Millä sait kolesteroliarvot tippumaan?
Mulla on todella huonot arvot ja sukurasite. Jotain lääkettä on kokeiltu mutta pahojen sivuoireiden vuoksi olen joutunut lopettamaan ne.
Kommentit (156)
Vierailija kirjoitti:
Ruokavaliolla ei oo mitään tehtävissä jos kolestrolin nousu on perinnöllistä. Tällöin kolesteroli nousee vaikka olisit "vesi/leipä" kuurilla.
Ihan turha on muuta väittää.Asia on toinen jos kolestroli nousee muusta syystä, kuten omista elintavoista.
Silloin kantsii panostaa terveelliseen ruokavalioon , eikä niitä RASVOJA mätetä kituusiin .
Pikaruoka / makkaralinjasto on kovien rasvojen temmellyskenttä.
Elintarvoista johtuva kolesteroli on yleisempää kuin perintekijöistä johtuva.
Vierailija kirjoitti:
Ruokavaliolla ei oo mitään tehtävissä jos kolestrolin nousu on perinnöllistä. Tällöin kolesteroli nousee vaikka olisit "vesi/leipä" kuurilla.
Ihan turha on muuta väittää.Asia on toinen jos kolestroli nousee muusta syystä, kuten omista elintavoista.
Silloin kantsii panostaa terveelliseen ruokavalioon , eikä niitä RASVOJA mätetä kituusiin .
"Ruokavaliolla ei ole väliä" väittävät henkilöt ovat aina niitä ihmisiä, jotka eivät tee sen ruokavalion eteen yhtään mitään vaan syövät suht. samanlailla kuin ovat aina ennenkin syöneet.
Minulla kolesteroli laski viitearvojen sisälle kun aloin syömään aamiaiseksi kaurapuuroa ja marjoja. Yleensä mustikoita, mutta jos niitä ei ole, niin sitten mansikoita tai vadelmia.
Lisäksi aloin syömään pienen määrän pähkinöitä päivän aikana ja jätin iltapalan pois kokonaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen nyt vajaan vuoden syönyt kolesterolilääkettä. En tiedä, mutta minusta on juuri nyt alkanut tuntumaan, että mitä kaikkea ne ovatkaan tehneet. Nyt on alkanut pikkuhiljaa outoja lihaskipuja ilmestyä, samoin kärtyisyys ja ärtyneisyys on ihan julmetulla tasolla, nukkuminen pätkii, ei joka yö, mutta kuitenkin useammin kuin aiemmin. Tuntuu, että ruokahalu on järjetön, ei täyty lainkaan vaikka kuinka syö, jotenkin vaikuttaneet aivojen signaaleihin. Saa nähdä, kauanko vielä uskallan syödä, tehokkaasti ovat kolea alentaneet, mutta tuntuu, että pää on sumuinen ja kärtyisyys on ihan järkyttävää, vaikka ei pitäisi olla. Ei olla juurikaan vastattu vaikka olen asioita kysellyt, ainahan lääke on suositeltavaa, mutta toisesta puolesta ollaankin sitten hys hys.
Ja olet tosissasi sitä mieltä, että nämä muutokset johtuvat kolesterolilääkkeestä? Vajaan vuoden jo syönyt ja nyt pikkuhiljaa on tullut oireita? Kyllä se niin päin menee, että alkuun voi olla lihaskipuja, suolistovaivoja ja yleensä rauhoittuvat tai sitten vaihdetaan sopivampi lääkitys. Se että pitkän ajan kuluttua alkaa tulla erinäisiä oireita, jotka ynnäät johtuvan kolesterolilääkkeestä, ei kyllä pidä paikkaansa. Syy löytyy jostain muualta. Vaihdevuodet?
Ai jaa. Sinä et ole minua kontrolloiva lääkäri, hän otti viestini asiallisesti, sinä et. Kuka sinulle on sanonut, että erilaiset lääkkeet vaikuttavat eri ihmisillä juuri saman ajan kuluessa hyvin tai huonosti. Minulle kävi näin ja piste, enkä ole kiinnostunut siitä, miten muille on käynyt, enkä ole vaihdevuosi-ikäinen, oliko sinulla lottokoneessasi jokin muu vaihtoehto?
Kilpirauhasen vajaatoiminta nostaa kolesteroliarvoja eli kilpirauhaslääkityksellä laski.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen nyt vajaan vuoden syönyt kolesterolilääkettä. En tiedä, mutta minusta on juuri nyt alkanut tuntumaan, että mitä kaikkea ne ovatkaan tehneet. Nyt on alkanut pikkuhiljaa outoja lihaskipuja ilmestyä, samoin kärtyisyys ja ärtyneisyys on ihan julmetulla tasolla, nukkuminen pätkii, ei joka yö, mutta kuitenkin useammin kuin aiemmin. Tuntuu, että ruokahalu on järjetön, ei täyty lainkaan vaikka kuinka syö, jotenkin vaikuttaneet aivojen signaaleihin. Saa nähdä, kauanko vielä uskallan syödä, tehokkaasti ovat kolea alentaneet, mutta tuntuu, että pää on sumuinen ja kärtyisyys on ihan järkyttävää, vaikka ei pitäisi olla. Ei olla juurikaan vastattu vaikka olen asioita kysellyt, ainahan lääke on suositeltavaa, mutta toisesta puolesta ollaankin sitten hys hys.
Ja olet tosissasi sitä mieltä, että nämä muutokset johtuvat kolesterolilääkkeestä? Vajaan vuoden jo syönyt ja nyt pikkuhiljaa on tullut oireita? Kyllä se niin päin menee, että alkuun voi olla lihaskipuja, suolistovaivoja ja yleensä rauhoittuvat tai sitten vaihdetaan sopivampi lääkitys. Se että pitkän ajan kuluttua alkaa tulla erinäisiä oireita, jotka ynnäät johtuvan kolesterolilääkkeestä, ei kyllä pidä paikkaansa. Syy löytyy jostain muualta. Vaihdevuodet?
Ai jaa. Sinä et ole minua kontrolloiva lääkäri, hän otti viestini asiallisesti, sinä et. Kuka sinulle on sanonut, että erilaiset lääkkeet vaikuttavat eri ihmisillä juuri saman ajan kuluessa hyvin tai huonosti. Minulle kävi näin ja piste, enkä ole kiinnostunut siitä, miten muille on käynyt, enkä ole vaihdevuosi-ikäinen, oliko sinulla lottokoneessasi jokin muu vaihtoehto?
No annoit kirjoituksessasi ymmärtää että olet näistä oireistasi puhunut lääkärille ja yhdistänyt ne lääkkeeseen, mutta et ole oikein vastakaikua saanut. Johtunee siitä, ettei lääkärikään teoriaasi tue.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Statiineita voi vaihtaa eli käypä keskustelemassa asiasta lääkärin kanssa.
https://www.duodecimlehti.fi/duo11784
Ongelmana siis se, että statiinien vaikutusta voimistavat monet sairaudet jolloin niiden haittavaikutuksetkin voimistuvat.
Kiitos, tuo artikkeli sai kyllä hiukset pystyyn ja huolestumaan entistä enemmän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No annoit kirjoituksessasi ymmärtää että olet näistä oireistasi puhunut lääkärille ja yhdistänyt ne lääkkeeseen, mutta et ole oikein vastakaikua saanut. Johtunee siitä, ettei lääkärikään teoriaasi tue.
Missä kohtaa kirjoitin, että tilanne on korjaantunut. Oletko niitä suomalaisia, jotka uskovat ja kuvittelevat, että lääkärit oitis myöntävät virheensä tai lääkemääräyksensä virheelliseksi, saattavat myöntää sitten, kun potilas saapuu 10 eri vaivan kanssa uudelleen tai ehkä ei silloinkaan. Oletko useastikin törmännyt siihen, että lääkärikunta myöntää esimerksiksi pieleen menneen leikkauksen komplikaation tai peräti menehtymisen omaksi virheekseen. Heillä on työkalupakki täynnä erilaisia selityksiä ja analyysejä, erittäin pitkän taistelun jälkeen voit ehkä voittaa, mutta mahdollisuus on häviävän pieni, ennemmin taidan joutua Ufon sieppaamaksi kuin että lääkäri olisi väärässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
en tiedä vaikuttaako ravinto mutta tietäkää että kananmunankeltuaisessa on eniten kolesterolia.
valkuaisessa ei ollenkaan.
Se kolesteroli ei vereen siitä keltaisesta ilmesty kananmunaa voi syödä, ovat kuule ihan tutkineet.
Minulla ei kolesteroli laske kuin lääkkeellä, geenimutaation takia. Mutta meni aikaa että löytyi sopiva ja tehokas, osa sopi alkuun mutta kun piti annostusta nostaa. Ja kolesteroli oli viimeksi 9,2 kun en ollut lääkkeitä syönyt.
Kolesterolista (myös kananmunan) imeytyy n. 1/4-3/4. Normaalisti tämä ei ole ongelma, sillä useimpien ihmisten maksa vähentää kolesterolintuotantoaan, jos sitä saa ruoasta. Mutta jos kuuluu siihen pieneen joukkoon, jolla ruoan kolesterolista imeytyy iso osa + maksa ei vähennä tuotantoaan tarpeeksi, niin liika kolesterolin saanti ruoasta voi olla ongelma.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos korkea kolesteroli on sukurasite, siis perinnöllistä, niin ruokavaliolla EI ole mitään merkitystä.
Näin totesi myös lääkäri.Itselläni nuorena kolesteroli oli normi rajoissa, mutta nyt keski-iässä se vaan on noussut jatkuvasti.
Vaikka vähensin tai jopa jätin rasvat minimiin.
Ja liikuin ja söin paljon kasviksia.
Sekä käytin KOLESTEROLIA ALENTAVAA LEVITETTÄ.Ja, siitä seurasi ( kuten lääkäri jo tiesi ) että kolesteroli jatkoi nousemistaan.
Nyt kolesteroli lääke käytössä ja käyrä kääntyi alaspäin.
Tosin en ihan täysin sillä määrällä ota kolesteroli lääkettä , kuin lääkäri määräsi. Kolesteroli lääke ei ole ihan neutraali muulle hyvinvoinnille.
Jätän parina päivänö viikossa lääkkeen ottamatta.
Silti arvot laskevat.Jätit rasvat syömättä ja ihmettelet kolesterolin nousua. Ei taida paljon järki päätä pakottaa :)
SINÄ se vasta varsinainen IDIOOTTI olet .
Yhdestä lauseesta näkee miten tyhmyys tiivistyy.
Saatan olla idiootti, mutta en tietämätön. Sulla näkyy viestistä tietämättömyys.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
en tiedä vaikuttaako ravinto mutta tietäkää että kananmunankeltuaisessa on eniten kolesterolia.
valkuaisessa ei ollenkaan.
Millä ei ole mitään merkitystä.
Onhan sillä merkitystä, jos tarkoituksenmukaista vähentää kolesteripitoisia ruokia.
Veren kolesteroliarvojen kannalta ei ole merkitystä.
"Kananmunien syöminen ei vaikuta haitallisesti veren kolesterolitasoihin eikä suurenna sydän- ja verisuonitautien riskiä."
https://www.duodecim.fi/2020/02/05/kananmunat-eivat-haitaksi-vaikka-nii…
kannattaa uskoa kaikki.
Taalla amerikassa kuulin että K-vitamiini
Voit googlata sen
Ja toinen tuote on psyllum husk
Sain sen amazonin kautta tilattua, yritan ottaa puoli lusikallisen paivassa
En ole saanut.
Olen perehtynyt japanilaiseen ruokavalioon ja syönyt ahkerasti kalaa ym., mutta sukurasite taustalla ei anna armoa, vaan aloitan pian lääkityksen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Esim. toisissa pohjoismaissa lääkitys arvot ovat paljon korkeammalla .
Mitä ne arvot on muissa pohjoismaissa?
Vuosia sitten oli Norjassa normaalilukema mutta Suomessa piti olla jo aikoja sitten kolesterilääkitys.
Tämä on kyseenalaista
Vierailija kirjoitti:
Loimaan Taisto ja Thaimaan loisto kirjoitti:
Eikös ainakin Becel-levitteeseen ole sekoitettu statiineja, kun sillä kerran saa kolesteroolivajauksen tehokkaasti
No voi jumalauta. Ne kasvisstanoleja (-estereitä), ei statiineja.
Saman olisi varmaan pystynyt sanomaan kiroilemattakin.
Vierailija kirjoitti:
En ole saanut.
Olen perehtynyt japanilaiseen ruokavalioon ja syönyt ahkerasti kalaa ym., mutta sukurasite taustalla ei anna armoa, vaan aloitan pian lääkityksen.
Jos katsomme ravinnon kolesteria ,niin lohi ,liha ,maito,voi esim. sisältää kolesterolia paljonkin.
Kolesterolihypoteesi vuotaa kuin seula.
Hyvää bisnestä lääketeollisuudelle syöttää tarpeettomia lääkkeitä.
En tiedä omaa kolesterolitasoani eikä kiinnosta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole saanut.
Jos katsomme ravinnon kolesteria ,niin lohi ,liha ,maito,voi esim. sisältää kolesterolia paljonkin.
Niin, mitä sitten?
kolesteroli 8,6 ikä 43v mies paino 80kg.määräsivät lääkkeet.ekaa kertaa mitattiin
Ihan turha on muuta väittää.
Asia on toinen jos kolestroli nousee muusta syystä, kuten omista elintavoista.