Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko lapselle jotenkin välttämätöntä syödä puuroa?

Vierailija
15.02.2023 |

Sain vähän ohjeistusta että ehdottomasti lapselle pitäisi syöttää puuroa aamuin illoin. 1,5v lapseni ei ole koskaan oikein välittänyt puurosta. En olekaan sitä nyt moneen kuukauteen tarjonnut etenkään aamulla, joskus harvoin iltaisin. Lapsi syö aamulla leivän, hedelmiä ja kasviksia. Onko lasten muka "pakko" syödä puuroa?

Kommentit (63)

Vierailija
41/63 |
15.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Reipas ja tunnollinen lammas kirjoitti:

Lasten ei ole pakko syödä puuroa, mutta koska puuro on halpaa, se on aika tavallista ruokaa laitoskeittiöiltä. Ehkä puuroa suositellaan just siksi, että päiväkodissa lapsi suostuisi syömään aamupuuronsa. 

Helppo valinta joo ja ihan niva kun lapsi syö puuroa. Edullistakin. Itsehän lapsi ja aikuinen meillä päättää mitä syö. En mä noista suosituksista tiedä sitten kouluaikojen.

Mutta kun yksi lapsista pyysi puuroa itse (ihmettelin mistä saanut idean, olin siis yrittänyt tarjota aikaisemmin, mutta kun jäi syömättä jäi puuron tarjoaminen pois repertuaarista) olen itsekin ajatellut joskus ihan vaihtelun vuoksi syödä puuroa. Ei suositusten vuoksi. Jotkuthan ihan tykkää kovastikin, eivätkä muuta edes suostu syömään aamiaiseksi. Tuossa huokaisin kerran kateudesta, kun kuulin erään vanhemman tokaisevan, että lapsensa syö puuroa joka aamu aamiaiseksi ja tykkää siitä. Kuinka halpaa ja helppoa!

Olen yrittänyt tarjota puuroa ja helistellä muropakettia. Ei kivaa, kun mikään ei kelpaa.

Vierailija
42/63 |
15.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei suosituksissa mitään vikaa ole sinänsä. Joskus on hyvä kuunnella ja ottaa ne käyttöön. Joskus ovat ihan hyviä ideoita tai suosituksia. Avainsana tietenkin suositus. Ei lapioida väkisin suuhun.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/63 |
15.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielummin teen mikropuuroa lapselle kun voileipiä päällysteillä. Mannapuuro vähän työläämpi, mutta hyvä kun tykkää. Löytyy helposti jotain tarjottavaa.

Vierailija
44/63 |
15.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laihduttaako myös? Vatsa pysyy täynnä pidempään. Syön harvoin puuroa, en tiedä. Jotkut on ihan hulluna varsinkin niihin makupuuroihin pusseissa. Ei ne hirveän halpoja ole, mutta helppo valmistaa.

45/63 |
15.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Reipas ja tunnollinen lammas kirjoitti:

Lasten ei ole pakko syödä puuroa, mutta koska puuro on halpaa, se on aika tavallista ruokaa laitoskeittiöiltä. Ehkä puuroa suositellaan just siksi, että päiväkodissa lapsi suostuisi syömään aamupuuronsa. 

Helppo valinta joo ja ihan niva kun lapsi syö puuroa. Edullistakin. Itsehän lapsi ja aikuinen meillä päättää mitä syö. En mä noista suosituksista tiedä sitten kouluaikojen.

Mutta kun yksi lapsista pyysi puuroa itse (ihmettelin mistä saanut idean, olin siis yrittänyt tarjota aikaisemmin, mutta kun jäi syömättä jäi puuron tarjoaminen pois repertuaarista) olen itsekin ajatellut joskus ihan vaihtelun vuoksi syödä puuroa. Ei suositusten vuoksi. Jotkuthan ihan tykkää kovastikin, eivätkä muuta edes suostu syömään aamiaiseksi. Tuossa huokaisin kerran kateudesta, kun kuulin erään vanhemman tokaisevan, että lapsensa syö puuroa joka aamu aamiaiseksi ja tykkää siitä. Kuinka halpaa ja helppoa!

Olen yrittänyt tarjota puuroa ja helistellä muropakettia. Ei kivaa, kun mikään ei kelpaa.

Mä sain puurokiintiöni täyteen 60-luvulla. Aamulla kotona puuroa, kansakoulussa lounaaksi puuroa ja monesti vielä iltapalaksikin kotona puuroa. 70-luvun alussa oli jokin ruotsalainen tutkimus, jonka mukaan kaurapuuro aiheuttaa syöpää. Kun äiti luki siitä, loppui puuron syöttäminen. Ja oppikoulussa, jossa ruoka olikin jo maksullista, ei koskaan ollut puuroa. Mä en syönyt vuosikymmeniin puuroja kuin hyvin satunnaisesti (esim jouluna riisipuuroa), mutta nyt tämän vuoden alusta aloin opetella syömään aamuisin puuroa. Ihan vain sitä varten, että jos jonain päivänä joudun johonkin "vanhushautomoon", niin puuroahan niissä saa aamiaiseksi. 

Vierailija
46/63 |
15.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tiedä onko minussa jotain vikana, olen ehkä poikkeuksellinen kun puuro ei ole minulle täyttävää ruokaa. Parin tunnin päästä puuron syömisestä tulee ihan hirveä nälkä. Jos taas syön vaikka leipää ja munakasta aamulla, vatsa ei ala kurnia ennen lounasta. Siksi en ole meidän kotona suosinut puuroa.

Ei pelkkä puuro täytäkään. Mukana on hyvä olla vaikka rasvatonta luonnonjogurttia ja marjoja tai sekoittaa puuron sekaan kananmunan valkuaista. Näin saa täyttävämmän ja ravitsevamman aamiaisen. Minulle se on riittävä aamiainen, minkä avulla jaksaa useamman tunnin. Aiemmin söin aamupalaksi leipää, mutta aloitettuani painonpudotuksen ja kolesterolin alentamisen vaihdoin tuhtiin puuroon. Se on tähän mennessä toiminut.

Vierailija
47/63 |
15.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Laihduttaako myös? Vatsa pysyy täynnä pidempään. Syön harvoin puuroa, en tiedä. Jotkut on ihan hulluna varsinkin niihin makupuuroihin pusseissa. Ei ne hirveän halpoja ole, mutta helppo valmistaa.

Niissä pussimakupuuroissa on hirveästi sokeria ja annokset niin pieniä, ettei ne nälkää vie.

Vierailija
48/63 |
15.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puuro on terveellistä ja puurostahan voi tehdä maistuvampaa herkkua kuin pelkkä tavallinen kaurapuuro,tekee vaikka omena-kaurapuuroa jne. ja puuroja on muitakin kuin kaurapuuro,on riisipuuroa,mannapuuroa,ohrapuuroa jne. Mannapuurosta voi tuunata puolukka,vadelma,luumu,mansikka,mustikka ym. puuroa,mikä varmasti maistuu lapselle.....voi toki syödä mysliä,josta myöskin saa kuitua ja sitä voi tehdä erilaista hedelmien,leseiden,pähkinöiden avulla...puurostahan saa kuituja ja se on täyttävää ja terveellistä,siksi sitä pidetään hyvänä ruokana ja aamupalana

Vierailija
49/63 |
15.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puuroja on itsessään jo monenlaisia. Sekaan kannattaa lisätä joskus kuitua leseiden muodossa, erilaisia siemeniä ja päälle marjoja, pähkinöitä, jugurttia, hedelmiä. Tulee täyttävyyttä ja terveellisyyttä lisää.

Vierailija
50/63 |
15.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niissä pussimakupuuroissa on hirveästi sokeria ja annokset niin pieniä, ettei ne nälkää vie.

höpö höpö

Vierailija
51/63 |
15.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totta kai. Jo satojen tuhansien vuosien ajan kaikissa kulttuureissa on syöty aamu- ja iltapuuro. Unohtamatta välipalapatukkaa 3 tunnin välein. Vain näiden vuoksi ihmiskunta edelleen on.

Vierailija
52/63 |
15.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän lämmin kaurapuuro voisilmällä lämmittää aamulla kahvikupillisen kera,aina kun jaksaa keittää ja syödä,joka aamu ei puurokaan maistu :) ja tuntuu että jaksaa paremmin kuin jos hörppäisi pelkän kahvin.... toisina aamuina taas jotain jogurttia ja leipää

Vierailija
53/63 |
15.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en ole lapsena syönyt "tavallista" puuroa (esim. kaurapuuro). Vispiuuroa oli ja mannavelliä välillä, joista pidin. Luulen että äidilläni on kertomansa mukaan sellaisia puurotraumoja, niin halunnut puuroa tuputtaa. Aloitin puuron syömisen vasta köyhänä opiskelijana siinä 19-vuotiaana, kun muutin omilleni.

Lapsi ei tarvitse väkisin puuroa. Maailma on täynnä muitakin ruokia joilla pysyy hengissä ja ravittuna. Minustakin  tuli ihan tavallinen työssä käyvä ihminen.

Vierailija
54/63 |
15.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No mieti itse. Ei missään muissa maissa ole näin puurohullua kansaa kuin suomalaiset, ja hengissä säilyvät silti.

joissain maissa kai syövät groissantin ja kahvin aamiaiseksi tai jonkun makean leivonnaisen,eikä puuroja tunneta,mut mieluummin syön terveellistä aamupalaksi kuin makeaa vaikkapa suklaata tai muuta

Vierailija
55/63 |
15.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No ei tietenkään. Puurossa ei ole mitään lapselle välttämätöntä, jota ei voisi saada jostain muusta ruoasta.

Lapsi voi syödä aamulla vaikka lihakeittoa, jos vaan maistuu.

varmasti vaikka mitä vaan voi syödä ja missä järjestyksessä tahansa päivän aikaan,jos vaan saa ne tarvittavat vitamiinit ja kuituja riittävästi

Vierailija
56/63 |
15.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole. Kuopus söi puuroa ja marjoja aamu ja ilta palaksi 1,5 ikään asti.

Joillakin on paha tapa olettella kaikenlaista esim kun lapsi ei sitä puuroa syö niin ei saa tarpeeksi viljoja.

Lapseni ei myöskään juonut maitoa juurikaan koska tuli siitä kipeäksi. Tästä sitten oletettiin ettei lapseni saa riittävästi kalsiumia. Oli pullakka vauva. Laihtui kun alkoi konttaamaan ja laihtuminen vaan jatkui niin kauan kunnes lopetettiin maitotuotteet kokonaan.

Tuo kalsiumista huolehtiminen loppui kun kerroin lapsen juovan kaurajuomia.

Hedelmistä ja kasviksistakin koittivat olla huolissaan, vaikka lapseni syö vähintään suositusten mukaisesti päivittäin kasviksia ja hedelmiä.

Jännä kun ei huolettanut silloin kun lapsi söi puuroa, vaikken tullut välttämättä maininneeksi että puuron seassa on marjoja.

Vaikka leikkeleitä (makkara/kinkku/jne) leivän päällä ei suositellakaan käyttää usein, niin siitäkin tuli huolen aihe yhden lääkärin toimesta kun meillä ei käytetä leivän päällä juuri muuta kuin kurkkua, paprikaa jne

Aloin miettimään että pitäisikö valehdella ettei tule ylimääräistä harmia siitä että jollain ajatus torppaa kesken, mutta sekään ei ole hyvä lapsen terveyden kannalta kun tarkemmin miettii...

Ja lapseni on todettu maitoallergikoksi. Lääkäri kyseli syökö juustoa leivän päällä. Olisi kuulemma pitänyt edes vegejuustoja vaikka niitäkään ei suositella alergikoille.

Vierailija
57/63 |
15.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei varmaan ole pakko syödä puuroa. Jos vanhempi suhtautuu kielteisesti puuroon tai muuhun niin lapsi voi alkaa matkia tätä asennetta. Puuroa voi tehdä monella tavalla, veteen keitetty ja suolaton puuro on vähän mautonta. Itse annoin pari ekaa vuotta kaupan valmiita puuroja, minuutti mikrossa ja hyvin upposi. Ovat myös näppäriä ottaa mukaan evääksi. Päiväkodissa ei tuo vesipuuro oikein maistunut mutta ei siitäkään numeroa tehty. Alakoulussa tuli sitten allergiaa ja aikaiset aamut joten tehtiin aamuparkkiin sämpylöitä evääksi. Nykyään laitetaan kaura- tai soijamaitoa puolet ja puolet vettä ja puuroa syödään monta kertaa viikossa. Koulussakin on välillä puuroa ja tekevät myös ilman lehmänmaitoa. Riisipuuron voi tehdä kookosmaitoon. Kannustaisin kokeilemaan ja lapsi saisi itse maistella. Usein tarvii monta maistamiskertaa. T: Teinin äiti

Vierailija
58/63 |
15.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helppoa, halpaa ja terveellistä.Syön itsekin joka aamu.Lapselle en enää tuputa,syö jos syö tai ottaa sitten muuta.Joskus kannattaa tarjota kuitenkin.Jos ei mene,tee rieskoja siitä sitten.

Vierailija
59/63 |
15.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei puuro ole elinehto. Asuin USA:ssa kun lapseni olivat pieniä ja siellä neuvolan ohje oli tarjota aamupalaksi ja välipalaksi 8 kk iästä alkaen erilaisia muffinseja, esimerkiksi itse leivottuja kurpitsamuffinseja. Lisäksi 1 v alkaen lounassuosituksena oli itse tehdyt hampurilaiset, kuten kalkkunahampurilainen 🙂 Nämä ruokasuositukset olivat neuvolan kaikille äideille jakamassa ravintosuositusohjekirjassa.

Eli jos suurin osa muusta maailmasta kasvaa ilman puuroa niin ajatteleva aikuinen tajuaa että pieni Suomen kansakin pärjää ilman puuroa.

Vierailija
60/63 |
15.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tiedän perheitä, missä juodaan vain vettä. Hieman tylsää mielestäni, vaikka vesi paras janojuoma onkin. Tuoremehut, varsinkin appelsiini kamalia hampaille. Oliko jopa pahempaa, kun virvoitusjuomat.

Kyllä appelsiinimehu kamalaa. Kirpeää ja hapanta hampaille. Sääli että on terveellistä. Meillä ei tykätä ja hyvä kun huonoa hampaille tosiaan.

No ei se kyllä erityisen terveellistä ole.

No hyvä, sekin myytti lumottu. Saa kai siitä jotain vitamiineja verrattuna veteen. Tuoreet hedelmät tietenkin parhaat! Tosin en tykkää appelsiineista. Liian työläitä kuoria ja sellaisia vetisiä ja vähän kirpeitä. Satsumat ja klementiinit hyviä.

Fruktoosilla saa aikaan rasvamaksan ja diabeteksen kun tarpeeksi syö.

Kaikkea saa syödä ja juoda kunhan muistaa kohtuuden.

Kaikkea ei kuitenkaan kannata syödä, edes kohtuudella.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kaksi neljä