Miksi et tarjoa kotona käyvälle työmiehelle lounasta tai edes kahvia? Työmies avautuu Maaseudun tulevaisuudessa.
https://www.maaseuduntulevaisuus.fi/uutiset/ebcc7b42-d567-4904-9cbd-226…
Pelottaako sinua vieras ihminen vai oletko pihi? Vuonna 2015 työmies huomasi, että kahvia ja lounasta saa yhä harvemmin.
Kommentit (449)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tarjoan kahvit jos ottavat kengät pois jalasta.
Ne pitää kengät (turvakengät) jalassa ihan oman turvallisuutensa vuoksi.
Jaa minun keittiössäni, jossa itse liikun paljain jaloin?
Tuo oli siis Maaseudun Tulevaisuudessa, eli ilmeisesti ajatellaan koskevan maaseudun asukkaita. Kyllä vielä tänäkin päivänä monessa talossa kysytään vaikka eläinlääkäriltä, lomittajalta tai muulta satunnaiselta kävijältä, maistuisiko kahvi. Yhä harvemmin kelpaa.
Se sinun keittiösi on sen remppamiehen työpaikka. Et varmaan itsekään tee sukkasillasi remonttihommia.
No eihän tuossa sanottu että se remppatyö tapahtuu keittiössä.
-eri
Vierailija kirjoitti:
Olen tarjonnut joskus palkkaamalleni timpurille lounaan. Vaikutti äärettömän kiusaantuneelta. Ei varmaan kehdannut sanoa ei. Jälkeen päin olen miettinyt että lounastauko jossain pois työmaalta on ollut hänen päivänsä paras hetki ja minä sitten en tajunnut sitä. Ruoaksi vielä jotain todella arkista keittoa.
Tuo oli varmasti se asia, joka katkaisi kamelin selän. Tyyppi meni hiljaisen järkytyksen vallassa kotiinsa, otti valmiiksi laittamansa hirttoköyden ja ripusti sen kattoon. Tuoli alle ja jatkeeksi.
Meillä oli pitkät remontit, kun uusittiin katto, ikkunat, keittiö ja kylpyhuoneet. Olin pääosin kotona ja tarjosin kyllä kahvit siinä samalla, kun itsekin join. Leivoin kerran-pari viikossa, joten kahvileipääkin silloin tällöin löytyi.
Yleensä ottivat, kun tarjottiin, mutta menivät keskenään autoonsa pitämään kahvitaukoa, tai kesällä pihalle.
Vierailija kirjoitti:
Minä tarjosin ja rupateltiin mukavia melkein tunnin. Laskusta sitten huomasin, että oli laskuttanut siitäkin ajasta.
Tämä on kyllä vaarana, kannattaa varoa, ettei juttele liian kauan, vaikka ei kahvia tarjoaisikaan. Heidän seuransakin maksaa.
Ennen maalla tarjottiin nuohoojallekin kahvit. Meinaan, jaksoiko joka talossa juoda, ei kai. Pappien mahat meni ainakin ihan sekaisin tästä käytännöstä, että aina kahvit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ensin maksaa itsensä kipeäksi työmiehille ja sitten pitäisi vielä lounaat ja kahvit tarjota. Tuntityöntekijän osalta veloitetaan kahvitteluun ja lounaisiin käytetystä ajasta. On härskit vaatimukset työmiehillä. Tuntiveloitus saattaa muutenkin olla koko päivän palkka, varsinkin kilometrikorvauksineen.
Ei kukaan mitään vaadi. Jutussa kerrottiin vai asiakkaissa tapahtuneesta muutoksesta.
Ihan itse vedit johtopäätöksen että työntekijä vaatii jotain.En tiedä, ihmiset on muuttuneet kummallisen kolkoiksi ja itsekeskeisiksi. Muistan mun nuoruudessani äitini tarjonneen kahvit ja ruokaakin meillä töitä tehneille remonttimiehille ja -naisille, aina. Se oli huomaavaista, edes tarjota, kun muu talonväki söi. Oli myös tapana jutella ja tervehtiä talossa käyneiden kanssa.
Vielä 5 vuotta sitten Itä-Suomessa työmiesten kahvitus muonitus kuului isäntäväen tapoihin kun itse olin silloin kesän harjoittelijana. Meno oli siis varsin lämpöistä ja idyllistä. Lännen ja etelän turjakkeet tuskin ymmärtävät mörttiläidyydessään tuosta mitään, ainakaan mikäli on uskominen vauvapalstaa.
Mörttiläisyydestä tosiaan en ainakaan minä tajuakaan mitään.
Mitähän sekin mahtaa tarkoittaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asutaan vuokra-asunnossa eikä teetetä remontteja.
Pitkään vuokralla asuneena muistin aina huoltofirman tyyppejä tarjoamalla edes jotakin juotavaa mehua, vettä tai kahvia. Jouluisin annoin heilleaina jotakin suklaata tai kahvia kiitoskortin kera. Yleensä minua palveltiin sen vuoksi todella hyvin ja nopeasti. Hyvä asiakas kannattaa aina olla, eikä vuokralainen voi kiertää vastuutaan ihmisten huomaavaisesta kohtelusta
Ai jo on ihmeellistä että huoltomiesten kanssa noin tutuiksi pääsit. Ei huoltomies käy välttämättä edes joka vuosi joten eipä tuota tuttuja olla, tässä puolentoista vuoden aikana, on kaksi kertaa käynyt, kun ei patterit ole lämmenneet, muuten en ole tarvinnut kun osaan elää.
Vierailija kirjoitti:
Tarjoan aina jotakin juotavaa. Etenkin kesähelteillä, sillä se on jo ihmisen velvollisuus tarkistaa pyörtyykö toinen nestehukkaan. Joskus korjausapu on unohtanut vesipullonsa autoon ja ei vaan kehtaa pyytää minulta vettä. Ei toisen huomioiminen ole minulle mitenkään rasittavaa. Olen myös huomannut, että kohdellesani korjausapua hyvin he muistavat minut. Seuraava apu tulee nopeasti ja saa ehkä vähän ylimääräistäkin työtä heiltä. Laskua voidaan pyöristää alaspäin yms.
Tietenkin tarjoan. Sekä kahvia että ruokaa, aina kaikki ovat halunneet ja olleet yllättyneitä että tarjoan.
Minusta se on vain kohteliasta ja mukava tapa eikö millään lailla minulta pois. Lisäksi tosiaan säästää oikeasti sitä minun aikaani kun eivät lähde työmaalta kauas syömään ja täten saavat työt nopeammin tehtyäkin.
N38
Kyllä meillä aina tarjotaan. Kun talo oli rakennusvaiheessa ja täällä oli sähkömiestä ja putkimiestä ja katonlaittajaa sun muuta ja olivat paikalla kauemmin kuin tunnin tai kaksi, tein niin paljon kalasoppaa tai lihasoppaa, että riitti koko sakille. Aika usein tuollaiset remppamiehet ovat kylläkin paikan päällä silloin, kun itse olen töissä, tai sitten käyvät tekemässä jonkin homman ja lähtevät parin tunnin sisään pois. Myöhempinä vuosina nuohooja jäi kerran kahville, kun oli hänellä muutenkin juuri tauon aika ja pöydässä oli tuoretta pullaa ja kuivakakkua.
Erästä erityishommaa tekevälle tylylle ja tympeälle työmiehelle en ruokaa tarjonnut. Silloin siis ei ollut ketään muita paikalla, en toki olisi muita kutsunut ja yhtä jättänyt kutsumatta. Mutta tämä yksi kaivurityyppi oli niin töykeä ja ylimielinen, että päätin, että minulla "ei ole aikaa" nyt laittaa ruokaa. Kivenheiton päässä on huoltoasema, jonka yhteydessä saa ruokaa. Aika paljon siellä kaikenlaisia työmiehiä käy syömässä.
Tutulta raksamieheltä olen kuullut, että heidän porukkansa käy tavallisesti huoltiksella syömässä ihan vain sen takia, että haluavat välillä päästä työmaalta pois. Ihan ymmärrettävää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo oli siis Maaseudun Tulevaisuudessa, eli ilmeisesti ajatellaan koskevan maaseudun asukkaita. Kyllä vielä tänäkin päivänä monessa talossa kysytään vaikka eläinlääkäriltä, lomittajalta tai muulta satunnaiselta kävijältä, maistuisiko kahvi. Yhä harvemmin kelpaa.
Kyllä sinun keittiössä voi se kattila tai lautanen tippua jaloille, jos ei ole "työpaikalla" turvakengät ei vakuutus korvaa eikä taas työnantajan pidä sairaslomalle palkkaa maksaa, kun ei ole noudattanut ohjeita turvakenigistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se sinun keittiösi on sen remppamiehen työpaikka. Et varmaan itsekään tee sukkasillasi remonttihommia.
No eihän tuossa sanottu että se remppatyö tapahtuu keittiössä.
-eri
No ei sanottu, mutta pointti oli se, että remppamiehet eivät riisu kenkiä oman turvallisuutensa vuoksi. Ei pidä takertua joka asiaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä tarjosin ja rupateltiin mukavia melkein tunnin. Laskusta sitten huomasin, että oli laskuttanut siitäkin ajasta.
Tämä on kyllä vaarana, kannattaa varoa, ettei juttele liian kauan, vaikka ei kahvia tarjoaisikaan. Heidän seuransakin maksaa.
Jep, sama täällä. Meillä remppamies itse sanoi tämän asian meille. Mieheni oli rakentamassa taloa tämän remppamiehen kanssa ja kun tuli tauon paikka, tulivat yhdessä kahville ja voileivälle. Miehelläni nuo kahvitauot keeeeeeestävät, ja remppamies sitten saatuaan kahvinsa ja voikkarinsa napaansa totesi, että nyt takaisin hommiin, koska hänen palkkapussinsa karttuu tässä joka minuutti.
keneenkään ei pidä enää luottaa Suomi on jo täynnä hulluja...
Minä olen kotona etätöissä. Ei minulla ole kuin se oma ruokatuntini, puoli tuntia, jonka käytän siihen, että lenkitän koirat.
Minun odotettiin tekevän eräs palvelus täysin ilmaiseksi, kun ei meinannut rahaa tai edes kahvia kuulua vasta kuin itse kyselin. On väellä vaan pokkaa.
Kerran yhdessä talossa Hankkijan huoltomies oli syömässä. Tuumasi: "onpa isän näköinen poika" Tähän emäntä: "piian kakara" 😅
Muodon vuoksi on tarjottu ja kyllä he ovat aina kieltäytyneet, niin kuin olisin minäkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asutaan vuokra-asunnossa eikä teetetä remontteja.
Joskus niitä vuokra-asuntojakin on syytä remontoida mm. kylpyhuoneen osalta.
Se on omistajan asia, ei vuokralaisen.
Meillä vaihdettiin ikkunat ja tekivät pitkää päivää. Tarjosin ruoat ja kahvit. Samalla tein vähän enemmän ruokaa kun tein omalle sakille.
Vielä 5 vuotta sitten Itä-Suomessa työmiesten kahvitus muonitus kuului isäntäväen tapoihin kun itse olin silloin kesän harjoittelijana. Meno oli siis varsin lämpöistä ja idyllistä. Lännen ja etelän turjakkeet tuskin ymmärtävät mörttiläidyydessään tuosta mitään, ainakaan mikäli on uskominen vauvapalstaa.