Miksi et tarjoa kotona käyvälle työmiehelle lounasta tai edes kahvia? Työmies avautuu Maaseudun tulevaisuudessa.
https://www.maaseuduntulevaisuus.fi/uutiset/ebcc7b42-d567-4904-9cbd-226…
Pelottaako sinua vieras ihminen vai oletko pihi? Vuonna 2015 työmies huomasi, että kahvia ja lounasta saa yhä harvemmin.
Kommentit (449)
No en ole edes ajatellut tarjota koskaan. Jos he eivät ole itse ottaneet evästä mukaansa, niin olkoon syömättä sitten, aikuiset ihmiset..
Ja ei, en pelkää ihmisiä, vaan teen itsekin asiakaspalvelutyötä kodin ulkopuolella, mutta jos meille tulee vaikka joku putkimies, niin hänen veloituksensa on kyllä sen verran reilu, että ei siihen enää mitään tarvitse tarjota, riittää, kun laskun maksaa.
Sitä paitsi itse ainakin suhtaudun tuntemattomiin talouksiin ja heidän siisteyteen hyvin epäilevästi ja en osta esimerkiksi jostain myyjäisistä tasan tarkkaan mitään. Koskaan ei tiedä minkälainen siisteystaso vieraissa keittiöissä on ja samoin myöskään ihmisillä. Yäk.
Vierailija kirjoitti:
Vielä tuo putkimies kahvia, suklaata tai ruusuja Shellin/K-kaupan kassalle, verotoimiston asiakaspalvelijalle, rautakaupan myyjälle tai terveyskeskuksen lääkärille?
Kyllähän putkimiehen pitäisi meille tullessaan tulisia tuoda, niinhän ne muutkin vieraat yleensä tuovat. Saisi nyt ainakin kukkakimpun tai viinipullon mulle tuoda.
Tarjoan kahvit jos ottavat kengät pois jalasta.
Oon vuosikymmeniä tehnyt kotisiivouksia. Osa asiakkaista tarjoaa aina ruoan, jotkut kahvia ja leipää tai pullaa. Osa ei tarjoa mitään. Tilanteen mukaan mennään.
Kysyin kerran kun työmies tuli katsomaan ja putsaamaan asunnon ilmanvaihtokanavaa että haluaako kahvia kun mulla oli kahvi just valumassa. Sanoi että ei ehdi koska on niin monta asuntoa joissa pitää käydä katsomassa ja putsaamassa ilmanpuhdistuskanava.
Kerran kysyin että haluaako työtyypit kahvia kun tulivat ottamaan seinistä jotain näytteitä, eivät ehtineet koska monta asuntoa pitää käydä läpi.
Minä olen tarjonnut kahvia jos on pitkä työtehtävä (yli puoli päivää), en jos käydään vaan asentamassa joku pikkunamikka parissa tunnissa. Lounaan tarjoaminen ei ole tullut mieleenkään. En itsekään syö kuin kaupasta ostetun mikroaterian etätyöpäivän lounaaksi, en ehtisi siinä 20min lounastauon aikana mitään kokkailla. Meillä on tarkkaan aikataulutetut etätyöpäivät. Mökillä jos olisi remontin teko, niin siellä olisi helppoa ja luontevaakin tarjota lounasta kun itse lomailisi. Olen 40v ja kotoisin Pohjanmaalta.
Olen keittänyt kahvit itselle ja tarjonnut huoltomiehelle, mutta on järkevää hoitaa omien mieltymysten/dieettien mukainen ateria itse.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole enää nykypäivää tuo. Ennen kyllä työmies käskettiin kahville täällä maalla.
M36
ihan täällä kaupungissakin aina kysyn remppamieheltä,otatko kahvia? jos on pullaa,laitan tarjolle,mutta lounasta en tarjoa
Teen työtä ihmisten kodeissa ja olen käynyt joillakin asiakkailla säännöllisesti jo yli 10 vuoteen ajan. Suostun kuitenkin juomaan vain yhdessä paikassa kahvit ja syömään keksin tai pari. Muissa paikoissa olen sanonut, että kiitos, mutta minulla on omat eväät autossa ja juomapullo aina matkassa.
Vierailija kirjoitti:
Oon vuosikymmeniä tehnyt kotisiivouksia. Osa asiakkaista tarjoaa aina ruoan, jotkut kahvia ja leipää tai pullaa. Osa ei tarjoa mitään. Tilanteen mukaan mennään.
Ihanko oikeasti istut siellä passattavana? Veloitatko siitä ajasta? Ei sinulla taida olla kovin kiireinen aikataulu ainakaan.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole enää nykypäivää tuo. Ennen kyllä työmies käskettiin kahville täällä maalla.
M36
Me ollaan tarjottu, ei ole kelvannut, kun hinaavat mukanaan taukotupaansa ja juovat kahvin/syövät kun ehtivät. Kun näitä omatoimiruokailijoita pyörii maisemissa, ei ihmisillä enää tule mieleenkään että kaikki ei täällä hevonkuusessa ole varautuneet siihen että lähin lounasravintola on työpäivän aikana saavuttamattomissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vielä tuo putkimies kahvia, suklaata tai ruusuja Shellin/K-kaupan kassalle, verotoimiston asiakaspalvelijalle, rautakaupan myyjälle tai terveyskeskuksen lääkärille?
Kyllähän putkimiehen pitäisi meille tullessaan tulisia tuoda, niinhän ne muutkin vieraat yleensä tuovat. Saisi nyt ainakin kukkakimpun tai viinipullon mulle tuoda.
Miten tässä kohdassa alkaa soida bassolla höystetty soul?
Bam-ziga-wouwou!
Aina olen tarjonnut vähintään kahvit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihanko oikeasti istut siellä passattavana? Veloitatko siitä ajasta? Ei sinulla taida olla kovin kiireinen aikataulu ainakaan.
Mistä hitosta vedit tuon? Olen eri, mutta samaa työtä tehneenä muistan ettei koko kahvitteluun olisi ollut aikaa. Hyvä kun ehti vettä nielaista.
Vierailija kirjoitti:
Lisäksi muutaman euron ylittävä lounasetu (=ilmainen lounas) on verotettavaa tuloa meille muille, miksi se olisi hänelle ilmainen?
Kouluruoka maksaa oikeasti jotain 2 euroa, ja opettaja joutuu samalla paimentamaan 25 mukulaa, ja silti joutuu maksamaan tästä edusta melkein kaksi euroa veroja. Ei ihan reilua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä oli 2 nuorta remppamiestä uusimassa talon ulkoverhousta. Työ kesti muutaman päivän. Tarjosin heille viimeisenä päivänä lounaan, pitkään haudutettua mureaa lihapataa, jossa oli myös vihanneksia. Toinen heistä jätti kaikki vihannekset lautasen reunalle.
Veditkö herneitä nenääsi?
Ruuassa ei ollut herneitä.
Pidän kyllä moukkamaisena, että ilmaiseksi tarjotusta ruuasta aikuinen ihminen jättää kaikki vihannekset syömättä ja vetää vain lihaa. Mahdollisista ruokarajoitteista olin kyllä kysynyt edellisenä päivänä, eikä sellaisia pitänyt olla.
Meillä kävi viikon rakennusmies töissä mökiltä ja olisi tullut pitkä tauko töihin, jos hän olisi lähtenyt ajamaan jonnekin syömään. Parina päivänä sopivat etukäteen miehen kanssa, että ottavat eväät mukaan, mies keitti sitten kahvit.
Kun olin itse siellä laitoin ruuan samalla työmiehellekin, kuin itselleni ja miehellenikin.
Kaupungeissa lienee enmmän tapana käydä jossain lähikuppilassa syömässä, mutta jos itselleen keittää kahvit, niin voi kyllä kysäistä, maistuisiko työmiehellekin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä hitosta vedit tuon? Olen eri, mutta samaa työtä tehneenä muistan ettei koko kahvitteluun olisi ollut aikaa. Hyvä kun ehti vettä nielaista.
Miksi kiroilet minulle, kun vastasin toiselle?
Muistan lapsuudesta kun äiti kutsui jonkun työmiehen kahveille. Alkoi valittaminen, kuka tämän kahvin on oikein keittänyt, kun ei ollut mieleistä. Äiti totesi hänen sen keittäneensä. Seuraavalla kerralla ukko oli mielinkielin miten hyvää lounasta oli laitettu.
Oli useamman päivän työsarkama ja asuttiin syrjässä, ettei ruokapaikkoja ollut heti lähellä. Törkeää mielestäni alkaa valittamaan, jos talonväki haluaa tarjota ruoat ja juomat, vaikka todellisuudessa omat eväät ja kahvit olisi pitänyt hänellä olla.
Meillä ei ole tarjottu kahveja, mutta ei meillä olekaan ollut kuin vähintään parin tunnin pintaremontteja. Asutaan lähellä keskustaa, joten sinne johonkin ovat menneet kahveille/syömään jos tauko sattunut siihen väliin. Kahvit voisin kyllä tarjota, mutta ruokaa en ala laittamaan.
En odota saavani parempaa palvelua, alennusta hinnasta, nopeampaa/tehokkaampaa työskentelyä tms "lahjomalla" eli tarjoamalla kahvia ja/ tai ruokaa
Ei kuulu tähän päivään; taksat ovat muutenkin heillä jo korkeat.