Oletko asunut syntymästäsi asti samalla paikkakunnalla?
Miltä se tuntuu, jos ihminen on jämähtänyt asumaan koko ikänsä samassa kunnassa, missä on syntynytkin?
Onko koskaan tuntunut siltä, että on menettänyt ns. jotain, jos ja kun ei ole tarvinnut ikinä muuttaa mihinkään muualle, ei työn, ei opiskelujen, eikä parisuhteen takia mihinkään kotipaikkakunnaltaan??
Kommentit (136)
Muualla ei ole ihmeempää. Ihan samoin arki sujuu ja kaiken löytää netistä.
Uhhuh kirjoitti:
Muutin 15-vuotiaana 100-kilometrin päähän kotikunnastani, nyt yli 50-vuotiaana repäsin ja muutin 3500-kilometrin päähän kotimaastani... Mitähän vielä keksis:)
Jahka muuttaisit Siperiaan tai Alaskaan?:DNiin vaiko joko asutkin...?:D
Olen asunut miljoonametropolissa ja nyt perämetsässä. Kummassakin on mahdollista saada haluamansa.
En. Olen asunut muualla Suomessa ja maailmalla pariin otteeseen.
Olen kuitenkin tyytyväisenä palannut Joensuuhun, jossa olen syntynyt ja käynyt kouluni.
Joo, tässä Oulun likellä samassa kunnassa ja kylässä nelisenkymmentä vuotta
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen asunut monilla eri paikkakunnilla, myös Suomen rajojen ulkopuolella.
Tuntuisi oudolta jos olisi koko ikänsä asunut samalla paikkakunnalla. En osaa eläytyä ajatukseen.
Minä osaan eläytyä, kun näen kuinka tyytyväisiä ihmiset ovat paikkakunnallaan. Miksi muuttaa, jos ei ole tarvetta muuttaa?
Miksei ihminen voisi olla vielä onnellisempi muualla? Itse pidän aika epätodennäköisenä sitä, että ihminen olisi sattumalta syntynyt niin upeaan paikkaan, että missään muualla elämä ei voisi olla kiinnostavampaa tai edes kokeilunarvoista.
Mutta miksi muuttaa jos on tyytyväinen oloonsa? Ne yleensä muuttavat, jotka hakevat sitä onnea muualta.
Myöskin opiskelu, ura etc. saattavat viedä sinut muualle; onni tulee siinä saumalla, jos on tullakseen.
Mikä ihmeen onni?
Vierailija kirjoitti:
Myöskin opiskelu, ura etc. saattavat viedä sinut muualle; onni tulee siinä saumalla, jos on tullakseen.
Mikä ihmeen onni?
Samaa minäkin ihmettelen.
Vierailija kirjoitti:
Uhhuh kirjoitti:
Muutin 15-vuotiaana 100-kilometrin päähän kotikunnastani, nyt yli 50-vuotiaana repäsin ja muutin 3500-kilometrin päähän kotimaastani... Mitähän vielä keksis:)
Jahka muuttaisit Siperiaan tai Alaskaan?:DNiin vaiko joko asutkin...?:D
Jopa Siperiaan voit tilata netistä ja posti kulkee. Tai Dimitri ainakin järjestää. Venäjä on maa, jossa mikään ei toimi, mutta kaikki järjestyy.
Vierailija kirjoitti:
Miksi se on aloittajan mielestä jämähtämistä?
Helt därför att det är det. Då man en gång har uppnått något, vill man ta nästa steg. Det gäller också boende. Då man en gång startar någonstans, utbildar sig, parar sig, byter jobb, skaffar barn och byter jobb igen, så vill man inte gå tillbaka till det som man startade från. En ambitiös människa vill avancera. Andra nöjer sig med att stelna på stället.
Om något öppnar ögonen är det en flyttning utomlands utan planer på återvändo. Man har alltid undrat över dem som stolta kallar sig "paljasjalkainen" för det betyder endast att släkten har levt i en permanent alternativlöshet, vilket säkert inte är utvecklande.
Vierailija kirjoitti:
Ihmiset on toki erilaisia. Osa tykkää, kun asiat ovat aina samalla lailla, osaa se alkaa pidemmän päälle ahdistaa.
Omista opettajistani peruskoulussa suurin osa oli sen saman pikkukunnan kasvatteja. Olivat vain käyneet välillä opiskelemassa muualla ja sitten palanneet töihin kotikuntaan. Tietenkin tällaisia myös varmasti suosittiin, vaikka virathan on pakko laittaa julkiseen hakuun.
Yksi näistä, sinänsä oikein mukava täti, kertoi sitten, kun meidän koulua rempattiin, että hän on niitä samoja luokkahuoneen verhoja katsellut jo omanakin kouluaikanaan. Hän oli silloin rempan lähestyessä jo eläkeikää lähestyvä ihminen.
Oli kestävät ja hyvät verhot ilmeisesti. Mutta jos olisin se nainen ollut, niin olisin sentään pyytänyt luokkaan uusia verhoja jossain vuosikymmenten vaihtuessa.
:D. Tässä esimerkki kaavoihin kangistumisesta, ja ei edes huomata uudistaa mitään, kun on tarpeeksi kauan samassa paikassa töissäkin.
Olen asunut maailmalla ja en voi väittää kirkastuneeni. Ihan samaa on kaikkialla.
Vierailija kirjoitti:
Ei sieltä netistä ihan kaikkea löydä, et ainakaan voi kokea asioita itse ihan konkreettisesti. Et voi esimerkiksi itse pulahtaa Välimereen uimaan, vaikka katseletkin youtuben videolta Välimeren turkoosia merivettä jne. Et koe sitä kuitenkaan omalla hipiälläsi, kun meren vesi aaltoineen hivelee ihosi pintaa.
Vierailija kirjoitti:
Tampere on aika suuri kaupunki
Ei Tampere esimerkiksi Turkuun verrattuna ole kaupunki eikä mikään. Kun Hämeenkadulta poistuu on tunnelma melkein kuin johonkin kyläpahaiseen saapuisi . Asukkaitten määrä antaa aivan väärän kuvan! Toki valtaosin tuo johtunee siitä että Manse sijaitsee keskustan osalta melko kapealla kannaksella?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei sieltä netistä ihan kaikkea löydä, et ainakaan voi kokea asioita itse ihan konkreettisesti. Et voi esimerkiksi itse pulahtaa Välimereen uimaan, vaikka katseletkin youtuben videolta Välimeren turkoosia merivettä jne. Et koe sitä kuitenkaan omalla hipiälläsi, kun meren vesi aaltoineen hivelee ihosi pintaa.
Mun ongelma on varmaan se, että olen tehnyt jo tuon kaiken ja käynyt itseäni kiinnostavissa paikoissa, olen asunut vieraissa maissa.
En ole ottanut rokotetta. Siksi en voi hakea edelleenkään töitä, jotka vaatii matkustamista.
Muutaman vuoden ehdin asua muualla, sairastumisen ja työkyvyttömyyden myötä palasin tänne, jotta on tarvittaessa läheisten apu lähellä. Ennen suurin haaveeni oli päätyä ulkomaille asumaan ja töihin, joten kyllä on ollut elämäni katkerimpia asioita jumahtaa tänne. Jo pitkään tosin on masennus ollut niin syvää, ettei mikään enää jaksa kiinnostaa, menetetyt unelmatkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen asunut monilla eri paikkakunnilla, myös Suomen rajojen ulkopuolella.
Tuntuisi oudolta jos olisi koko ikänsä asunut samalla paikkakunnalla. En osaa eläytyä ajatukseen.
Minä osaan eläytyä, kun näen kuinka tyytyväisiä ihmiset ovat paikkakunnallaan. Miksi muuttaa, jos ei ole tarvetta muuttaa?
Miksei ihminen voisi olla vielä onnellisempi muualla? Itse pidän aika epätodennäköisenä sitä, että ihminen olisi sattumalta syntynyt niin upeaan paikkaan, että missään muualla elämä ei voisi olla kiinnostavampaa tai edes kokeilunarvoista.
Mutta miksi muuttaa jos on tyytyväinen oloonsa? Ne yleensä muuttavat, jotka hakevat sitä onnea muualta.
Mikä ihmeen onni?[/quote
Ylläoleva kommentti/
Suora lainaus: " Ne yleensä muuttavat, jotka hakevat sitä onnea muualta."Minä en ole muuttanut maasta toiseen *hakeakseni onnea.* Onni on tullut siinä "saumalla" eli minulla on ollut onni kohdata maailman ihanin mies, perustaa perhe yhdessä hänen kanssaan jne.
Ei sen onnen tarvitse olla sen ihmeellisempää!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun ongelma on varmaan se, että olen tehnyt jo tuon kaiken ja käynyt itseäni kiinnostavissa paikoissa, olen asunut vieraissa maissa.
En ole ottanut rokotetta. Siksi en voi hakea edelleenkään töitä, jotka vaatii matkustamista.
Odota hetki. Sen jälkeen susta kilpaillaan. Todennäköisesti rokotevauriouhreja tai niiden riskissä olevia ei haluta palkata.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No tuon voi kokea lomamatkalla eikä sen takia tarvitse sinne muuttaa. Vaikka on jäänyt kotipaikkakunnalleen ei se sitä tarkoita ettei matkustaisi ja katselisi maailmanmenoa muualla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Odota hetki. Sen jälkeen susta kilpaillaan. Todennäköisesti rokotevauriouhreja tai niiden riskissä olevia ei haluta palkata.
Maailman rikkaatkin vaatii rokottamattomia lentäjiä yksityiskoneisiin.
En. Olen asunut maailmallakin.