Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

IL: Vaatekaupassa näkyy huolestuttava terveystrendi: Miten tähän on tultu?

Vierailija
11.02.2023 |

Vaatekaupassa näkyy huolestuttava terveystrendi: Miten tähän on tultu?
Suomalaisten terveys on kehittynyt monin osin hyvään suuntaan, mutta ylipaino on yhä kasvava kansanterveysongelma.

Ennen yleisin myyty vaatekoko oli M, mutta nykyään se on L. Yhä useammin kysellään myös XL-kokoja. Tieto perustuu Helsingin Sanomain heinäkuussa 2022 julkaistuun artikkeliin, jossa asiaa on kyselty S-ryhmän, Tokmannin ja Keskon edustajilta.

https://www.iltalehti.fi/elintavat/a/a65ab96a-ef41-464c-9bc5-b976a28da9…

Kommentit (202)

Vierailija
21/202 |
11.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tai sitten ihmiset eivät oikeasti tiedä kokoaan. Kannattaa ottaa mitat itsestään ja verrata mittataulukoihin.

Vierailija
22/202 |
11.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toisaalta nykyään on varsinkin ulkovaatetuksessa ollut trendinä kimppanamallit takeissa. Vaikka mahtuisi omaan kokoon, on otettava suurempi, että istuisi väljyyksiltään paremmin päälle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/202 |
11.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ketiapiinimuoti on yksi syy. On saatava mahdollisimman monelle muotilääkettä. Sopii se tai ei, auttaa se tai ei, niin on pakon pakko antaa resepti siihen eikä muita vaihtoehtoja ole.

Vierailija
24/202 |
11.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mietinkin, että mitä helvettiä kun muutamia vuosia sitten siirryin XL-koon paidoista L-kokoon painon pudotuksen ansiosta ja nyt L-kokokin tuntuu roikkuvan, vaikka paino ei ole enää muuttunut juurikaan.

Vierailija
25/202 |
11.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuules nyt terveysintoilija, terveydestä huolehtiminen on minunkin prioriteetti nro 1, kuntoilen, nukun ja syön lähes täydellisen lautasmallin mukaan, mutta osasta vaatteita käytän M kokoa ja osasta L kokoa ja nyt alat välittömästi tarkistamaan tiedon tai havainnon siitä, että vaatekokoa L käyttävät ovat automaattisesti ylipainoisia, minä olen normaalipainoinen pituuteeni nähden ja osasta vaatteita joudun ottamaan koon L. On taas tosi tietoinen aloitus, hoh hoijjaa. Mikä sinun kokosi on XS ja luulet olevasi kaikin puolin OK?

Vierailija
26/202 |
11.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla vaihtelee vaatteiden koko S-XL välillä, Mitoitus vaikuttaa siihen, mikä koko passaa. Mutta sen olen huomannut, että viimeisen parin vuoden aikana paidat ovat lyhentyneet. Jos vähänkin kurkottaa niin napa vilkkuu tai kumartuessa paistaa selkä.

Olen 15 kg ylipainoinen enkä jaksa enää laihduttaa ja nähdä sen takia nälkää. Mikäs tässä ollessa kun kaikki veriarvotkin ovat priimaa. Painosta puhuminen pitäisi lopettaa kokonaan ja keskittyä muihin terveyteen vaikuttaviin asioihin. Ennen kaikkea psyykkiseen terveyteen.

Vierailija
27/202 |
11.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaatteiden koko merkinnät ovat ihmeellisiä nykyään. Sitä ei varmaan otettu huomioon tuossa jutussa. Onneksi kenkien koko pysyy samana..

Vierailija
28/202 |
12.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla vaihtelee vaatteiden koko S-XL välillä, Mitoitus vaikuttaa siihen, mikä koko passaa. Mutta sen olen huomannut, että viimeisen parin vuoden aikana paidat ovat lyhentyneet. Jos vähänkin kurkottaa niin napa vilkkuu tai kumartuessa paistaa selkä.

Olen 15 kg ylipainoinen enkä jaksa enää laihduttaa ja nähdä sen takia nälkää. Mikäs tässä ollessa kun kaikki veriarvotkin ovat priimaa. Painosta puhuminen pitäisi lopettaa kokonaan ja keskittyä muihin terveyteen vaikuttaviin asioihin. Ennen kaikkea psyykkiseen terveyteen.

TÄMÄ!

Mun parhaimmalle ystävälleni puhkesi anoreksia 7-luokalla kouluterkkarin kommenteista liittyen pieneen lapsenpyöreyteen. On nyt haudassa.

Itse päätin ystäväni kuoleman myötä aloittaa vaakakapinan. Elän, syön ja juon siten miten itsestä tuntuu parhaimmalle. Myös omassa lapsuudenperheessä taivasteltiin toisten ihmisten painoja. Ylipaino oli pahempi synti, mitä esim. tupakointi.

Vierailija
29/202 |
12.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olihan taas klikkiotsikko, vai että "terveystrendi".

Vierailija
30/202 |
12.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kokoa 38 mutta ostan tietyt vaatteet L koossa koska haluan väljyyttä. Erityisesti pitkikset, legginsit ja sukkahousut.

Vierailija
31/202 |
12.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

TÄMÄ!

Mun parhaimmalle ystävälleni puhkesi anoreksia 7-luokalla kouluterkkarin kommenteista liittyen pieneen lapsenpyöreyteen. On nyt haudassa.

Itse päätin ystäväni kuoleman myötä aloittaa vaakakapinan. Elän, syön ja juon siten miten itsestä tuntuu parhaimmalle. Myös omassa lapsuudenperheessä taivasteltiin toisten ihmisten painoja. Ylipaino oli pahempi synti, mitä esim. tupakointi.

Muistan lapsuuden sukujuhlat. Siellä oli pakollisena, pitkään kestävänä ohjelmanumerona keskustelu siitä, kun kerrattiin kuka on laihtunut, lihonut, rupsahtanut muuten vaan, ruma tukka, isot tai pienet tissit, perse, pää.... ketään ei jätetty arvostelematta. Tätä juonsi tätini, jolla on varsin kantava ääni ja joukkion terävin kieli.

Vierailija
32/202 |
12.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen ihan normaalipainoinen (ja 170 cm pitkä) ja L on yleisin kokoni, joskus kyllä myös M. Eli ei se L mikään lihaville tarkotettu ole.

Vierailija
33/202 |
12.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näin miehenä täytyy kyllä todeta, että vaatteiden kokokin on kutistunut. Minulla on yksi ikivanha s-kokoinen kauluspaita, joka menee hyvin päälle. Nykyään pitää ostaa kuitenkin m-kokoa, koska pienemmät aivan liian tiukkoja. Painoa ei siis ole tullut lisää.

Tämä on ihan totta.

Ostin joskus (rinnakkaana) teininä miesten puolelta xxs-kokoisen toppaliivin, joka palveli vuosia. Nyt kun toppaliivit ovat olleet taas muodissa, katselin sellaista taas, ja miesten osastolta, aloittaen sovituksen koosta s (pari raskautta ym. takana kuitenkin). Eipä mennytkään päälle, ei lainkaan. Mikä oli sopiva koko? L! Toki valmistajissa on eroja jne., mutta olen huomannut saman myös kengissä (naisten): nuorempana meni 37, sitten raskauden myötä 38. Nykyään 39 ei meinaa riittää. 

Vierailija
34/202 |
12.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo lause "yhä useammin kysellään myös xl-kokoja". No minä olen kokoa xl ja olen hädin tuskin ns plus-kokoinen, toki myös melkein 180 cm pitkä. Minua isompia naisia tulee monta monta vastaan päivän aikana. Uutisesta sai kuvan että xl-kokoja vain silloin tällöin kysellään, käyttääkö ne kaikki plus-naiset sitten liian pientä kokoa..

Vierailija
35/202 |
12.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

TÄMÄ!

Itsehän olen saanut kuulla siitä nyt kaksi vuotta terveystarkastuksissa, että koululaisella on YKSI KILO YLIPAINOA. Yksi_vitun_kilo. On lyhyt ja kurvikas (puberteetti alkoi aikaisin, kuten minullakin aikoinaan), jaksaa leikkiä ja liikkua normaalisti. Vaatteista käyttää yhtä kokoa isompaa kuin pituutensa perusteella. Ja terkan huoli on tämä yksi kilo, vuodesta toiseen. 

Vierailija
36/202 |
12.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koot on pienentyneet. Ennen L oli tosi iso. 13v lapsi käyttää L kokoa eikä ole ylipainoinen saati jos aikuinen käyttää. Kyllä läskillä on X edessä useampi.

Vierailija
37/202 |
12.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse painanut luokion ekasta luokasta nyt 4kymppiseksi aina noin 60 kiloa. Olen aina käyttänyt kokoa S (joistain vaatteista XS tai M). Edelleen tuo S on yleensä se paras koko. En käytä ihonmyötäisiä, mutta toisaalta myöskään noita oversize-vaatteita. Sopivasti istuvia ovat edelleen. Toki ehkä nykyään käyn hieman eri vaatekaupoissa kuin ennen enkä esim. teiniaikojen suosikista H&M:lta osta nykyään enää mitään, mutta esim. Vero Modasta ostin vaatteita teininä ja edelleen. En siis ihan allekirjoita tuota, että koot olisivat pienentyneet.

Vierailija
38/202 |
12.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaatteet tulee kiinasta jne missä ihmiset riisitikun kokoisia ne toisiaankaan vastaa entisaikojen kokoja. Entinen M on nykyinen L

Vierailija
39/202 |
12.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä on vanhoja vaatteita mistä menee S koot ja uusista joutuu ostamaan L kokoakin. Kyllä niille on jotain tapahtunut.

Vierailija
40/202 |
12.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmiset vain ovat ruvenneet kasvamaan leveyttä. Sotien jälkeen kasvettiin pituutta kun ravinto parani sotavuosien jälkeen ja teollisuus kasvoi. Ajat muuttuvat ja sen mukana ihmiset.