Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Teini ei pääse oikomishoitoon julkisen hammashoitoon

Vierailija
13.02.2023 |

Teinillä on vinot hampaat, yksi etuhammas osittain toisen päällä ja sivupurentakin epätasapainoinen. Ei kuitenkaan kuulemma täytä kriteereitä päästä oikomishoitoon julkisella puolella. Kauhea valitus on asiasta ja painostus viedä hänet yksityiselle oikomishoitoon.
Tämä vaikuttaa jo perherauhaan. Pilaamme hänen elämän eikä voi hymyillä. En ymmärrä miksi kriteerit hoitoon eivät täyty. Olen kyllä kuullut, että hoidon saaminenen julkisella puolelella melkein mihin tahansa on haastavaa.
Yksityisellä oikomishoito on kuitenkin todella kallista ja siihen ei olisi varaa. Onko jollain kokemusta lapsen hampaiden oikomisesta yksityisellä? Tai miten on mennyt julkisella puolelella, mistä syystä sinne pääsee?

Kommentit (153)

Vierailija
21/153 |
13.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siskoni sai kauniin valkoisen rivistön yksityisellä, oli todella vinot hampaat ennen sitä. Ei terveyshaittoja löytynyt vaikka tosiaan olivat aivan siellä täällä. Pari, kolme vuotta siihen korjaamiseen taisi mennä ja huomattava summa siihen kului rahaa, ymmärtääkseni pienehkö lainakin. Ainakin muistan kuulleeni termin "hammaslaina". 

Ihanat hampaat hänellä nyt, varmasti elämänlaatu on parantunut. 

Vierailija
22/153 |
13.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Christiiina kirjoitti:

Kuinka paljon tarkalleen ottaen oikomishoito maksaa? Onko se liian myöhäistä tehdä aikuisena, esim. 18-22-vuotiaana, jotta saisi kuitenkin hyvän lopputuloksen? Ajattelin vaan, että jos vanhemmilla ei ole varaa maksaa oikomishoitoa, niin lapsi voi sen itse maksaa aikuisena kun menee töihin.

Mä olen kuullut, että jos taapero imee tuttia tosi pitkään, esim. 2-3-vuotiaaksi, niin sillloin on suurempi riski sille, että hampaat kasvavat vinoon. Mun veli imi tuttia kai kolmevuotiaana asti ja hönellä oiottiin hampaat lapsena ja minä taas en huolinut vauvana tuttia koskaan ja minulla ollut suorat hampaat.

Ei ole liian myöhäistä vaikka kolmekymppisenäkään. Tosin siihen mennessä on sitten se tärkein itsetunnon kehittäminen jo käyty, tuossa iässä jos tunnet häpeää hymyilystä niin ei se enää korjaannu. Nuorena nuo kannattaa hoitaa. Vanhempana niistä saattaa jopa tulla lisää traumoja. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/153 |
13.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa tehdä nuorena, jolloin se on helpompaa. Oikominen on helpointa silloin, kun nuori on vielä kasvuiässä.

Vierailija
24/153 |
13.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vinot hampaat voivat olla sukurutsan seurausta. Liian hiilihydraattipitoinen ruokavalio aiheuttaa myös hampaiden ylinopeaa kasvua.

Haistapa home, älykääpiö!3

Vierailija
25/153 |
13.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö ketään muuta ketjussa häiritse, ettei tässä maassa ole varaa oikoa meidän omien lasten hampaita?? Kyllä niitä ennen oltiin oikomassa pienemmästäkin. 

Ei ennenkään oiottu kaikkea. Monella aikuisella on hampaat vinksallaan. Itse oioin omani aikuisena yksityisellä. Olisi ollut helpompi homma lapsena.

Vierailija
26/153 |
13.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö ketään muuta ketjussa häiritse, ettei tässä maassa ole varaa oikoa meidän omien lasten hampaita?? Kyllä niitä ennen oltiin oikomassa pienemmästäkin. 

90-luvun lopulla oiottiin liiankin herkästi ja lopputulos saattoi olla mitä tahansa. Nytkin kyllä oiotaan, jos vaikuttaa purentaan.

Esteettisen hoidon saa parilla tonnilla yksityiseltä, jos ei tarvitse koko purentaa lähteä oikomaan vaan vaikka hymyillessä näkyvät hampaat suoristaa.

Vierailija
27/153 |
13.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koska, milloin ja kenelle? Ei Suomessa koskaan ole normaalilla perheellä ollut varaa lapsilleen tehdä kosmeettisia oikomisia. Jos on ollut vaaraa terveysongelmista niin sitten ne on kouluhammashoidon piikkiin. 

Onko kouluhammashoitoa enää nykyään?

Vierailija
28/153 |
13.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

90-luvun lopulla oiottiin liiankin herkästi ja lopputulos saattoi olla mitä tahansa. Nytkin kyllä oiotaan, jos vaikuttaa purentaan.

Esteettisen hoidon saa parilla tonnilla yksityiseltä, jos ei tarvitse koko purentaa lähteä oikomaan vaan vaikka hymyillessä näkyvät hampaat suoristaa.

Mitä oikein höpiset? Vain pahimmat purentaviat oiotaan, ei kaikkia.

Vierailija
29/153 |
13.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hampaat voi oikoa vaikka viisikymppisenä. Oikomiseen on useita tekniikoita eivätkä kaikki ole niin kalliita kuin voisi kuvitella.

Vierailija
30/153 |
13.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koska, milloin ja kenelle? Ei Suomessa koskaan ole normaalilla perheellä ollut varaa lapsilleen tehdä kosmeettisia oikomisia. Jos on ollut vaaraa terveysongelmista niin sitten ne on kouluhammashoidon piikkiin. 

Kouluhammashoito ei oikomisia tehnyt ennenkään. Kyllä 80-luvulla hampaita oiottiin yksityiselläkin, itselläni oli parikin kaveria yksityisesti oikomishoidossa, kun julkinen puoli ei suostunut hoitamaan.

Vierailija
31/153 |
13.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hampaat voi oikoa vaikka viisikymppisenä. Oikomiseen on useita tekniikoita eivätkä kaikki ole niin kalliita kuin voisi kuvitella.

Voi, mutta se on helpointa lapsena ja teininä, jolloin on vielä kasvuikäinen. Itse oioin aikuisena ja sen verran hankala prosessi oli, että päätin tarvittaessa maksaa omille lapsille oikomisen itse, maksoi mitä maksoi.

Vierailija
32/153 |
13.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kouluhammashoito ei oikomisia tehnyt ennenkään. Kyllä 80-luvulla hampaita oiottiin yksityiselläkin, itselläni oli parikin kaveria yksityisesti oikomishoidossa, kun julkinen puoli ei suostunut hoitamaan.

Kyllä minulla oli kouluhammashoidon jälkeen sekä suumuottia että kuminauhoja. 

33/153 |
13.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No tuollainen parikymppinen saa palkkaa kympin tunti tiskarina. Eikä saa täysiä tunteja. Ehkä sitä silloin laittaa vähät rahansa asumiseen ja ruokaan, ei siitä mihinkään oikomisiin riitä.

Paitsi jos opiskelee ammattiopistossa sellaisen ammatin, jossa tienaa ok.

34/153 |
13.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen ysärin lapsi ja minun muistikuvani mukaan silloin monelle kaverilleni tehtiin oikomishoito siis oli hammasraudat. Sitä en tietenkään tiedä, että kävikö he yksityisellä vai julkisella hoidossa. Mutta erikoista, jos silloin pääsi julkiselle oikomishoitoa helposti ja nykyään ei millään.

Vierailija
35/153 |
13.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun minä olin lapsi, oli sanottu samaa. Silloin ei meidän kaupungissa ollut yksityistä, joka olisi oikonut lasten hampaita. Opiskelupaikkakunnalla pyysin oikomista, mutta sanottiin, ettei 20 v. täyttäneen hampaita enää kannata oikoa, eivät pysy uusissa asennoissa. Omalla lapsellani oli myös vinot hampaat. Jokaisessa yksityisessä paikassa kehoitettiin neuvottelemaan kunnallisella puolella, jossa hampaat sitten oijottiinkin. Suosittelen oikomista, nykyisin varmaan löytyy helposti mahdollisuuksia.

Vierailija
36/153 |
13.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Christiiina kirjoitti:

Minä olen ysärin lapsi ja minun muistikuvani mukaan silloin monelle kaverilleni tehtiin oikomishoito siis oli hammasraudat. Sitä en tietenkään tiedä, että kävikö he yksityisellä vai julkisella hoidossa. Mutta erikoista, jos silloin pääsi julkiselle oikomishoitoa helposti ja nykyään ei millään.

Kasarilla sai rautaa suuhun kyllä jos oli edes pieni mahdollisuus että saattaa aiheuttaa tulevaisuudessa jotain vaivaa.

Kouluhammaslääkäri näitä määräsi. Ysärillä ymmärtääkseni myös. 

Vierailija
37/153 |
13.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Christiiina kirjoitti:

Kuinka paljon tarkalleen ottaen oikomishoito maksaa? Onko se liian myöhäistä tehdä aikuisena, esim. 18-22-vuotiaana, jotta saisi kuitenkin hyvän lopputuloksen? Ajattelin vaan, että jos vanhemmilla ei ole varaa maksaa oikomishoitoa, niin lapsi voi sen itse maksaa aikuisena kun menee töihin.

Mä olen kuullut, että jos taapero imee tuttia tosi pitkään, esim. 2-3-vuotiaaksi, niin sillloin on suurempi riski sille, että hampaat kasvavat vinoon. Mun veli imi tuttia kai kolmevuotiaana asti ja hönellä oiottiin hampaat lapsena ja minä taas en huolinut vauvana tuttia koskaan ja minulla ollut suorat hampaat.

Tutin tai peukalon imemisellä ei ole mitään tekemistä hampaiden suoruuden kanssa. 

Vierailija
38/153 |
13.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä uutinen tuo on? Meillä on oiottu molempien hampaat yksityisesti. Kunnon vanhempi huolehtii sellaisesta.

Tunnet varmaan itsesi nyt niin paljon paremmaksi vanhemmaksi kun huolehdit lapsesi oikein yksityiselle. Kävikö mielessä ettei kaikilla ole yhtäkkiä sellaisia summia repäistä seinästä, vaikka kuinka se lapsi onkin itselle rakas? Ei se rakkaus taianomaisesti tao rahaa sinne tilille.

Vierailija
39/153 |
13.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omat vanhemmat eivät aikanaan halunneet maksaa aknelääkitystä kun oli olevinaan niin kallista. Ei auttanut mitkään clearasilit ja muut vaan naama oli aivan punaisena isoista finneistä joka päivä. Nyt sitten aikuisena on kiva kun naama on aivan arvilla ja muistuttaa kuun pintaa.

Kannattaa kyllä ihan tosissaan miettiä mitä se tekee lapsen itsetunnolle ja teidän väleillenne, jos niitä hampaita ei laiteta kuntoon.

Vierailija
40/153 |
13.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Christiiina kirjoitti:

No tuollainen parikymppinen saa palkkaa kympin tunti tiskarina. Eikä saa täysiä tunteja. Ehkä sitä silloin laittaa vähät rahansa asumiseen ja ruokaan, ei siitä mihinkään oikomisiin riitä.

Jos parikymppiseksi pitää odottaa niin sitten ollaan kyllä jo kyllä odotettu aivan liian pitkään. Parempi toki myöhään kuin ei milloinkaan mutta kyllä nuo oikeasti kannattaa hoitaa alta pois mahdollisimman pian. Mitä nuorempana hampaat suoristaa, sitä helpompaa/halvempaa/nopeampaa se on ja sitä vähemmän se vaikuttaa itsetuntoon. 

18-22v tuskin on varaa mihinkään hampaisiin rahaa laittaa kun opiskelee kuitenkin vielä eikä mitään töitä edes tee.

Ja jos tekeekin niin sitten jotain pienipalkkatyötä jolla ei sitten koko ikänsä aikana tule olemaan varaa niitä hoitaa. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kolme kuusi