Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Millä sait kolesteroliarvot tippumaan?

Vierailija
15.02.2023 |

Mulla on todella huonot arvot ja sukurasite. Jotain lääkettä on kokeiltu mutta pahojen sivuoireiden vuoksi olen joutunut lopettamaan ne.

Kommentit (156)

Vierailija
41/156 |
15.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruokalusikallinen Extraneitsyt oliiviöljyä joka aamu. Muutamassa viikossa arvot paranivat.

Vierailija
42/156 |
15.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Laihduttamalla yli 10 kiloa eli normaalipainoon sain koleterolia tiputettua aivan marginaalisesti, mutta silti se huitelee jossakin kuuden tienoilla. Nauttimalla pari vuotta putkeen päivittäin kalanmaksaöljyä sain hdl-arvon kohoamaan kymmenyksellä tai parilla. Minullakin korkea kolesteroli on geneettistä, eikä sitä korjata millään ruokavaliolla, yritetty on. Sen kanssa pitää vaan elää.Tarkkaa lukemaa en tiedä, koska olen nyt eläkkeellä enkä pääse enää verikokeisiin.

Miten niin et pääse verikokeisiin? Kyllä sen verran voi itsekin panostaa terveyteensä, että käy vaikkapa yksityisellä verikokeissa. Kaikki pitäisi saada ilmaiseksi?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/156 |
15.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yllättävän paljon alapeukkuja siitäkin huolimatta, että kolesteroli on saatu laskuun keinolla tai toisella.

Mikä mahtaisi olla sellainen "oikea tapa", jonka kaikki voisivat hyväksyä?

Vierailija
44/156 |
15.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse lläni kolesteroli 6.3. En saanut laskemaan ja luulen, että johtuu kovista rasvoista, jotka minulla tulevat karkin, jäätelön ja jälkiruokien muodossa. Syön karkkia 2xpussia viikossa, jäätelöä litran ha jälkkäriä pari kertaa viikossa. Syön myös leivonnaisia silloin tällöin.

Vierailija
45/156 |
15.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse lläni kolesteroli 6.3. En saanut laskemaan ja luulen, että johtuu kovista rasvoista, jotka minulla tulevat karkin, jäätelön ja jälkiruokien muodossa. Syön karkkia 2xpussia viikossa, jäätelöä litran ha jälkkäriä pari kertaa viikossa. Syön myös leivonnaisia silloin tällöin.

Oioioi, toisaalta tuo lukema tarkoittaa, että kolesterolisi on lievästi koholla. Jos oltaisiin norjalaisia, 6.3 olisi hyvä.

Vierailija
46/156 |
15.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yllättävän paljon alapeukkuja siitäkin huolimatta, että kolesteroli on saatu laskuun keinolla tai toisella.

Mikä mahtaisi olla sellainen "oikea tapa", jonka kaikki voisivat hyväksyä?

Miksi se kolesteroli pitää saada alhaiseksi?

Vierailija
47/156 |
15.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sokeria sinä noista karkeista saat.

Vierailija
48/156 |
15.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sokeria sinä noista karkeista saat.

Sokeria ja kovetettuja kasvirasvoja.

Vierailija
49/156 |
15.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä sain kolestroliarvot kohdalleen parissa kuukaudessa. Leivän päälle Benecol, ruuanlaitossa rypsi- tai oliiviöljy, salaattikastikkeet öljypohjaisia, juustot vaihtui Polariin 15%. Lisäksi sanoin hyvästit makkaroille ja kinkuille, punaista lihaa syön enää harvoin. Pääasiassa syön kana-, ja kalaruokia tai kokonaan kasviksista valmistettua ruokaa. Kananmunia en ennen juurikaan syönyt ja nyt ne kuuluvat ruokavalioon (3-4 munaa viikossa).

Vierailija
50/156 |
15.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jätin nukahtamiseen käyttämäni neuroleptit pois.

Vierailija
51/156 |
15.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen nyt vajaan vuoden syönyt kolesterolilääkettä. En tiedä, mutta minusta on juuri nyt alkanut tuntumaan, että mitä kaikkea ne ovatkaan tehneet. Nyt on alkanut pikkuhiljaa outoja lihaskipuja ilmestyä, samoin kärtyisyys ja ärtyneisyys on ihan julmetulla tasolla, nukkuminen pätkii, ei joka yö, mutta kuitenkin useammin kuin aiemmin. Tuntuu, että ruokahalu on järjetön, ei täyty lainkaan vaikka kuinka syö, jotenkin vaikuttaneet aivojen signaaleihin. Saa nähdä, kauanko vielä uskallan syödä, tehokkaasti ovat kolea alentaneet, mutta tuntuu, että pää on sumuinen ja kärtyisyys on ihan järkyttävää, vaikka ei pitäisi olla. Ei olla juurikaan vastattu vaikka olen asioita kysellyt, ainahan lääke on suositeltavaa, mutta toisesta puolesta ollaankin sitten hys hys.

Vierailija
52/156 |
15.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä sain vuodessa laskettua kokonaiskolesterolin 6:sta 5:een näin. Kaikki vähärasvaista/rasvatonta (juusto, kerma, liha, jugurtti...). Vähän punaista lihaa, enemmän kanaa ja kalaa. Avocadoa myös ja pähkinöitä kohtuullisesti. Reipasta kävelyä joka päivä tunti. Ei yletöntä mässäilyä muutenkaan mutta toki herkkupäiviä silloin tällöin.

6:sta 5:een, arvosi on yhä hiton paljon pielessä.

Vierailija
53/156 |
15.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

LDL putosi 3.7:stä 1.0:aan kun aloitin etsetimibi+atorvastatiini kuurin sepelvaltimotaudin toteamisen jälkeen.

Vierailija
54/156 |
15.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääkeyhdistelmällä Rosuvastatin + Ezetimib.

Vierailija
55/156 |
15.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

LDL putosi 3.7:stä 1.0:aan kun aloitin etsetimibi+atorvastatiini kuurin sepelvaltimotaudin toteamisen jälkeen.

Pienenä vihjeenä: Kannattaisi hoitaa tilanne kuntoon ENNEN infarktia. Kun sellainen sitten iskee niin jos jäät henkiin niin saat kaikki lääkkeet kerralla päälle. Siinä sitten kiva miettiä että mikähän näistä nyt aiheuttaa minkäkin sivuvaikutuksen. Nimimerkki kokemuksen rahiseva rintaääni.

Rintakipukohtauksiin auttaa Dinit - nitro suihke kielelle. Mutta aika paljon mieluummin olisin tilanteessa jossa en sitä tarvitsisi päivittäin.  Eli aloittanut statiinien käytön jo vuosia sitten.

Vierailija
56/156 |
15.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kolesterolin seuraaminen on ihan turhaa ja terveellisesti kannattaa elää muutenkin.

Vierailija
57/156 |
15.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kolesterolin seuraaminen on ihan turhaa ja terveellisesti kannattaa elää muutenkin.

Mulla oli vähän päälle kakkosen toi LDL tosi pitkään. Sitten en mitannutkaan kolesteroleja vuosiin ennen kuin hiljattain, jolloin LDL olikin yhtäkkiä 3.7. Ja vuoden kuluttua tuosta mittauksesta tuli sydäninfarkti ja sain sepelvaltimotaudin pysäyttämiseksi pakkostatiinit.

Vierailija
58/156 |
15.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen nyt vajaan vuoden syönyt kolesterolilääkettä. En tiedä, mutta minusta on juuri nyt alkanut tuntumaan, että mitä kaikkea ne ovatkaan tehneet. Nyt on alkanut pikkuhiljaa outoja lihaskipuja ilmestyä, samoin kärtyisyys ja ärtyneisyys on ihan julmetulla tasolla, nukkuminen pätkii, ei joka yö, mutta kuitenkin useammin kuin aiemmin. Tuntuu, että ruokahalu on järjetön, ei täyty lainkaan vaikka kuinka syö, jotenkin vaikuttaneet aivojen signaaleihin. Saa nähdä, kauanko vielä uskallan syödä, tehokkaasti ovat kolea alentaneet, mutta tuntuu, että pää on sumuinen ja kärtyisyys on ihan järkyttävää, vaikka ei pitäisi olla. Ei olla juurikaan vastattu vaikka olen asioita kysellyt, ainahan lääke on suositeltavaa, mutta toisesta puolesta ollaankin sitten hys hys.

Statiineita voi vaihtaa eli käypä keskustelemassa asiasta lääkärin kanssa. 

https://www.duodecimlehti.fi/duo11784

Ongelmana siis se, että statiinien vaikutusta voimistavat monet sairaudet jolloin niiden haittavaikutuksetkin voimistuvat.  

Vierailija
59/156 |
15.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos on ihan ihan pakko käyttää statiineja, niin ubikinoni olisi tärkeää siihen ohelle suojaksi.

Statiineja ei kuitenkaan monen oikeasti olisi tarvetta käyttää. 

Korkea kolesteroli voi olla oikeasti jopa suojaava asia. Asiasta on erilaisia tutkimuksia ja lääkäreillä eri mielipiteitä. Kannattaa penkoa asiaa.

Elimistö kuitenkin myös tarvitsee kolesterolia mm. hormonien valmistamiseen.

Huolehtisin mm. maksan, sapen ja hormonien mahdollisimman hyvästä toiminnasta.

Jos tulee pahoja sivuoireita, kuuntelisin elimistöäni. Etenkin jos ei ole muita "oireita" kuin korkeat veritulosnumerot.

Kolesterolia tarvitaan myös aivojen toimintaan. Maksa tuottaa 80% elimistön kolesterolista ja vanhemmiten määrä nousee, koska elimistö tarvitsee sitä. Nyt kun sitten tätä keinotekoisesti lasketaan lääkkeillä, niin dementia uhkaa.

Vierailija
60/156 |
15.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se mikä on täysin varmaa, niin sepelvaltimotautia ja sen etenemistä ei täysin ymmärretä. Tiedetään kolesterolin liittyvän joten pidetään kolesteroli alhaalla. Kuitenkin on ihmisiä joilla korkeat kolesteroliarvot eivätkä ikinä sairastu sepelvaltimotauteihin. Vanhuksilla korkea kolesteroli ja kuolevat lopulta vaikkapa syöpään - ei sydänkohtaukseen.

Ei käy kuitenkaan lääkäreitä ja tutkijoita kateeksi. Ihmisen biologia ja kemia on vaikeaa eikä toimi kuten tietokone. Samaa yksilöä ei voi tutkia mikroskoopilla 45v eikä nähdä miten ahtaumat kehittyvät missäkin vaiheessa. Ehkä tähänkin lopulta löytyy yksinkertainen ratkaisu kuten vatsahaavaan löytyi lopulta bakteeri. Ja monet vuodet lääkärit toivottivat potilaalle vähempää viinan käyttöä ja kyselivät onkos sitä oltu kovastikin stressaantuneita?.... 🙄

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kolme kuusi