Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten jaksatte ruuanlaittoa päivästä toiseen

Vierailija
14.02.2023 |

Olenko ainoa joka inhoaa ruuan tekemistä? Ainakin kun tätä palstaa lueskelee niin ihmiset panostaa kovin ruokaan, tehdään vaikka mitä. Itselle ruuanlaitto on niin vastenmielistä, että teen kerran viikossa keittoa jota syön monta päivää tai sitten jotain minkä voi vaan tunkea uuniin. Tänään oli kauhujen ruuanlaittopäivä, tein broilerikeittoa jota voin onneksi syödä 3-5pvää riippuen siitä laitanko osan pakkaseen

Kommentit (85)

Vierailija
21/85 |
14.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Airfryer minimoi tiskit ja siivouksen. Nämä kun ovat ikävimpiä puolia ruoanlaitossa.

2000-luvun leipäkone :D 

Vierailija
22/85 |
14.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en laita ruokaa ollenkaan. Lämmitän eineksiä mikrossa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/85 |
14.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Bro, täällä toinen. Sama ruokalajikin listalla. Kyllä se sitten jotenkin menee, kun aloittaa, mutta vaikeaa on.

Vierailija
24/85 |
14.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Masentaa tämä pakollinen ruoanlaitto. Mt-ongelmia ollut aiemminkin kyllä, burn-out, lapsuustraumaa. Nyt tämän takia lääkitystä lisätty ja kovasti odotan terapiaan pääsyä. En pääse tästä asiasta eteenpäin omin voimin. Vertaistukea pyydän😢

Ap

Taas joku idiotti...ei siis ollut minun.  Aloittaja

Vierailija
25/85 |
14.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun mä väsähdän tekemään itse ruokaa, ostan kaupan eineksiä. Ja taas muistan, miksi kokkaan itse. Mun ruuat on paljon parempia kuin einekset. Ja taas jaksaa tehdä ruokaa.

(Parempi ratkaisu on keittää kananmunia, jos ei jaksa tehdä ruokaa.)

Vierailija
26/85 |
14.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensä teen ruoan kaksi kertaa päivässä,jos kokkaaminen tökkii niin sillon haetaan vaik pizzat!

Vierailija
27/85 |
14.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

First wold problem. Elitistinen ongelma.

Vierailija
28/85 |
14.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerran tai kaks viikossa kun vaan tekee niin ei ehdi niin kauheasti tympääntyä. Joskus keitto, makaronilaatikko tms mitä syö sit 2-3pv, yksin ollessa otan jotain einestä tai nuudelia tai pakkasesta jotain. Käydään usein ulkona syömässä.

Jos joka päivä joutuisi kokkaamaan olis varmaan kaikki mielenkiinto kadonnut aikaa sitten, tällä tahdilla on useimmiten ihan kiva kokata ja kokeilla.

Vierailija
29/85 |
14.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla ei kauheasti ole vaihtoehtoja, kun allergioiden takia ei voi ostaa eineksiä tai käydä ravintolassakaan syömässä (liikaa säätöä). Teen ruokaa aina pariksi päiväksi kerrallaan, joten joka päivä ei ole pakko kokata.

Niinpä olen päättänyt, että pidän ruuanlaitosta. Samalla kuuntelen podcasteja areenasta, joskus laitan jonkun tv-dokumentinkin pyörimään. Tai jopa työpäivän aikana koulutuksen, niin voin hyvällä omallatunnolla kuoria perunoita ja kuunnella luentoa. Kokouksien aikana en tee ruokaa.

Teen hyvää ruokaa, olen käynyt aikoinaan koulutuksenkin siihen, joten teoria ja tekniikat ovat periaatteessa hallussa. Enemmän se on kuitenkin säveltämistä, onko juoka syötävää vai tosi hyvää.

Tänään voisin tehdä perunamuusia ja jotain tomaattikastiketta kananuggetien kanssa. Kasvispuoli on jo hoidettu, kun eilen keitin/höyrytin ison annoksen pakastekasviksia, niitä voi vaikka paistaa pannulla tänään.

Mutta joku voisi kertoa minulle, miten kukaan jaksaa jatkuvaa imurointia. En kertakaikkiaan voi sietää sitä. Meillä imuroi teinit, en koske koneeseen muuta kuin jos tarttee jokin tukos selvittää (vaikka villasukka putkessa).

Vierailija
30/85 |
14.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En jaksa. Vihaan ruoanlaittoa sydämeni pohjasta. Usein päivän mittaan kittaan vain teetä mahan täyteen, näykin kourallisen pähkinöitä, jogurtin tms. Illalla heitän lautaselle jonkin proteiinin (keitetyn/paistetun kananmunan, tonnikalaa, kaupan gril. broileria) ja jotain rehuja.

Vierailija
31/85 |
14.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Googlaa 'traybake recipes'. Yhteen vuokaan kaikki ja uuniin kypsyyn

Vierailija
32/85 |
14.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Airfryer minimoi tiskit ja siivouksen. Nämä kun ovat ikävimpiä puolia ruoanlaitossa.

Jaa, itse koen paistinpannun pesun helpommaksi. Ja esim kun teet kiusauksen uunissa kuittaa sillä kolme ateriaa. 

Sama. En tykkää tippaakaan puhdistaa kaikenmaailman koneita. Olen luopunut espressomasiinasta ja yleiskoneesta ym. härveleistä. Kattilat ja pannut ja erinomaiset veitset ja leikkuulaudat sensijaan ovat ne tärkeimmät köökivälineet nykyään.

Vierailija
33/85 |
14.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhtä hyvin voisi sanoa, etten jaksa ja viitsi tehdä joka päivä toistuvia asioita koska ruoanlaitto kuuluu siihen kategoriaan. Itselle kokkaus on mieluista hommaa, joskus parempaa ja joskus nopeasti jotain yksinkertaisempaa. Isommalle porukalle on erittäin kiva tehdä ruokia, yksinelävänä koen sen näin. Ruoanlaitto on luovaa tekemistä, se ei tietty sovi niille, joilla ei ole muutenkaan mitään luovaa tekemistä elämässään. 

Vierailija
34/85 |
14.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En aina jaksakaan. Silloin tilaan ruokaa jostain. Joskus voin taas syödä mikrohampurilaisia yms. En tykkää ruoanlaitosta. Jos minulla olisi lapsia, olisi kauheaa kun olisi pakko laittaa jatkuvasti ruokaa.

Vierailija
35/85 |
14.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tykkään vastavalmistetusta ruuasta. En tykkää tähteistä kuin erikoistapauksessa, esim kaalikääryleet/kaalilaatikko on herkkua uudelleen lämmitettynä. Joku viisi päivää vanha kanakeitto... hyh!

Ei viisi päivää mutta yleensä olen todennut, että keitot maistuvat parhailta seuraavana päivänä lämmitettyinä. Tänään teen kalakeittoa lohesta, tuoretta fenkoolia joukkoon. Siinä ruoka huomiseksikin eikä ole paljon vaivaa. 

Vierailija
36/85 |
14.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Airfryerilla  saan ruokaa ja jälkiruokaa hetkessä. Joskus keitän keiton kattilassa, mutta muusta ruuanlaitosta olen luopunut. Syön myös salaatteja.  Niihinkin saa lämpimiä lisukkeita helposti tehtyä airfryerissa. Ei enää pannulla paistamista! Harvoin tarvitsee lämmittää isoa uunia! Mikrokin on tarpeeton!

Eli teet ruokaa joka päivä? Peset sen hirvityksen keittiön tasolla joka päivä? 

Eihän siinä ole juurikaan pestävää. Talouspaperin palalla pyyhkäisee vain näkyvät ja kopistan pohjalta murut roskiin.

Uuni ja uunipelti menevät  kauttaaltaan rasvaiseksi, samoin liesi ja tuulettimen rasvasuodatin, mutta airfryer puhaltaa ilmaa ylhäältä alas, joten lämpövastukset ja laite ovat puhtaat. Välillä käytän leivinpaperinpalaa alla, jos teen esim pitsaa, lihapyöryköitä tai kalapuikkoja. Ei se paperi  alta minnekään lennä. Leivokset laitan  airfryeriin muffinssivuoissa.

Et sitten ole kuullut leivinpaperista uunipellille. Syökö se airfyer ne rasvahöyryt mitä tulee vai mihin ne katoaa?

Vierailija
37/85 |
14.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tehdään isoja määriä kerralla ja syödään useampia päiviä samaa. Mies tekee myös ruokaa joten sekin helpottaa omaa taakkaa. Joskus kun ei jaksa tai huvita niin syödään einestä.

Vierailija
38/85 |
14.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokkaan klo 23 jälkeen kun vauvapalsta menee kiinni. Ei tulisi mieleenkään ruveta muuhun klo 7-23 välillä.

Vierailija
39/85 |
14.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yhtä hyvin voisi sanoa, etten jaksa ja viitsi tehdä joka päivä toistuvia asioita koska ruoanlaitto kuuluu siihen kategoriaan. Itselle kokkaus on mieluista hommaa, joskus parempaa ja joskus nopeasti jotain yksinkertaisempaa. Isommalle porukalle on erittäin kiva tehdä ruokia, yksinelävänä koen sen näin. Ruoanlaitto on luovaa tekemistä, se ei tietty sovi niille, joilla ei ole muutenkaan mitään luovaa tekemistä elämässään. 

Surettaa vähän sun puolesta että asiasi ovat niin huonosti että ainut keino tuntea itsensä hyväksi ja taitavaksi on samassa lauseessa haukkua muita. Aurinkoa elämääsi!

Vierailija
40/85 |
14.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Airfryerilla  saan ruokaa ja jälkiruokaa hetkessä. Joskus keitän keiton kattilassa, mutta muusta ruuanlaitosta olen luopunut. Syön myös salaatteja.  Niihinkin saa lämpimiä lisukkeita helposti tehtyä airfryerissa. Ei enää pannulla paistamista! Harvoin tarvitsee lämmittää isoa uunia! Mikrokin on tarpeeton!

Eli teet ruokaa joka päivä? Peset sen hirvityksen keittiön tasolla joka päivä? 

Eihän siinä ole juurikaan pestävää. Talouspaperin palalla pyyhkäisee vain näkyvät ja kopistan pohjalta murut roskiin.

Uuni ja uunipelti menevät  kauttaaltaan rasvaiseksi, samoin liesi ja tuulettimen rasvasuodatin, mutta airfryer puhaltaa ilmaa ylhäältä alas, joten lämpövastukset ja laite ovat puhtaat. Välillä käytän leivinpaperinpalaa alla, jos teen esim pitsaa, lihapyöryköitä tai kalapuikkoja. Ei se paperi  alta minnekään lennä. Leivokset laitan  airfryeriin muffinssivuoissa.

Hah, helppoa kun heinän teko. Teen suuria satseja uuniruokia ,ja käytän aina leivinpaperia , pysyy uuni ja vuat puhtaina. Keittoja keitän myös suuressa 5 l kattilassa. Moni ruoka vain paranee ,kun syö toisena j kolmantena päivänä ja loput voi pakastaa ensi viikkoon satseihin esim jos on 2 henk tai 1 tai 3. .siis sen suuruiseen astiaan ja ed illlal ottaa jääkaappiin sulamaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän neljä neljä