Onko lapselle jotenkin välttämätöntä syödä puuroa?
Sain vähän ohjeistusta että ehdottomasti lapselle pitäisi syöttää puuroa aamuin illoin. 1,5v lapseni ei ole koskaan oikein välittänyt puurosta. En olekaan sitä nyt moneen kuukauteen tarjonnut etenkään aamulla, joskus harvoin iltaisin. Lapsi syö aamulla leivän, hedelmiä ja kasviksia. Onko lasten muka "pakko" syödä puuroa?
Kommentit (63)
Mä olen kasvattanut kuusi lasta aikuisuuteen eikä yksikään ole puuroa syönyt. Onneksi sain kasvattaa lapseni siihen aikaan kun ulkopuoliset eivät säädelleet perheiden toimintaa.
Vierailija kirjoitti:
Ei tietenkään ole. Suurimmassa osassa maailmaa moisia puuroja ei syödä koskaan, ei lapset eikä aikuiset, ja lapsille ei tästä koidu. mitään ongelmia. Ei suomalainen lapsi ole joku erikoisuus, jonka evoluutio on kehittänyt vaatimaan nimenomaan sitä puuroa. (Eikä sitä sentään kaikissa kodeissa syödä, esim. mun lapsuudenkodissa vanhemmat ei pitäneet puurosta joten ei sitä syönyt lapsetkaan, hyvin pärjättiin ilman)
Mut ei haittaa vaik syökin puuroa, samoin kun maito. Jossain päin ei edes lapset juo yli 3-vuotiaaana, pohjouismaissa ehkä usassa ja monessa muussa maassa juodaan ihan koululaisenakin. En tiedä miten tuo kalsium muissa maissa sitten pienillä lapsilla. Ravitsemussuositus kuitenkin että maitotuotteita pitäisi jonkin verran syödä. En tykkää kun yksi lapsi ei juo maitoa. Lopetti päiväkodissa. Ei tykkää myöskään juustoista tai jogurteista. Puuroa harvoin. Parista lasista tulisi kalsiumin tarve täyteen.
Olen miettynyt, että oliskohan tuossa kaurapuurossa joku outo juttu lopultakin.
Itse tykkään kovasti sen mausta ja se olisi nopea ja terveellinen aamiainen, mutta vatsaan tulee sellainen lievä kipu tai paha olo. En ole mitenkään allerginen tai muuta kauralle, esim. kauraleipää kyllä voin syödä.
Tiedän perheitä, missä juodaan vain vettä. Hieman tylsää mielestäni, vaikka vesi paras janojuoma onkin. Tuoremehut, varsinkin appelsiini kamalia hampaille. Oliko jopa pahempaa, kun virvoitusjuomat.
Puuroa varmaan suositellaan pikkulapsille sen takia, että pikkulapset tarvitsee paljon hiilareita, siihen on helppo upottaa maitoa, joka myös on pienille tärkää ja maistuu (äidinmaito, korvike, lehmänmaito), sekä se on helppo toteuttaa suolattomana. Lisäksi vielä koostumus helppo vauvallekin. Eli mainio vauvanruoka, ja kun syömisestä tulee tapa, maistuu myös isommillekin.
(Meidän lapset lopetti kyllä taaperoina puuronsyönnin)
Vierailija kirjoitti:
Mä olen kasvattanut kuusi lasta aikuisuuteen eikä yksikään ole puuroa syönyt. Onneksi sain kasvattaa lapseni siihen aikaan kun ulkopuoliset eivät säädelleet perheiden toimintaa.
Ei kai nytkään kukaan säätele tai pakota herran jestas. On vain suosituksia, joita sitten noudattaa tai ei mielensä mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tietenkään ole. Suurimmassa osassa maailmaa moisia puuroja ei syödä koskaan, ei lapset eikä aikuiset, ja lapsille ei tästä koidu. mitään ongelmia. Ei suomalainen lapsi ole joku erikoisuus, jonka evoluutio on kehittänyt vaatimaan nimenomaan sitä puuroa. (Eikä sitä sentään kaikissa kodeissa syödä, esim. mun lapsuudenkodissa vanhemmat ei pitäneet puurosta joten ei sitä syönyt lapsetkaan, hyvin pärjättiin ilman)
Mut ei haittaa vaik syökin puuroa, samoin kun maito. Jossain päin ei edes lapset juo yli 3-vuotiaaana, pohjouismaissa ehkä usassa ja monessa muussa maassa juodaan ihan koululaisenakin. En tiedä miten tuo kalsium muissa maissa sitten pienillä lapsilla. Ravitsemussuositus kuitenkin että maitotuotteita pitäisi jonkin verran syödä. En tykkää kun yksi lapsi ei juo maitoa. Lopetti päiväkodissa. Ei tykkää myöskään juustoista tai jogurteista. Puuroa harvoin. Parista lasista tulisi kalsiumin tarve täyteen.
Lapsella on todennäköisesti laktoosi-intoleranssi tai allergiaa. Maidosta tulee silloin paha olo.
Netissä näkyy olevan paljon kysymyksiä siitä, miksi kaurapuuro aiheuttaa turvotusta ja kipua. Siinä on niin paljon sulamattomia kuituja, että ne voivat aiheuttaa mahan turpoamista ja ilmavaivoja ja jopa kipua.
Vierailija kirjoitti:
Tiedän perheitä, missä juodaan vain vettä. Hieman tylsää mielestäni, vaikka vesi paras janojuoma onkin. Tuoremehut, varsinkin appelsiini kamalia hampaille. Oliko jopa pahempaa, kun virvoitusjuomat.
Kyllä appelsiinimehu kamalaa. Kirpeää ja hapanta hampaille. Sääli että on terveellistä. Meillä ei tykätä ja hyvä kun huonoa hampaille tosiaan.
Vierailija kirjoitti:
Me askarrellaan lasten kanssa sinulle mitali ja laitettaan postiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä appelsiinimehu kamalaa. Kirpeää ja hapanta hampaille. Sääli että on terveellistä. Meillä ei tykätä ja hyvä kun huonoa hampaille tosiaan.
No ei se kyllä erityisen terveellistä ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kasveillakin on solut. Mitä enemmän niitä käsittelee sitä enemmän hajoaa niitä tärkeitä ravinteita, esim kuituja. Appelsiini appelsiininä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kai nytkään kukaan säätele tai pakota herran jestas. On vain suosituksia, joita sitten noudattaa tai ei mielensä mukaan.
Omg pakotetaan syömään puuroa? Ei kai, mutta jotkut ihan oikeasti tykkäävät ja syövät sen takia. Puurossa on vöhän sellanen köyhöilyn stigma, koska jotkut kai valitsevat sitten vain halpuuden takia. Enpä usko, että kyitenkaan nykypäivänä ihan noin on. Ja ei nuo makupuurot varsinaisesti köyhäilyruokaa ole.
Joku ei esim. tykkää jostain kylmistä kolmioleivistä ollenkaan ja saattaa syödä puuroa lounaaksi ihan mielellään. Joku inhoaa puuroa.
Lasten ei ole pakko syödä puuroa, mutta koska puuro on halpaa, se on aika tavallista ruokaa laitoskeittiöiltä. Ehkä puuroa suositellaan just siksi, että päiväkodissa lapsi suostuisi syömään aamupuuronsa.
Onko sulla omia aivoja ollenkaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No hyvä, sekin myytti lumottu. Saa kai siitä jotain vitamiineja verrattuna veteen. Tuoreet hedelmät tietenkin parhaat! Tosin en tykkää appelsiineista. Liian työläitä kuoria ja sellaisia vetisiä ja vähän kirpeitä. Satsumat ja klementiinit hyviä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No hyvä, sekin myytti lumottu. Saa kai siitä jotain vitamiineja verrattuna veteen. Tuoreet hedelmät tietenkin parhaat! Tosin en tykkää appelsiineista. Liian työläitä kuoria ja sellaisia vetisiä ja vähän kirpeitä. Satsumat ja klementiinit hyviä.
Fruktoosilla saa aikaan rasvamaksan ja diabeteksen kun tarpeeksi syö.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Fruktoosilla saa aikaan rasvamaksan ja diabeteksen kun tarpeeksi syö.
Kaikkea saa syödä ja juoda kunhan muistaa kohtuuden.
Vierailija kirjoitti:
Kuka teillä on pakottanut puuroa syöttämään lapsille? Eikö itse osaa mitään tehdä ilman ohjeita, vaikka lapsille antaa terveellistä aamiaista, josta myös tykkäävät.
Porvoon neuvolassa pakottavat lapset syömään puuroa.
Mietipä hetki mitä nämä tuotteet ovat. Kaurapuuro, ruisleipä ja maito. Herättääkö mitään ajatuksia?