Miksi neuvolassa pidetään huonona asiana että 4v lapsi kotihoidossa?
Lähtökohtaisesti? Olisi kiva kuulla miksi suhtautuminen on niin kovin negatiivista ja epäileväistä?
Meillä kaksi pienempää lasta ja hoidan kaikki lapset kotona. 4v käy kerhossa 3x viikossa 3h kerralla. Naapurissa perhepäivähoitaja, jolla puoli vuotta nuorempi hoitolapsi, kenen kanssa leikkivät usein. Lisäksi on muitakin kavereita ja on jo harrastuksiakin pari kertaa viikossa. Lisäksi tehdään ja touhutaan paljon, käydään erilaisissa tapahtumissa, retkillä jne.
Lapsi on kaikin puolin reipas ja hyvin kehittynyt ikäisekseen. Itse näen että hänellä on hyvin onnellinen elämä tällä hetkellä. Silti neuvolassa ihmetellään että eikö lapsi vielä todella ole päiväkodissa ja ihmetellään asiaa. Miksi näin?
Kommentit (157)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun esikoinen oli kotona viisivuotiaaksi kunnes meni kielikoulun eskariin.
Kuopus meni päivähoitoon puolipäiväiseksi vähän alle nelivuotiaana.
Tästä on nyt 15 vuotta ja tämä oli ihan normaalia siihen aikaan. Monet ei käyneet edes eskaria.
15 vuotta sitten eskari oli pakollinen.
-07 lapsen äitiJep, itse kävin eskarin 30 vuotta sitten, ja moni ikätoveri on myös käynyt. Silloin se ei ollut pakollinen, mutta suositeltu kyllä.
Esikoulusta tuli pakollinen 2015.
Tekevät kiusaa ja syyllistävät, oletettavasti kateuttakin voi olla. Hoitomaksuja täytyisi saada mielellään, samalla pääsisivät päiväkodissa arvostelemaan sekä tutkimaan lasta. Kaikki ongelmat täytyy katsopas saada selville heti mielellään syntymästä lähtien. Tottukaa siihen että tässä yhteiskunnassa halutaan tutkia kaikki virheet.
Mulla on naapurustossa kaksi eskariopea. Kysyin molemmilta, että näkyykö lapsissa eroja sen mukaan, ovatko olleet kotihoidossa, perhepäivähoitajalla vai päiväkodissa. Toisen mielestä erot näkyvät selvästi, toinen oli sitä mieltä, että lapset ovat yksilöitä ja mahdolliset erot johtuvat ihan muusta kuin hoitopaikasta
Totuus on se että lapset ovat täysin yksilöitä mutta myös jokainen äiti ja isä ovat yksilöitä. Täytyisi aina keskittyä siihen lapseen. Kannattaa myös huomioida sekin että lapset saattavat oppia tuosta vain nopeasti uusia asioita, ei kannata ajatella että se kotihoito olisi turhaan keksitty juttu. Kotona saavat rakkautta sekä huolenpitoa joka on lapsen perusta tulla itsenäisemmäksi ihmistaimeksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä olet ap ammatiltasi? Ehkä neuvola epäilee, että jos esim olet pelkkä kotiäiti, niin hoitosi ei ole tarpeeksi hyvää.
Noh, olen ihan sosionomi itse ammatiltani ja tehnyt alan töitä yli 10 vuotta, ennen kuin jäin kotiin. Ja tälläkin
hetkellä opiskelen silloin kun ehdin. T. Ap
Erikoinen ilmiö tämäkin, että sosionomi muuttuu äitiyden myötä samanlaiseksi loukkaantujaksi mitä muutkin. Ammattisi puolesta sun pitäisi ymmärtää, että kysymys ei ole sama kuin epäilys. Ammattilaisen tehtävä on mm. kysymällä selvittää lapsen asiat. Hän ei voi niitä, eli kotiolojanne saati ammattiasi yms, mistään kristallipallostakaan katsoa.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on naapurustossa kaksi eskariopea. Kysyin molemmilta, että näkyykö lapsissa eroja sen mukaan, ovatko olleet kotihoidossa, perhepäivähoitajalla vai päiväkodissa. Toisen mielestä erot näkyvät selvästi, toinen oli sitä mieltä, että lapset ovat yksilöitä ja mahdolliset erot johtuvat ihan muusta kuin hoitopaikasta
Totuus on se että lapset ovat täysin yksilöitä mutta myös jokainen äiti ja isä ovat yksilöitä. Täytyisi aina keskittyä siihen lapseen. Kannattaa myös huomioida sekin että lapset saattavat oppia tuosta vain nopeasti uusia asioita, ei kannata ajatella että se kotihoito olisi turhaan keksitty juttu. Kotona saavat rakkautta sekä huolenpitoa joka on lapsen perusta tulla itsenäisemmäksi ihmistaimeksi.
Ikävä kyllä nykypäivänä monet kotihoidetut lapset nimenomaan eivät saa sitä rakkautta ja huolenpitoa. Vanhemmuuden kriisi on iso, ja useimmiten kotiin jäävät ne turvattomimmassa asemassa olevat lapset.
Tämä ajatus varmasti menee ihon alle niille äideille, jotka näännyttävät itsensä luomuruokaa kokaten ja joka päivä kaksi kertaa ulkoillen, mutta lastensuojelun ammattilaisille se on arkea.
Itse olin myös pitkään kotona. Esikoinen oli 4,5-vuotias mennessään ensimmäisen kerran päiväkotiin. Olin täyttänyt kaikki hänen tarpeensa niin hyvin kuin osasin. Hän oli ihana lapsi, osasi lukea ja kirjoittaa ja paljon muuta, mutta päiväkotiin sopeutuminen oli todella vaikeaa. Itseni näkökulmasta tekisin kaiken uudelleen samoin, lapseni näkökulmasta en.
No ne kokee, ettei niiden valvova silmä ulotu nyt valvomaan teitä. Se ärsyttää.
Teillä vaikuttaa asiat olevan hyvin ja varmasti teidän kohdalla kotihoito on hyvä asia mutta en tiedä osaako kaikki muut perheet tarjota riittävästi virikkeitä kotona tuon ikäiselle kotihoidossa, eräs tuttavani on yli 50-vuotias mies ja hän on 1-vuotiaan ja tuon ikäisen lapsen kanssa kotona ja ei kyllä mielestäni sovi koti-isäksi ollenkaan siis henkilönä on mököttäjä ketä ei paljoa puhu ja lapset ei paljoa hymyile joten olettaisin lapsilla olevan enemmän virikkeitä ja tekemistä päiväkodissa. Kyseinen koti-isä myös valitti hirveää väsymystä eikö juurikaan jaksa touhuta lasten kanssa mitään,
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eivät saa 4- vuotisarvostelua päiväkodista jossa lapsia nähdään päivittäin.
Eli kauhea vaiva, kun terkkarin tarvitsee itse kartoittaa tilannetta, eikä kaikki tule valmiina.
Terkkari pystyy terveystarkastuksessa varsin heikosti arvioimaan lapsen kykyä toimia ryhmässä.
Tunnen parikin lasta, jotka ovat hurmanneet terkkarin pikkuvanhalla jutustelullaan, mutta samaan aikaan ryhmässä toimiminen on ollut erittäin takkuista. Vanhemmat itse ovat toivoneet erityisen tuen päätöstä hyvissä ajoin ennen kouluikää ja päiväkodin arvio on tukenut sitä, mutta terkkari on ihmetellyt, että mitenkäs se näin kiva lapsi ja taitava leikkaaja tukea tarvitsisi.
Mistäpä me tiedetään. Neuvolassa saattaa olla asenteellinen ja ammattitaidoton terkka. Tai sitten kaikki ei ole niin täydellistä kuin ap ajattelee.
Olenpa törmännyt sellaiseenkin äitiin, joka syytti neuvolaa asenteelliseksi ja imetysvastaiseksi, kun ehdottivat imetyksen vähentämistä. Äiti vaihtoi neuvolaakin tämän takia. Aikansa tästä meuhkasi, ennen kuin kävi ilmi että neuvolan ohjeiden syynä oii se, että lapsi oli jo 2v ja kasvu oli hidastunut. Äiti ei vain halunnut itse luopua imetyksestä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ikävä kyllä nykypäivänä monet kotihoidetut lapset nimenomaan eivät saa sitä rakkautta ja huolenpitoa. Vanhemmuuden kriisi on iso, ja use
Unohdit nyt minut joka teki asiat oikein ja lapsi on vain kehittynyt huimaa vauhtia eikä ole kärsinyt kotihoidosta. Samassa iässä meni päiväkotiin. Meillä kyllä syötiin 5 kertaa päivässä ja ulkoiltiin paljon myöskin, tehtiin myös paljon muuta. En kärsinyt oman lapseni hoitamisesta, sitähän minä halusinkin tehdä mahdollisimman pitkään. Lapsi ei kotona välittänyt vielä kavereista, ei tarvinnut niitä vaikka hän onkin aina pitänyt ihmisistä paljon, myös aikuisista. Kaikki eivät vain ole samanlaisia ihmisiä.
Sun työllistyminen on vaikeampaa mitä kauemmin oot kotona, sekin on lapsen hyvinvointia että vanhemmilla on rahaa häntä elättää... Lisäksi lapsi ei aikuisen seurassa opi toimimaan muiden lasten kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun esikoinen oli kotona viisivuotiaaksi kunnes meni kielikoulun eskariin.
Kuopus meni päivähoitoon puolipäiväiseksi vähän alle nelivuotiaana.
Tästä on nyt 15 vuotta ja tämä oli ihan normaalia siihen aikaan. Monet ei käyneet edes eskaria.
15 vuotta sitten eskari oli pakollinen.
-07 lapsen äitiJep, itse kävin eskarin 30 vuotta sitten, ja moni ikätoveri on myös käynyt. Silloin se ei ollut pakollinen, mutta suositeltu kyllä.
Esikoulusta tuli pakollinen 2015.
Ja todella hyvä kuin tuli, jolloin voidaan hieman arvioida millaisia valmiuksia lapsilla on kouluun. Se kaksi vuotinen esiopetus mikä on ollut kokeilussa ois hyvä kun tulisi käytännöksi kaikkialla.
Pitää saada lapsi äkkiä paikkaan jossa aletaan yhdenmukaistaa elämistä ja ajattelua, pitää sopeuttaa tottelemaan yhteiskunnan äänitorvia. Onhan se väärin jos lapsi saa ihan vääriä vaikutteita kun ei ole yhteiskunnan holhouksessa ja on vapaa aamuherätyksistä ja tarkasta päiväryrmistä. Yksilöllisyys on vaarallista. Jos kaikki ovat erilaisia niin miten tulevaisuudessa tekoäly pysyy kaikkien perässä, tekoäly ei pysty toimimaan erilaisuuden kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Sosionomi kirjoitti:
Ajatelkaa miten hullussa maailmassa me elämme, kun omien lasten hoitamista itse pitää selitellä ja puolustella. Silloin kun sekä lapset että vanhempi siitä nauttii, mikä voisi olla parempi tilanne?? Ja aloittaja vielä selvästi huolehtii lapsen ikätasoisen sosiaalisen kehittymisen mahdollisuuksistakin.
Päiväkoti, sellaisena kuin se nykyresursseilla yleensä on, ei ole ihmislapselle mitenkään ideaali kasvupaikka. Rakkaus on tärkeintä lapsille, välittävä oma hoivaaja, jonka kanssa opetella maailmaa. Sen puute näkyy yhteiskunnassa rankalla tavalla. Ja silti vaan lapsensa rakkaudella itse hoitavia kummastellaan.
Tämä. Kirjoitin tänne joskus samoja aatteita, millainen arvomaailma tässä yhteiskunnassa oikein on? Kun lapsia ei "saa" kasvattaa itse vaan ne on annettava yhteiskunnan kasvatettavaksi? Vuoden ikäisenä, viimeistään kolmevu
jep
Vierailija kirjoitti:
Kehityksessä siis jotain häikkää. Ei varhaiskasvatusta muuten suositella. Normaalisti kotihoito on tosi jees.
Olisi todella epäeettistä olla kertomatta vanhemmille jos epäilee että kehityksessä on jotain poikkeavaa.
Ehkä ihmetteli siksi koska se on aika harvinaista. Voi myös olla että projisoi omia kokemuksiaan. Ihmisiä nekin ovat.
T. Neuvolan täti
Vierailija kirjoitti:
Tekevät kiusaa ja syyllistävät, oletettavasti kateuttakin voi olla. Hoitomaksuja täytyisi saada mielellään, samalla pääsisivät päiväkodissa arvostelemaan sekä tutkimaan lasta. Kaikki ongelmat täytyy katsopas saada selville heti mielellään syntymästä lähtien. Tottukaa siihen että tässä yhteiskunnassa halutaan tutkia kaikki virheet.
Luuletko todella että lapsia halutaan päiväkoteihin asiakasmaksujen vuoksi? Siitä tulee kunnalle noin tonnin kustannukset ja parhaimmillaan muutaman sadan tulot.