Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

YLE: Espanjaan tulossa "kuukautisloma"

Vierailija
16.02.2023 |

Espanja myöntää ensimmäisenä Euroopassa "kuukautislomaa"
Espanjassa hyväksyttiin torstaina laki, joka sallii palkallisen sairausloman myöntämisen kovasta kuukautiskivusta kärsiville.

Espanja on ensimmäinen maa Euroopassa, joka on edistänyt lainsäädäntöä kuukautiskipuihin liittyen.

Laki hyväksyttiin äänin 185154. Kuukautisvapaata tarjotaan tällä hetkellä vain harvoissa maissa ympäri maailmaa, muun muassa Japanissa, Indonesiassa ja Sambiassa.

Tämä on historiallinen päivä feministiselle edistykselle, tasa-arvoministeri Irene Montero twiittasi ennen äänestystä.

Lainsäädäntö sallii kuukautiskipuja kokeville työntekijöille oikeuden saada tarvittava määrä vapaata. Sairauspoissaoloon on haettava lääkärintodistus, kuten muistakin terveydellisistä syistä maksettavista sairauslomista.

Kelpais! Nimim. tosi runsaat ja kivuliaat kuukautiset

Kommentit (143)

Vierailija
21/143 |
16.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse saan joka kuukausi tapella seka mielessani (kehtaanko ylipaataan taas hakea slomaa) etta laakarin vastaanotolla slomaa menkkojen takia ja saan aina olla selittamassa pomolle, miksi olen taas poissa. Valilla pidan ihan palkattomia vapaita pahimpina vuotopaivina, koska en vaan kehtaa menna taas valittamaan asiasta.  Laakarit eivat ymmarra miten runsaat kuukautiset eristaa ymparoivasta maailmasta, pahimmillaan kylpyhuoneen valittomaan laheisyyteen. Lasta yrittavana ei loydy oikein mitaan keinoa valtella  runsaita kuukausia, koska luonnollisesti hormonipillerit yms. eivat ole vaihtoehto. Minun tapauksessa myoomat aiheuttaa runsaan vuodon, mutta niita ei poisteta kuitenkaan , tata olen kysynyt useammalta laakarilta. Tosin jo ennen myoomia karsin tosi runsaasta vuodosta, mutta myoomien myota vuoto on vain runsastunut.

Vierailija
22/143 |
16.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä ei edesauta naisten työllistymistä.

Vaan kun se ei peruspalstalaista häiritse yhtään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/143 |
16.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naiset on vaan niin kipuherkkiä.

Vierailija
24/143 |
16.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllähän Suomessakin voi olla poissa töistä jos on kipeä kuukautisten takia! Kannattaa ollakkin jos ei pysty menemään töihin.

Ennen kun mulla todettiin endometrioosi (joka saatiin hoidolla kuriin), kivut olivat ihan järkyttävät, eikä töihin voinut mennä.

Endometrioosi on hoitoa vaativa sairaus. Jos kuukautiset haittaa työntekoa, oikea osoite on lääkärin vastaanotto avun saamiseen, ei saikkulapun kirjoittamista varten.

Aika monesti valitettavasti sieltä sai vain saikkulapun, eikä muuta apua. Vaikka olisi sitä tarvinnut ja oli pyytämässä apua.

Vierailija
25/143 |
16.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saako miehet vastaavasti sitten jotain v1tutuslomaa?

Toki jos sinulla on kuukautiset.

Vierailija
26/143 |
16.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmeellistä jos jossain hyvinvointimaassa ET saa sairauslomaa jos olet niin kipeä ettet pääse ylös sikiö asennosta

Luuletko, ettei hyvinvointivaltiossa saa hoitoa? Kuukautiskivut ovat hoidettavissa eikä mikään saikun syy.

Vierailija
27/143 |
16.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllähän Suomessakin voi olla poissa töistä jos on kipeä kuukautisten takia! Kannattaa ollakkin jos ei pysty menemään töihin.

Ennen kun mulla todettiin endometrioosi (joka saatiin hoidolla kuriin), kivut olivat ihan järkyttävät, eikä töihin voinut mennä.

Endometrioosi on hoitoa vaativa sairaus. Jos kuukautiset haittaa työntekoa, oikea osoite on lääkärin vastaanotto avun saamiseen, ei saikkulapun kirjoittamista varten.

No kuule, sieltä lääkärin vastaanotolta kun ei välttämättä mitään apua saa. Endometrioosia ei voi välttämättä hoitaa mitenkään.

Ja kivuliaat, poikkeuksellisen runsaat, tai muita häiriöitä (minulla migreenejä ja oksentelua) aiheuttavat kuukautiset voivat olla sellaiset, ettei niille löydy mitään "virallista" selitystä. Ne vaan ON.

Elämäni nöyryyttävin päivä oli, kun oksensin kuukautismigreenin takia päälleni bussissa matkalla yläasteelta kotiin. Sitä ennen olin oksentanut bussipysäkillä.

-eri

Lisään vielä tuosta nöyryyttävästä muistosta (vaikka se nyt ei varsinaisesti aiheeseen enää kuulu), viereisellä penkillä istui siinä bussissa keski-ikäinen nainen, joka katsoi minua ällöten ja paheksuen kun oksensin, ja siirtyi sitten kauemmas minusta :D

Itse kyllä kysyisin oksentavalta 15-vuotiaalta, että onko sulla kaikki ok...

Vierailija
28/143 |
16.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Espanjalla on tähän varaa, koska rahoitus tulee pohjoisempaa.

Vierailija
29/143 |
16.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No kuule, sieltä lääkärin vastaanotolta kun ei välttämättä mitään apua saa. Endometrioosia ei voi välttämättä hoitaa mitenkään.

Ja kivuliaat, poikkeuksellisen runsaat, tai muita häiriöitä (minulla migreenejä ja oksentelua) aiheuttavat kuukautiset voivat olla sellaiset, ettei niille löydy mitään "virallista" selitystä. Ne vaan ON.

Elämäni nöyryyttävin päivä oli, kun oksensin kuukautismigreenin takia päälleni bussissa matkalla yläasteelta kotiin. Sitä ennen olin oksentanut bussipysäkillä.

-eri

E-pillerit on hoito kuukautiskipuihin ja endometrioosiin. Jos on endometrioosi, hormonilääkitys on joka tapauksessa ainoa hoito.

Vierailija
30/143 |
16.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ohhoh. Joillakin se voi kestää 1,5 viikkoa kuukaudessa. Jos on siis paha ja sen jälkeen vielä toinen viikko uupumuksen vuoksi.

Vierailija
31/143 |
16.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Espanjalla on tähän varaa, koska rahoitus tulee pohjoisempaa.

Meinasin juuri kirjoittaa samaa, että tämä kuukautisloma varmaankin rahoitetaan EU:n maksamilla tukirahoilla ja maksajina juurikin pohjoisemmat EU-maat.

Vierailija
32/143 |
16.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa ottaa buranaa, jos jomottaa.

Tuommoisia kun tarpeeksi keksitään, ei naisia enää palkata töihin, jos viikko kuukaudesta menee saikutteluun plus normisaikuttelut päälle (kasaantuvat samoille). Loput päivät onkin kahdeksan lasta aina joku sairaana.

Mutta jos se burana ei auta? Eikä Panalol siihen lisäksi? Kipua kuvailisin vähän pahemmaksi kuin "jomotus". Omalla kohdalla olen kokenut supistukset aika saman tasoisiksi paitsi, että niihin tulee tauko. Kuukautiskivuissa olen tosiaan maannut lattialla huohottamassa ja oksentamassa. Lääkärissä ei mitään vikkaa löytynyt. Sain reseptillä Miranaxia, mutta ei sekään auttanut. Miten voi mennä töihin, jos tuntuu, että ei voi edes hengittää? Onneksi synnytys vei kivut mennessää. Nykyään tosiaan vaan vähän jomottaa ja burana riittää.

Vierailija
33/143 |
16.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-eri

Mulla putsattiin ne "endopesäkkeet" leikkauksessa ja samalla kystat. Oli aika kova homma, mutta siitä lähtien olen syönyt cerazetteä ilman taukoja. Joten, näillä mennään, homma hoidossa, vaikkakin itseä ärsyttää välillä tuo jatkuva lääkitys..

Vierailija
34/143 |
16.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Naiset on vaan niin kipuherkkiä.

Kun miehet saa pikku flunssan niin siinä ollaan sängyn pohjalla kirjoittamassa testamenttia. Naiset taas hoitavat arkirutiinit normaalisti.

Vierailija
35/143 |
16.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa ottaa buranaa, jos jomottaa.

Tuommoisia kun tarpeeksi keksitään, ei naisia enää palkata töihin, jos viikko kuukaudesta menee saikutteluun plus normisaikuttelut päälle (kasaantuvat samoille). Loput päivät onkin kahdeksan lasta aina joku sairaana.

joku burana ei auta hittojakaan kunnon kuukautiskipuihin

Vierailija
36/143 |
16.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi vttu nyt. Ei kaikki saa apua menkkoihinsa vaikka päällään seisois eikä kaikki lääkkeet käy kaikille!

37/143 |
16.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan tuo sama Suomessakin, että jos on työkyvytön niin sitten vaan hakee sairaslomaa.

Vierailija
38/143 |
16.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-eri

E-pillerit on hoito kuukautiskipuihin ja endometrioosiin. Jos on endometrioosi, hormonilääkitys on joka tapauksessa ainoa hoito.

Kaikki eivät voi käyttää hormoneja.

Yrittäkää nyt uskoa, että naistentaudit ja -ongelmat eivät koskaan ole jokaisella hoidettavissa samalla lailla, tai ei hoidettavissa ollenkaan.

Vierailija
39/143 |
16.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saako miehet vastaavasti sitten jotain v1tutuslomaa?

Toki jos sinulla on kuukautiset.

Nykyäänhän mies voi synnyttää, naisella voi olla penis joten miksei miehellä menisi läpi kuukautiskivutkin

Vierailija
40/143 |
16.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itselläni on endometrioosi ja koska hormoneita en voi haittojen takia käyttää niin käytän voimakkaita kipulääkkeitä ja olen poissa velvollisuusksita pahimmat kuukautispäivät. Eli aina ei voida hoitaa itse sairautta.