Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Millä sait kolesteroliarvot tippumaan?

Vierailija
15.02.2023 |

Mulla on todella huonot arvot ja sukurasite. Jotain lääkettä on kokeiltu mutta pahojen sivuoireiden vuoksi olen joutunut lopettamaan ne.

Kommentit (156)

Vierailija
61/156 |
15.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yllättävän paljon alapeukkuja siitäkin huolimatta, että kolesteroli on saatu laskuun keinolla tai toisella.

Mikä mahtaisi olla sellainen "oikea tapa", jonka kaikki voisivat hyväksyä?

Niin kauan kuin on erilaisia mielipiteitä niin ei ole yhtä hyväksyttävää tapaa. Eikä sillä ole väliäkään heille, keille keinot ovat löytyneet.

Täytyy vain hyväksyä, että asioista voidaan olla eri mieltä ja silti jakaa oma keino. Pääasia taitaa kuitenkin olla, että ihmiset yrittää muuttaa aiempia elintapojaan eikä vain valittaa. Eikö?

Vierailija
62/156 |
16.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yllättävän paljon alapeukkuja siitäkin huolimatta, että kolesteroli on saatu laskuun keinolla tai toisella.

Mikä mahtaisi olla sellainen "oikea tapa", jonka kaikki voisivat hyväksyä?

Miksi se kolesteroli pitää saada alhaiseksi?

Really? Ettei kuole sydänkohtaukseen tai aivoinfarktiin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/156 |
16.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pätkäpaastolla 6/18.

Lähti 15 kiloa rasvaa ja veriarvot todella hyviksi.

Toki jätin samalla kaikki huonot hiilaritkin pois.

Paljon pähkinöitä, kasviksia, proteiineja ja rasvaakin.

Vierailija
64/156 |
16.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos korkea kolesteroli on sukurasite, siis perinnöllistä, niin ruokavaliolla EI ole mitään merkitystä.

Näin totesi myös lääkäri.

Itselläni nuorena kolesteroli oli normi rajoissa, mutta nyt keski-iässä se vaan on noussut jatkuvasti.

Vaikka vähensin tai jopa jätin rasvat minimiin.

Ja liikuin ja söin paljon kasviksia.

Sekä käytin KOLESTEROLIA ALENTAVAA LEVITETTÄ.

Ja, siitä seurasi ( kuten lääkäri jo tiesi ) että kolesteroli jatkoi nousemistaan.

Nyt kolesteroli lääke käytössä ja käyrä kääntyi alaspäin.

Tosin en ihan täysin sillä määrällä ota kolesteroli lääkettä , kuin lääkäri määräsi. Kolesteroli lääke ei ole ihan neutraali muulle hyvinvoinnille.

Jätän parina päivänö viikossa lääkkeen ottamatta.

Silti arvot laskevat.

Vierailija
65/156 |
16.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se mikä on täysin varmaa, niin sepelvaltimotautia ja sen etenemistä ei täysin ymmärretä. Tiedetään kolesterolin liittyvän joten pidetään kolesteroli alhaalla. Kuitenkin on ihmisiä joilla korkeat kolesteroliarvot eivätkä ikinä sairastu sepelvaltimotauteihin. Vanhuksilla korkea kolesteroli ja kuolevat lopulta vaikkapa syöpään - ei sydänkohtaukseen.

Kyllähän nyt jo tiedetään, että kolesteroli yksinään ei ole iso riskitekijä, ainoastaan silloin kun siihen yhdistyy esimerkiksi korkeaa verenpainetta, pieniasteista tulehdusta, ym.

Tilanne on kuitenkin sen verran mutkikas, että yleispäteviä kansanterveydellisiä suosituksia näistä ei ole helppo vääntää.

Vierailija
66/156 |
16.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmiset pitävät tärkeänä, ettei tarvitse muuttaa elintapojaan vaan mättää sipsejä, suklaata ja juoda kaljaa.

Aina vaan lisää lääkkeitä!

Vierailija
67/156 |
16.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se mikä on täysin varmaa, niin sepelvaltimotautia ja sen etenemistä ei täysin ymmärretä. Tiedetään kolesterolin liittyvän joten pidetään kolesteroli alhaalla. Kuitenkin on ihmisiä joilla korkeat kolesteroliarvot eivätkä ikinä sairastu sepelvaltimotauteihin. Vanhuksilla korkea kolesteroli ja kuolevat lopulta vaikkapa syöpään - ei sydänkohtaukseen.

Ei käy kuitenkaan lääkäreitä ja tutkijoita kateeksi. Ihmisen biologia ja kemia on vaikeaa eikä toimi kuten tietokone. Samaa yksilöä ei voi tutkia mikroskoopilla 45v eikä nähdä miten ahtaumat kehittyvät missäkin vaiheessa. Ehkä tähänkin lopulta löytyy yksinkertainen ratkaisu kuten vatsahaavaan löytyi lopulta bakteeri. Ja monet vuodet lääkärit toivottivat potilaalle vähempää viinan käyttöä ja kyselivät onkos sitä oltu kovastikin stressaantuneita?.... 🙄

Tärkeintä on, että ihminen käy mittauttamassa ne kolestroliarvonsa. Jos olet työikäinen eikä työterveysasemalta kuulu kutsua määräaikaistarkastukseen johon kuuluu myös kolesterolin ja sokeriarvojen mittaus niin pyydä tätä itse. On totta, että joillakin harvoilla ihmisillä on perinnöllistä korkea kolesteroli ja jopa niin ettei se korjaannu yksin ruokavaliolla vaan siihen tarvitaan lopuksi elämää lääkitys. Suurin syy useampien ihmisten korkeaan kolesteroliin on kuitenkin ylipaino ja väärät ruokailutottumukset. Jos sinun kolestroliarvosi on mahdollista saada kohdalleen ruokavaliomuutoksilla, niin tee sitten ne muutokset koska kolestrolilääkkeillä on niilläkin sivuvaikutuksensa.

Vierailija
68/156 |
16.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos korkea kolesteroli on sukurasite, siis perinnöllistä, niin ruokavaliolla EI ole mitään merkitystä.

Itselläni nuorena kolesteroli oli normi rajoissa, mutta nyt keski-iässä se vaan on noussut jatkuvasti.

Ja, siitä seurasi ( kuten lääkäri jo tiesi ) että kolesteroli jatkoi nousemistaan.

Tosin en ihan täysin sillä määrällä ota kolesteroli lääkettä , kuin lääkäri määräsi. Kolesteroli lääke ei ole ihan neutraali muulle hyvinvoinnille.

Silti arvot laskevat.

Jätit rasvat syömättä ja ihmettelet kolesterolin nousua. Ei taida paljon järki päätä pakottaa :)

Vierailija
69/156 |
16.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liikunta, liikunta ja liikunta. Pese ylös sohvalta.

Minulla ei ole korkeat kolesteroliasvot.

Vierailija
70/156 |
16.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Laihduttamalla yli 10 kiloa eli normaalipainoon sain koleterolia tiputettua aivan marginaalisesti, mutta silti se huitelee jossakin kuuden tienoilla. Nauttimalla pari vuotta putkeen päivittäin kalanmaksaöljyä sain hdl-arvon kohoamaan kymmenyksellä tai parilla. Minullakin korkea kolesteroli on geneettistä, eikä sitä korjata millään ruokavaliolla, yritetty on. Sen kanssa pitää vaan elää.Tarkkaa lukemaa en tiedä, koska olen nyt eläkkeellä enkä pääse enää verikokeisiin.

Miten niin et pääse verikokeisiin? Kyllä sen verran voi itsekin panostaa terveyteensä, että käy vaikkapa yksityisellä verikokeissa. Kaikki pitäisi saada ilmaiseksi?

Jätät muutamat pikaruoat ostamatta ja kaljat, viinat hyllyyn. Nopeasti verikoerahat säästetty.

Vierailija
71/156 |
16.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Silti arvot laskevat.

Jätit rasvat syömättä ja ihmettelet kolesterolin nousua. Ei taida paljon järki päätä pakottaa :)

Ihmisillä on kummallisia harhaluuloja ja kuten esim. ettei ruokavaliomuutoksiin ole tarvetta jos saa lääkityksen korkeaan kolesteroliin ja/tai vaikka 2 tyypin diabetekseen ja näinhän ei asia todellakaan ole. Minä näkisin asian kyllä niin, että ensisijainen hoitomuoto olisi edellä mainittujenkin sairauksien kohdalla ruokavaliomuutokset vaikka se lääkäri kirjoittaakin myös reseptin lääkkeisiin. Minä itse kieltäydyin diabeteslääkkeistä ja sitouduin on ruokavalion muutoksiin ja sain sokeriarvot kohdalleen ja oikealla tolalla ja ne ovat pysyneetkin jo yli 2 vuotta koska ruokailutottumuksien muutos on kohdallani pysyvää niin kuin pitääkin olla tällaisen diagnoosin kerran saatuaan.

Vierailija
72/156 |
16.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähäinenkin kilpirauhasen vajaatoiminta (arvot voivat olla viitearvojen alarajoilla) nostaa kolesteroliarvoja. Yritän itse parhaillaan seurata, josko saisin oman koholla olevan LDL-kolesterolini laskemaan kilpirauhasarvoja nostamalla. Viimeisissä verikokeissa näkyi pientä edistystä oikeaan suuntaan. Vapaa T4 on siis viitearvoissa, mutta aika alhainen. 

Olen myös lukenut, että tiettyjen maitohappobakteerikantojen (esim. L. reuteri) on todettu joissakin tutkimuksissa laskevan kolesteroliarvoja. Englannin kielellä löytyy paljon tietoa. Syön päivittäin maitohappobakteerikapseleita. Kiinnitän myös ravintoon huomiota. Syön kaurapuuroa päivittäin. Olen myös aloittanut maca-jauheen käytön, koska siinä on paljon ravinteita ja se saattaa tasapainottaa elimistön toimintaa. Tavoitteena on mennä uusiin verikokeisiin muutaman kuukauden kuluttua ja seurata tilanteen kehittymistä.

Vierailija
73/156 |
16.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen nyt vajaan vuoden syönyt kolesterolilääkettä. En tiedä, mutta minusta on juuri nyt alkanut tuntumaan, että mitä kaikkea ne ovatkaan tehneet. Nyt on alkanut pikkuhiljaa outoja lihaskipuja ilmestyä, samoin kärtyisyys ja ärtyneisyys on ihan julmetulla tasolla, nukkuminen pätkii, ei joka yö, mutta kuitenkin useammin kuin aiemmin. Tuntuu, että ruokahalu on järjetön, ei täyty lainkaan vaikka kuinka syö, jotenkin vaikuttaneet aivojen signaaleihin. Saa nähdä, kauanko vielä uskallan syödä, tehokkaasti ovat kolea alentaneet, mutta tuntuu, että pää on sumuinen ja kärtyisyys on ihan järkyttävää, vaikka ei pitäisi olla. Ei olla juurikaan vastattu vaikka olen asioita kysellyt, ainahan lääke on suositeltavaa, mutta toisesta puolesta ollaankin sitten hys hys.

Ja olet tosissasi sitä mieltä, että nämä muutokset johtuvat kolesterolilääkkeestä? Vajaan vuoden jo syönyt ja nyt pikkuhiljaa on tullut oireita? Kyllä se niin päin menee, että alkuun voi olla lihaskipuja, suolistovaivoja ja yleensä rauhoittuvat tai sitten vaihdetaan sopivampi lääkitys. Se että pitkän ajan kuluttua alkaa tulla erinäisiä oireita, jotka ynnäät johtuvan kolesterolilääkkeestä, ei kyllä pidä paikkaansa. Syy löytyy jostain muualta. Vaihdevuodet?

Vierailija
74/156 |
16.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Silti arvot laskevat.

Mun vanhemmat on just tälläisiä, että "joo se meidän korkea kolesteroli on sukurasite" ja samaan aikaan jatkuvasti äiti leipoo rasvaisia kermatäytteisiä piirakoita, kakkuja, leivonnaisia, suolaisia herkkuja.. Ruokaan laitetaan aina purkki tai kaksi jonkinlaista kermaa. Leivän päällä "kolesterolia alentavaa levitettä" ja sitten päälle juustoa ja meetvurstia. Mutta tottakai muistutetaan aina siitä miten "terveellisesti " he syövät, kun tänäänkin tekivät jälleen kasviskeittoa.. Missä on yksi purkki sulatejuustoa ja kermaa. 

Vierailija
75/156 |
16.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä sain vuodessa laskettua kokonaiskolesterolin 6:sta 5:een näin. Kaikki vähärasvaista/rasvatonta (juusto, kerma, liha, jugurtti...). Vähän punaista lihaa, enemmän kanaa ja kalaa. Avocadoa myös ja pähkinöitä kohtuullisesti. Reipasta kävelyä joka päivä tunti. Ei yletöntä mässäilyä muutenkaan mutta toki herkkupäiviä silloin tällöin.

6:sta 5:een, arvosi on yhä hiton paljon pielessä.

Mulla on myös hyvä kolesteroli korkea ja trigyt erinomaiset, joten en olisi tällä hetkellä huolissani.

Vierailija
76/156 |
16.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Avestin-statiniilla. Mulle ei ole tullut mitään sivuvaikutuksia. Kolesteroli oli 6,1 ja kuukausi siitä kun lääkkeen aloitin niin se oli 3,6. En tehnyt mitään ruokavaliomuutoksia, syön kyll ä hedelmiä ja kasviksia melkoisesti, mutta surutta myös juustoja, voita ja kermaa.

Herranen aika, 6,1 kolesteroleilla lääkkeet/statiinit?!! 😱

Vierailija
77/156 |
16.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa muistaa, että vanhemmiten kolesteroli nousee ihan tarkoituksella.

Ja itseasiassa triglyt on tärkein.

Mistä tällainen uskomus on peräisin?

Vierailija
78/156 |
16.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä sain kokonaiskolesterolin laskemaan vähän reilussa kolmessa kuukaudessa 6,4 ->5,1, LDL 4,2->3,2 pelkällä ruokavaliolla:

Oivariini vaihtui margariiniin

Punaista lihaa vain aniharvoin, leikkeleet yms kanaa/kalkkunaa

Kaikki rasvaiset kevyttuotteisiin/rasvattomaan

Juustoa vain silloin tällöin herkutteluun, ei enää joka päivä leivän päälle

Lisäksi oliiviöljyä ja pähkinöitä, mutta kohtuus näissäkin, koska sisältää paljon kaloreita.

Myös paino on tippunut ruokavalion muutoksen myötä lähes 3kg (69-66kg).

N35

Vierailija
79/156 |
16.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä, kuten tyypillisesti suomalaisilla, korkea kolesteroli on sukurasitteena. Onneksi näinkin nuorella iällä (32v) kävin testauttamassa arvot ja ne olivat aivan päin peetä. Kokonaiskolesteroli oli yli 6 ja LDL reilusti yli 4. Olen koko ikäni käyttänyt voita, kermaa, juustoa ja rasvaisia tuotteita, koska minulle on iskostettu päähän, että "aitoja tuotteita pitää käyttää eikä mitään rasvattomia ja keinotekoisia". Ne ei ole painoon vaikuttanut, olen aina ollut hoikka, mutta viskeraalinen rasva ja kolesteroliarvot olivat huimia.

Vaihdoin kaikki rasvaiset tuotteet kevyempiin, voin ja kerman jätin kokonaan pois ja aloin harrastaa kuntosalin lisäksi pitkäkestoisempaa liikuntaa, mm. pidempiä kävelylenkkejä ja pyöräilyä. Neljän kuukauden jälkeen kontrollissa muutos oli huomattava, kolesterolit olivat normaalit ja olokin huomattavasti kevyempi.

Äitini käyttää kolesterolilääkkeitä, muttei suostu luopumaan voista, kermasta eikä rasvaisesta juustosta. Jännä, ettei lääkitys ole auttanut yhtään eikä vain suostu uskomaan, että ruokavaliolla on väliä.

Vierailija
80/156 |
16.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Silti arvot laskevat.

Mun vanhemmat on just tälläisiä, että "joo se meidän korkea kolesteroli on sukurasite" ja samaan aikaan jatkuvasti äiti leipoo rasvaisia kermatäytteisiä piirakoita, kakkuja, leivonnaisia, suolaisia herkkuja.. Ruokaan laitetaan aina purkki tai kaksi jonkinlaista kermaa. Leivän päällä "kolesterolia alentavaa levitettä" ja sitten päälle juustoa ja meetvurstia. Mutta tottakai muistutetaan aina siitä miten "terveellisesti " he syövät, kun tänäänkin tekivät jälleen kasviskeittoa.. Missä on yksi purkki sulatejuustoa ja kermaa. 

Ei se leivän päälle laitettavan levitteen vaihtaminen kolestrolia alentavaan levitteeseen (Benecol, Alentaja) paljon auta jos siihen leivän päälle laittaa levitteen lisäksi kovaa rasvaa sisältävää juustoa ja tai leikkelettä. Ne makkarat, kinkut ja kovarasvaiset juustot olisi kyllä hyvästeltävä lopullisesti ja punaisen lihan syönti saisi sekin jäädä vähiin jos on kolestroli-, sokeri- ja/tai ylipaino-ongelmia. Elintarvikkeet pitäisi alkaa koodata jollakin keinoin ja samoin pitäisi ruokakauppojen hyllyt vihdoinkin järjestää niin, että terveelliset tuotteet olisi helposti löydettävissä, juuri kukaan ei jaksa lukea joka paketista niitä ravintosisältöjä ja monet eivät luettuaankaan kuitenkaan tajua niiden merkintöjen merkitystä.