Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi et tarjoa kotona käyvälle työmiehelle lounasta tai edes kahvia? Työmies avautuu Maaseudun tulevaisuudessa.

Vierailija
11.02.2023 |

https://www.maaseuduntulevaisuus.fi/uutiset/ebcc7b42-d567-4904-9cbd-226…

Pelottaako sinua vieras ihminen vai oletko pihi? Vuonna 2015 työmies huomasi, että kahvia ja lounasta saa yhä harvemmin.

Kommentit (449)

Vierailija
61/449 |
11.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä kävi viikon rakennusmies töissä mökiltä ja olisi tullut pitkä tauko töihin, jos hän olisi lähtenyt ajamaan jonnekin syömään. Parina päivänä sopivat etukäteen miehen kanssa, että ottavat eväät mukaan, mies keitti sitten kahvit.

Kun olin itse siellä laitoin ruuan samalla työmiehellekin, kuin itselleni ja miehellenikin.

Kaupungeissa lienee enmmän tapana käydä jossain lähikuppilassa syömässä, mutta jos itselleen keittää kahvit, niin voi kyllä kysäistä, maistuisiko työmiehellekin.

Normaali aikuinen osaa kyllä varata itselleen sopivat eväät ja juomiset työpäivän ajaksi. Jos ei osaa, niin voi voi, pitää olla nälässä sitten.

Vierailija
62/449 |
11.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tarjoan kahvit jos ottavat kengät pois jalasta.

Ne pitää kengät (turvakengät) jalassa ihan oman turvallisuutensa vuoksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/449 |
11.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta tuossa jutussa ei ollut pointti se, että enää ei tarjota mitään, vaan se, että nykyään ei välttämättä tervehditä edes. Esimerkinomaisesti kerrottiin, että ennen on tervehditty, vaihdettu kuulumiset, tarjottu lounasta tai kahvia ja tapahtuu tuota nykyäänkin, jos kyseessä ei ole ihan nuorin sukupolvi. Nykyisin monesti vaan avataan ovi ja luikitaan pakoon. Olkoonkin niin, että etätöitä tehdään, kuten itsekin teen, mutta jos tänne tulee vaikka nuohooja, sanon alkavassa palaverissa etukäteen, että saattaa tulla pieni keskeytys. Kun nuohooja sitten tulee, avaan oven, vaihdan kuulumiset pikaisesti, kerron olevani vielä valitettavasti kokouksessa, mutta sen loppuvan pian. Jos kyseessä olisi vaikka päivän kestävä remontti, niin kyllä sitä aina ehtii kahvit ja pullat tarjota, vaikka aamulla keittämällä termariin ja kun remppamiehet aamulla saapuvat, kertoa, että valitettavasti joudun sulkeutumaan työhuoneeseen aamupäiväksi, mutta ottakaa toki aamukahvit tuosta.

Vierailija
64/449 |
11.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helsingissä muuten taitaa olla harvinaista tuo kahvinkin tarjoaminen: pari remppamiestä on ollut selkeästi tosi iloisesti yllättyneitä kun keittelen muutamat kahvit päivässä myös heille. Tämä minusta vielä ok, ei se kahvikuppi paljoa maksa ja samalla vaivalla menee kun omaa keittää.

Vierailija
65/449 |
11.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa varmaan pyytää asentaja kahville vaikka ihan seuran vuoksi, jos kuitenkin joutuu maksamaan täyden tunnin puolen tunnin työstä. Moni yksinäinen vanhus näin tekeekin.

Vierailija
66/449 |
11.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luojan kiitos ei ole tätä ongelmaa Helsingissä asuessa. Muutenkin stressaavaa kun tulee vieraita ihmisiä kotiin remppaamaan tai korjaamaan jotain. Jos vielä pitäisi alkaa siinä jotenkin emännöimmään, olisin aivan hermoraunio.

Vierailija
67/449 |
11.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jaa minun keittiössäni, jossa itse liikun paljain jaloin?

Tuo oli siis Maaseudun Tulevaisuudessa, eli ilmeisesti ajatellaan koskevan maaseudun asukkaita. Kyllä vielä tänäkin päivänä monessa talossa kysytään vaikka eläinlääkäriltä, lomittajalta tai muulta satunnaiselta kävijältä, maistuisiko kahvi. Yhä harvemmin kelpaa.

Vierailija
68/449 |
11.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Takakireitä vastauksia.

Olisitteko itse ilahtuneita vastaavassa tilanteessa ja miten se mahdollisesti näkyisi työn laadussa?

Tulisi kiire töiden kanssaan jos osa työajasta menee kahvitteluun ja syömiseen.

Hutiloimalla tulee kehno lopputulos.

En ilahtuisi kahvittelupyynnöistä, sillä haluaisin tehdä työni hyvin enkä istua pakkokahveilla.

En edes pidä kahvista ja haluan itse päättää mitä syön. En myöskään halua mitään vatsaongelmia, kun ruoassa olikin maitoa ja vehnäjauhoa, vaikka tarjoaja väitti että ei ole. Kun hänen mielestään voissa ei ole maitoa, ja olihan se sentään hyla. Eikä tarjoaja tiennyt että lihaliemikuutiossa on vehnää. - Että loppuviikko sitten saikkua kun ripuli lentää vartin välein. Ei siinä paljon töitä pysty tekemään.

Vierailija
69/449 |
11.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun se työmies veloittaa kahvitunnista 60€/h niin en enää tarjoa.

Vierailija
70/449 |
11.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moni työmies on ollut kiitollinen että on saanut käyttää vessaa.

Vierailija
71/449 |
11.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pullaa pöytään tai hame korviin.

Vierailija
72/449 |
11.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaa, olen varmaan jotenkin rajoittunut, kun en ihan vilpittömästi ole tajunnut, että kukaan noin keskimäärin HALUAISI syödä tai juoda vieraassa huushollissa mitään. Omassa työssä asiakkaat (iäkkäät juurikin) välillä tarjoavat jotain, ja järjestelmällisesti kieltäydyn aina, koska en ole varma kotien hygieniaolosuhteista. Joissain yksittäisissä poikkeuksellisen siisteissä tolkullisten ihmisten kodeissa olen saattanut kahvikupillisen juoda, mutta mitään en syö. 

Vierailija
73/449 |
11.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Takakireitä vastauksia.

Olisitteko itse ilahtuneita vastaavassa tilanteessa ja miten se mahdollisesti näkyisi työn laadussa?

Töistä maksetaan useimmiten ihan tuntuva korvaus. Ei kukaan saa töissä ilmaisia lounaita.

Vierailija
74/449 |
11.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jaa minun keittiössäni, jossa itse liikun paljain jaloin?

Tuo oli siis Maaseudun Tulevaisuudessa, eli ilmeisesti ajatellaan koskevan maaseudun asukkaita. Kyllä vielä tänäkin päivänä monessa talossa kysytään vaikka eläinlääkäriltä, lomittajalta tai muulta satunnaiselta kävijältä, maistuisiko kahvi. Yhä harvemmin kelpaa.

Se sinun keittiösi on sen remppamiehen työpaikka. Et varmaan itsekään tee sukkasillasi remonttihommia.

Vierailija
75/449 |
11.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Takakireitä vastauksia.

Ammatilainen tekee työnsä laadukkaasti ihan riippumatta siitä tarjotaanko lounaat vai ei. 

Mutta miksi niin harva sähkömies siivoaa jälkensä?

Tulisi kallis siivoustaksa jos sähkömiehen tuntitaksalla siivottaisiin.

Vierailija
76/449 |
11.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen oli hokema, että missä jätkällä työ, siellä ruoka. Jätkä oli sukulainen, joka teki ilmaiseksi tai sitten kylänmies joka teki puoli ilmaiseksi. Mutta aina oli ruoka tarjolla. Aitoja ei silloin ollut, kuljettiin mopolla.

Nyt on firmat ja hienot autot. Ruokaa ei tarjota, miehet menevät lähimmälle huoltoasemalle syömään ja laskuttavat ajan, 100e/tunti.

Vierailija
77/449 |
11.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä maalarina ahdistaisi istua kahvipöytään asiakkaan luona. Töitä sinne on tultu tekemään eikä kahvittelemaan. Parasta on saada tehdä työt niin, ettei asiakas ole paikalla ollenkaan ja jos on, niin antaa tehdä työt rauhassa eikä höngi niskaan.

Vierailija
78/449 |
11.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myönnän etten ole ajatellutkaan asiaa. Kotoa en oppinut että tarjottaisiin ja omassa kodissa lähinnä pysyn pois tieltä. Mies tekee etätöitä ja tuskin enempää huomioi ketään olijaa.

Vierailija
79/449 |
11.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laskuttaa vielä siitä ajasta kun syö ja juo.

Vierailija
80/449 |
11.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse asun maatilalla ja rakennus/remonttihommia on teetetty useana vuonna, joten raksamiehiä ym. on pyörinyt tontilla niin paljon, että niihin on jo tottunut. Samaa rakennusfirmaa on käytetty oikeastaan aina, joten miehet on tuttuja eikä jännitä eikä pelota vieraat ihmiset. Alkuaikona miehet pyydettiin kahville kerran päivässä, muuten söivät omia eväitä. Mutta oli todella työlästä, kun piti itse olla sitten paikalla joka päivä, vaikka itselläkin olisi ollut töitä. Yhtenä vuonna vain lopetettiin kahvin tarjoaminen, koska oman aikataulun sovittaminen miesten kahvituntiin oli niin hankalaa ja joinakin päivinä saatettiin olla koko päivä pellolla. Omia eväitä ovat taukotilassa syöneet ja viimeksi oli töissä pari nuorempaa miestä, jotka lähtivät aina ruokatunnilla jonnekin syömään. Sähkäri ja putkimieskin ovat aina olleet omilla eväillään tai käyneet jossain syömässä. En alkaisi ketään joka päivä ruokkimaan, kun omakaan syöminen ei ole mitenkään säännöllistä. Useamman kk pätkiä kuitenkin tekevät kerrallaan, niin siinähän sais olla koko ajan kaupasta kantamassa ruokaa, kun 3-4 miestä olisi joka päivä ruokittavana.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yksi kaksi