IL: Vaatekaupassa näkyy huolestuttava terveystrendi: Miten tähän on tultu?
Vaatekaupassa näkyy huolestuttava terveystrendi: Miten tähän on tultu?
Suomalaisten terveys on kehittynyt monin osin hyvään suuntaan, mutta ylipaino on yhä kasvava kansanterveysongelma.
Ennen yleisin myyty vaatekoko oli M, mutta nykyään se on L. Yhä useammin kysellään myös XL-kokoja. Tieto perustuu Helsingin Sanomain heinäkuussa 2022 julkaistuun artikkeliin, jossa asiaa on kyselty S-ryhmän, Tokmannin ja Keskon edustajilta.
https://www.iltalehti.fi/elintavat/a/a65ab96a-ef41-464c-9bc5-b976a28da9…
Kommentit (202)
Riippuu ihan merkistä tuo koko. Itselläkin vaatteita koossa s-l ja 36-42. Yleisin kuitenkin 38 tai m. Oma parikymppinen tytär kokoa s, mutta vaatteet varmaan l tai xl. Koska muoti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla vaihtelee vaatteiden koko S-XL välillä, Mitoitus vaikuttaa siihen, mikä koko passaa. Mutta sen olen huomannut, että viimeisen parin vuoden aikana paidat ovat lyhentyneet. Jos vähänkin kurkottaa niin napa vilkkuu tai kumartuessa paistaa selkä.
Olen 15 kg ylipainoinen enkä jaksa enää laihduttaa ja nähdä sen takia nälkää. Mikäs tässä ollessa kun kaikki veriarvotkin ovat priimaa. Painosta puhuminen pitäisi lopettaa kokonaan ja keskittyä muihin terveyteen vaikuttaviin asioihin. Ennen kaikkea psyykkiseen terveyteen.
TÄMÄ!
Mun parhaimmalle ystävälleni puhkesi anoreksia 7-luokalla kouluterkkarin kommenteista liittyen pieneen lapsenpyöreyteen. On nyt haudassa.
Itse päätin ystäväni kuoleman myötä aloittaa vaakakapinan. Elän, syön ja juon siten miten itsestä tuntuu parhaimmalle. Myös omassa lapsuudenperheessä taivasteltiin toisten ihmisten painoja. Ylipaino oli pahempi synti, mitä esim. tupakointi.
Itsehän olen saanut kuulla siitä nyt kaksi vuotta terveystarkastuksissa, että koululaisella on YKSI KILO YLIPAINOA. Yksi_vitun_kilo. On lyhyt ja kurvikas (puberteetti alkoi aikaisin, kuten minullakin aikoinaan), jaksaa leikkiä ja liikkua normaalisti. Vaatteista käyttää yhtä kokoa isompaa kuin pituutensa perusteella. Ja terkan huoli on tämä yksi kilo, vuodesta toiseen.
Onko terkoilla edelleen tietämys ja osaaminen tuolla tasolla? Katsotaan jotain taulukkoa ja tehdään kärpäsestä härkänen?
Itse olen pullukka, en mikään tankki, ja vaatteita on vaikea löytää, kun xl on tosi pieni. Netti on ainoa oikea paikka löytää vaatteita.
Vierailija kirjoitti:
Itse olen pullukka, en mikään tankki, ja vaatteita on vaikea löytää, kun xl on tosi pieni. Netti on ainoa oikea paikka löytää vaatteita.
Et ole pullukka mutta vaatteita vaikea löytää...
Oversized-muoti osasyynä.
Meidän teinityttö - jonka mitat siis 167/46 - ostaa Henkkamaukalta aina kokoa XL. Joskus L. Kaikki teepaitdat, neuleet ja colleget pitää olla ihan lötköjä ja muodottomia. Housut ja alusvaatteet saa sentään olla omaa kokoa joka on XS. Takit samoin sitä samaa XL. Ja sit se takki pidetään aina auki jotta se ylisuuri paita näkyy. Koko kaveriporukalla sama univormu.
Kerran ostin M-koon paidan hänelle. Liian pieni.
Pitäisi keskustella vaatteiden kokomuutoksesta eikä ihmisten muuttumisesta.
Esim itselleni on täysin sopivia 20 v vanhat 36-numeroiset mekot ja paidat, mutta miksi nykyiset vaatteet pitää olla usein L-kokoa ja ainakin M.
Siksi, että suuri osa vaatteita on tehty kiinalaisten ym ihmisten kokojen mukaan.
Nuo vanhat vaatteeni ovatkin suomalaisia🤓
Vierailija kirjoitti:
Olihan taas klikkiotsikko, vai että "terveystrendi".
Jep, ihmettelin, ettei siinä lukenut Hyytävä terveystrendi🤗
Vierailija kirjoitti:
Pitäisi keskustella vaatteiden kokomuutoksesta eikä ihmisten muuttumisesta.
Esim itselleni on täysin sopivia 20 v vanhat 36-numeroiset mekot ja paidat, mutta miksi nykyiset vaatteet pitää olla usein L-kokoa ja ainakin M.
Siksi, että suuri osa vaatteita on tehty kiinalaisten ym ihmisten kokojen mukaan.
Nuo vanhat vaatteeni ovatkin suomalaisia🤓
Kyllä ne ihmisetkin on muuttuneet :D On ylipainoisia paljon enemmän
Vierailija kirjoitti:
Suosittelen siirtymään isojen tyttöjen osastoille shoppaamaan.
Vierailija kirjoitti:
80-luvulla ostettu M-koon paitapusero mahtuu päälle, mutta 2020 ostettu L-koon paitapusero kinnaa kainaloista. Missä vika? Malli kuitenkin hyvin samanlainen kummassakin.
Vaatteen kaavoituksessa. Osa mallimestareita osaa kaavoittaa. Osa osaa tehdä sitä vielä paremmin. Monesti jossain Aasiassa ei mallimestarissa ole mitään eurooppalaista kolmiulotteisena mallina, jonka päälle testata kaavojen toimivuutta. Yläosa päällä pitäisi pystyä esimerkiksi halaamaan itseään ilman, että hihat repeilevät. Aivan samoin pitää pystyä viemään kädet reilusti selän taakse vähintään suoraan ja mieluiten yhteen, että näkee istuuko hihansuu edestä kunnolla.
Kukaan ei kulje tönkkönä käsiään liikuttamatta todellisessa elämässä ostamansa vaate yllään. Siksi kaavoitus on se näkymätön, mutta tärkein osa vaatteessa. Siitä ei olla valmiita maksamaan siksi, ettei siitä saa mitään luksuslisää.
Jossain Isossa-Britanniassa jokainen tietää, että mitä tarkoittaa Savile Roadin laatu. Se näkyy vaatteissa ilman logoja ja painatuksia.
Julkkikset hyödyntävät massamerkkien vaatteita siten, että korjauttavat ja ompeluttavat vaatteet mitoilleen sopiviksi ja istuviksi. Ei heilläkään ole kovinkaan monella niin täydellistä vartaloa, että pystyisivät lennosta ostamaan vaikka valkean t-paidan, joka istuisi heidän päällään täydellisesti.
Vaate voidaan purkaa alkutekijöihinsä ja ommella kohta kohdalta paremmin ja käyttää myös laadukkaampia tukikankaita jne.
Monet vaatteet ovat nykyään heikkolaatuusia ja kutistuvat pesussa erikoisen paljon. Pakko ottaa isompi koko että mahtuu päälle vielä pesun jälkeenkin.
Vierailija kirjoitti:
Mietinkin, että mitä helvettiä kun muutamia vuosia sitten siirryin XL-koon paidoista L-kokoon painon pudotuksen ansiosta ja nyt L-kokokin tuntuu roikkuvan, vaikka paino ei ole enää muuttunut juurikaan.
Lihakset alkavat hajota jo kolmekymppisellä. Olisin huolissani jos käsivarsien sekä niskan lihakset alkaisivat rappeutua liian nuorena. Se heikentää paranemisennustetta vanhetessa. Lihastreeniksi riittää ihan kauppakassin kantaminen kun käy kävellen kauppareissulla siellä lähikaupassa.
Mutta mistä atleettisille miehille paitoja? Hartiat 146 cm mutta vyötärö vain 82 cm.
Aina joutuu itse räätäliksi. XL
Huolestuttavaa. Isompiin vaatteisiin tarvitaan enemmän kangasta ja se lisää ympäristön kuormitusta. Normaalipaino on ympäristöystävällinen valinta.
Vierailija kirjoitti:
Mä olen ihan normaalipainoinen (ja 170 cm pitkä) ja L on yleisin kokoni, joskus kyllä myös M. Eli ei se L mikään lihaville tarkotettu ole.
Kun ihmiset olivat normaalipainoisina, niin kokonumeroissa nimenomaan pituus huomiotiin, eli pitkällä on yleensä pidemmät kädet ja jalat, joten vaatteetkin olivat ainakin eri mallisia.
Kylläpä nyt on kauhea puolustelu, kun kuitenkin tiedetään, että ylipainoisia on miehistä yli puolet ja naisistakin lähes.
Vaatteethan ne ovat kutistuneet. Joillakin tietysti voi olla erikoikoiset ryntäät tai paksut käsivarret ja varsinkin paitapuserot suosivat mitoitukseltaan pienirintaisia, joita ne toki pukevatkin paremmin. Silloin voi joutua ottamaan isomman koon.
Vierailija kirjoitti:
Olen kokoa 38 mutta ostan tietyt vaatteet L koossa koska haluan väljyyttä. Erityisesti pitkikset, legginsit ja sukkahousut.
Hoikkakin pitkäsäärinen tarvii sukkahousut kokoa L-XL jos ei halua rikkoa jatkuvasti sukkahousujaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suosittelen siirtymään isojen tyttöjen osastoille shoppaamaan.
Siellä on pienimmätkin koot valtavan suuria.
Ei ole hauska käydä vaateostoksilla kun tissit ei mahdu tavallisten kauppojen vaatteisiin. Isojen osastoilla vaatteet ovat joka kohdasta liian suuria ja roikkuvat oudosti päällä.
Olen vaateliikkeessä töissä ja meillä nykyään suosituin koko on XXL. Aikaisemmin se oli L, suurinosa ylipainoisia kohderyhmästä.
Todella harvinaista nykyään, jos on normaali kroppa 40+.
T. Myyjä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mietinkin, että mitä helvettiä kun muutamia vuosia sitten siirryin XL-koon paidoista L-kokoon painon pudotuksen ansiosta ja nyt L-kokokin tuntuu roikkuvan, vaikka paino ei ole enää muuttunut juurikaan.
Lihakset alkavat hajota jo kolmekymppisellä. Olisin huolissani jos käsivarsien sekä niskan lihakset alkaisivat rappeutua liian nuorena. Se heikentää paranemisennustetta vanhetessa. Lihastreeniksi riittää ihan kauppakassin kantaminen kun käy kävellen kauppareissulla siellä lähikaupassa.
Salitreeniä tekevät saavat viivästettyä lihasrappiota n. 30 vuotta, (ikään 60v asti) kunhan syövät 1,3 g proteiinia paunaa kohden. Tästä on uusia tutkimuksiakin.
Proteiinin hyötykäyttöaste laskee vanhetessa, joten sitä on syötävä runsaammin.
Rakennusmääräykset ovat muuttuneet jotta pyörätuolit mahtuu oviaukoista. Hohhoijaa....