Oletko asunut syntymästäsi asti samalla paikkakunnalla?
Miltä se tuntuu, jos ihminen on jämähtänyt asumaan koko ikänsä samassa kunnassa, missä on syntynytkin?
Onko koskaan tuntunut siltä, että on menettänyt ns. jotain, jos ja kun ei ole tarvinnut ikinä muuttaa mihinkään muualle, ei työn, ei opiskelujen, eikä parisuhteen takia mihinkään kotipaikkakunnaltaan??
Kommentit (136)
Vierailija kirjoitti:
Ilmeisesti olisi tarkoitus nyt nolostua, tai tuntea syyllisyyttä mukavuusalueella pysymisestä, mutta ei, en ole muuttanut kotipaikkakunnaltani ikinä pois. Olen tosin vasta 27, joten eipä sitä tiedä, missä seuraavien vuosikymmenien aikana tulee käytyä asumassa, mutta aika samanlaista se tylsä harmaa arki kai on lähes kaikkialla
Mielestäni arki Havaijilla kuulostaa huomattavasti mukavammalta kuin vaikka arki Lieksassa. Jos asut kauniiissa ympäristössä, jossa on paljon virikkeitä niin se arki ei kenties tunnu niin harmaalta.
Muutin 15-vuotiaana 100-kilometrin päähän kotikunnastani, nyt yli 50-vuotiaana repäsin ja muutin 3500-kilometrin päähän kotimaastani... Mitähän vielä keksis:)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen asunut monilla eri paikkakunnilla, myös Suomen rajojen ulkopuolella.
Tuntuisi oudolta jos olisi koko ikänsä asunut samalla paikkakunnalla. En osaa eläytyä ajatukseen.
Minä osaan eläytyä, kun näen kuinka tyytyväisiä ihmiset ovat paikkakunnallaan. Miksi muuttaa, jos ei ole tarvetta muuttaa?
Miksei ihminen voisi olla vielä onnellisempi muualla? Itse pidän aika epätodennäköisenä sitä, että ihminen olisi sattumalta syntynyt niin upeaan paikkaan, että missään muualla elämä ei voisi olla kiinnostavampaa tai edes kokeilunarvoista.
Mutta miksi muuttaa jos on tyytyväinen oloonsa? Ne yleensä muuttavat, jotka hakevat sitä onnea muualta.
Vierailija kirjoitti:
Mielestäni jokaisen kannattaisi ainakin kerran elämässään kokeilla asumista muuallakin kuin synnyinseudullaan, mielellään ulkomailla.
Muutimme ulkomaille ( vanhempieni työt), kun olin vain muutaman vuoden vanha. Työelämänsä loppupuolella vanhempani palasivat takaisin Suomeen, minä en. Tähän asti olen asunut neljässä eri maassa eli nykyinen asuinmaani on se neljäs. Ehkä en (emme) enää muuta, ainakaan mihinkään uuteen maahan tai mistäs sen tietää:)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuntuisi oudolta jos olisi koko ikänsä asunut samalla paikkakunnalla. En osaa eläytyä ajatukseen.
Minä osaan eläytyä, kun näen kuinka tyytyväisiä ihmiset ovat paikkakunnallaan. Miksi muuttaa, jos ei ole tarvetta muuttaa?
Miksei ihminen voisi olla vielä onnellisempi muualla? Itse pidän aika epätodennäköisenä sitä, että ihminen olisi sattumalta syntynyt niin upeaan paikkaan, että missään muualla elämä ei voisi olla kiinnostavampaa tai edes kokeilunarvoista.
Mutta miksi muuttaa jos on tyytyväinen oloonsa? Ne yleensä muuttavat, jotka hakevat sitä onnea muualta.
Myöskin opiskelu, ura etc. saattavat viedä sinut muualle; onni tulee siinä saumalla, jos on tullakseen.
Tuttavani (työssäkäyvä keski-ikäinen nainen) on asunut samassa talossa (omakotitalo) koko ikänsä. Vanhempansa muuttivat jossain vaiheessa maalta keskustaan kerrostaloasuntoon.
Hän on opiskellut, tehnyt kahdenkin eri alan töitä, saanut lapsia ja ollut naimisissa (nykyään eronnut).
On tyytyväinen elämäänsä, asuinseutuunsa ja taloonsa ja sen sijaintiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No tavallaan noinkin, mutta kyllä omasta mielestäni muualla asuminen silti auttaa ihmistä kasvamaan ihmisenä. Opit selviytymään erilaisessa ympäristössä, tapaat ihmisiä joita et muuten ehkä tapaisi, uusia kokemuksia, työmahdollisuuksia jne. Etenkin silloin kun on vielä nuori ja vapaa ilman perhesitoumuksia ja muita velvollisuuksia kannattaa mielestäni ehdottomasti kokeilla mitä kaikkea muutakin se maailma voi tarjota. Aina voi sitten palata sille entiselle paikkakunnalle kun siltä tuntuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rakastan mustikkapiirakkaa, mutta joskus on kiva syödä myös omenapiirakkaa.
Vierailija kirjoitti:
Minä asun. Enkä ole menettänyt mitään.
N42.
Mistäs sinä sen voit tietää
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No tavallaan noinkin, mutta kyllä omasta mielestäni muualla asuminen silti auttaa ihmistä kasvamaan ihmisenä. Opit selviytymään erilaisessa ympäristössä, tapaat ihmisiä joita et muuten ehkä tapaisi, uusia kokemuksia, työmahdollisuuksia jne. Etenkin silloin kun on vielä nuori ja vapaa ilman perhesitoumuksia ja muita velvollisuuksia kannattaa mielestäni ehdottomasti kokeilla mitä kaikkea muutakin se maailma voi tarjota. Aina voi sitten palata sille entiselle paikkakunnalle kun siltä tuntuu.
Olen muuttanut monta kertaa, mutta en koe näistä muutoista mitään erityistä kehittymistä. Pakon edestä on aina tullut muutettua ensin opiskeluiden ja sitten töiden takia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä asun. Enkä ole menettänyt mitään.
N42.
Mistäs sinä sen voit tietää
Tarviiko sitä tietääkään, jos on hän tyytyväinen. Ei aina tarvitse lähteä merta edemmäs kalaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ilmeisesti olisi tarkoitus nyt nolostua, tai tuntea syyllisyyttä mukavuusalueella pysymisestä, mutta ei, en ole muuttanut kotipaikkakunnaltani ikinä pois. Olen tosin vasta 27, joten eipä sitä tiedä, missä seuraavien vuosikymmenien aikana tulee käytyä asumassa, mutta aika samanlaista se tylsä harmaa arki kai on lähes kaikkialla
Mielestäni arki Havaijilla kuulostaa huomattavasti mukavammalta kuin vaikka arki Lieksassa. Jos asut kauniiissa ympäristössä, jossa on paljon virikkeitä niin se arki ei kenties tunnu niin harmaalta.
No, mene sinä Havaijille. Ne jotka viihtyvät Lieksassa, asuvat sitten siellä. Mikä tässä on ongelmallista?
Ihmiset on toki erilaisia. Osa tykkää, kun asiat ovat aina samalla lailla, osaa se alkaa pidemmän päälle ahdistaa.
Omista opettajistani peruskoulussa suurin osa oli sen saman pikkukunnan kasvatteja. Olivat vain käyneet välillä opiskelemassa muualla ja sitten palanneet töihin kotikuntaan. Tietenkin tällaisia myös varmasti suosittiin, vaikka virathan on pakko laittaa julkiseen hakuun.
Yksi näistä, sinänsä oikein mukava täti, kertoi sitten, kun meidän koulua rempattiin, että hän on niitä samoja luokkahuoneen verhoja katsellut jo omanakin kouluaikanaan. Hän oli silloin rempan lähestyessä jo eläkeikää lähestyvä ihminen.
Oli kestävät ja hyvät verhot ilmeisesti. Mutta jos olisin se nainen ollut, niin olisin sentään pyytänyt luokkaan uusia verhoja jossain vuosikymmenten vaihtuessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä en taas sinne voisi muuttaa, kus mulle maksimi lämpötila on 23 astetta. Havailla se lämpötila vaihtelee keskimäärin 23-28 astetta, joka on liian lämmintä mulle. Ja muutenkin en haluaisi asua saarella, joka on vielä tulivuoriperäinen. Jos noista kahdesta pitäisi valita, niin Lieksaan muuttaisin.
Eron jälkeen muutin syntymäkaupunkiin jossa pitkään asuin ennen avoliittoa. Samoilla kulmilla vaikka viereisessä kaupungissa meni 18v.
M51
Muutin pois parikymppisenä, jotta pääsin vääristä piireistä pois, kävin parilla eri paikkakunnalla töissä ja opiskelemassa vuosien saatossa ja sitten muutin takaisin syntymäkaupunkiin (josta muutti pois/kuoli tällä välin 10k asukasta). Uskon, että jos olisin jäänyt syntymäkaupunkiini, en olisi päässyt piireistä pois. Tällä välin kasvoin hurjasti ja perhekin tuli perustettua, mutta syntymäkaupunki tuntui luonnolliselle paikalle palata. Aina silloin tällöin tulee vastaan näitä nuoruuden tuttuja, niin edelleen jatkavat sillä tiellä mihin jäivät minun lähtiessä. Koin, että muutto pois oli elämäni parhain päätös. Mutta on myös niitä, esim. peruskouluaikaisia luokkalaisia, jotka jäivät syntymäkaupunkiin ja ovat pärjänneet hyvin elämässään ja elävät oikein vilkasta elämää ja ovat saaneet pidettyä työpaikkansa, vaikka kaupungissa on ollut vuosien mittaan lukuisia isoja yt:tä. En kuitenkaan usko, että tulen tänne jäämään loppuelämäksi, mutta usean vuoden kestävänä välietappina tämä on hyvä paikka. Omat lapset on kyläkoulussa, parempaa ei olisikaan. On työpaikat, joissa vakaa tulevaisuus, edullista asumista isolla tontilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä en taas sinne voisi muuttaa, kus mulle maksimi lämpötila on 23 astetta. Havailla se lämpötila vaihtelee keskimäärin 23-28 astetta, joka on liian lämmintä mulle. Ja muutenkin en haluaisi asua saarella, joka on vielä tulivuoriperäinen. Jos noista kahdesta pitäisi valita, niin Lieksaan muuttaisin.
No Havaiji oli nyt vain yksi esimerkki. Voisithan sinä tykätä vaikka Norjan maisemista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No Havaiji oli nyt vain yksi esimerkki. Voisithan sinä tykätä vaikka Norjan maisemista.
Palkkataso ainakin olisi Norjassa parempi.
No mitä se sulle kuuluu, vaikka jotkut olisivatkin asuneet samalla paikkakunnalla koko ajan?