Missä se osaajapula käytännössä näkyy?
Tätä pohdiskelen AMK:ssa teknistä alaa opiskelevana. Yrityksiin on tosi vaikeaa päästä edes harjoitteluun, koska vaatimukset on niin kovia. Ihan harkkareiltakin toivotaan hyvin spesifiä osaamista juuri jostain tietyistä asioista, tiettyä määriteltyä opintolinjaa ja joskus jopa kokemusta alalta. Käytännössä monen paikan vaatimuksia on mahdoton täyttää, ellet ole osannut etukäteen suunnitella koko opintokokonaisuuttasi juuri tätä paikkaa varten.
Tiedostan toki, että saatan elää kuplassa oman kokemukseni kanssa, koska en ole työelämään kunnolla päässyt. Siksi haluaisinkin kuulla, että missä se sitten oikeasti näkyy.
Kommentit (246)
Vierailija kirjoitti:
Itselläni on kokemusta rakennesuunnittelusta ja muusta insinöörihommasta 5-6 vuotta. Tällä hetkellä saisin työpaikan kaikista isoista konsulttifirmoista, jos vain hakisi. Opiskeluaikanakin sain helposti suunnittelutyötä. Konsulttialalla on vain tosi paskat palkat, jos ei kokemusta juurikaan ole. Itse sain suunnittelijana n. 3000e/k kolmen vuoden jälkeen. Nyt olen julkisella sektorilla päällikkövirassa ja 4500e/k nyt kuukausiliksa.
Osaaja on sellainen, joka kykenee itse perehdyttämään itsensä. Suunnittelutöissä annettiin läppäri kouraan ja todettiin et koita pärjätä. Ei ollut kukaan neuvomassa eikä opastamassa. Itse piti itsensä perehdyttää.
Nyt virkatöissä on yksi vanhempi kollega, joka ei uskalla itse tietokoneella tehdä mitään uutta. Jonkun on näytettävä, miten asia x tehdään. Pelkää jatkuvasti tekevänsä jonkun virheen. Tämä tyyppi ei pärjäisi esim. suunnittelutöissä, ei kenelläkään ole aikaa opastaa jatkuvasti.
No julkisen puolen työpaikat onkin lähinnä suojatyöpaikkoja niille jotka ei pärjää yksityisellä puolella.
Vierailija kirjoitti:
No tuotahan se osaajapula nimenomaan tarkoittaa. Yritykseen tarvitaan ammattilaista tekemään jotain hyvin spesifiä tehtävää välittömästi. Ei ole aikaa ottaa jotain vastavalmistunutta hessua oppimaan työssä muutamaksi vuodeksi, kun kilpailija onnistui headhuntaamaan sen edellisen tekijän, vaan aukko pitää saada paikattua välittömästi tai pudotaan kilpailijoiden tahdista.
Sekö ratkeaa kokoomuksen logiikalla että tuodaan kehitysmaista 10 000 kielitaidotonta maajussia halvalla...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tähänhän on ihan yksinkertainen syy - Maailman mittakaavassa todella korkea verotus.
Korkea verotus johtaa siihen että työ on kallista. Tämähän taas johtaa siihen että pystytään käytännössä kilpailemaan vain siellä aivan korkeimman jalostusasteen tuotteissa ja palveluissa globaaleissa markkinoissa. Näin ei sitten kysyntää asiakkailla ole muutakuin niille kaikkein vaativimmille tehtäville eikä löydy oikein sellaisia projekteja joiden parissa voisi pikkuhiljaa firman sisällä myös sitä omaa talenttia kehittää.
Lisäksi Suomen julkinen sektori on monella alalla se kaikista suurin ostaja jota palvellaan. Näissä sitten mennään julkisten kilpailutusten kautta jossa projektin tekijät pisteytetään kokemuksen eikä osaamisen pohjalta. Tämähän taas johtaa siihen ettei yritys voi tarjota näihin kokematonta kaveria vaikka olisi minkälainen superlahjakkuus kun ei vain täytä kilpailutuksen kriteereitä.
Työn verotus alas & kilpailutusjärjestelmien uudistus
Lisäksi korkea verotus tutkitusti vähentää yritysten halua antaa palkankorotuksia. Itsekäs valtio tekee yrityksistä itsekkäitä.
Miten se verotus diihen vaikuttaa.
Sen mitä tähän ikään olen oppinut, niin aina kun poliitikot puhuvat työvoimapulasta, on lama ja suurtyöttömyys ovella.
Suomi on nykyisin osa EU:a. Kuka tahansa EU-kansalainen voi tulla tänne halutessaan töihin. Mitään viranomaisharkintaa ei tarvita. Myös EU:n ulkopuolelta voi tulla töihin, mutta silloin tekijälle joudutaan hankkimaan työlupa. Senkään saaminen ei ole ongelma, jos työstä maksetaan sen verran palkkaa, että tekijä pystyy elättämään sillä itsensä.
Luvanvaraisissa ammateissa, kuten lääkärin työ, vajetta tekijöistä voi toki esiintyä. Usein ongelma on kuitenkin täysin itse aiheutettu. Mikään ei estä lisäämästä lääkärikoulutuksen opiskelijamääriä tai lieventämästä ulkomailta tulevien lääkäreiden kielitaitovaatimuksia.
Jos työstä maksetaan asiallinen korvaus ja työolosuhteet ovat kunnossa, tekijä kyllä löytyy.
Vierailija kirjoitti:
Minä olen sosiaalityöntekijä, meillä ei ainakaan ole hakijoita. Moni virka ammottaa tyhjillään ja asiakkaat hoitamatta siitä syystä. Krooninen pula on myös sosionomista, vakahenkilöstöstä, terveydenhuollon henkilöstöstä. Ihmisiä palkattaisiin tuhansia ja tuhansia, jos niitä saisi jostain.
Minä myös, siis koulutukseltani. Joitakin pestejä siltä alalta olen kokeillut, alle vuoden ollut kaikissa. Hki:n kapungilla joka kerta. Se työ ei vaan yhtään sopinut minulle. Pitäisi ilman perehdytystä osata se koko oma osa-alue, ja vielä heti tokana päivänä olla siinä asiakkaan edessä hoomoilasena, ja yrittää keksiä hänen tilanteeseensa joku ratkaisu.
Sama tilanne varmaan kaikissa kohtaamisammateissa, esim hoitajilla ja lääkäreillä. Mutta itse en kestänyt näitä paineita, hakeuduin muihin tehtäviin, ja tietty palkka matalampi kun tällä alalla ei ole mitään osaajapulaa :)))
Mutta se löytyisi heti jostain indonesiasta tuodusta kielitaidottomasta metsäläisestä joka tekee sen työn 8 euroa tunnussa palkalla..