IL: Vaatekaupassa näkyy huolestuttava terveystrendi: Miten tähän on tultu?
Vaatekaupassa näkyy huolestuttava terveystrendi: Miten tähän on tultu?
Suomalaisten terveys on kehittynyt monin osin hyvään suuntaan, mutta ylipaino on yhä kasvava kansanterveysongelma.
Ennen yleisin myyty vaatekoko oli M, mutta nykyään se on L. Yhä useammin kysellään myös XL-kokoja. Tieto perustuu Helsingin Sanomain heinäkuussa 2022 julkaistuun artikkeliin, jossa asiaa on kyselty S-ryhmän, Tokmannin ja Keskon edustajilta.
https://www.iltalehti.fi/elintavat/a/a65ab96a-ef41-464c-9bc5-b976a28da9…
Kommentit (202)
Mua ihmetyttää se, miten kaikki vaatteet on tehty niin kuin ne puettaisiin alastoman vartalon päälle. Alusvaatteet on normaalia kokoa, mutta siitä ulospäin pitää valita aina isompi koko. Jopa takit, toppahousut on tehty niin, ettei alle sovi mitään jos M kokoinen valitsee takin kokoa M. Jos haluaa kerrospukeutua, takki pitää olla kokoa xl-xxl.
Kumppareissa niin tiukat varret, ettei housunlahkeet mahdu varren sisään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen kokoa 38 mutta ostan tietyt vaatteet L koossa koska haluan väljyyttä. Erityisesti pitkikset, legginsit ja sukkahousut.
Hoikkakin pitkäsäärinen tarvii sukkahousut kokoa L-XL jos ei halua rikkoa jatkuvasti sukkahousujaan.
Niin tarvitsee. Ja lisäksi sukkikset ei enää kestä niin monta pesukertaa kuin ennen. Kutistuu heti pilalle.
Meidän liikkeessä käy siis keski-ikäisiä, eikä nuoria jotka käyttää oversize-vaatteita. Ylipaino on ongelma, siihen törmää ihan päivittäin.
T. Se vaatemyyjä (kommentoin jo aikaisemmin)
Vierailija kirjoitti:
Monet vaatteet ovat nykyään heikkolaatuusia ja kutistuvat pesussa erikoisen paljon. Pakko ottaa isompi koko että mahtuu päälle vielä pesun jälkeenkin.
Totta puhut.
Vierailija kirjoitti:
Mua ihmetyttää se, miten kaikki vaatteet on tehty niin kuin ne puettaisiin alastoman vartalon päälle. Alusvaatteet on normaalia kokoa, mutta siitä ulospäin pitää valita aina isompi koko. Jopa takit, toppahousut on tehty niin, ettei alle sovi mitään jos M kokoinen valitsee takin kokoa M. Jos haluaa kerrospukeutua, takki pitää olla kokoa xl-xxl.
Kumppareissa niin tiukat varret, ettei housunlahkeet mahdu varren sisään.
Olet oikeassa. Talvella pitäisi päällystakin alle jäädä vähän väljyyttäkin, jotta takki tuntuisi lämpimältä ulkona. Kylminä päivinä pitää mahtua alle vähän paksumpi villatakki.
En itse voi allekirjoittaa, että koot olisi pienentyneet ainakaan viimeisen 20 vuoden aikana. Teininä S oli liian pieni ja piti ostaa M. Olen saman kokoinen edelleen, ja nyt pitää käyttää S tai jopa XS. MUTTA. Rintani ovat pienentyneet huomattavasti lasten jälkeen, josta tulikin mieleeni, olisiko tässä ilmiössä osittain ainakin kyse silikonirintojen (tai ihan vaan push up liivien) lisääntymisestä ja pepputreeni-ilmiöstä? Jos rinnat tai peppu on muhkeat, väkisinkin pitää käyttää isompaa kokoa, vaikka rasvaa olisi ihan saman verran...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näin miehenä täytyy kyllä todeta, että vaatteiden kokokin on kutistunut. Minulla on yksi ikivanha s-kokoinen kauluspaita, joka menee hyvin päälle. Nykyään pitää ostaa kuitenkin m-kokoa, koska pienemmät aivan liian tiukkoja. Painoa ei siis ole tullut lisää.
Tämä on ihan totta.
Ostin joskus (rinnakkaana) teininä miesten puolelta xxs-kokoisen toppaliivin, joka palveli vuosia. Nyt kun toppaliivit ovat olleet taas muodissa, katselin sellaista taas, ja miesten osastolta, aloittaen sovituksen koosta s (pari raskautta ym. takana kuitenkin). Eipä mennytkään päälle, ei lainkaan. Mikä oli sopiva koko? L! Toki valmistajissa on eroja jne., mutta olen huomannut saman myös kengissä (naisten): nuorempana meni 37, sitten raskauden myötä 38. Nykyään 39 ei meinaa riittää.
Ihmisen jalkaterän pituus kasvaa iän myötä, koska jalkarerän kaarevuus pienenee.
Muistan itsekin kun teininä kävelin märällä rantahietikolla. Jos katsahti taaksepäin ja kiinnitti huomiota omiin jalanjälkiin, niin ne olivat kuin kuunsirppi varpaan painlluksilla lisättynä. Nyt 60-kymppisenä teen saman jutun, jalanjälkeni on kuin karhun tassunjälki 😁 Ja kyllä, olen nähnyt karhun jälkiä lumihangessa. Nää mun nykyiset märän rantahiekan jalanjäljet muistuttaa nimenomaan karhun takatassujen jälkiä 🙃
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko mitoitus pysynyt samana? Ei ole, näissä on myös valmistajien kesken valtaisia heittoja.
Onko sillä koolla väliä, kunhan vaate istuu hyvin?
Olen saman painoinen kun olin lukiossa 90 luvulla ja yhä menee päälle ihan samoin ne lukioajan vaatteet kuin silloinkin. Joten ei ole mitoitus muuttunut.
Nyt et tainnut ihan kässätä...
Mulla on M kokoinen paita kasarilta. Se on erittäin väljä. Nykyään käytän uusissa vaatteissa L tai XL.
Vierailija kirjoitti:
Itse kyllä olen kokoa M mutta valitsen silti paidoista monesti koon L koska se on mukavampi päällä kun on tarpeeksi väljyyttä. Ja olen huomannut että kyllä monessa liikkeessä ne koot ovat pienentyneet eikä niin että ihmiset on kasvaneet.
Et sinä ole kokoa M, jos L sopii päällesi paremmin. Vaatekoko ei ole se pienin, johon saa itsensä mahdutettua.
Vierailija kirjoitti:
Olen kokoa 38 mutta ostan tietyt vaatteet L koossa koska haluan väljyyttä. Erityisesti pitkikset, legginsit ja sukkahousut.
Miksi kukaan haluaisi väljät sukkahousut :DDD
Osalla merkeistä mitatus muuttunut. Edelleen käytössä merkin X paita koossa S, mutta uuden ostaessa joutui ostamaan koossa M malliltaan vastaavan paidan.
Minulle istui ennen paremmin M-koko ja nykyään S-koko. Paino ja muoto ei ole muuttunut mihinkään.
Tottahan AP kirjoittaa!
Huomannut saman että naisten vyötärömitta on nykyisin 75-90 cm. Normaali painoisella naisella sen pitäisi olla 55-65cm, vaikka olisi lihaksikas.
Läskeillä se näkyy vyötäröissä. 90-60-90 on optimaalinen mitta naisille, joka kertaa naisen olevan muodokas, hedelmällinen ja on hoikka.
Johtuu ihan siitä, että enemmistö aikuisista on nykyään ylipainoisia. Verrattuna aiempaan normaalipainoisia on vaikeampi edes löytää.
Kaikki selitykset, kuinka vaatteet olisi kutistuneet on surkeaa selittelyä. Ei ole, vaan ihmiset keränneet kiloja.
Vierailija kirjoitti:
Tottahan AP kirjoittaa!
Huomannut saman että naisten vyötärömitta on nykyisin 75-90 cm. Normaali painoisella naisella sen pitäisi olla 55-65cm, vaikka olisi lihaksikas.
Läskeillä se näkyy vyötäröissä. 90-60-90 on optimaalinen mitta naisille, joka kertaa naisen olevan muodokas, hedelmällinen ja on hoikka.
Normaalipainoisella 145cm pitkällä naisella vyötärö saattaa pystyä olemaan 55cm. 185cm nainen voi olla normaalipainoinen bmi 20 ja vyötärönympärys jossain siellä 85cm.
Lasten ja nuorten lihavuus on lisääntynyt huimasti koko maailmassa, myös Suomessa. 2000-luvulla ylipainoisia nuoria on 23 kertaa enemmän kuin 1970-luvulla. Noin joka viides yläkoululainen on ylipainoinen.
Ylipaino Suomessa on ollut kasvussa jo jonkin aikaa, miesten tapauksessa 1970-luvulta lähtien ja naisten 1980-luvulta. Nykyään Suomessa aikuisista miehistä ylipainoisia on 66 prosenttia ja naisista 46 prosenttia. Ylipainoinen mies on siis yleisempi näky kuin nainen, mutta ongelma koskee selkeästi molempia sukupuolia.
Kyllä kyse pääasiassa on ihan vain ylipainon ja lihavuuden yleistymisestä. Siihen sitten lisäksi oversize-muoti ja kaavoitustavat. Mutta ei nyt ummisteta silmiä
Lähteet:
https://www.terveyskyla.fi/lastentalo/perheille-ja-kasvattajille/ravits…
Vierailija kirjoitti:
Mulla on M kokoinen paita kasarilta. Se on erittäin väljä. Nykyään käytän uusissa vaatteissa L tai XL.
Niin ja mitenkäs vaakalukema on muuttunut 80-luvulta?
En minäkään enää mahdu xs-kokoisiin vaatteisiin kuten 90-luvulla. Liittyisikö siihen, että painoa on tullut 20 kiloa lisää niihin aikoihin verrattuna?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tottahan AP kirjoittaa!
Normaalipainoisella 145cm pitkällä naisella vyötärö saattaa pystyä olemaan 55cm. 185cm nainen voi olla normaalipainoinen bmi 20 ja vyötärönympärys jossain siellä 85cm.
Valehtele vain itsellesi, lihava!
Naiset 88
Näin sanoo viralliset terveyssuositukset.
Höpö höpö . Nykyisin rakennusten pitää olla esteettömiä myös pyörätuolilla liikkuville.