Missä se osaajapula käytännössä näkyy?
Tätä pohdiskelen AMK:ssa teknistä alaa opiskelevana. Yrityksiin on tosi vaikeaa päästä edes harjoitteluun, koska vaatimukset on niin kovia. Ihan harkkareiltakin toivotaan hyvin spesifiä osaamista juuri jostain tietyistä asioista, tiettyä määriteltyä opintolinjaa ja joskus jopa kokemusta alalta. Käytännössä monen paikan vaatimuksia on mahdoton täyttää, ellet ole osannut etukäteen suunnitella koko opintokokonaisuuttasi juuri tätä paikkaa varten.
Tiedostan toki, että saatan elää kuplassa oman kokemukseni kanssa, koska en ole työelämään kunnolla päässyt. Siksi haluaisinkin kuulla, että missä se sitten oikeasti näkyy.
Kommentit (246)
Todelliset osaajat ja palkat eivät kohtaa, siis kohtaanto ongelma.
Vierailija kirjoitti:
Meinaat että todelliset osaajat jossakin laiskottelee töitä tekemättä kun ei huvita?
No joo. Jos sellaisia on, niin saavat jo nykyisellään niin paljon palkkaa, ettei enempi kiinnosta. Arvostavat enemmän vapaa-aikaa. Tiedän tällaisia (itse en ole).
Ja sitten niitä, mitä firmat haluavat kutsua osaajiksi, ei vain yksinkertaisesti ole. Eikä uusia saada jos ei vastavalmistuneet kelpaa töihin, eikä työttömätkään kelpaa. Eli ihan itseaiheutettu pula on kyseessä.
Vierailija kirjoitti:
Mieheni on it-alalla ja siellä kyllä on kova pula tekijöistä, mutta vaatimukset ovat todella kovat, pitää olla paitsi kova tekninen osaaminen myös kova paineensietokyky ja tiimityöskentelytaidot ja pystyä tekemään montaa asiaa yhtäaikaa tilanteessa, jossa asiakkaalle on luvattu kuu ja tähdet ja niitä yritetään rypistää kasaan aivan liian tiukalla aikataululla purkkavirittämällä kokoon vuotavaa vanhojen järjestelmien tilkkutäkkiä. Ihmettelen miten kukaan jaksaa tuota vaikka osaisi sen koodaamishomman vaikka unissaan. Tyyppejä palaa loppuun ja pakenee vähemmän stressaaviin työoloihin kovaa vauhtia. Ja homma on sellaista että siihen ei voi edes kouluttaa ketä vaan, ei edes fiksua, itse olen ihan eri akateemisella alalla enkä ikinä oppisi koodaamaan. Mutta omalla alalla on sama on itse se tehtävä työ ja sitten se koko konteksti täytyy tehdä, ovat kaksi ihan eri asiaa.
Nainen teknillisellä alalla ja vaikkapa vaikka osaaja! Kas kummaa! Jos kaunis nainen osaa jopa koodata ja hallitsee koneet ja laitteet paremmin kuin möhömahainen vatsaansa raapiva ukottunut äijä, niin onhan siinä jotain aivan outoa?! Nainen heivataan ulos ja se möhömaha pitää pintansa kun se on ollut aina vain näin. Miesten maailma. Tiedän, se olen ollut minä.
Osaaja on niin lavea käsite että sillä voi antaa hyvän kuvan yrityksen tilasta ja tilauskannasta. Aika usein näkee juttuja jossa jokin yritys sanoo että kyllä me palkkaisimme vaikka heti lisää väkeä, jos löytyisi "osaajia".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meinaat että todelliset osaajat jossakin laiskottelee töitä tekemättä kun ei huvita?
No joo. Jos sellaisia on, niin saavat jo nykyisellään niin paljon palkkaa, ettei enempi kiinnosta. Arvostavat enemmän vapaa-aikaa. Tiedän tällaisia (itse en ole).
Ja sitten niitä, mitä firmat haluavat kutsua osaajiksi, ei vain yksinkertaisesti ole. Eikä uusia saada jos ei vastavalmistuneet kelpaa töihin, eikä työttömätkään kelpaa. Eli ihan itseaiheutettu pula on kyseessä.
"Meinaat että todelliset osaajat jossakin laiskottelee töitä tekemättä kun ei huvita?" En sitä tarkoita, he ovat työpaikoissa josissa tarvitaan oikeasti osaajaa ja ovat valmiita maksamaan siitä, Mutta tuo osaaja on nykyisin sellainen hoikema, joka on tarttunut kansan suuhun ja kohta Paten nakkikopillakin on pula osajista.
Osaajille ei haluta maksaa kohtuullista korvausta ja halvalla ei saa osaajia, joten aivan itse aiheutettu uhriutuminen.
Kun halutaan mahdollisimman halvalla ammatitaitoisia työntekijöitä joista on pulaa haetaan "käsipareja" Tämä "osajapula" kuuluu samaan sarjaan, mutta hieman eri tavalla.
"hallituksessakin jauhavat miten tarvitaan ulkomailta osaajia,"
Kaikkein kokemattomimmat on Suomen nykyisessä marinan hallituksessa,
jotka tarvitsevat avukseen oikein avaustaja-armeijan jotta edes jotain osaisivat tehdä - paitsi velkaa sen osaa jokainen!
"Kannettu vesi ei kaivossa kauaa pysy - se on nähtävissä hallituksessa eli ulkoaoppisessa, kun oma järki puuttuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No tuotahan se osaajapula nimenomaan tarkoittaa. Yritykseen tarvitaan ammattilaista tekemään jotain hyvin spesifiä tehtävää välittömästi. Ei ole aikaa ottaa jotain vastavalmistunutta hessua oppimaan työssä muutamaksi vuodeksi, kun kilpailija onnistui headhuntaamaan sen edellisen tekijän, vaan aukko pitää saada paikattua välittömästi tai pudotaan kilpailijoiden tahdista.
Jotkut ovat tosi näppäriä esim. tietokoneiden kanssa ja oppivat nopeasti itsekin. Varsinkin, jos juttuja on dokumentoitu.
Ja tuo kommentti taas kertoo täydellisestä ymmärtämättömyydestä yhtään mistään. Jos puhutaan vaikka huipputeknologiafirman tuotekehityksestä, se että on "tosi näppärä tietokoneiden kanssa" ei vielä auta ihan hirveän pitkälle.
Jep tuo on sama kuin luulisi että jos henkilö on hyvä leikkaamaan omia kynsiään, hän voisi oppia äkkiä työn ohessa opiskellen kirurgiksi 🤣. Leikkaus mikä leikkaus!
Mutta keneltä LEIKATAAN ensin?
Tarjoilijan koulutus kestää 3,5 vuotta! Siis 3,5 vuotta tarjoilijaksi.
Ja sitten on hirveä pula tarjoilijoista kun noilla koulutusvuosilla töitä tarjotaan 3kk määräaikainen, epämääräisillä tunneilla ja maksimissaan 1200e/kk käteen.
Ou jee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mieheni on it-alalla ja siellä kyllä on kova pula tekijöistä, mutta vaatimukset ovat todella kovat, pitää olla paitsi kova tekninen osaaminen myös kova paineensietokyky ja tiimityöskentelytaidot ja pystyä tekemään montaa asiaa yhtäaikaa tilanteessa, jossa asiakkaalle on luvattu kuu ja tähdet ja niitä yritetään rypistää kasaan aivan liian tiukalla aikataululla purkkavirittämällä kokoon vuotavaa vanhojen järjestelmien tilkkutäkkiä. Ihmettelen miten kukaan jaksaa tuota vaikka osaisi sen koodaamishomman vaikka unissaan. Tyyppejä palaa loppuun ja pakenee vähemmän stressaaviin työoloihin kovaa vauhtia. Ja homma on sellaista että siihen ei voi edes kouluttaa ketä vaan, ei edes fiksua, itse olen ihan eri akateemisella alalla enkä ikinä oppisi koodaamaan. Mutta omalla alalla on sama on itse se tehtävä työ ja sitten se koko konteksti täytyy tehdä, ovat kaksi ihan eri asiaa.
Ei se koodaaminen itsessään ole vaikeaa. Työttömiä koodareita kyllä piisaa.
Vaikeaa on tuo, että asiakkaalle on luvattu kuu ja tähdet ja pitää tehdä sitä purkkaviritelmää.
Työkseen koodaavat ovat melkoisia tunareita. Suomalaisten IT-firmojen bugiset bloatwaret tai mikkisoftan tuotteet. Laadukkainta ja bugitonta koodia löytyy GNU projekteista ja Linuxista. Nämä ovat pitkälti taitavien, asialleen omistautuneiden harrastelijoiden tekemiä. Onneksi saan itse työssäni käyttää Linux palvelimia. Ei kestäisi hermo käyttää jotain Windows servereitä.
Vierailija kirjoitti:
Olen IT alalla ja vaatimuksina aina vuosien kokemus jostain hyvin erikoistuneesta alueesta mitä korkeakouluissa ei opeteta, korkeintaan mainitaan.
Ongelma ei ole työntekijäpula, vaan oikeasti se ettei yritykset halua käyttää penniäkään työntekijöiden koulutukseen ja perehdyttämiseen.
Se johtuu siitä, että se juniori sitten parin vuoden päästä vaihtaa firmaa, kun saa tonnin enemmän ja koulutus menee hukkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuolla alalla osaava löytää aina uuden paikan. Mitä silloin turhaan stressaamaan? Jos on vielä mahdollisuus etätöihin niin työpaikka voi olla ihan mistä päin maailmaa tahansa, ja töitä voi tehdä missä vain.
Ethän vain sekoita koodaamista ohjelmointiin? Puolessa vuodessa oppii autotallin ovikin koodaamaan, ja koodarina sun tehtävä on samaa tasoa. Ohjelmoinnin osaaminen on vaikeusasteeltaan ihan eri luokkaa, parissa vuodessa opit alkeet, joiden päälle se osaaminen rakennetaan muutaman seuraavan vuoden aikana. Koodarina siis toteutat jo valmiiksi mietittyä juttua. Vähän, kuin olisit käynyt autokoulun ja oppinut, miten auto kääntyy rattia käääntämällä kun ajaa eteenpäin tai peruuttaa. Se, että se auto sitten kääntyy, kun rattia väännät, menee jo ohjelmoinnin puolelle.
Sairaaloissa osaajapula näkyy mm. siinä että leikkauksiin odotusaika on pitkä ja niitä perutaan ainakin omassa työpaikassa ihan joka päivä leikkauspäivän aamullakin niin uskomattomalta kuin se kuulostaa. Syöpäleikkausta kun odottaa kuukausia niin voi kysyä onko hoito ihan asianmukaista.
Lähes joka alan ihmisistä on pulaa ja se näkyy osaamisessa ja kielitaidossa joissain työntekijäryhmissä. Aina ei voi olla varma ymmärtääkö toinen mitä tarkoitan kun suomen kielen taito on huono ja toisaalta hoitoon liittyviä vaaratilanteita on silloin tällöin.
Hyvä puoli on se että töitä saa tehdä niin paljon kuin haluaa eli rahaa voi tienata enemmän ja ylimääräisistä vuoroista voi saada hälytysrahan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos minä perustaisin nyt yrityksen niin ensimmäisenä tarvitsisin aikaansaavaa fronttikooderia ja seuraavaksi hyvin verkostoitunutta markkinoijaa. Kumpaakaan ei taatusti löydy työkkärin listoilta.
Tämä kommentti mietityttää. Miksi hyvää koodaajaa ei voisi löytää työttömänä, kun koulutuksesta kuitenkin joka vuosi valmistuu opiskelijoita? Mitä ihmettä noilla ICT-puolen linjoilla oikein tehdään neljä vuotta, jos siinä ajassa ei opi mitään?
Jos perustat yksityisen sairaalan, palkkaatko ensimmäiseksi kirurgiksi jonkun suoraan koulun penkiltä, vai haluaisitko firman keulakuvana olevan jonkun, jolla on todistettavasti kokemusta ja osaamista alaltaan?
Öh.. en jaksa lukea kommentteja, mutta kyse on kirjaimellisesti OSAAJApulasta. Ihminen joka osaa jonkun tietyn työnantajan tarvitseman taidon. Olen kuullut että esim it -alalla jonkun tehtävän palkkakin voi olla tähtitieteellinen, mutta osaavaa (= on taito ja kokemus tehdä sitä spesifiä työtä, osaa vaikka tietyn ohjelmiston tms) hakijaa ei vaan kuulu. Ollaan aika pieni kansa. Osaajat ja pitkälle koulutetut vie tätä meidän taloutta eteenpäin ja pitää Suomen kilpailukykyä yllä. Suomella ei ole öljyä tms mikä tekisi tämän maan rikkaaksi...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No tuotahan se osaajapula nimenomaan tarkoittaa. Yritykseen tarvitaan ammattilaista tekemään jotain hyvin spesifiä tehtävää välittömästi. Ei ole aikaa ottaa jotain vastavalmistunutta hessua oppimaan työssä muutamaksi vuodeksi, kun kilpailija onnistui headhuntaamaan sen edellisen tekijän, vaan aukko pitää saada paikattua välittömästi tai pudotaan kilpailijoiden tahdista.
Hullua että ennen yrittäjät on ehtineet kouluttamaan uusia vastavalmistuneita ja ovat ymmärtäneet että jos työ on spesifiä niin koko ajan pitää olla joku "kasvamassa työhön".
Ei tällaisia yrityksiä tai tällaista työelämää ole ennen edes ollut. Fortune-500 listallakin suurin osa yrityksistä on häthätää 10 vuotta vanhoja. On vähän eri asia kasvattaa joku kisälli kanttaamaan peltiä kuin opettelemaan JavaScript frameworkia jota ei vielä ole ja jota kolmen vuoden päästä ei enää kukaan käytä.
Itsellä ei ole kokemusta, että en olisi löytänyt töitä. 20 vuoden uralla ei ole yhtään työttömyyspäivää. Olen ollut kuitenkin epävarma osaamisestani. Olisiko taikasana itsellä tietynlainen joustavuus. Olen aikoinaan ollut valmis muuttamaan työn perässä useamman sadan kilometrin päähän. Olen uskaltanut kokeilla työtehtäviä, joita en vielä hyvin osaa. Lopulta ryhdyin yrittäjäksi ja töitä olisi enemmän kuin ehdin tehdä. Akateeminen jatkotutkinto tehtynä, pari lastakin olen pyöräyttänyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä heitetään kaikki viiskymppiset ulos eikä ne saa enää mistään töitä vaikka olisivat täysin päteviä ja kunnossa olevia ihmisiä. Tämä leikki pitäisi saada loppumaan ennenkuin aletaan raahata mitenkään edes valkkaamatta ihmisiä ulkomailta.
Palkassa tai työehdoissa tai rekrytoinnissa. Kuten että firman omistaja lehdessä ruikuttaa että kuka tahansa kelpaisi, motivaatio ratkaisee, mutta kun katsotaan sitä ilmoitusta niin sielläpä on osaamisvaatimusta toisensa päälle. Tai kun pikaruokaketjun pomo ruikuttaa, niin ilmestyy niitä yli nelikymppisiä, jotka ovat hakeneet, mutta mitään eivät ole kuulleet hakemuksensa kohtalosta sen jälkeen. Eli ilmeisesti vain nuoret kelpaa mutta sitä ei kehdata sanoa ääneen.