Te kenellä vuorotyö, viettekö lapset vapailla päiväkotiin?
Miten pitkäksi päiväksi? Minkäikäinen lapsi kyseessä? Millä perustelette asiaa?
Kommentit (135)
En vienyt, koska minut oli syyllistetty melkein hysteeriseksi siitä, että päiväkotiin viedään vain jos on Ihan Pakko. Ja Missään ei piipahdeta töiden jälkeen ennen lapsen hakemista.
Nyt kun lapset ovat aikuisia, säälin silloista itseäni ja suorituskuplaa, missä tuli elettyä. Lapset eivät enää muista yhtään, kuinka urheasti silloin toimin, he olisivat kasvaneet ihan samoin rennommallakin asenteella. Olisin siis voinut viedä vapaallakin, olisin voinut käydä kaupassa kotimatkalla, olisin voinut jättää kaikesta syyllistymättä, eikä mitään pahaa olisi tapahtunut.
Iso kysymys: miksi kotona on kivompi kuin päiväkodissa. Miksi aikuinen on vapaapäivänä kotona eikä töissä-siellähän on kivoja työkavereitakin! Miksi vanhus haluaa asua kotona yksin-vanhainkodissa saa ruokaa ja seuraakin on. Miksi siis lapsikin on mieluummin kotona kuin päiväkodissa.
En vienyt, tyttö nyt jo 13v. Mun vapaat oli kotona, koska halusin olla lapseni kanssa. Iltavuoroon mennessä vein hänet päiväkotiin klo9.30-10, joskus aiemmin jos olivat menossa retkelle. Pois päiväkodista haettiin aina viimeistään klo 15.30.
Vein jos tarhassa poikkeuksellista ohjelmaa, juhla tai retki, ja tarhan toivomuksesta usein tutustu ruokaan - päivänä pariksi tunniksi. Herra oli noussut kerran seisomaan erikoisruokapäivänä, kertonut kuinka hyvää kyseinen ruoka on, ja lisännyt, jos ette halua maistaa, minä voin syödä teidän annoksenne. Kaikki olivat maistaneet ja useimmat olivat tykänneetkin. Sen jälkeen sain olla tarhan kommentaattori uusien makujen suhteen.
Vierailija kirjoitti:
Vien koska maksan hoidosta kuitenkin. Lapsi on 1v. Hoitopäivän pituus 7,5-8h.
Vitsi😳
Työkaverini on varsinainen työnarkomaani ja sanojensa perusteella haluaisi asua töissä, jotta saa kokoajan tehdä töitä. Surkeaa on ollut kuunnella, että hän on aina halunnut olla joulutkin töissä. Hänellä siis jo aikuiset lapset, mutta lapsensa kun olivat pieniä, ei kuulemma ole ikinä ollut joulua kotona.
Ihan jees, käy mulle, et haluaa olla vieläkin joulut töissä. Minä saan olla joulun lasteni kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän noita äitejä on arvosteltu negatiivisesti, joilla on esim. vauva ja taapero viedään päiväkotiin. Helppoa tietysti äidille, kun voi päivällä nukkua vauvan kanssa.
Tuttava sanoi joskus, että hänellä oli 8 lasta vahdittavana, piankos siinä joku loukkaa.
Silloin tällöin tuo on ok ihan jo sen taaperonkin kannalta, mutta ei todellakaan koko ajan. Ja täytyy kyllä itse näin vauvan äitinä sanoa, etten nuku päivisin.
Meillä on myös avoimia päiväkoteja mihin voi viedä 3 tunniksi tai kerhoon.
Mun esikoinen kävi kerhossa 2x viikossa, mutta päiväkoti ois kyllä ollut parempi. Kerhopaikat ja ryhmän lapset vaihtui puolen vuoden välein ja kerhoon oli myös matkaa, eli ei ollut tuttuja naapuruston lapsia siellä. Olin ihan loppu kun vauva ei nukkunut yöllä eikä esikoinen päivällä ja mies paljon poissa. Joku 6h päiväkodissa pari-kolme pv viikossa ois ollut varmaan kaikille parempi.
Kyllä olisin lapsena surullinen, jos äiti veisi tarhaan vaikka on vapaalla kotona.
Miksi te teette lapsia, jos ette halua niitä, ettekä ole valmiita niistä huolehtimaan?
En ole vuorotyöläinen, vaan opiskelija ja kärsin mielenterveysongelmista, jotka pahenivat lapsen vauva-aikana. Puolitoistavuotias lapseni on päiväkodissa ma-pe n. 7-7,5h päivässä ja vaikka opiskelen joka päivä niin en useinkaan koko tuota aikaa vaan saatan myös tehdä esim. kotitöitä, somettaa, katsoa ohjelmia tai käydä ruokakaupassa. Lapseni saa myös silloin tällöin vapaapäiviä viikolla sekä pitkiä lomia ja esim. nyt on kolme päivää pois päiväkodista, kun lähdettiin mummolareissuun. Välillä koen syyllisyyttä siitä, että en ole ihan kokoajan opiskelemassa, kun lapsi on päiväkodissa ja pitäisi heti mennä hakemaan se pois, mutta toisaalta olin vielä viime kesänä todella huonossa kunnossa ja itsetuhoinen. Olisin ollut vähintään sairasloman, ehkä jopa osastohoidon tarpeessa, mutta hoidin lasta kotona. Ajattelen siis, että se aika, kun en opiskele, on "sairaslomaa", koska suorituskykyni ei edelleenkään ole normaali.
Tein, lapsi oli vapaalla aina kun minäkin. Poikkeuksena vein joksikin aikaa jos itsellä oli esim lääkäri.
Tottakai vien, saan omaa aikaa ja kesällä voin istua terassilla kavereiden kanssa ja nauttia elämästä. En todellakaan aio uhrata 24h elämästäni lapsille. Jatkossa vien lapset hoitoon myös lomamatkojen ajaksi, kun käymme puolisoni kanssa etelässä rantalomalla.
Vierailija kirjoitti:
Tein, lapsi oli vapaalla aina kun minäkin. Poikkeuksena vein joksikin aikaa jos itsellä oli esim lääkäri.
Kun ei ole tarhapaikkaa työttömänä niin taapero otetaan hammaslääkäriin ja lääkäriin mukaan.
No, itse olen käynyt 14 vuoden aikana 2 kertaa hammaslääkärissä.
Minulla oli 7 vuotta, että en käynyt hammaslääkärissä, kun mies töissä eikä vapaapäiviä saa vaimon hammaslääkärin mukaan.
Kun olin työkokeilussa työmarkkinatuella 640 netto kuukaudessa ja kulukorvaus 9 euroa/työpäivä niin tarhatäti rupesi valittamaan, että kun lapsi on vain 4 tuntia hoidossa eikä näe kaikkia juttuja. Hoitomaksu oli 60 euroa ja toisesta lapsesta iltismaksu 80 euroa. Jos lapsi olisi ollut kauemmin hoidossa niin tarhamaksu olisi noussut. Puoliso tienasi 2400 brutto ja vuorotyön takia tarvitsee auton.
Kun lapsi oli vatsataudissa niin vein mummolaan hoitoon ja itse olin vatsataudissa töissä, koska kulukorvausta ei saa, jos lapsi sairastuu tai itse sairastuu, mutta tarhamaksut pysyvät saman suuruisina.
Vierailija kirjoitti:
Kun olin työkokeilussa työmarkkinatuella 640 netto kuukaudessa ja kulukorvaus 9 euroa/työpäivä niin tarhatäti rupesi valittamaan, että kun lapsi on vain 4 tuntia hoidossa eikä näe kaikkia juttuja. Hoitomaksu oli 60 euroa ja toisesta lapsesta iltismaksu 80 euroa. Jos lapsi olisi ollut kauemmin hoidossa niin tarhamaksu olisi noussut. Puoliso tienasi 2400 brutto ja vuorotyön takia tarvitsee auton.
Kun lapsi oli vatsataudissa niin vein mummolaan hoitoon ja itse olin vatsataudissa töissä, koska kulukorvausta ei saa, jos lapsi sairastuu tai itse sairastuu, mutta tarhamaksut pysyvät saman suuruisina.
Alapeukuttajalle tiedoksi. Nuo on pankkitilillä, tulot ja menot. Ne jää sinne vuosikymmenkiksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Alapeukuttajalle tiedoksi. Nuo on pankkitilillä, tulot ja menot. Ne jää sinne vuosikymmenkiksi.
Sivistyskeskus perii tarhamaksut.
Oma eläkkeellä oleva vanhempani joka maksaa leskeneläkkeellä omakotitalonsa kulut ja oma 1100 nettoeläke jää muuhun sanoi, että Suomessa työtön ja työssäkäyvä vanhempi on Suomen häviäjät, asutaan vuokrakolmiossa, toinen raataa 40 tuntia viikossa vuorotyössä iltoja ja viikonloppuja ja toinen joutuu tekemään palkattomia työkokeiluita eli ei omaa asuntoa, ei matkoja jne.
Mies ei koskaan vienyt, kun teki vuorotyötä. Itse olin päivätöissä. Mies halusi olla lapsen kanssa aamuisin kotona pitkään ja vapailla touhusivat yhdessä. Mies teki paljon iltaa ja viikonloppuja, joten jos hän olisi vienyt pojan tarhaan niin vähäiseksi olisi jäänyt yhdessäolo.
Meillä lapsi oli tarhassa 10-14.30 välisen ajan ja lisäksi oli vapaat niin näkyi myös tarhamaksussa.
Milloin vuorotyolainen nukkuu?
Hoitoa vaativa lapsi!!
Meillä on myös avoimia päiväkoteja mihin voi viedä 3 tunniksi tai kerhoon.