Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

HS: Suomalaisten kaapeissa makaa 86 miljoonaa euroa tyhjän panttina!

Vierailija
25.05.2025 |

HS uutisoi vanhoista älypuhelmista, joita ihmisillä lojuu kaappien perällä tutkimuksen mukaan pelkästään Suomessa 8,6 miljoonaa kappaletta. Osa puhelimista voitaisiin kunnostaa käyttökelposiksi, kun taas loput sisältävät arvokkaita metalleja uusiokäyttöön.

Koko EU:n alueella kaappeihin on jemmattu 6,4 miljardia.

"Tutkimuksen mukaan laatikoissa pölyttyvät puhelimet sisältävät yhteensä yli 41000 tonnia metalleja, joista suuri osa on harvinaisia maametalleja. Puhelinten koboltista voisi valmistaa jopa miljoona sähköauton akkua ja palladiumista noin 900000 auton katalysaattoria.

Vaikka yksittäisessä älypuhelimessa on vain muutamia grammoja metalleja, on metallien kokonaisarvo Euroopan käyttämättömissä puhelimissa noin 1,6 miljardia euroa. Siitä suomalaisten puhelimien metallien arvo on noin 21 miljoonaa euroa.

Käytöstä poistettujen älypuhelinten arvo kunnostukseen vietynä voi olla tätäkin suurempi. Tutkimuksen mukaan kotitalouksissa olevien vanhojen laitteiden markkina-arvo voi nousta jopa 6,4 miljardiin euroon, koska kunnostusyritysten takaisinosto-ohjelmissa laitteiden arvo on keskimäärin noin sata euroa laitetta kohden. Suomalaisten osuus tästä on 86 miljoonaa euroa."

https://www.hs.fi/talous/art-2000011227881.html

Kommentit (39)

Vierailija
1/39 |
25.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä olisi yksi keino olla vähemmän riippuvaisia Kiinasta. Olen ymmärtänyt, että monia metalleja voi käytännössä uusiokäyttää lähes loputtomasti.

Vierailija
2/39 |
25.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi tulla ostamaan, kunhan hinnasta sovitaan...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/39 |
25.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

HARVINAISIA ARVOKKAITA METALLEJA sisältää meidän puhelimet mitkä meidän kuitenkin odotetaan antavan ilmatteeksi pois. Hassua touhua.

Vierailija
4/39 |
25.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mulla on nyt kaapissa yks täysin liki käyttämätön uusi puhelin. Hajosi itsekseen tekniikasta vielä takuun ollessa voimissaan, vein korjattavaksi ja ostin uuden. Oli korjattavana viikon-pari ja pakko oli olla kuiten puhelin. Nyt se korjattu on kaapissa,takuu siinä on vieläkin voimassa. Tyhjän panttina lojuu. 

Vierailija
5/39 |
25.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

HARVINAISIA ARVOKKAITA METALLEJA sisältää meidän puhelimet mitkä meidän kuitenkin odotetaan antavan ilmatteeksi pois. Hassua touhua.

Kyllä jotkut liikkeet maksaa jotain hyvitysbonuksia jopa kierrätykseen menevistä laitteista.

Vierailija
6/39 |
25.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne hyvitys bonukset eivät paljon ole. 

Vierailija
7/39 |
25.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tässä olisi yksi keino olla vähemmän riippuvaisia Kiinasta. Olen ymmärtänyt, että monia metalleja voi käytännössä uusiokäyttää lähes loputtomasti.

Kännyköiden alkutaipaleella oli hyvin yleistä että puhelinkauppias otti uuden kännykän ostajalta vanhan vaihdossa ja hyvitti siitä jotain. Sitten puhelimet myytiin eteenpäin käytettyinä. Nykyään käytetyn puhelimen ostaminen on paljon vaikeampaa kuin silloin, mutta vaikuttaa olevan pikkuhiljaa tulossa takaisin. Mielestäni myynnissä voisi kyllä olla ihan muutaman kympinkin toimivia älypuhelimia esimerkiksi varapuhelinkäyttöön.

Vierailija
8/39 |
25.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikki ne meiltä ilmaiseksi vie ja pistää itse rahoiksi. Veret ja romut ja aivan kaikki. Jätteistä joudutaan jopa itse maksamaan vaikka ne niistäkin tekee jotain energiaa ja muuta ja tienaa rahaa.

Vierailija
9/39 |
25.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on niitä kaapissa 14. Äidiltäkin jäi pari sekä lasten kaikki alkuperäiset kapulat. 

Vierailija
10/39 |
25.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikki ne meiltä ilmaiseksi vie ja pistää itse rahoiksi. Veret ja romut ja aivan kaikki. Jätteistä joudutaan jopa itse maksamaan vaikka ne niistäkin tekee jotain energiaa ja muuta ja tienaa rahaa.

Miten niin? Jokaisella elektroniikkaa myyvällä liikkeellä on velvollisuus ottaa vanhat laitteet vastaan kierrätettäviksi ilmaiseksi. Power esim maksaa niistä hyvityksiä asiakkaille.

Vierailija
11/39 |
25.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä lammaskansa tottelee, kuten aina vaan sitä mukaa mitä pidemmälle agenda etenee. "Meidän parhaaksi". Tuo lause riittää tyhmälle lammaskansalle kunhan se tulee vain ylempää tuo käsky.

Vierailija
12/39 |
25.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten niin? Jokaisella elektroniikkaa myyvällä liikkeellä on velvollisuus ottaa vanhat laitteet vastaan kierrätettäviksi ilmaiseksi. Power esim maksaa niistä hyvityksiä asiakkaille.

Näinhän asia noin periaatteessa on mutta jos asiakas on fiksu niin monetkin sellaiset tavarat jotka saa jättää ilmaiseksi johonkin voi myydä suoraan kierrättävälle taholle esimerkiksi metalliromuna. Kännykässähän sitä ei paljoa ole mutta monessa isommassa elektronisessa laitteessa kyllä.

Vierailija
13/39 |
25.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näinhän asia noin periaatteessa on mutta jos asiakas on fiksu niin monetkin sellaiset tavarat jotka saa jättää ilmaiseksi johonkin voi myydä suoraan kierrättävälle taholle esimerkiksi metalliromuna. Kännykässähän sitä ei

Entä sitten? Onko parempi, että ne puhelimet on siellä kaapin perällä tyhjän panttina, jolloin kukaan ei hyödy niistä? Louhitaan vaan lisää malmeja uusiokäytön sijaan, jolloin luonto ja pohjavedet myrkyttyy?

Plus ajan myötä vanhoista litiumakku laitteista tulee tulipaloriski, kun akut alkaa turvota ja vuotaa.

Vierailija
14/39 |
25.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No eipä moni paikka mistään romuelektroniikasta maksa ja ilmatteeksi otetaan. Kun saatu läpi tällainen aivopesu että ovat oikein jotain hyväntekijöitä kun jopa ilmaiseksi ottavat romut vastaan vaikka ne sisältävät näitä arvokkaita ja harvinaisia arvometalleja.

Vierailija
15/39 |
25.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuri mietin, että palauttaisin jos siitä saisi jonkin korvauksen. Miksi ei saa? Noin 7 vuotta vanha puhelin. Ei enää kunnosteta mutta ei ole kivikautinenkaan. Jotain porkkanaa pitäisi tarjota että ihmiset aktivoituisivat.

Vierailija
16/39 |
25.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun kaapissa on kolme vanhaa puhelinta.

Vierailija
17/39 |
25.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä jotkut liikkeet maksaa jotain hyvitysbonuksia jopa kierrätykseen menevistä laitteista.

Eivät maksa. Ilmaiseksi pitäisi antaa nokia 3310!

Vierailija
18/39 |
25.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näinhän asia noin periaatteessa on mutta jos asiakas on fiksu niin monetkin sellaiset tavarat jotka saa jättää ilmaiseksi johonkin voi myydä suoraan kierrättävälle taholle esimerkiksi metalliromuna. Kännykässähän sitä ei

Isäni harmitteli kun vasta nyt äkkäsi että romuttamolla maksetaan romumetalleista rahaa. Monen vuoden ajan kun sitä on ilmaiseksi kärrätty kierrätysasemalle ja monta tuhatta eroa siinä menettänyt kun maatilan nurkilta aina jotain löytynyt.

Vierailija
19/39 |
25.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on niitä laitteita paljon mutta en anna niitä ilmaiseksi

Vierailija
20/39 |
25.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähes kaikki kaappi puhelimet on niitä joissa on vanha ohjelmistoversio jota ei voi päivittää ja nämä puhelimet on melko arvottomia vaikka toimivia onkin