Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Missä se osaajapula käytännössä näkyy?

Vierailija
16.02.2023 |

Tätä pohdiskelen AMK:ssa teknistä alaa opiskelevana. Yrityksiin on tosi vaikeaa päästä edes harjoitteluun, koska vaatimukset on niin kovia. Ihan harkkareiltakin toivotaan hyvin spesifiä osaamista juuri jostain tietyistä asioista, tiettyä määriteltyä opintolinjaa ja joskus jopa kokemusta alalta. Käytännössä monen paikan vaatimuksia on mahdoton täyttää, ellet ole osannut etukäteen suunnitella koko opintokokonaisuuttasi juuri tätä paikkaa varten.

Tiedostan toki, että saatan elää kuplassa oman kokemukseni kanssa, koska en ole työelämään kunnolla päässyt. Siksi haluaisinkin kuulla, että missä se sitten oikeasti näkyy.

Kommentit (246)

Vierailija
1/246 |
16.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yritykset ovat itse ajaneet itsensä siihen pisteeseen, että paikkoja ja töitä kyllä olisi, mutta tekijöitä ei koska vaatimukset ovat liian kovat. Pitäisi osata asiat A, B ja C ja mieluummin vielä asiat J-Ö. Palkka on tietenkin mitoitettu vastaamaan jotain burgerin paistajan tasoa. Halvalla halutaan kuut ja tähdet.

Vierailija
2/246 |
16.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pahin osaamispula on Suomen hallinnossa ja kaikissa poliittisissa puolueissa...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/246 |
16.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Matalapalkkahommissa on "pulaa" tekijöistä. Ei niihin tosin haluta palkata kuin nuoria ja maah a n muutta jia, koska ammattilaiselle joutuisi maksamaan kunnon palkkaa.

Vierailija
4/246 |
16.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yritykset ovat itse ajaneet itsensä siihen pisteeseen, että paikkoja ja töitä kyllä olisi, mutta tekijöitä ei koska vaatimukset ovat liian kovat. Pitäisi osata asiat A, B ja C ja mieluummin vielä asiat J-Ö. Palkka on tietenkin mitoitettu vastaamaan jotain burgerin paistajan tasoa. Halvalla halutaan kuut ja tähdet.

Tätä mietin itsekin, kun poika sanoi, että kesätöissä aikovat maksaa hänelle vain 3800 e/kk, koska hän ei osaa yhtä tiettyä asiaa, sillä saisi 4500 e/kk palkan eli saman verran kuin bussikuskit.

Vierailija
5/246 |
16.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siinä, että käyn töissä kun huvittaa ja pomo puhuu palkan korotuksesta.

.

Sellaista on olla konepuolen DI

.

Kotoon teen jotain pientä.

.

Palkka vaan kasvaa

Vierailija
6/246 |
16.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mieheni on it-alalla ja siellä kyllä on kova pula tekijöistä, mutta vaatimukset ovat todella kovat, pitää olla paitsi kova tekninen osaaminen myös kova paineensietokyky ja tiimityöskentelytaidot ja pystyä tekemään montaa asiaa yhtäaikaa tilanteessa, jossa asiakkaalle on luvattu kuu ja tähdet ja niitä yritetään rypistää kasaan aivan liian tiukalla aikataululla purkkavirittämällä kokoon vuotavaa vanhojen järjestelmien tilkkutäkkiä. Ihmettelen miten kukaan jaksaa tuota vaikka osaisi sen koodaamishomman vaikka unissaan. Tyyppejä palaa loppuun ja pakenee vähemmän stressaaviin työoloihin kovaa vauhtia. Ja homma on sellaista että siihen ei voi edes kouluttaa ketä vaan, ei edes fiksua, itse olen ihan eri akateemisella alalla enkä ikinä oppisi koodaamaan. Mutta omalla alalla on sama on itse se tehtävä työ ja sitten se koko konteksti täytyy tehdä, ovat kaksi ihan eri asiaa.

Vierailija
7/246 |
16.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mieheni on it-alalla ja siellä kyllä on kova pula tekijöistä, mutta vaatimukset ovat todella kovat, pitää olla paitsi kova tekninen osaaminen myös kova paineensietokyky ja tiimityöskentelytaidot ja pystyä tekemään montaa asiaa yhtäaikaa tilanteessa, jossa asiakkaalle on luvattu kuu ja tähdet ja niitä yritetään rypistää kasaan aivan liian tiukalla aikataululla purkkavirittämällä kokoon vuotavaa vanhojen järjestelmien tilkkutäkkiä. Ihmettelen miten kukaan jaksaa tuota vaikka osaisi sen koodaamishomman vaikka unissaan. Tyyppejä palaa loppuun ja pakenee vähemmän stressaaviin työoloihin kovaa vauhtia. Ja homma on sellaista että siihen ei voi edes kouluttaa ketä vaan, ei edes fiksua, itse olen ihan eri akateemisella alalla enkä ikinä oppisi koodaamaan. Mutta omalla alalla on sama on itse se tehtävä työ ja sitten se koko konteksti täytyy tehdä, ovat kaksi ihan eri asiaa.

Tuokin kuulostaa ihan sille, että ko. alan työkulttuurissa olisi aika paljon parantamisen varaa. Ja todellakin ne koodari hommat on ihan globaaleja juttuja, johonkin suomalaiseen firmaan koodaavan ei tarvitse asua Suomessa toisin kuin hoitajan, jonka on oltava fyysisesti työpaikalla.

Vierailija
8/246 |
16.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo ite oon työskennellyt päiväkodeissa viisi vuotta ja silti vieläkin valitellaan joskus kun ei ole tarpeeksi kokemusta...En tiedä liittyykö suoranaisesti tähän koska kyllähän mä töitä saan mutta silti päivitellään koko ajan kuinka olen liian kokematon. Kaikkiin töihin vaaditaan monen vuoden kokemusta,jopa niihin missä on aivan tavallinen palkka. Vaaditaan usein oma auto ja ajokortti. Aivan hulluksi mennyt.

Vierailija
9/246 |
16.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tähän olen myös kiinnittänyt huomiota. Koko ajan palkat laskee ja vaatimukset nousee. Työnantajilla ei ole mitään kunnioitusta työntekijöitä kohtaan. Edes palkkaa ei haluta maksaa ja sitten ihmetellään kun ei ole työntekijöitä. Lisäksi osa pomoista kohtelee alaisiaan ihan miten sattuu.

Vierailija
10/246 |
16.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Firmat haluavat yksisarvisen mahdollisimman halpaan hintaan. Osaajia kyllä löytyy kunhan kriteerit ja palkka kohtaa.

Vierailija
11/246 |
16.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei se koodaaminen itsessään ole vaikeaa. Työttömiä koodareita kyllä piisaa.

Vaikeaa on tuo, että asiakkaalle on luvattu kuu ja tähdet ja pitää tehdä sitä purkkaviritelmää.

Vierailija
12/246 |
16.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tähänhän on ihan yksinkertainen syy - Maailman mittakaavassa todella korkea verotus. 

Korkea verotus johtaa siihen että työ on kallista. Tämähän taas johtaa siihen että pystytään käytännössä kilpailemaan vain siellä aivan korkeimman jalostusasteen tuotteissa ja palveluissa globaaleissa markkinoissa. Näin ei sitten kysyntää asiakkailla ole muutakuin niille kaikkein vaativimmille tehtäville eikä löydy oikein sellaisia projekteja joiden parissa voisi pikkuhiljaa firman sisällä myös sitä omaa talenttia kehittää. 

Lisäksi Suomen julkinen sektori on monella alalla se kaikista suurin ostaja jota palvellaan. Näissä sitten mennään julkisten kilpailutusten kautta jossa projektin tekijät pisteytetään kokemuksen eikä osaamisen pohjalta. Tämähän taas johtaa siihen ettei yritys voi tarjota näihin kokematonta kaveria vaikka olisi minkälainen superlahjakkuus kun ei vain täytä kilpailutuksen kriteereitä. 

Työn verotus alas & kilpailutusjärjestelmien uudistus

Vierailija
13/246 |
16.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo ite oon työskennellyt päiväkodeissa viisi vuotta ja silti vieläkin valitellaan joskus kun ei ole tarpeeksi kokemusta...En tiedä liittyykö suoranaisesti tähän koska kyllähän mä töitä saan mutta silti päivitellään koko ajan kuinka olen liian kokematon. Kaikkiin töihin vaaditaan monen vuoden kokemusta,jopa niihin missä on aivan tavallinen palkka. Vaaditaan usein oma auto ja ajokortti. Aivan hulluksi mennyt.

Viisi vuotta alalta on vähän työkokemusta? Oho. Minkä tason koulutus tähän työhön on, amis/amk/yliopisto?

Eihän se sitten ole varmaan mikään ihme, että ei löydy "osaajia", jos osaajan määritelmä on joku 20+ vuoden työkokemus alan koulutuksen lisäksi...

Vierailija
14/246 |
16.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Viisi vuotta alalta on vähän työkokemusta? Oho. Minkä tason koulutus tähän työhön on, amis/amk/yliopisto?

Eihän se sitten ole varmaan mikään ihme, että ei löydy "osaajia", jos osaajan määritelmä on joku 20+ vuoden työkokemus alan koulutuksen lisäksi...

Mun koulutus on sosionomi amk(3,5 vuotta) ja päälle varhaiskasvatuksen erikoistumisopinnot(1 vuosi). Näiden lisäksi viisi vuotta työkokemusta mutta ei yhtenäistä sellaista.

Vierailija
15/246 |
16.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Matalapalkkahommissa on "pulaa" tekijöistä. Ei niihin tosin haluta palkata kuin nuoria ja maah a n muutta jia, koska ammattilaiselle joutuisi maksamaan kunnon palkkaa.

Tätähän minäkin olen aina sanonut, että kun hallituksessakin jauhavat miten tarvitaan ulkomailta osaajia, että sitä hyväksikäytettävää halpatyövoimaa haluavat lisää. Koska työttömiä eli työvoimareserviä on kyllä omastakin takaa ihan riittävästi, joten tuossa möläyksessä ei ole mitään muuta järkeä.

Vierailija
16/246 |
16.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

On hyvä pitää mielessä että noin 80 %:ia paikoista täytetään julkisen haun ulkopuolelta. Eli, henkilö on jo valittuna, mutta työpaikkailmoitussirkusta pyöritetään jotta ollaan firman sääntöjen kanssa linjassa.

Vierailija
17/246 |
16.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

TJ:n bonuksissa.

Vierailija
18/246 |
16.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos minä perustaisin nyt yrityksen niin ensimmäisenä tarvitsisin aikaansaavaa fronttikooderia ja seuraavaksi hyvin verkostoitunutta markkinoijaa. Kumpaakaan ei taatusti löydy työkkärin listoilta.

Vierailija
19/246 |
16.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuolla alalla osaava löytää aina uuden paikan. Mitä silloin turhaan stressaamaan? Jos on vielä mahdollisuus etätöihin niin työpaikka voi olla ihan mistä päin maailmaa tahansa, ja töitä voi tehdä missä vain.

Vierailija
20/246 |
16.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun koulutus on sosionomi amk(3,5 vuotta) ja päälle varhaiskasvatuksen erikoistumisopinnot(1 vuosi). Näiden lisäksi viisi vuotta työkokemusta mutta ei yhtenäistä sellaista.

Minusta on tosi hurjaa, että yhteensä melkein vuosikymmenen verran koulutusta ja alan töitä ei jonkun mielestä riitä. Johonkin maailman aikaan olisi pidetty hassuna jopa ajatusta, että lasten hoitamista varten tarvitaan koulutus.