Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Te kenellä vuorotyö, viettekö lapset vapailla päiväkotiin?

Vierailija
16.02.2023 |

Miten pitkäksi päiväksi? Minkäikäinen lapsi kyseessä? Millä perustelette asiaa?

Kommentit (135)

Vierailija
21/135 |
16.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vien vapaapäivinä, jos näyttää siltä, että tulee vain 2-3 hoitopäivää/vko. Teen 2-vuorotyötä ja osittaista työaikaa sairauden vuoksi. Lapsi ekat 3 vuotta kotona mun kanssa ja nyt maks 4pvä hoidossa. En ymmärrä miksi pitäisi olla täydellä hinnalla, jos arkivapaita on. Lapsen etu kuitenkin on olla vanhemman kanssa. Jos tekisin 100% työaikaa, olisi lapsi kaikki mun arkivapaat poissa hoidosta. Ei myöskään viedä automaattisesti klo 8, jos mulla iltavuoro, vien lapsen vasta klo 10. Eli päivätkin harvoin yli 8h.

Vierailija
22/135 |
16.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä 2,3,5v lapset.

Kuukaudessa maksaa yht. vajaa 300€.

Vien lapset hoitoon ma-pe klo 7-15.30 olin kotona tai en.

Sen verran itsekeskeinen mulkku olen että ajattelen olevani parempi vanhempi kun olen terve ja virkeä ja hyvinvoiva. Enkä loppuunpalanut, väsynyt, sairas räyhääjä ja huutaja.

Lapsille on parempi, kun vanhempi pitää myös huolta itsestään. Päiväkodissa on kuitenkin ammattihenkilökunta, aktiviteetteja, kavereita, ei siellä lapsella hätää ole.

Mielestäni siitä, kuka hoitaa lapsia kotona eniten väsyneenä, kärttyisänä ja sairaana, ei tulisi jakaa tunnustusta ja mitaleja.

M40

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/135 |
16.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vien vapaapäivinä, jos näyttää siltä, että tulee vain 2-3 hoitopäivää/vko. Teen 2-vuorotyötä ja osittaista työaikaa sairauden vuoksi. Lapsi ekat 3 vuotta kotona mun kanssa ja nyt maks 4pvä hoidossa. En ymmärrä miksi pitäisi olla täydellä hinnalla, jos arkivapaita on. Lapsen etu kuitenkin on olla vanhemman kanssa. Jos tekisin 100% työaikaa, olisi lapsi kaikki mun arkivapaat poissa hoidosta. Ei myöskään viedä automaattisesti klo 8, jos mulla iltavuoro, vien lapsen vasta klo 10. Eli päivätkin harvoin yli 8h.

Mä vien aina heti aamusta, koska jos vien kymmeneltä, lapselta jää aamiainen väliin.

T. Köyhä yh jolle jokainen penni on tärkeä

Vierailija
24/135 |
16.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla yhdet sukulaiset teki rahaa säästääkseen niin, että niillä oli lapset normaalihoidossa, mutta ei suinkaan joka päivä, vaan 3 päivää/vko. Jos naisella oli yövuoro, niin se tuli kotiin, mies lähti töihin ja nainen oli päivän lasten kanssa. Sitten se nukkui muutaman tunnin iltapäivällä ja lähti taas yöksi töihin. Mä olen aina miettinyt, että mahtoi siinä olla potilasturvallisuus hyvällä tolalla, kun muutaman tunnin unilla kroonisesti univelkainen hoitaja hoitaa.

Vierailija
25/135 |
16.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole vuorotyössä,mutta jos olisin, haluaisin pitää lapsen päivärytmin mahdollisimman normaalina, koska vuorotyö ei tee hyvää hyvinvoinnille.

Ja ap. tivaa, miksi viet vapaalla päiväkotiin, vaikka on kotona, niin on taas näitä suuria älynväläyksiä.

Miksi joku hoitaja tai lääkäri vie lapsen päiväkotiin, vaikka itse kotona nukkumassa esim. 16h työpäivän jälkeen, joka on ihan yleistä terv.hoidossa. Missä sen lapsen sitten pitäisi olla.

Ja jotenkin huvittavaa Suomessa vanhempien syyllistäminen ja ihannoidaan lapsen eristämistä kotiin neljän seinän sisälle ja pois lapsen ikäistensä seurasta.

Muualla Euroopassa esim. Ranskassa 3v lapsella alkaa jo pakollinen koulu, jos vanhemmat kieltäytyvät viemästä lasta kouluun, se on lapsen huostaanoton peruste ja poliisi asia.

Vierailija
26/135 |
16.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vien koska maksan hoidosta kuitenkin. Lapsi on 1v. Hoitopäivän pituus 7,5-8h.

Tän on pakko olla provo.

Vierailija
27/135 |
16.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työaikoja ei tarvinnu hoitopaikkaan ilmoittaa. Tottakai vapaapäivänä lapsi oli kotona. Eskarilaisen vein sitten vaan eskariin.

Vierailija
28/135 |
16.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä vien aina heti aamusta, koska jos vien kymmeneltä, lapselta jää aamiainen väliin.

Lapsikin on tärkeä. Olisin itse jättänyt aamiaisen välistä, että lapsi saa aamiaisen.

Vierailija
29/135 |
16.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole vuorotyössä,mutta jos olisin, haluaisin pitää lapsen päivärytmin mahdollisimman normaalina, koska vuorotyö ei tee hyvää hyvinvoinnille.

Ja ap. tivaa, miksi viet vapaalla päiväkotiin, vaikka on kotona, niin on taas näitä suuria älynväläyksiä.

Miksi joku hoitaja tai lääkäri vie lapsen päiväkotiin, vaikka itse kotona nukkumassa esim. 16h työpäivän jälkeen, joka on ihan yleistä terv.hoidossa. Missä sen lapsen sitten pitäisi olla.

Ja jotenkin huvittavaa Suomessa vanhempien syyllistäminen ja ihannoidaan lapsen eristämistä kotiin neljän seinän sisälle ja pois lapsen ikäistensä seurasta.

Muualla Euroopassa esim. Ranskassa 3v lapsella alkaa jo pakollinen koulu, jos vanhemmat kieltäytyvät viemästä lasta kouluun, se on lapsen huostaanoton peruste ja poliisi asia.

En kyllä nukkumapäivää laskenut vapaapäiväksi kun tuolla aiemmin kerroin tehneeni 10 vuotta kolmivuoroa ja pitäneeni lapset vapaapäivinä kotona. Jos tulen yövuorosta niin se päivä on ilmoitettu hoitoon hoitopäiväksi ja minä nukun. En edes ehdi kotiin aamulla ennen kun mies ja lapset on jo lähteneet töihin, päiväkotiin ja kouluun. Yövuoro loppuu 8-8:30 ja olen kotona 9-9:30.

Silti niitä arkivapaapäiviä tulee 2-3 viikossa, jopa enemmän, koska teen paljon suunniteltuja tuplavuoroja jolloin saan "ylimääräisiä" vapaapäiviä. Eli minulla on keskimäärin jopa 3-4 vapaata viikossa vaikka teen täyttä työaikaa.

Vierailija
30/135 |
16.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapsikin on tärkeä. Olisin itse jättänyt aamiaisen välistä, että lapsi saa aamiaisen.

Niin no, sä olet sen verran varakas että sulla on varaa omaan aamiaiseen tai antaa se lapselle.

Minulla ei, siksi vien lapsen päiväkotiin että edes hän saisi syödäkseen . Jos en vie, olemme molemmat ilman, vaikka toisella olisi mahdollisuus syödä. Mun mielestä sen käyttämättä jättäminen olisi lasta kohtaan väärin.

Tai noh, juon mä aamuisin litran vettä vatsaa täyttääkseni, mutta en halua pakottaa lastani samaan.

Vierailija
31/135 |
16.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli et koskaan haluaisi itse nähdä lapsiasi? Kun ne olisivat vapaapäivinäsi hoidossa, ja itse taas suurimmaksi osaksi viikonloput töissä?

T. Kolmivuoroa viimeiset 10 vuotta ja lapset hoidossa keskimäärin 3 päivänä viikossa kun puoliso päivätyössä enkä tietenkään vie hoitoon jos itsellä vapaata, vaan haluan niitä lapsia joskus nähdäkin. Esikoinen yläasteella ja koko kouluaikansa pitänyt aina silloin tällöin minun kanssani "omaa lomaa" viikolla kun minulla on vapaata, ja ihan koulun kanssa siis tämä sovittu. Ei tietenkään joka viikko, mutta kyllä minä haluan häntäkin joskus nähdä, tehdä jotain kivaa ja viettää aikaa yhdessä.

Samalla tavalla ajatellut asian. Tosin lopetin vuorotyöt siinä vaiheessa kun lapset aloittivat koulun, nyt teen enää satunnaisesti keikkaa viikonloppuisin. Olen ihmetellyt sitä kun tuntuu, että suurin osa vanhemmista vie vapaapäivinäänkin lapset hoitoon ja vielä täydeksi päiväksi ja asiaa perustellaan juurikin lapsen päivärytmillä. Eli ei voi esim ennen päiväuniakaan hakea lasta tai heti päiväunien jälkeenkään, koska sotkee päivärytmin? Sama selitys, miksi lapsi viedään aamupalalle päiväkotiin jopa vanhemman vapaapäivinä. Eli ei sitäkään aikaa vietetä lapsen kanssa.

Niin no, itse vaan nyt satun olemaan sitä koulukuntaa, joka pistää lapsen päivärytmin etusijalle. En ole käskenyt ketään muuta tekemään niin, kerroin vaan miten itse toimisin, jos olisi tuollainen tilanne.

Mikäli olisin joka viikonloppu töissä enkä siksi näkisi koskaan lapsiani, miettisin ehkä ensimmäiseksi työpaikanvaihtoa sen sijaan että lapsi kävisi hoidossa miten sattuu... Mutta tämä on vain minun mielipiteeni.

Hoitopaikka valmistaa lapsia koulua ja elämää varten - joka ei toimi niin, että välillä nukutaan 10:een ja välillä ollaan jo kuudelta reppu selässä pysäkillä, välillä ei taas mennä kouluun/työpaikkaan ollenkaan jne. Rutiinit ovat lasta itseään varten, että pärjää yhteiskunnassa. Eikä pelkästään tätä yhtä lasta, vaan muitakin ryhmässä olevia lapsia varten, koska rytmi ja rutiinit ovat hyvän ryhmädynamiikan rakennusaineita.

Mutta kuten sanoin, tämä on minun mielipiteeni ja sitä tässä kai kysyttiin.

Vierailija
32/135 |
16.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä 2,3,5v lapset.

Kuukaudessa maksaa yht. vajaa 300€.

Vien lapset hoitoon ma-pe klo 7-15.30 olin kotona tai en.

Sen verran itsekeskeinen mulkku olen että ajattelen olevani parempi vanhempi kun olen terve ja virkeä ja hyvinvoiva. Enkä loppuunpalanut, väsynyt, sairas räyhääjä ja huutaja.

Lapsille on parempi, kun vanhempi pitää myös huolta itsestään. Päiväkodissa on kuitenkin ammattihenkilökunta, aktiviteetteja, kavereita, ei siellä lapsella hätää ole.

Mielestäni siitä, kuka hoitaa lapsia kotona eniten väsyneenä, kärttyisänä ja sairaana, ei tulisi jakaa tunnustusta ja mitaleja.

M40

Meillä maksaa yksi lapsi yhtä paljon kuin teidän kolme. Ja ei, en vienyt hoitoon kun olin vuorotöissä ja vapaapäiviä. Iltavuoropäivinä saatoin viedä jo aamusta, jolloin minulle jäi omaa aikaa päivällä, koska hankala olisi ollut viedä kesken päiväuniajan. En minä nyt ymmärrä miten olisin enemmän rasittunut lasteni kanssa olemisesta kuin päivätyöläinen jolla lapset on hoidossa tasan niinä työpäivinä ja ei muulloin.

Vierailija
33/135 |
16.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli et koskaan haluaisi itse nähdä lapsiasi? Kun ne olisivat vapaapäivinäsi hoidossa, ja itse taas suurimmaksi osaksi viikonloput töissä?

T. Kolmivuoroa viimeiset 10 vuotta ja lapset hoidossa keskimäärin 3 päivänä viikossa kun puoliso päivätyössä enkä tietenkään vie hoitoon jos itsellä vapaata, vaan haluan niitä lapsia joskus nähdäkin. Esikoinen yläasteella ja koko kouluaikansa pitänyt aina silloin tällöin minun kanssani "omaa lomaa" viikolla kun minulla on vapaata, ja ihan koulun kanssa siis tämä sovittu. Ei tietenkään joka viikko, mutta kyllä minä haluan häntäkin joskus nähdä, tehdä jotain kivaa ja viettää aikaa yhdessä.

Samalla tavalla ajatellut asian. Tosin lopetin vuorotyöt siinä vaiheessa kun lapset aloittivat koulun, nyt teen enää satunnaisesti keikkaa viikonloppuisin. Olen ihmetellyt sitä kun tuntuu, että suurin osa vanhemmista vie vapaapäivinäänkin lapset hoitoon ja vielä täydeksi päiväksi ja asiaa perustellaan juurikin lapsen päivärytmillä. Eli ei voi esim ennen päiväuniakaan hakea lasta tai heti päiväunien jälkeenkään, koska sotkee päivärytmin? Sama selitys, miksi lapsi viedään aamupalalle päiväkotiin jopa vanhemman vapaapäivinä. Eli ei sitäkään aikaa vietetä lapsen kanssa.

Niin no, itse vaan nyt satun olemaan sitä koulukuntaa, joka pistää lapsen päivärytmin etusijalle. En ole käskenyt ketään muuta tekemään niin, kerroin vaan miten itse toimisin, jos olisi tuollainen tilanne.

Mikäli olisin joka viikonloppu töissä enkä siksi näkisi koskaan lapsiani, miettisin ehkä ensimmäiseksi työpaikanvaihtoa sen sijaan että lapsi kävisi hoidossa miten sattuu... Mutta tämä on vain minun mielipiteeni.

Hoitopaikka valmistaa lapsia koulua ja elämää varten - joka ei toimi niin, että välillä nukutaan 10:een ja välillä ollaan jo kuudelta reppu selässä pysäkillä, välillä ei taas mennä kouluun/työpaikkaan ollenkaan jne. Rutiinit ovat lasta itseään varten, että pärjää yhteiskunnassa. Eikä pelkästään tätä yhtä lasta, vaan muitakin ryhmässä olevia lapsia varten, koska rytmi ja rutiinit ovat hyvän ryhmädynamiikan rakennusaineita.

Mutta kuten sanoin, tämä on minun mielipiteeni ja sitä tässä kai kysyttiin.

Mutta miksi ainoa vaihtoehto pitää päivärytmi olisi viedä lapsi hoitoon? Yksi tai kaksi ekstra vapaapäivää viikossa ei taatusti tee pahaa lapselle. Vuorotyöt on joo rytmin kannalta hankalia, siis iltavuoroon menevän olisi hyvä viedä lapsi jo aamulla eikä vaikka klo 11, mutta jos saa kokonaisen vapaapäivän pitää niin sehän sotkee rytmiä yhtä paljon tai vähän kuin viikonloppu.

Vierailija
34/135 |
16.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En vie. Toki yövuoroa seuraavana päivänä lapsi menee päiväkotiin vaikka siitä alkaisi vapaat, jotta saan nukkua. Meillä on lapsi ihan tavallisessa päiväkodissa, sillä isä tekee perus 9-16 työaikaa. Lapsi nauttii todella paljon, kun saa olla paljon vapaalla. Ensi vuonna menee eskariin, mutta ajattelin silloinkin hakea lapsen vapaapäivinä heti eskariosuuden loputtua.

Vierailija
35/135 |
16.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vien koska maksan hoidosta kuitenkin. Lapsi on 1v. Hoitopäivän pituus 7,5-8h.

Tätä mä en ymmärrä. Koska palvelusta on maksettu se pitää käyttää huomioimatta sitä, mikä lapselle olisi parasta. Yleensä arvot menee toisin päin. I

Lapsi viihtyy hyvin hoidossa. On pieni ryhmä ja tutut hoitajat ja kavereita.

Nää on niitä laiskojen selityksiä...

Vierailija
36/135 |
16.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aina tämä sama vertaus. Se vaan että nämä Euroopan pienten lasten koulut on enemmän kerhotyyppisiä ja kestävät aamupäivän ajan.

Vierailija
37/135 |
16.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin no, sä olet sen verran varakas että sulla on varaa omaan aamiaiseen tai antaa se lapselle.

Minulla ei, siksi vien lapsen päiväkotiin että edes hän saisi syödäkseen . Jos en vie, olemme molemmat ilman, vaikka toisella olisi mahdollisuus syödä. Mun mielestä sen käyttämättä jättäminen olisi lasta kohtaan väärin.

Tai noh, juon mä aamuisin litran vettä vatsaa täyttääkseni, mutta en halua pakottaa lastani samaan.

Miten voi kaurapuuron keittäminen lapselle silloin tällöin aamupalaksi olla kelleen liian kallista?! Maksaa ehkä 5senttiä kipollinen. Menisin todellakin töihin/lisätöihin, jos oisin noin pa.

Vierailija
38/135 |
16.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Silloin kun minun lapseni oli vielä vuorohoidossa sieltä sanottiin että viikossa pitää olla kaksi vapaapäivää niinkuin päivä-päiväkodissa. Jos työvuorot menivät niin ettei se onnistunut niin tietysti se ymmärrettiin mutta keskimääräisesti näin, perusteena lapsen etu.

Jos tavallisessa päiväkodissa ja vanhemmalla vuorotyö, niin ainahan se viikonloppu on vapaana lapsella. On sitten mummolla tai toisella vanhemmalla hoidossa.

Mummolla? Miksei vaarilla? Ja mummo ennen puolisoa?

Vierailija
39/135 |
16.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole itse vuorotyössä, mutta jos olisin, pyrkisin pitämään lapsen arjen normaalissa päivärytmissä, eli veisin. Mielestäni "vuoroelämä" ei ole lapsen edun mukaista. Jos olisin yksinhuoltaja, eikä normaalit nouto- ja hoitoajat täten olisi mahdollisia, toki sitten mentäisiin minun vuorojen mukaan.

Jo elämänhallinnassa on haasteita ja itse ei pysty esim. laittamaan lapselle ruokaa ja ulkoilemaan niin ilman muuta lapsen etu on olla päiväkodissa joka päivä. Muuten arjen normaalirytmin voi päiväkoti-ikäisen kanssa toteuttaa ihan kotonakin.

Vierailija
40/135 |
16.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

te, joilla......