Te kenellä vuorotyö, viettekö lapset vapailla päiväkotiin?
Miten pitkäksi päiväksi? Minkäikäinen lapsi kyseessä? Millä perustelette asiaa?
Kommentit (135)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täällä ei saa viedä vuoropäiväkotiin jos on vapaapäivä, nukkumispäivä tai sairasloma.
Ei täälläkään ja olen kuvitellut että kaikkialla sama sääntö.
Tai sit me asutaan samassa kunnassa.
Vierailija kirjoitti:
Siis täh? Onko sulla sitten lapsi hoidossa joka päivä? Eihän mekään ma-pe 8-16 työntekijät viedä lapsia viikonlopuksi päiväkotiin?
Moni varmasti veisi, jos siihen olisi mahdollisuus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä 2,3,5v lapset.
Kuukaudessa maksaa yht. vajaa 300€.
Vien lapset hoitoon ma-pe klo 7-15.30 olin kotona tai en.Sen verran itsekeskeinen mulkku olen että ajattelen olevani parempi vanhempi kun olen terve ja virkeä ja hyvinvoiva. Enkä loppuunpalanut, väsynyt, sairas räyhääjä ja huutaja.
Lapsille on parempi, kun vanhempi pitää myös huolta itsestään. Päiväkodissa on kuitenkin ammattihenkilökunta, aktiviteetteja, kavereita, ei siellä lapsella hätää ole.
Mielestäni siitä, kuka hoitaa lapsia kotona eniten väsyneenä, kärttyisänä ja sairaana, ei tulisi jakaa tunnustusta ja mitaleja.
M40
Mutta et kuitenkaan viikonloppuisin vie? Kuulostaa minusta järkevältä eikä kohtuuttomalta lapsillekaan, kun noin aikaisin haetkin.
Aikaisin haet? Siis tää isähän vie lapset hoitoon heti kun ovat heränneet! 8,5h hoitopäivä on pitkä päivä minkä tahansa ikäiselle, puhumattakaan jostain 2-vuotiaasta.
Normaali hoitopäivän pituus ainakin päivätyötä tekevien perheiden kohdalla. Tuota tasoa ne ovat toki jos vanhempi vapaalla niin se asia erikseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole itse vuorotyössä, mutta jos olisin, pyrkisin pitämään lapsen arjen normaalissa päivärytmissä, eli veisin. Mielestäni "vuoroelämä" ei ole lapsen edun mukaista. Jos olisin yksinhuoltaja, eikä normaalit nouto- ja hoitoajat täten olisi mahdollisia, toki sitten mentäisiin minun vuorojen mukaan.
Jo elämänhallinnassa on haasteita ja itse ei pysty esim. laittamaan lapselle ruokaa ja ulkoilemaan niin ilman muuta lapsen etu on olla päiväkodissa joka päivä. Muuten arjen normaalirytmin voi päiväkoti-ikäisen kanssa toteuttaa ihan kotonakin.
Nää päivärytmi-riippuvaiset varmaan laittaisi lapset päiväkotiin myös viikonlopuiksi tai lomiksi jos voisi, ettei vaan tule rytmiin muutoksia?
Nojuu, niinhän nämä tekeekin! Miten vinksallaan se lapsen päivärytmi sitten esim viikonloppuisin on jos tilanne on tämä? Eivätkö saa koskaan ruokaa esim? Pistää miettimään, että minkälaiset olosuhteet siellä kotona sitten on, kun selitys on tämä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täällä ei saa viedä vuoropäiväkotiin jos on vapaapäivä, nukkumispäivä tai sairasloma.
Tää kuulostaa oudolta. Jos on ollut yön töissä, niin pakkohan sitä on saada nukkua päivä, jotta jaksaa taas seuraavan yön valvoa töissä. Miten voisi päivät hoitaa lasta? Tuossahan voisi tulla vaikka viikko ilman yhtään unta, jos on monta yövuoroa peräkkäin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis täh? Onko sulla sitten lapsi hoidossa joka päivä? Eihän mekään ma-pe 8-16 työntekijät viedä lapsia viikonlopuksi päiväkotiin?
Moni varmasti veisi, jos siihen olisi mahdollisuus.
Onneksi viikonloppuisin voi viedä mummolaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä 2,3,5v lapset.
Kuukaudessa maksaa yht. vajaa 300€.
Vien lapset hoitoon ma-pe klo 7-15.30 olin kotona tai en.Sen verran itsekeskeinen mulkku olen että ajattelen olevani parempi vanhempi kun olen terve ja virkeä ja hyvinvoiva. Enkä loppuunpalanut, väsynyt, sairas räyhääjä ja huutaja.
Lapsille on parempi, kun vanhempi pitää myös huolta itsestään. Päiväkodissa on kuitenkin ammattihenkilökunta, aktiviteetteja, kavereita, ei siellä lapsella hätää ole.
Mielestäni siitä, kuka hoitaa lapsia kotona eniten väsyneenä, kärttyisänä ja sairaana, ei tulisi jakaa tunnustusta ja mitaleja.
M40
Mutta et kuitenkaan viikonloppuisin vie? Kuulostaa minusta järkevältä eikä kohtuuttomalta lapsillekaan, kun noin aikaisin haetkin.
Aikaisin haet? Siis tää isähän vie lapset hoitoon heti kun ovat heränneet! 8,5h hoitopäivä on pitkä päivä minkä tahansa ikäiselle, puhumattakaan jostain 2-vuotiaasta.
Normaali hoitopäivän pituus ainakin päivätyötä tekevien perheiden kohdalla. Tuota tasoa ne ovat toki jos vanhempi vapaalla niin se asia erikseen.
Toki jos vanhemmat eivät halua yhtään olla yksin lapsensa kanssa niin näin on. Monilla (etenkin näin etätöiden yleistymisen jälkeen) on mahdollista kuuluvaan työaikaan siten että toinen aloittaa hieman myöhemmin ja toinen lopettaa hieman aiemmin. Ja just jos on näitä arkivapaita välissä vuorotyöläisillä, niin helppoa olisi lyhentää lapsen hoitoaikaa, mutta tosi moni ei tee sitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onpa epäreilua jos jossain saa viedä vuorohoitopäiväkotiin joka päivä vaikka vanhempi vapaalla.
Vierailija kirjoitti:
Meillä oli tuo sama, kunnes joku luki varhaiskasvatuslakia ja sieltä kohtaa, jonka mukaan lapsella on oikeus saada vuorohoitoa tarpeen mukaan vanhemman työn tai opiskelun vuoksi ja vetosi siihen, että voidakseen tehdä vuorotyötä on voitava välillä nukkua. Nyt nukkumispäivänä lapsi pitää noutaa klo 15 mennessä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä oli tuo sama, kunnes joku luki varhaiskasvatuslakia ja sieltä kohtaa, jonka mukaan lapsella on oikeus saada vuorohoitoa tarpeen mukaan vanhemman työn tai opiskelun vuoksi ja vetosi siihen, että voidakseen tehdä vuorotyötä on voitava välillä nukkua. Nyt nukkumispäivänä lapsi pitää noutaa klo 15 mennessä.
Siis mitä ihmettä??? Normi päiväkodissa vanhemmat tuovat lapsiaan täydeksi päiväksi hoitoon olivat sitten vapaalla, lomalla vauvan kanssa, ihan mitä vaan, mutta yövuoron jälkeen vanhempi ei saisi nukkua?! Kyllä on taas järki kaukana kaikesta, ei voi muuta sanoa.
Kyllä vien välillä. Pyrin katsomaan että lapsella olisi edes jonkun verran hoitopäiviä. Meillä siis molemmat vanhemmat ollaan vuorotöissä ja pyritään että SAA olla hoidossa. Meillä voi muuten mennä vuorot niin ettei lapsella ole viikolla yhtäkään päivää hoitoa. Yritän että kävisi edes kahtena päivänä viikossa hoidossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis mitä ihmettä??? Normi päiväkodissa vanhemmat tuovat lapsiaan täydeksi päiväksi hoitoon olivat sitten vapaalla, lomalla vauvan kanssa, ihan mitä vaan, mutta yövuoron jälkeen vanhempi ei saisi nukkua?! Kyllä on taas järki kaukana kaikesta, ei voi muuta sanoa.
Tämän takia yövuoroja teen enää silloin kun puolisolla samaan aikaan vapaa tai edes iltavuoro. Aika huuruista mennä muutoin vaikka kolmanteen yöhön.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole itse vuorotyössä, mutta jos olisin, pyrkisin pitämään lapsen arjen normaalissa päivärytmissä, eli veisin. Mielestäni "vuoroelämä" ei ole lapsen edun mukaista. Jos olisin yksinhuoltaja, eikä normaalit nouto- ja hoitoajat täten olisi mahdollisia, toki sitten mentäisiin minun vuorojen mukaan.
Jo elämänhallinnassa on haasteita ja itse ei pysty esim. laittamaan lapselle ruokaa ja ulkoilemaan niin ilman muuta lapsen etu on olla päiväkodissa joka päivä. Muuten arjen normaalirytmin voi päiväkoti-ikäisen kanssa toteuttaa ihan kotonakin.
Nää päivärytmi-riippuvaiset varmaan laittaisi lapset päiväkotiin myös viikonlopuiksi tai lomiksi jos voisi, ettei vaan tule rytmiin muutoksia?
Nojuu, niinhän nämä tekeekin! Miten vinksallaan se lapsen päivärytmi sitten esim viikonloppuisin on jos tilanne on tämä? Eivätkö saa koskaan ruokaa esim? Pistää miettimään, että minkälaiset olosuhteet siellä kotona sitten on, kun selitys on tämä.
Valitettavasti ei ole ollenkaan urbaanilegendaa, että maanantaisin varhaiskasvatuksessa ja koulussa lapset ovat tavallista nälkäisempiä, edelleen, vuonna 2023, maassamme on paljon lapsia, joiden perustarpeista ei huolehdi kotona kukaan. Siellä se 5vee keittää aamapuuroa pikkusisaruksille kun mutsi nukkuu krapulaansa pois pitkälle iltapäivään. Sitten jos on rahaa niin voidaan mennä iltapäivällä mäkkiin, ellei ole niin mutsi lähtee paikalliseen ja lapset ottavat kaapista kuivaa leipää ilman päällisiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kauheaa. Eikai nukkumapäivänä voi lasta hoitaa?
Haluan viimeisen yövuoron jälkeen (ns. nukkupäivä) saada oman vrk-rytmini kuntoon, siksi menen nukkumaan vasta illalla. Lapsetkin ovat kotona, hoitopäiviä 2-4 viikossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kauheaa. Eikai nukkumapäivänä voi lasta hoitaa?
Haluan viimeisen yövuoron jälkeen (ns. nukkupäivä) saada oman vrk-rytmini kuntoon, siksi menen nukkumaan vasta illalla. Lapsetkin ovat kotona, hoitopäiviä 2-4 viikossa.
Okei, tavallaan ihan järkevää.
Meillä mies tekee vuorotyötä ja minun työaika on 7-15 arkipäivisin. Lapset ovat olleet noin 4-vuotiaasta saakka säännöllisesti 5 päivää viikossa päiväkodissa. Isän ollessa vapaalla vie hieman myöhemmin ja hakee aiemmin. Pienempänä lapset olivat aina kotona isän ollessa vapailla. Miehen yövuorojen jälkeisinä nukkumapäivinä lapset ovat tietysti aina olleet päiväkodissa.
Vierailija kirjoitti:
Vien koska maksan hoidosta kuitenkin. Lapsi on 1v. Hoitopäivän pituus 7,5-8h.
Kukapa sitä nyt oman lapsensa kanssa haluaisi viettää aikaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vien koska maksan hoidosta kuitenkin. Lapsi on 1v. Hoitopäivän pituus 7,5-8h.
Kukapa sitä nyt oman lapsensa kanssa haluaisi viettää aikaa.
Niinpä!
Kyllä moni vanhempi on aika itsekäs ja se oma mukavuus menee lapsen edun edelle.