IL: Vaatekaupassa näkyy huolestuttava terveystrendi: Miten tähän on tultu?
Vaatekaupassa näkyy huolestuttava terveystrendi: Miten tähän on tultu?
Suomalaisten terveys on kehittynyt monin osin hyvään suuntaan, mutta ylipaino on yhä kasvava kansanterveysongelma.
Ennen yleisin myyty vaatekoko oli M, mutta nykyään se on L. Yhä useammin kysellään myös XL-kokoja. Tieto perustuu Helsingin Sanomain heinäkuussa 2022 julkaistuun artikkeliin, jossa asiaa on kyselty S-ryhmän, Tokmannin ja Keskon edustajilta.
https://www.iltalehti.fi/elintavat/a/a65ab96a-ef41-464c-9bc5-b976a28da9…
Kommentit (202)
Vierailija kirjoitti:
jos ne on Kiina kokoa niin M koko on joku XXL tai XXXL.
Ei vaan olet lihonut. Katse vaakaan.
Vierailija kirjoitti:
Johtuu ihan siitä, että enemmistö aikuisista on nykyään ylipainoisia. Verrattuna aiempaan normaalipainoisia on vaikeampi edes löytää.
Kaikki selitykset, kuinka vaatteet olisi kutistuneet on surkeaa selittelyä. Ei ole, vaan ihmiset keränneet kiloja.
Olen normaalipainoinen ja parhaiten sopiva vaatekokoni on L, joistakin vaatteista XL.
En ymmärrä mikä ongelma siinä on että tarjolla olisi isompia vaatekokoja, jos kerran ihmiset ovat isompia.
Ei se ketään laihduta, ettei ole sopivia vaatteita. Jos haluaa päästä isompana ulos liikkumaan, pitäähän sitä olla oikean kokoisia ulkoiluvaatteita ja uimapukuja. Ja toki isompikokoisetkin käyvät koulua, opiskelevat tai käyvät töissä sekä harrastuksissa, häistä ja hautajaisista puhumattakaan, ei sinnekään alasti voi mennä.
Naisten vyötärömitan suositus on kaikille naisille ALLE 80 cm. Sen yli on vakava terveysriski. Miehillä taas alle 94cm.
Naisten vyötärönmitta kuuluisi olla 55-65 cm, huolimatta siitä mikä painoindeksi tai pituus on. Vyötärönmitta on kaikista tärkein mitta.
Minulla on paitoja koosta S kokoon XL, sillä ne vaihtelee älyttömästi merkeittäin.
Olen mielestäni kokoa M edelleenkin, mutta eräskin XXL toppi oli varmaan kiinalaista kokoa sillä se oli liian pieni hihoista ja rinnan ympäryksestä :D Olisi varmaan pitänyt ottaa XXXXL.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Johtuu ihan siitä, että enemmistö aikuisista on nykyään ylipainoisia. Verrattuna aiempaan normaalipainoisia on vaikeampi edes löytää.
Kaikki selitykset, kuinka vaatteet olisi kutistuneet on surkeaa selittelyä. Ei ole, vaan ihmiset keränneet kiloja.
Olen normaalipainoinen ja parhaiten sopiva vaatekokoni on L, joistakin vaatteista XL.
Kerrotko vielä pituuden ja painon?
Kannattaa muistaa että ihmiset on kasvaneet pituuttakin keskimäärin viimeisen 10-15 v aikana.
Vierailija kirjoitti:
Minulla on paitoja koosta S kokoon XL, sillä ne vaihtelee älyttömästi merkeittäin.
Olen mielestäni kokoa M edelleenkin, mutta eräskin XXL toppi oli varmaan kiinalaista kokoa sillä se oli liian pieni hihoista ja rinnan ympäryksestä :D Olisi varmaan pitänyt ottaa XXXXL.
Kyse ei ole mielipiteestä vaan mitoista. Jos olet lihonut, et enää ole sitä vaatekokoa mitä haluat olla.
Jo vuosikymmeniä on ollut vaikea löytää tiimalasivartalolle sopivia, istuvia vaatteita. Kaikki naisille tehdyt vaatteet on tarkoitettu laatikkomallisille vartaloille. Jos on kapea vyötärö, mutta leveä lantio niin on pakko ostaa leveitä vaatteita ja itse sitten kaventaa. Voin kuvitella miten vaikeaa on löytää istuvia vaatteita isorintaisille/silareille. Levistenkin tiimalasivyötärölle tarkoitetut farkut lopetettiin mallistoista jo 90-luvun alussa.
Vierailija kirjoitti:
Tottahan AP kirjoittaa!
Huomannut saman että naisten vyötärömitta on nykyisin 75-90 cm. Normaali painoisella naisella sen pitäisi olla 55-65cm, vaikka olisi lihaksikas.
Läskeillä se näkyy vyötäröissä. 90-60-90 on optimaalinen mitta naisille, joka kertaa naisen olevan muodokas, hedelmällinen ja on hoikka.
Naisten mitat sitä ja tätä. Miesten ihannemitat ovat 20cm-15miljoonaa-10 rasvaprosentti. Miehillä ei ole edes mitään tekosyytä kerätä painoa, miksi silti heistä valtaosa on ylipainoisia?
Kokoja on turha tuijottaa tilastomielessä koska kaikilla merkeillä on ihan omat koot. Mula on Seppälän istuva puolihame 38, KappAhl 40, H&M 42 ja Promod 44. Kaikkien vyötärö on saman kokoinen ja kaikki mahtuvat ja istuvat päälle hyvin. Vertaan siis malliltaan suht samanlaisia. Ei todellakaan voi sanoa että "L-koko" tarkoittaisi yhtään mitään.
Vierailija kirjoitti:
Jo vuosikymmeniä on ollut vaikea löytää tiimalasivartalolle sopivia, istuvia vaatteita. Kaikki naisille tehdyt vaatteet on tarkoitettu laatikkomallisille vartaloille. Jos on kapea vyötärö, mutta leveä lantio niin on pakko ostaa leveitä vaatteita ja itse sitten kaventaa. Voin kuvitella miten vaikeaa on löytää istuvia vaatteita isorintaisille/silareille. Levistenkin tiimalasivyötärölle tarkoitetut farkut lopetettiin mallistoista jo 90-luvun alussa.
Ei laatikkomallisille todellakaan. Olen tasapaksu pötkylä ja on erittäin vaikeaa löytää esim. sopivia housuja. Jos vyötärö mahtuu, onkin sitten reisissä aivan järkyttävästi tilaa. Ja reisistä sopivat taas kiristävät aivan hirveästi vyötäröltä. Löytyisikin edes joskus hoikalle tasapaksulle tehtyjä vaatteita!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tottahan AP kirjoittaa!
Huomannut saman että naisten vyötärömitta on nykyisin 75-90 cm. Normaali painoisella naisella sen pitäisi olla 55-65cm, vaikka olisi lihaksikas.
Läskeillä se näkyy vyötäröissä. 90-60-90 on optimaalinen mitta naisille, joka kertaa naisen olevan muodokas, hedelmällinen ja on hoikka.
Naisten mitat sitä ja tätä. Miesten ihannemitat ovat 20cm-15miljoonaa-10 rasvaprosentti. Miehillä ei ole edes mitään tekosyytä kerätä painoa, miksi silti heistä valtaosa on ylipainoisia?
Myönnän että suurin osa miehistä on läskejä mutta ne sentään myöntävät asian eivätkä ala keksimään tekosyitä miksi eivät olisi läskejä!
Vyötärönympärysmitta kertoo lihavuuden.
Ottakaa naiset niskastanne kiinni, katsokaa peiliin ja sanokaa se ääneen. Helpottaa kummasti! Siitä se parantuminen alkaa kun myönnätte ongelman
Ostin talvella 2022 501 Lewikset. Vyötärö 25 tuumaa, pituus 28.
Kaupassa näyttivät ihan ok ja kaksi nuorta mukavaa myyjää siinä vielä kehui kuinka hyvin sopii, joten ostin farkut.
Nykyään kutsun näitä 501 farkkuja omiksi lihavyysfarkuikseni, koska niiden mitoitus on jotenkin muuttunut reisien kohdalta.
Mulla on ollut elämäni aikana kolmet 501 Lewikset: yhdet kun olin 16v, toiset kun olin 20v ja kolmannet 28v.
Mielestäni kaikissa oli vyötäröltä alkaen suora hahje, nyt lahje tekee semmoisen ulokkeen, että paksumpikin reisi mahtuu.
Nää nykyiset farkut tekee musta vaan hieman pullukka näköisen. Oon 61v ja pituus 162cm.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei vaan olet lihonut. Katse vaakaan.
Asuin Kiinassa parikymppisenä. Mitat oli 162/52 ja olin kokoa XL tai XXL siellä. Että se siitä lihavuudesta, olin vain roteva kiinalaiseen 40 kiloa painavaan varpuseen verrattuna.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei laatikkomallisille todellakaan. Olen tasapaksu pötkylä ja on erittäin vaikeaa löytää esim. sopivia housuja. Jos vyötärö mahtuu, onkin sitten reisissä aivan järkyttävästi tilaa. Ja reisistä sopivat taas kiristävät aivan hirveästi vyötäröltä. Löytyisikin edes joskus hoikalle tasapaksulle tehtyjä vaatteita!
Mene miesten puolelle etsimään housuja, sieltä löytyy
Vierailija kirjoitti:
Mitenkäs tämä selittää kasvaneet vaatekoot? Voisiko mitenkään olla, että lihavuuden räjähdysmäinen yleistyminen saattaisi vaikuttaa asiaan???
Lihavien osuus on yli kaksinkertaistunut 90-luvulta. Kaksi kolmasosaa yli 30-vuotiaista suomalaisista on nykyään ylipainoisia tai lihavia. Lapset seuraavat perässä. Ylipainoisten lasten määrä on moninkertaistunut samassa ajassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kerrotko vielä pituuden ja painon?
171 cm, 68 kg
Katsotaanpa tangokisaajia tänään ja menneinä vuosina. Nyt oli monta lihavaa kilpailijaa-en muista ketään aiemmin. Taannoin ihmeteltiin amerikkalaisia superlihavia jopa televisio-ohjelmassa. Nyt näen päivittäin kaupoissa superlihavia. Olen eräässä saunaporukassa ja kyllä sielläkin käy muutama nuori nainen jotka on todella lihavia, sitten käytetään jotain mekkouimapukuja.