Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

IL: Vaatekaupassa näkyy huolestuttava terveystrendi: Miten tähän on tultu?

Vierailija
11.02.2023 |

Vaatekaupassa näkyy huolestuttava terveystrendi: Miten tähän on tultu?
Suomalaisten terveys on kehittynyt monin osin hyvään suuntaan, mutta ylipaino on yhä kasvava kansanterveysongelma.

Ennen yleisin myyty vaatekoko oli M, mutta nykyään se on L. Yhä useammin kysellään myös XL-kokoja. Tieto perustuu Helsingin Sanomain heinäkuussa 2022 julkaistuun artikkeliin, jossa asiaa on kyselty S-ryhmän, Tokmannin ja Keskon edustajilta.

https://www.iltalehti.fi/elintavat/a/a65ab96a-ef41-464c-9bc5-b976a28da9…

Kommentit (202)

Vierailija
1/202 |
11.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse kyllä olen kokoa M mutta valitsen silti paidoista monesti koon L koska se on mukavampi päällä kun on tarpeeksi väljyyttä. Ja olen huomannut että kyllä monessa liikkeessä ne koot ovat pienentyneet eikä niin että ihmiset on kasvaneet.

Vierailija
2/202 |
11.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

oversized vaatteet nykyään muodissa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/202 |
11.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kertooko se ihmisten lisääntyneestä ylipainosta vai siitä, että ihmiset ovat oppimassa, että istuvat ja itselle sopivan kokoiset vaatteet vain näyttävät hyviltä?

En tiedä.

Vierailija
4/202 |
11.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin naisten keskikoko on ollut L jo vuosikymmeniä. Tätä on tutkittu.

Vierailija
5/202 |
11.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja silti hyvän näköisiä pluskokoisia vaatteita on vaikea löytää, näyttävät ihan järjestään sirkusteltoilta.

Vierailija
6/202 |
11.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen koko 40/42 oli M nyt se on L

S oli koko 36/38, nyt se on M. Nykyään koko S on koot 32/34 joka on entinen XS

Vierailija
7/202 |
11.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko mitoitus pysynyt samana? Ei ole, näissä on myös valmistajien kesken valtaisia heittoja.

Onko sillä koolla väliä, kunhan vaate istuu hyvin?

Vierailija
8/202 |
11.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin miehenä täytyy kyllä todeta, että vaatteiden kokokin on kutistunut. Minulla on yksi ikivanha s-kokoinen kauluspaita, joka menee hyvin päälle. Nykyään pitää ostaa kuitenkin m-kokoa, koska pienemmät aivan liian tiukkoja. Painoa ei siis ole tullut lisää.

Vierailija
9/202 |
11.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

On muuten tosi kiva yrittää metsästää nìtä XXS-kokoja, kun niitä ei ole missään enää...

Vierailija
10/202 |
11.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä luulen, että osittain myyntiin vaikuttaa myös ylisuuri muoti. Minä ostan tyköistuvat vaatteet S-kokona, mutta tykkään poimia erityisesti alennuksesta halpoja L-koon villapaitoja. :3 Ja usein tuota kokoa on tosiaan riittänyt alennukseen saakka.

Vierailija
11/202 |
11.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

eikös se nykyinen M ole sama kuin ennen oli XL. ovien leveyskin on kasvanut rakennusmääräyksissä 80 sentistä metriin, että kehopositiiviset mahtuvat kulkemaan

Vierailija
12/202 |
11.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko mitoitus pysynyt samana? Ei ole, näissä on myös valmistajien kesken valtaisia heittoja.

Onko sillä koolla väliä, kunhan vaate istuu hyvin?

Olen saman painoinen kun olin lukiossa 90 luvulla ja yhä menee päälle ihan samoin ne lukioajan vaatteet kuin silloinkin. Joten ei ole mitoitus muuttunut.

13/202 |
11.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En väitä että en olisi pulskistunut aikojen saatossa, mutta kokeilin juuri siskon M koon otelomekkoa 80 luvulta ja se istui hyvin päälle. Kaupassa nykyään kokoni olisi 42. Olen aika Varma että kootkin ovat pienentyneet aikojen saatossa, ei vain ihmiset isontuneet.

Vierailija
14/202 |
11.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on useita 60-70-luvun mekkoja. Niissä koko on 38 (mulle just sopiva). Nykyvaatteissa käytän kokoa 34. Välillä pitää ostaa teinimallistosta, jotta esim. housuissa olisi riittävän pieni vyötärö.

Vierailija
15/202 |
11.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen on myyty isoja kokoja ja keskikokoja Suomessa ja sitten joku lopetti tuomasta niitä, tuo vaan pientä kokoa Aasiasta tai muualta. Jos koot ovat pelkästään s, m ja l se ei riitä todellakaan kaikille. Myös itsesäädettävät vyötäröt puuttuvat. Miehille kyllä myydään vaikka miten suuria kokoja, naisista valitetaan heti.

Vierailija
16/202 |
11.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ennen koko 40/42 oli M nyt se on L

S oli koko 36/38, nyt se on M. Nykyään koko S on koot 32/34 joka on entinen XS

Ei kyllä ihan. 34 on XS, 36 S, 38 M, 40 L. Mitoitus on suurentunut, siksi tuntuu että mahtuu pienempään kokoon usein. Kokeile vaikka 80-luvun alaosia, ovat usein tiukkoja omassa koossa. Joustavuuden ja elastaanin lisääntyminen vaikuttaa myös asiaan.

Vierailija
17/202 |
11.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

80-luvulla ostettu M-koon paitapusero mahtuu päälle, mutta 2020 ostettu L-koon paitapusero kinnaa kainaloista. Missä vika? Malli kuitenkin hyvin samanlainen kummassakin.

Vierailija
18/202 |
11.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa katsoa vaatemerkki onko koko luokitus isojen naisten M vai normaalikokoisten. Usassahan näitä kokovääristelyjä harrastetaan että saadaan 130kg ja 160cm nainenkin tuntemaan olonsa hyväksi kun mahtuu M koon vaatteisiin.

19/202 |
11.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kauluspaidoista myös sen verran että niitä on erilaisia istuvuuksia alkaen fitistä leveämpään. Oletko testannut Saman mallista kauluspaitaa? Nämä eurooppalaiset fit-istuvuudet eivät ole aina olleet Suomessa.

Vierailija
20/202 |
11.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on useita 60-70-luvun mekkoja. Niissä koko on 38 (mulle just sopiva). Nykyvaatteissa käytän kokoa 34. Välillä pitää ostaa teinimallistosta, jotta esim. housuissa olisi riittävän pieni vyötärö.

Tääh? Itse aloin ostaa hoikalle teinille naisten mallistosta, kun ne xxs, xs/32, 34 oli kapeampia kuin 150, 160 senttiset...