla kuriin), kivut olivat ihan järkyttävät, eikä töihin voinut mennä.

Endometrioosi on hoitoa vaativa sairaus. Jos kuukautiset haittaa työntekoa, oikea osoite on lääkärin vastaanotto avun saamiseen, ei saikkulapun kirjoittamista varten.

No kuule, sieltä lääkärin vastaanotolta kun ei välttämättä mitään apua saa. Endometrioosia ei voi välttämättä hoitaa mitenkään.

Ja kivuliaat, poikkeuksellisen runsaat, tai muita häiriöitä (minulla migreenejä ja oksentelua) aiheuttavat kuukautiset voivat olla sellaiset, ettei niille löydy mitään "virallista" selitystä. Ne vaan ON.

Elämäni nöyryyttävin päivä oli, kun oksensin kuukautismigreenin takia päälleni bussissa matkalla yläasteelta kotiin. Sitä ennen olin oksentanut bussipysäkillä.

-eri

Just näin. Jotkut asiat vain ovat, eikä niihin lääkärillä käynti auta. Joskus lääkkeet eivät auta. En tiedä minkä takia juuri kuukautisKIVUN takia ei saisi olla kuulematta noita heittoja lääkärissä käymisestä kun ihmiset pitävät saikkupäiviä jopa huonosti nukutun yön takia tai krapulan takia.

Vierailija
109/143 |
16.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ootko sä joku kajahtanut lekuri vai trollaava mies? Miten voi noin paljon ahistaa, että joku saa saikkua kuukautiskipujen perusteella? Törkeää ja keskiaikaista vähätellä naisten terveysongelmia, joille ei mitään voi. Onneksi itse tunnen fiksuja ja empaattisia miehiä, jotka ymmärtävät olla neuvomatta asioissa, joista eivät mitään tajua. Mutta sullahan ei varmaan paljon kavereita olekaan.

Vierailija
110/143 |
16.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllähän Suomessakin voi olla poissa töistä jos on kipeä kuukautisten takia! Kannattaa ollakkin jos ei pysty menemään töihin.

Ennen kun mulla todettiin endometrioosi (joka saatiin hoidolla kuriin), kivut olivat ihan järkyttävät, eikä töihin voinut mennä.

Endometrioosi on hoitoa vaativa sairaus. Jos kuukautiset haittaa työntekoa, oikea osoite on lääkärin vastaanotto avun saamiseen, ei saikkulapun kirjoittamista varten.

Ei saa hoitoa vaikka hoitoja olisi olemassa koska tehokkaimmat hoidot vievät hedelmällisyyden.

Sillä ei ole mitäãn väliä vaikka nainen ilmoittaisi ettei halua lapsia.

Tämä on täyttä pötyä. Mikään hoitomuoto kuukautiskipuihin ei vie hedelmällisyyttä ellei kohdunpoistoa lasketa, eikä sitäkään käytetä kuin ääritilanteissa vaikean endometrioosin tai adenomyoosin hoitoon, jos mikään muu ei auta.

Joihinkin endometriooseihin ei auta muu kuin kohdunpoisto.

On sydäntä särkevää kärsiä kun lääkäreille lisääntymiskykyni on tärkeämpää kuin elämänlaatuni.

Vierailija
111/143 |
16.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksei matriarkaatista saa puhua? Sitähän tämä on. Koko yhteiskunta säädetään naisten ehdoilla toimivaksi jossa miehen osa on pelkkä maksajan osa.

No muuta Afganistaniin, tai vaikka Saudeihin. Ei tartte paljon matriarkaatista murehtia, eikä muistakaan harmillisista jutuista, kuten ihmisoikeuksista

Vierailija
112/143 |
16.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuommoisia kun tarpeeksi keksitään, ei naisia enää palkata töihin, jos viikko kuukaudesta menee saikutteluun plus normisaikuttelut päälle (kasaantuvat samoille). Loput päivät onkin kahdeksan lasta aina joku sairaana.

Mutta jos se burana ei auta? Eikä Panalol siihen lisäksi? Kipua kuvailisin vähän pahemmaksi kuin "jomotus". Omalla kohdalla olen kokenut supistukset aika saman tasoisiksi paitsi, että niihin tulee tauko. Kuukautiskivuissa olen tosiaan maannut lattialla huohottamassa ja oksentamassa. Lääkärissä ei mitään vikkaa löytynyt. Sain reseptillä Miranaxia, mutta ei sekään auttanut. Miten voi mennä töihin, jos tuntuu, että ei voi edes hengittää? Onneksi synnytys vei kivut mennessää. Nykyään tosiaan vaan vähän jomottaa ja burana riittää.

Ei kierukkakaan kaikille sovi.

Vierailija
113/143 |
16.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kierukkakaan kaikille sovi.

Juuri näin. Itseltäni tuli kierukka itsekseen ulos useiden yritysten jälkeen. Toisilla kierukka aiheuttaa jatkuvat vuodot, siis ihan jatkuvat. Joillakin se aiheuttaa kipua ja kramppeja, kuten minullakin kun kohtu puski sitä ulos KUUKAUSIEN ajan. Ei päivien tai tuntien, vaan kuukausien.

Miehet saa olla hiljaa, kun eivät mistään mitään tiedä. Varsinkaan kivuista eivät tiedä kuin korkeintaan pintaraapaisun.

Vierailija
114/143 |
16.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kierukkakaan kaikille sovi.Juu, monet hoitomuodot on tässä ketjussa jo ammuttu alas, mutta tuo kierukka- tulehduskipulääke- keltarauhashormoni- apina on täällä vain trollaamassa, eikä se ymmärrä ja/ tai lue muiden viestejä, joten sille on turha vastata.

Vierailija
115/143 |
16.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juuri näin. Itseltäni tuli kierukka itsekseen ulos useiden yritysten jälkeen. Toisilla kierukka aiheuttaa jatkuvat vuodot, siis ihan jatkuvat. Joillakin se aiheuttaa kipua ja kramppeja, kuten minullakin kun kohtu puski sitä ulos KUUKAUSIEN ajan. Ei päivien tai tuntien, vaan kuukausien.

Miehet saa olla hiljaa, kun eivät mistään mitään tiedä. Varsinkaan kivuista eivät tiedä kuin korkeintaan pintaraapaisun.

Mulla sama juttu, kierukka ei vaan pysy, ja pysyessäänkään ei auta itse ongelmaan, mutta aiheuttaa kaikki mahdolliset sivuoireet. Vaivana on saa tanallisen pahasti oireileva adenomyoosi, johon kokeiltu kaikki hoitovaihtoehdot kohdunpoistoa lukuunottamatta, ja huumorintaju aivan loppu. Saunan taa kaikki, jotka tulevat aiheesta besserwisseröimään, suksikaa v* tt uun tästä ketjusta.

Vierailija
116/143 |
16.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikäs ratkaisu arvon lääkäreillä on niille, jotka yrittävät lasta, mutta joilla on kivuliaat kuukautiset? Kohdunpoisto, kierukka, burana?  

Vierailija
117/143 |
16.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi joku luulee, että endomerioosiin edes löytyy hoitoa tai ratkaisua. Itsellä 20 vuotta hoidettu ja mikään ei auta, ei särkylääkkeet, ei leikkaukset, ei hormonit. Se sietämätön kipu eri puolilla kehoa on 2 kertaa kuukaudessa, koska ovulaatiokin sattuu.

Olen toki saanut lopettaa työt kesken päivää jos tarve tai tehtyä etänä voinnin mukaan. Joskushan aamupäivä on ihan ok, mutta iltapäivällä ei kykene enää mihinkään.

Krooninen sairaus on krooninen sairaus.

Vierailija
118/143 |
16.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikäs ratkaisu arvon lääkäreillä on niille, jotka yrittävät lasta, mutta joilla on kivuliaat kuukautiset? Kohdunpoisto, kierukka, burana?  

Niin justiin, se olisi hauska tietää! *jankuti- jankuti- keltarauhashormoni-jankuti- jankuti- kierukka- jankuti- jankuti- ei- ainkaan- palkallinen- menkkasaikku!"

Vaikka onkin kyse vain yhden palstan trollista, on tässä yhteiskunnassa ikävä kyllä edelleen paljon väkeä, joiden mielestä kuukautiskivut ja muut "naisten vaivat"  ovat asioita, joista ei saisi puhua, ja mitään oikeuksia/ helpotuksia/ sivuvaikutuksettomia hoitoja tai lääkkeitä ei saisi ainkaan yhteisillä varoilla kehittää. Sitten ihmetellään muun muassa, kun syntyvyys laskee, ja naiset elävät mielummin lemmikkien, kuin perheen ympäröimänä, ja mielenterveyssyistä eläkkeelle jääminen sen kuin kiihtyy. Tunarit, ...tana.

Vierailija
119/143 |
16.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi joku luulee, että endomerioosiin edes löytyy hoitoa tai ratkaisua. Itsellä 20 vuotta hoidettu ja mikään ei auta, ei särkylääkkeet, ei leikkaukset, ei hormonit. Se sietämätön kipu eri puolilla kehoa on 2 kertaa kuukaudessa, koska ovulaatiokin sattuu.

Olen toki saanut lopettaa työt kesken päivää jos tarve tai tehtyä etänä voinnin mukaan. Joskushan aamupäivä on ihan ok, mutta iltapäivällä ei kykene enää mihinkään.

Krooninen sairaus on krooninen sairaus.

Kuulostaa todella rankalta. :(  Onneksi olet kuitenkin kyennyt työskentelmään, ja sinulla on ilmeisesti ymmärtäväinen työnantaja.

Toisivatko vaihdevuodet viimein helpotuksen sairauteesi? Oli miten oli, tässä on taas hyvä esimerkki siitä, että "naisten vaivat" eivät ole leikin asia, ja jos niistä vapaat kehittäisivät itselleen empatiakyvyn sekä taidon kuunnella ja katsella ympärilleen, olisi maailma jo hieman parempi paikka elää. Sitä odotellessa, voimia ja toivoa paremmasta, siskot.

Vierailija
120/143 |
16.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos se on säännöllistä ja ennakoitavaa, niin kyllä se vain kummasti vähentää työpäiviä per kuukausi.

Monilla ihmisillä, ei vain menstruoivilla naisilla, on terveysongelmia, joiden takia voi joutua hankkimaan saikkua toistuvasti. Tiesitkö, että syrjintä terveydellisistä syistä on laissa kielletty?

Kuukautiset ei ole syy saikkuun. Kuukautiskipuihin on lääkkeet.

Kovaan kipuun ei välttämättä lääke auta ja osa kuukautiskivuista talttuisi vain oksikodonilla jota on hankalaa saada.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi viisi kuusi