Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten jaksatte ruuanlaittoa päivästä toiseen

Vierailija
14.02.2023 |

Olenko ainoa joka inhoaa ruuan tekemistä? Ainakin kun tätä palstaa lueskelee niin ihmiset panostaa kovin ruokaan, tehdään vaikka mitä. Itselle ruuanlaitto on niin vastenmielistä, että teen kerran viikossa keittoa jota syön monta päivää tai sitten jotain minkä voi vaan tunkea uuniin. Tänään oli kauhujen ruuanlaittopäivä, tein broilerikeittoa jota voin onneksi syödä 3-5pvää riippuen siitä laitanko osan pakkaseen

Kommentit (85)

Vierailija
61/85 |
15.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No minä tykkään vaan ruoanlaitosta, mutta teen päivällistä aina sen verran, että siitä riittää seuraavana päivänä lounaalle. Aamiaiselle kokkaan vielä usein jonku kasvismunakkaan. 

Vierailija
62/85 |
15.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua ahdistaa jos pitäisi jotain ohjetta seurata, epäonnistun täysin jos mulle annetaan ohje kouraan vaikka olisi miten helppo resepti. 

Sen sijaan rakastan ruoanlaittoa ja leipomista jossa saan vaan heittää eri aineksia yhteen, olla luova ja mielikuvitusrikas, avoin uusille ja kokeilla mitä mielenkiintoisempia yhdistelmiä. Onneksi on perhe joka tykkää syödä mun outoja pöperöitä, ikinä ei tiedä mitä tulee vastaan. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/85 |
15.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Airfryerilla  saan ruokaa ja jälkiruokaa hetkessä. Joskus keitän keiton kattilassa, mutta muusta ruuanlaitosta olen luopunut. Syön myös salaatteja.  Niihinkin saa lämpimiä lisukkeita helposti tehtyä airfryerissa. Ei enää pannulla paistamista! Harvoin tarvitsee lämmittää isoa uunia! Mikrokin on tarpeeton!

Eli teet ruokaa joka päivä? Peset sen hirvityksen keittiön tasolla joka päivä? 

Täh?! Mikä on se hirvitys, jota hän joutuu pesemään joka päivä?

Ei tavallisina arkipäivinä tarvitse tärvätä aikaa ruuanlaittoon tuntikausia. On erikseen ne arkiruuat, joita syödään puoli tuntia en jälkeen, kun on tultu kotiin ja ne, joiden valmistaminen vie aikaa ja siksi niitä tehdään iso annos silloin harvoin kun tehdään.

Mikä ruoka valmistuu puolessa tunnissa?

Vaikka ja mikä. Ohuet possupihvitkin äkkiä suolaa, leivittää ja paistaa 3-4min molemmin puolin. Parit perunat ja porkkanatkin kuorittu (eikä ees pakko kuoria perunoita) , öljytty, maustettu, pilkottu ja 20min uunissa. Sen 20min aikanakin salaatti tehty. Se on 30min.

Vierailija
64/85 |
15.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Airfryerilla  saan ruokaa ja jälkiruokaa hetkessä. Joskus keitän keiton kattilassa, mutta muusta ruuanlaitosta olen luopunut. Syön myös salaatteja.  Niihinkin saa lämpimiä lisukkeita helposti tehtyä airfryerissa. Ei enää pannulla paistamista! Harvoin tarvitsee lämmittää isoa uunia! Mikrokin on tarpeeton!

Ei tavallisina arkipäivinä tarvitse tärvätä aikaa ruuanlaittoon tuntikausia. On erikseen ne arkiruuat, joita syödään puoli tuntia en jälkeen, kun on tultu kotiin ja ne, joiden valmistaminen vie aikaa ja siksi niitä tehdään iso annos silloin harvoin kun tehdään.

No minä paistan kalafileen ja keitän siihen lisukkeeksi vaikka parsakaalia, ja tuohon menee max 15 minuuttia kaikkinensa. Kala paistuu parissa minuutissa. Paljon tulee kokattua noin, että keittää kasvikset ja sitten paistaa kalaa tai kanaa. Wokki valmistuu myös nopeasti, kasvikset pannulle ja lihasuikaleet sitten sekaan. Keitot valmistuvat nopeasti ja joskus voi tehdä vaikka kasvismunakkaan päivälliseksi, jos haluaa jotain nopeaa ruokaa. 

Eri

Vierailija
65/85 |
15.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tekemällä aina isomman satsin kerrallaan eli vähintäänkin 2-3 päivän satsin kerrallaan. En haluaisi joka päivä eri ruokia kokkaille eikä ole edes taloudellistakaan sellainen.

Vierailija
66/85 |
15.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla ei kauheasti ole vaihtoehtoja, kun allergioiden takia ei voi ostaa eineksiä tai käydä ravintolassakaan syömässä (liikaa säätöä). Teen ruokaa aina pariksi päiväksi kerrallaan, joten joka päivä ei ole pakko kokata.

Niinpä olen päättänyt, että pidän ruuanlaitosta. Samalla kuuntelen podcasteja areenasta, joskus laitan jonkun tv-dokumentinkin pyörimään. Tai jopa työpäivän aikana koulutuksen, niin voin hyvällä omallatunnolla kuoria perunoita ja kuunnella luentoa. Kokouksien aikana en tee ruokaa.

Teen hyvää ruokaa, olen käynyt aikoinaan koulutuksenkin siihen, joten teoria ja tekniikat ovat periaatteessa hallussa. Enemmän se on kuitenkin säveltämistä, onko juoka syötävää vai tosi hyvää.

Tänään voisin tehdä perunamuusia ja jotain tomaattikastiketta kananuggetien kanssa. Kasvispuoli on jo hoidettu, kun eilen keitin/höyrytin ison annoksen pakastekasviksia, niitä voi vaikka paistaa pannulla tänään.

Mutta joku voisi kertoa minulle, miten kukaan jaksaa jatkuvaa imurointia. En kertakaikkiaan voi sietää sitä. Meillä imuroi teinit, en koske koneeseen muuta kuin jos tarttee jokin tukos selvittää (vaikka villasukka putkessa).

Miksi pitää keittää edellisenä päivänä tänään paistettavat pakastekasvikset? Ja nugetteja tomaattikastikkeella?

Vierailija
67/85 |
15.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Klips pakastepussista peruna-sipulisekoitusta vuokaan ja kinkkusuikaleet perään. Kermaa päälle ja uuniin

Lohi uunivuokaan ja päälle suolaa ja uuniin

Vierailija
68/85 |
15.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Dilemma. Tykkään syödä hyvin, mutta inhoan ruuanlaittoa. En tykkää pakastekasviksista tai käytä puolivalmisteita kovin usein, joten ruuan valmistaminen vie aikaa. Sitten pitää vielä korjata astiat tiskiin ja siivota keittiö, huoh... Senkin kyllä teen tunnollisesti joka kerta, jotta seuraavana päivänä kokkaamisen aloittaminen on helpompaa. Ennen tein moneksi päiväksi kerralla ruokaa, mutta nykyään on mies joten tänään kokatusta riittää seuraavaksi päiväksi molemmille eväät ja illalla on taas pakko laittaa ruokaa. Helpotan kuormaa ostamalla välillä eineksiä ja rajoittamalla raaka-aineiden käyttöä. Ennen saatoin laittaa samaan soossiin neljää eri kasvista, tuoremausteita, sieniä ja proteiinin lähteen, nykyään vähemmän kasviksia ja mausteet enemmän purkista tai pullosta (paitsi valkosipuli ja sitrusmehut aina tuoreena). Riisinkeitin on myös helpottanut ruuanlaittoa. Töihin ostan toisinaan eineksiä evääksi, jotta kotiin tullessa voi syödä illalliseksi eilisiä. Joskus oikein väsyneenä elän voileipäelämää ja syön tofua suoraan purkista. Ruuanlaitto on vittumainen mutta myös palkitseva savotta.

Vierailija
69/85 |
15.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse asiassa aika moni ruoka valmistuu puolessa tunnissa. Tomaattikeitto, pasta ja sille kastike. Makkarastike ja keitetyt perunat, jauhelihakeitto, siskonmakkarakeitto... munakas onhan näitä vaikka kuinka paljon. Tosin minulla on kaasuhella sähkö uunilla, joten se tuli keittää nopeammin, kun ei tarvitse ensin odotella levn lämpenemistä.

Vierailija
70/85 |
15.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei jaksa sitten syödäkään jos ei jaksa ruokaa valmistaa.

Vierailija
71/85 |
15.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rakastan ruoanlaittoa! Se on mullle vähän kuin meditaatiota, teen sen täysin keskittyen ja rauhassa, nykyhetken aistimuksia tunnustellen.

Vierailija
72/85 |
15.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mua ahdistaa jos pitäisi jotain ohjetta seurata, epäonnistun täysin jos mulle annetaan ohje kouraan vaikka olisi miten helppo resepti. 

Sen sijaan rakastan ruoanlaittoa ja leipomista jossa saan vaan heittää eri aineksia yhteen, olla luova ja mielikuvitusrikas, avoin uusille ja kokeilla mitä mielenkiintoisempia yhdistelmiä. Onneksi on perhe joka tykkää syödä mun outoja pöperöitä, ikinä ei tiedä mitä tulee vastaan. 

Minä taas tykkään resepteistä, koska sieltä löytyy sellaista, joka ei itselle välttämättä tule edes mieleen. En ole niin hyvä kokki, että osaisin itse keksiä uusia yhdistelmiä enkä tunne mausteita ja yrttejä niin hyvin, että mihin ruoka-aineeseen mikäkin sopii ja mitkä mausteet sopivat keskenään yhteen. Tässä pikkuhiljaa kuitenkin oppii ja olen kyllä lukenut mitä mausteita ja yrttejä voi yhdistellä minkäkin ruoan kanssa ja mitkä maut sopivat yhteen. Ruoka on kuitenkin kallista ja mieluummin teen niin, että se varmasti on hyvää. 

Vierailija
73/85 |
15.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos asuisin yksin, voisivat kokkaamiset olla vähäisiä. Nyt vuorotellaan miehen kanssa. Poikakin teki kaikille ruokaa, kun vielä asui kotona.

Etätyöntekijänä lounaani voivat olla edellispäivän tähteitä tai pakastimesta otettua sapuskaa. Teen usein kasvissosekeittoja, joista osan pakastan. Niitä voi sitten täydentää vaikka raejuustolla tai katkaravuilla.

Pidän leipomisesta enemmän kuin ruoanlaitosta.

Vierailija
74/85 |
15.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Rakastan ruoanlaittoa! Se on mullle vähän kuin meditaatiota, teen sen täysin keskittyen ja rauhassa, nykyhetken aistimuksia tunnustellen.

Mitä ovat nykyhetken aistimukset?

Vierailija
75/85 |
15.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Klips pakastepussista peruna-sipulisekoitusta vuokaan ja kinkkusuikaleet perään. Kermaa päälle ja uuniin

Tuo kuuluu sarjaan menee kauemmin kuin tunti. 2 pussia perunasuilakeita (pakaste eli yhteensä kilo) 400 g pala saunapalvia itse pilkon. Suolaa ja mustapippuria sitten päälle 2 purkkia flora kevyt ja paksu ruokakermaa (4 %) ja parmesan tai vastaavaa juustoraastetta pinnalle. Uunissa mulla tämä 2 h, kun tämä kaikki on 2,6 l vuoassa eli kerros sen verran paksu, että tunnissa ei kypsy kunnon kypsäksi, kun haluan perunan kypsänä

Vierailija
76/85 |
15.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asun yksin ja tykkään kokata päivittäin. Lounaalla ja päivällisellä syön kuitenkin samaa ruokaa. Pakkaseen en kokkaa mitään säilöön, kun se on täynnä lihoja koiralle sekä mulle marjoja, kalaa, lihaa ja lisäksi pakastan yrttejä ja chilit. Keittoja kyllä syön kaksi päivää putkeen. Ruoanlaitto on oma rauhoittumishetkeni. 

Vierailija
77/85 |
15.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yhtä hyvin voisi sanoa, etten jaksa ja viitsi tehdä joka päivä toistuvia asioita koska ruoanlaitto kuuluu siihen kategoriaan. Itselle kokkaus on mieluista hommaa, joskus parempaa ja joskus nopeasti jotain yksinkertaisempaa. Isommalle porukalle on erittäin kiva tehdä ruokia, yksinelävänä koen sen näin. Ruoanlaitto on luovaa tekemistä, se ei tietty sovi niille, joilla ei ole muutenkaan mitään luovaa tekemistä elämässään. 

Ai näinkö on. Itselle ei kyllä tuota mitään ongelmia muut päivän askareet ja jaksan mainiosti tehdä, mutta ruuanlaittoa inhoan. Heh ja muuten olen kyllä erittäin luova ihminen, kirjoitan, maalaan ja teen käsitöitä

Vierailija
78/85 |
15.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämäkin riippuu taatusti siitä, onko lapsia tai kuinka pitkiä työpäiviä tekee. Aina vaan ei jaksa. En minä ainakaan, vaikkei ole lapsia ja ihan perusmittaista työpäivää teen. Rakastan ruuanlaittoa, koen sen tosi rentouttavaksi. Keittiössä hyvät veitset ja leikkuulaudat, varsin perinteiset kattila-pannu-systeemit. Mikroa ei ole eikä mitään muitakaan "elämää helpottavia" härveleitä.

Teemme ruuat puolisoni kanssa melkein puoliksi, hän ehkä enemmän kuin minä. Molemmilla omat "bravuurinsa". Noin kerran viikossa syödään ulkona, noin kerran viikossa jotain pizzaa tms.

Ruokien tekoon ei mene ainakaan miehellä kauaa - yllättävän nopeasti tulee curryt ja vuokaruuat. Yksi asioita nopeuttava ja helpottava vinkki on tehdä iso määrä valmiiksi silputtuja / pilkottuja aineksia pakkaseen: porkkanat, purjot, sienet, paprikat, sipulitkin, viini isoissa jääpala-astioissa (n.desi) sekä lihaliemet. Chilit kokonaisina niin on helppo vaan raastaa ruokaan makua tuomaan.

Jos mulla olisi perhettä, niin en taatusti nauttisi ruuanalaitosta ja sen kiireettömyydestä samalla tavalla, koska silloin se ruuan laittaminen on pakko, ja jokapäiväistä arkea. Minulle se on tapa rentoutua ja nauttia.

Vierailija
79/85 |
15.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse asiassa aika moni ruoka valmistuu puolessa tunnissa. Tomaattikeitto, pasta ja sille kastike. Makkarastike ja keitetyt perunat, jauhelihakeitto, siskonmakkarakeitto... munakas onhan näitä vaikka kuinka paljon. Tosin minulla on kaasuhella sähkö uunilla, joten se tuli keittää nopeammin, kun ei tarvitse ensin odotella levn lämpenemistä.

Meillä melkein kaikki tavalliset arkiruuat valmistuvat puolessa tunnissa. Riisiä&broileria, pastaa & jauhelihaa, perunoita ja kalaa, eri variaatioina. Keittoon kuumennan vettä erikseen keittimellä, mutta perunat ja juurekset ehtii kuoria johonkin makkara- tai kalakeittoon sillä aikaa kun vesi kiehuu kattilassa. Jauhelihaa voi varata valmiiksi ruskistettuna niin, että siihenkään ei mene arkena aikaa.

Uunikalat, lasagnet, muusit ja muut hitaammat ruuat tehdään viikonloppuna, ja silloin sen verran isompia eriä, että riittää muutamaksi arkipäiväksi.

Vierailija
80/85 |
15.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuo kuuluu sarjaan menee kauemmin kuin tunti. 2 pussia perunasuilakeita (pakaste eli yhteensä kilo) 400 g pala saunapalvia itse pilkon. Suolaa ja mustapippuria sitten päälle 2 purkkia flora kevyt ja paksu ruokakermaa (4 %) ja parmesan tai vastaavaa juustoraastetta pinnalle. Uunissa mulla tämä 2 h, kun tämä kaikki on 2,6 l vuoassa eli kerros sen verran paksu, että tunnissa ei kypsy kunnon kypsäksi, kun haluan perunan kypsänä

Sitten se pikavaihtoehto: kalafile sen verran isoon vuokaan, että siihen mahtuu myös pussillinen perunasipulisekoitusta, päälle mausteet ja smetanaa tai ranskankermaa. Valmistuu n. 200 asteessa puolessa tunnissa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yksi yksi