Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Missä se osaajapula käytännössä näkyy?

Vierailija
16.02.2023 |

Tätä pohdiskelen AMK:ssa teknistä alaa opiskelevana. Yrityksiin on tosi vaikeaa päästä edes harjoitteluun, koska vaatimukset on niin kovia. Ihan harkkareiltakin toivotaan hyvin spesifiä osaamista juuri jostain tietyistä asioista, tiettyä määriteltyä opintolinjaa ja joskus jopa kokemusta alalta. Käytännössä monen paikan vaatimuksia on mahdoton täyttää, ellet ole osannut etukäteen suunnitella koko opintokokonaisuuttasi juuri tätä paikkaa varten.

Tiedostan toki, että saatan elää kuplassa oman kokemukseni kanssa, koska en ole työelämään kunnolla päässyt. Siksi haluaisinkin kuulla, että missä se sitten oikeasti näkyy.

Kommentit (246)

Vierailija
161/246 |
18.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Christiiina kirjoitti:

?

Moi mode :3

Vierailija
162/246 |
18.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse päätin jo 11 vuotta sitten, että olen ideologisista syistä työttämänä siihen asti että yritykset uskaltavat myöntää tosiasiat.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/246 |
18.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikä yritykset odota pelkkää osaamista, vaan lisäksi pitää olla henkilökohtaisilta ominaisuuksiltaan jotain aivan yltiöerinomaista. Introvertit ei täytä näitä kriteereitä ja jos ei osaa näytellä näytelmässä työnhaku, on muidenkin tilanne suhteellisen heikko.

Vierailija
164/246 |
18.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yritykset ovat itse ajaneet itsensä siihen pisteeseen, että paikkoja ja töitä kyllä olisi, mutta tekijöitä ei koska vaatimukset ovat liian kovat. Pitäisi osata asiat A, B ja C ja mieluummin vielä asiat J-Ö. Palkka on tietenkin mitoitettu vastaamaan jotain burgerin paistajan tasoa. Halvalla halutaan kuut ja tähdet.

Tähän olen myös kiinnittänyt huomiota. Koko ajan palkat laskee ja vaatimukset nousee. Työnantajilla ei ole mitään kunnioitusta työntekijöitä kohtaan. Edes palkkaa ei haluta maksaa ja sitten ihmetellään kun ei ole työntekijöitä. Lisäksi osa pomoista kohtelee alaisiaan ihan miten sattuu.

Niin. Tuollaista paskaahan se on.

Vierailija
165/246 |
18.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse päätin jo 11 vuotta sitten, että olen ideologisista syistä työttämänä siihen asti että yritykset uskaltavat myöntää tosiasiat.

Ahneus ja hyväksikäyttövaltio. PASKAVALTIO

Vierailija
166/246 |
18.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ostettiin ohjelmointia yhden miehen firmalta. Voitti kilpailutuksen.

Valmis tuote oli sutta ja sekundaa. Selityksiä riitti: oli ollut sairaana, oli arvioinut työmäärän väärin, sattui vääränväriset kalsarit aamulla jalkaa jne. Tuote myöhästyi kuukausikaupalla, yrittäjä otti kunnolla persnettoa.

Isot firmat ovat ehkä kalliimpia, mutta niistä tuote tulee sovitusti, eikä tarvitse kuunnella noloja selityksiä oman elämänsä sankariyrittäjältä.

Sen verran pitää tuottaa pettymystä, että "isossa" firmassa voi myös olla tilanne, että suurin tietämys jossakin tärkeässä/isossa asiassa on yhden henkilön takana. Jos tämä yksi henkilö sairastuu, niin samanlaisia selityksiä voi olla luvassa.

Itse olen nyt tässä asemassa, kun kollegoita (avainhenkilöitä) on irtisanoutunut ja eläköitynyt. Firma olisi pulassa, jos itsekin lähtisin tai vaikkapa sairastuisin.

Vierailija
167/246 |
18.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen työttömänä nyt. Tein 12 vuotta siivoushommia joihin en palaa enää koskaan. Tein kaikkia mahdollista mitä siivoustyössä nyt tehdä voi. Käytin koneita aina päältäajettavista erilaisiin henkilönostimiin ja eri pesuaineitakin lukemattomia. Ny yrittävät saada minua työkkäristä takaisin noihin hommiin, mutta totesin etten rupea, koska ei noilla töillä tulevaisuutta pitkällä tähtäimellä rakenneta. Tässä silti työkkäri pakotti minut hakemaan erästä siivousalan paikkaa ja heti ottivat tästä firmasta intona yhteyttä. Sanoin suoraan, että tuntipalkaksi vähintään 15 euroa, niin siihen loppui heidän kiinnostuksensa. Huvittavaa, että firma kokee saavansa enemmän hintalaatuarvoa jostain 11 euron kielitaidottomasta s o m a l i s t a, joka ei ikinä saavuta sitä tasoa, jolla itse jo olen.

Vierailija
168/246 |
18.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sitä pulaa ole muualla kuin villeissä jutuissa.

Vierailija
169/246 |
19.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osaajapula kuten moni tietää = työnantajat eivät halua maksaa kunnon palkkaa työstä,ilmaiseksi pitäisi saada ja yhden ihmisen pitäisi tehdä monen ihmisen työt.

Vierailija
170/246 |
19.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Infrarakennualalla ainakin joudutaan ottamaan uusia työntekijöitä suoraan AMKsta ilman kokemusta. Omasta työpaikasta siis kokemus. Varsinkaan rakennuspuolen suunnitteluun ei löydä mistään työntekijöitä, joilla olisi kunnon kokemusta. Sitten palkataan kourallinen harjoittelijoita ja katsotaan mitä niistä tulee.

Vierailija
171/246 |
19.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei avoimia työpaikkoja ole läheskään niin paljon kuin "asiantuntijat"on laskenut. Moni firma esittää että hyvin pyyhkii rauhoittaa rahoittajia ja pankkeja kasvua olisi kun sais osaavia orjia. Ja työttömistä on työkyvyttömiä paljon eikä yli 60v saa mitään järkevää työpaikkaa. Siivotkaa lume työpaikat ja työkyvyttömät pois niin tilastot ainakin kaunistuu. Kokoomuksen propakantaa koko touhu että pääsis työttömiä kurittaa Kepu ja viherpiipertäjät hiihtää perässä. 100 NS kansanedustajaa joutaa peruspäivärahalle. Puolet on kohta entisiä julkkiksia hyvän eläkkeen perässä eikä palkkakaan ole hassumpi. EU.tätä maata vie konkurssiin ja määrää älyttömiä lakeja. Mihin näitä pellejä tarvitaan näin paljon. Suurin osa saa suutaan auki 4vuoden aikana. Äänestäkää tavallisia elämää nähneitä ihmisiä eikä märkäkorvia kännykkää tuijottamaan sinne.

Vierailija
172/246 |
19.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Taitaa olla ennemminkin kyse siitä ettei tahdota maksaa osaamisen vaatimaa palkkaa tai tahdotaan työhön jo "kaiken" valmiiksi osaava sen sijaan, että oltaisiin valmiita panostamaan työssä perehdyttämiseen tai työn myötä oppimiseen. Kuinka saada työkokemusta, kun vaaditaan jo useamman vuoden kokemus vastaavasta tehtävästä?

Työntekijä pula vaivaa ennemminkin matalapalkka-aloja joilla ei tarvita/vaadita koulutusta. Miksiköhän kyseiset työt eivät ole suosikkilistalla ammatinvalinnassa? Sitäkin työnantajien kannattaisi miettiä.

Silmiini osui viime vuoden lopulla työpaikkailmoitus, jossa haettiin tiskaria kampusravintolaan. Vaatimuksena oli vähintään 1-2 vuoden työkokemus vastaavista tehtävistä. Siis tiskaajan hommista jotka kuka tahansa "normaali" ja fyysisesti kykenevä henkilö oppii vartin perehdytyksellä. Mutta enkä ravintolaa pyöritetään niin minimiväellä ettei kenelläkään ole yksinkertaisesti aikaa perehdyttää edes sen 15 minuutin verran. Jos näin on niin hurjaksi ja kurjaksi on mennyt työelämä. 

Vierailija
173/246 |
19.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi? Perustelut kiitos.

Vierailija
174/246 |
19.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osaajapula näkyy siinä, että PK-seudulla voi hyvä työntekijä valita työpaikkansa.

Vierailija
175/246 |
19.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Politiitoiksi pääsee ilman koulutusta ja osaamista hoitaa suomen asioita mutta palkka työnsä osaavan

176/246 |
19.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun itse hain töitä tietoalalta, kävi ilmi, että nykypäivänä hakijalla tulee olla jo valmiina kaikki sertifigaatit joita alalla on koskaan keksitty, pitää olla työkokemusta tekniikoista jotka on vasta tulossa, vaikka hakisi vain kahvinkeittiman tukihenkilöksi, täytyy olla maisterin tutkinto tieto ja tietoliikennetieteistä, oma auto ja valmius tehdä töitä 24/7 ilman lepoa. Jokaista paikkaa jota hain, haki noin 1500-2500 muuta hakijaa, jopa muutaman kuukauden sijaisuuteen oli tulossa liki 300 henkilöä.

Ts. osaajapula on valehtelua, koska meillä on krooninen työpaikkapula, ja massiivinen ylitarjonta kaikkien alojen osaajista. Joka muuta väittää, valehtelee ja vääristelee todellisuutta, ja miksi? Koska tässä maassa innostuttiin kovasti mahdollisuuksista viedä työtä ja teollisuutta alikehittyneisiin jne. maihin,  josta syystä ne työt ja teollisuus hyödyttää nyt muitten maitten työvoimaa. Ei enää sellu haise tienvarsilla matkalla pohjoiseen, jos ymmärrät mitä tarkoitan.

Kun ajaa Kehä3 päästä päähän ja laskee sen varrella olevien teollisuusalueitten tyhjät liiketilat, niin niitä on massiivisesti enemmän kuin käytössä olevia liiketiloja, koska jännästi ne pienyrittäjät jotka tiloissa toimivat, ja suuremmatkin, on lopettaneet toimintansa. Syy siihen on politiikka, joka koko ajan leikkaa kuluttajan ostovoimaa, joten enää ei tarvita alumiinivannekauppoja, ei lisävarustekauppoja, ei tarvita pieniä huonekalukauppoja jne. eikä niiden tarvitsemaan infrastruktuuria siellä taustalla.

Vuosituhannen vaihteessa olin yrityksessä joka myi tietohallintopalveluita pienyrityksille, oli kymmeniä asiakkaita pääkaupunkiseudulla, etäisimmät Nurmijärvellä saakka, ja heidän luonaan käytiin tilauksesta tekemässä erilaisia tietokone-laiteasennus, tuki jne. töitä. 2000-luvun edetessä asiakaskunta alkoi huveta, koska ko. kokoluokan yrityksille tuli kustannuspaineita, ja tänään ko. kymmenistä on jäljellä noin viisi. Samoin ko. työnantajalle tietotekniikkaa ja komponentteja toimittaneista kymmenistä yrityksistä on jäljellä vain pari.

Ts. kun kansa ei kuluta, ei tarvita tuotteita tai palveluita = työttömyys vaan kasvaa. Kaikki johtuu politiikasta, ts. kun äänestätte, katsokaa että äänestätte ihmisiä joilla on todisteita henkisestä kapasiteetista: Ei missejä, ei laulajapoikia, ei juoppoja sahanomistajia, ei urheilusankareita, vaan henkilöitä joilla on älyä, joiden mielipiteet heijastavat todellisuutta, ei toiveajattelua..

Vierailija
177/246 |
19.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun tähyilette ICT-alan töitä, niin katselkaa myös maakunnista. Tänne on tosi vaikea saada rekrytoitua koodareita/ohjelmoijia.

Yksi syy tietysti on, että osaajat ovat muuttaneet suurempiin kaupunkeihin. Kun sitten tänne on muodostunut paikallinen palkkataso, niin kukapa Helsingistä haluaisi tehdä edes etänä hieman pienemmän palkan vuoksi.

Mutta jos tänne muuttaa asumaan lähelle työpaikkaa, niin palkka on ihan OK.

Työnantajan on vaikea ymmärtää, että täällä 4 tonnia tienaavat koodari saa pääkaupunkiseudulta 5 tonnia, ja saa ehkä tehdä etätöitä 4 päivää viikossa. Tosin ei kaikki.

Vierailija
178/246 |
19.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

ratkaisu tähän on seuraava: yritykset joissa on halpistyövoimaa, eli vaikka työkokeilijoita, niin niitä verotetaan 80% niin kauan, kun löytyy sopiva työtekijä. saattaisi loppua tuo 4kk kerrallaan kokeilijoiden hyväksikäyttö. mutta eihän meidän hallitukset osaa näin vaikeita asioita hoitaa. 

Vierailija
179/246 |
19.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näkyy siinä, että kun hakee työttömänä paikkaa, on hakijoita aina kymmenistä satoihin ja paikan saa työn vaihtaja...

Vierailija
180/246 |
19.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ahneus ja hyväksikäyttövaltio. PASKAVALTIO

Ei kai noin voi sanoa, jos vertaa muuhun maailmaan. Mutta suunta on kyllä nyt huono.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kahdeksan seitsemän