Miksi et tarjoa kotona käyvälle työmiehelle lounasta tai edes kahvia? Työmies avautuu Maaseudun tulevaisuudessa.
https://www.maaseuduntulevaisuus.fi/uutiset/ebcc7b42-d567-4904-9cbd-226…
Pelottaako sinua vieras ihminen vai oletko pihi? Vuonna 2015 työmies huomasi, että kahvia ja lounasta saa yhä harvemmin.
Kommentit (449)
En itsekään syö lounasta, niin en etätyön lomassa todellakaan ala kokata :)
Kahvia saa, kysynkin kun alan keitää että montako kuppia laitetaan, ja kuivaa keksiä viereen. Viimeksi kaikki 3 sähköhommia tehneet lähti ovesta ulos kun sanoin kahvin olevan valmis.... Olin vähän ihmeissäni, mutta tulivat hetken päästä takaisin eväsleivät mukanaan. Nuorin niistä ei huolinut kahvia tai teetä, mutta joi sitten koko viikon kaakaota.
Nuohoojalle en tarjoa ellei kahvi ole just valmista hänen tullessaan, eihän se viivy kuin 20 min.
Varmaan yksi asia, että onko pakko tarjota (ei ole).
Toinen asia, että onko siitä iloa.
Itse olen kokenut, että ihan mielelläni otan remppaajat ja rakentajat huomioon ihmisinä. Valtaosa tulee kahville kun tarjotaan, ja siinä vaihdetaan yleensä ajatuksia työstä ja muustakin. Kaikki eivät halua pitää taukoa jos on kiire päivä, joillain on omat eväät tai vetävät syömättä iltaan, miten kukin haluaa. Aika moni kuitenkin mielellään tulee sisälle hetkeksi. Ihan eri alalla toimivana on aina mielenkiintoista jutella elämänmenosta.
Näin toimimalla (ja tietysti kiittämällä, työolot mahdollisimman helpoiksi järjestämällä ja laskut ajallaan maksamalla) on ollut helppo saada ammattilaiset uudestaankin samaan kohteeseen lyhyemmälläkin varoitusajalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Takakireitä vastauksia.
Olisitteko itse ilahtuneita vastaavassa tilanteessa ja miten se mahdollisesti näkyisi työn laadussa?
Ammatilainen tekee työnsä laadukkaasti ihan riippumatta siitä tarjotaanko lounaat vai ei.
Mutta miksi niin harva sähkömies siivoaa jälkensä?
Sähkäri on jo lähes herra. -Lähtökohtaisesti en jaa kestityta itseäni varakkaammalle kuin lahjomismielessa.
Jos taas teen palveluksen, niin pyydän hyvityksen ensin muuna kuin rahana. Jos ei käy, niin joudun tyytymään rahaan.
Niin. Voi odottaa tilaajaa pieni yllätys, jos ei ole kahvia ja lounasta ole tarjottu. Enempää en avaa. 😏
T. Sähkäri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oon vuosikymmeniä tehnyt kotisiivouksia. Osa asiakkaista tarjoaa aina ruoan, jotkut kahvia ja leipää tai pullaa. Osa ei tarjoa mitään. Tilanteen mukaan mennään.
Ihanko oikeasti istut siellä passattavana? Veloitatko siitä ajasta? Ei sinulla taida olla kovin kiireinen aikataulu ainakaan.
Mistä hitosta vedit tuon? Olen eri, mutta samaa työtä tehneenä muistan ettei koko kahvitteluun olisi ollut aikaa. Hyvä kun ehti vettä nielaista.
Miksi kiroilet minulle, kun vastasin toiselle?
Mille toiselle, mitä kiroilua? Vastasin korkeintaan manaten sille henkilölle, joka luuli siivoojien istuvan passattavina.
Mitä se tähän aiheeseen edes kuuluu?
Lounaan tarjoamisesta voidaan varmasti sopia, jos ruoka on sellaista että kaikille käy.
Fiksut lounastajat voinevat myös tarjota maksua.
Olen aina ihmetellyt tätä että työmiehiä kahvitellaan ja jopa syötetään. Silloin kun seurasin mökin rakentamista (ei omani), työn tilannut valitti työmiesten laiskuudesta ym., mutta kuitenkin keitti näille työpäivän aikana kahdesti kahvit ja tarjosi toisella kattauksella syötävääkin. Miksi mielistellä huonoa työtä tekeviä?
Normivieraidenkin kanssa on nykyään jo vaikeaa nuo tarjottavat, on allergioita, erikoisruokavalioita jne.
En ryhdy kenellekään vieraille tarjoamaan yhtään mitään.
Eikä kai ole tarkoitus toimia remppahenkilön seuraneitinä hänen työskennellessään. Ei kai kyse ole mistään pakoon lähdöstä.
Joku kirjoitti, että eihän tuossa uutisoinnissa mitään vaadittu. Eikö? Minusta tämä remppamies oli selkeästi tuonut esille, että odottaa saavansa lounaankin, kun "menee työaikaa helposti tuntikin, kun lähtee muualle syömään" jne.
Tyhmä ukko. Hänenlaistensa remonttipalveluita en kaipaa.
Kaverini teki ennen työtä jossa oli paljon asiakaskäyntejä. Suurin osa oli yritysasiakkaita, mutta aika usein toimistotilat olivat kuulemma yrittäjän kodin yhteydessä.
Hänen mukaansa ruoka- ja kahvitarjoilut olivat painajaismaisia, koska hänellä on muutama ruoka-aineallergia ja on muutenkin herkkävatsainen. Ei ole varmuutta kuinka kauan lohileivät ovat olleet pöydällä auringossa, mikä on ollut hygieniataso, mitä tarjottaviiin on laitettu, paikat täynnä kissan/koiran karvoja. Yök!
Vierailija kirjoitti:
Asutaan vuokra-asunnossa eikä teetetä remontteja.
Joskus niitä vuokra-asuntojakin on syytä remontoida mm. kylpyhuoneen osalta.
Jos tarjoaa aamukahvin, lounaan, iltapäiväkahvin, niin se vaatii lähes kokoaikainen keittiöihmisen. Teen itse kotona etätöitä. Ei ole aikaa olla keittiössä, eikä työnantaja varmaan tykkäsi, kun työt jäisi tekemättä.
Työmiehet ovat nykyään niin ahneita, ja kehtaavat vielä pyytää kahvia ja lounasta päälle???
Kahvit keitän aina ja sanon mistä voi ottaa kapseleita, jos kahvihammasta alkaa kolottaa myöhemminkin. Jos on limpparia niin tarjoan sitäkin. Joskus olen jopa tarjonnut oluet, jos on isompi urakka. Ruokaa en ala tekemään ja yleensä remppaajat onkin lähteneet lounaalle muualle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tarjoan kahvit jos ottavat kengät pois jalasta.
Ne pitää kengät (turvakengät) jalassa ihan oman turvallisuutensa vuoksi.
Jaa minun keittiössäni, jossa itse liikun paljain jaloin?
Tuo oli siis Maaseudun Tulevaisuudessa, eli ilmeisesti ajatellaan koskevan maaseudun asukkaita. Kyllä vielä tänäkin päivänä monessa talossa kysytään vaikka eläinlääkäriltä, lomittajalta tai muulta satunnaiselta kävijältä, maistuisiko kahvi. Yhä harvemmin kelpaa.
Jaa, ei olla tarjottu kuin lomittajille kahvit. Ikinä ei eläinlääkäriä tai ketään muutakaan ole kahville kutsuttu, eivätkä itse asiassa ehtisivätkään.
T. Maalainen
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän ne eläkeläiset kestitde putkimiestä ihan siitä syystä, että heillä on siihen aikaa eikä tarvitse tehdä työtä siinä samalla.
Ehkä ne vanhemmat ihmiset ovat vielä tottuneita perinteiseen kyläilykulttuuriin eikä heitä välttämättä kiinnostaa elää vain omassa somekuplassa kännykkä kourassa. Onhan sitä kohteliasta vähän jututtaa jotain remonttimiestä ja vähän vaikuttaa siihen että tämä tekee työnsä kunnolla verrattuna mykkään tai tylyyn kohteluun. Tosin kahvin tai ruuan tarjoaminen tuntuu liioiteltua, jos kyseessä on kovin lyhytaikainen noin 15-30 minuutin homma.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ensin maksaa itsensä kipeäksi työmiehille ja sitten pitäisi vielä lounaat ja kahvit tarjota. Tuntityöntekijän osalta veloitetaan kahvitteluun ja lounaisiin käytetystä ajasta. On härskit vaatimukset työmiehillä. Tuntiveloitus saattaa muutenkin olla koko päivän palkka, varsinkin kilometrikorvauksineen.
Ei kukaan mitään vaadi. Jutussa kerrottiin vai asiakkaissa tapahtuneesta muutoksesta.
Ihan itse vedit johtopäätöksen että työntekijä vaatii jotain.
En tiedä, ihmiset on muuttuneet kummallisen kolkoiksi ja itsekeskeisiksi. Muistan mun nuoruudessani äitini tarjonneen kahvit ja ruokaakin meillä töitä tehneille remonttimiehille ja -naisille, aina. Se oli huomaavaista, edes tarjota, kun muu talonväki söi. Oli myös tapana jutella ja tervehtiä talossa käyneiden kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Minä luulen, että moni pelkää vierasta ihmistä. Paljon on kaikenlaisia psyykelääkkeiden popsijoita.
AP
Suomalaiset nyt ovat kaikkinensa peljästynyttä orjakansaa. Silmät lautasina ja monttu vapisten ihmetellään jokaista vastaantulijaa.
Kummitäti on jo yli 80 v. On teettänyt miehensä kuoltua paljon remontteja omakotitalossaan. Hän kehuskelee tarjoavansa aina kahvit ja ruoat työmiehille. Ymmärrän sen, koska yksin asuvana ja lapsettomat se on varmasti tavallaan kohokohta ja ohjelmanumero.
Itse en kyllä työmiehenä uskaltaisi syödä yhtään mitään! Täti on suhtautunut aina hygienia- asioihin todella rennosti. Pakastaa leivät ja pullat moneen kertaan. Pakastin on täynnä vuosia vanhaa ruokaa, ruokia säilytetään pöydällä jne. Itse sain siellä vierailun jälkeen jo kymmenen vuotta sitten kauhean ruokamyrkytyksen (jälkikäteen selvisi että rasvainen piirakkavuoka sisältöineen oli sulatettu ja pakastettu ainakin kahdesti). Tämän jälkeen olen juonut aina pelkkää teetä ja vedonnut ärtyneeseen suoleen.
Kai se on ihan työturvallisuus asiakin, että ei jalka vahingoitu jos jokin painava työkalu vahingossa tippuu jalan päälle.