Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi et tarjoa kotona käyvälle työmiehelle lounasta tai edes kahvia? Työmies avautuu Maaseudun tulevaisuudessa.

Vierailija
11.02.2023 |

https://www.maaseuduntulevaisuus.fi/uutiset/ebcc7b42-d567-4904-9cbd-226…

Pelottaako sinua vieras ihminen vai oletko pihi? Vuonna 2015 työmies huomasi, että kahvia ja lounasta saa yhä harvemmin.

Kommentit (449)

Vierailija
221/449 |
11.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei missään muussakaan työssä saa lounasta ilmaiseksi. Outoa, että työmies tällaista edes keksii odottaa. Asiakas maksaa palvelusta ja oletus on, että työmiehillä ei ole edes aikaa jäädä lounastamaan/kahvittelemaan vaan nopeasti ja ammattitaitoisesti hoidetaan se homma josta heille maksetaan ja hekin pääsevät siitä seuraavan asiakkaan luo. Jossain vaiheessa päivää pitävät taukonsa ja jos sen päivän työt ovat sellaisella alueella jossa ei ole lounaspaikkoja lähellä niin ennakoivat ja tekevät kotona eväät mukaan.

Vierailija
222/449 |
11.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Piparia vain putkimiehelle

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
223/449 |
11.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työmies laskuttaa koko siitä ajasta, jonka on talossa enkä halua maksaa 160 euroa siitä, että tarjoan lounaan ja kahvia. Kahdesti olen moiseen erehtynyt, molempien päivien laskutus on 8 tunnista, vaikka töitä teki vain 5,5 tuntia, matkat on laskutettavaa työaikaa. Kun kyselin, että oikeastiko niin vastaus oli, että tekijä oli kohteessa 7 tuntia+matkat ja siitä laskutetaan.

Vierailija
224/449 |
11.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jaa, olen varmaan jotenkin rajoittunut, kun en ihan vilpittömästi ole tajunnut, että kukaan noin keskimäärin HALUAISI syödä tai juoda vieraassa huushollissa mitään. Omassa työssä asiakkaat (iäkkäät juurikin) välillä tarjoavat jotain, ja järjestelmällisesti kieltäydyn aina, koska en ole varma kotien hygieniaolosuhteista. Joissain yksittäisissä poikkeuksellisen siisteissä tolkullisten ihmisten kodeissa olen saattanut kahvikupillisen juoda, mutta mitään en syö. 

Tolkullisten ihmisten?? Tiedoksi ettei se ole iästä kiinni. Muistisairas sukulaiseni oli aina hyvin tarkka hygieniasta, aina laittoi heti jääkaappiin sellaisen mikä ei säily huoneenlämmössä.

Vierailija
225/449 |
11.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi putkimies meillä vinkui joskus ihan samaa. Että et kahveja keittelis ja myöhemmin rappukäytävässä kohdatessa totesi, että ne kahvit maistuis kyllä. No oli kyllä muuta tekemistä ja menoa. Luulisi, että niillä putkimiehilläkin.

Ehkä tuollainen kahvien keittely on jokin vanhanajan hyvä tapa, mutta ehkä istuu nykyaikaan hieman huonosti. Toki nyt varmasti heille jossain kiva olisi ilmaiset kahvit tai lounaat saada, mutta harvempi ehkä ehtisi sellaisia nauttimaan vaikka tarjottaisiinkin, kun on jo kiire seuraavaan paikkaan. Ei voi olla sillä ajatuksella liikkeellä, että jonkun olisi nyt tarjottava (löydettävä siihen aikaa, energiaa, rahaa). Lisäksi en ehkä katsoisi työmiestä kotonani yhtään kauempaa kuin itse työ vie. Höpötellä ja tutustuako siinä pitäisi? Jo menisi työn teettäminen liian työlääksi.

Vierailija
226/449 |
11.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No tilanne oli ennen vähän toinen entisaikaan kun joku oman kylän mies kävi tekemässä jonkun työn edullisesti

Vierailija
227/449 |
11.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Asutaan vuokra-asunnossa eikä teetetä remontteja.

Joskus niitä vuokra-asuntojakin on syytä remontoida mm. kylpyhuoneen osalta.

Vuokralainen ei teetä sitä remonttia.

Vierailija
228/449 |
11.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tarjoa enää. Johtuu ihan siitä että laskuttavat joka tapauksessa automatkat "lounaalle" ja takaisin bensan muodossa. Otettiin 100m päässä asuva yrittäjä, kun haluttiin tukea paikallisuutta. Selvisi loppulaskussa että veloitti auton käytöstä saman verran kuin veloitti 40km päähän etäälle tutullenikin. Ja tuo auton käyttö oli vain siihen että hän siirtyi kotoaan töihin ja töistä kotiin, eli ei haettu mitään kesken työrupeaman tms. 

Tarjoaisin mielelläni ruuat mikäli se näkyisi loppulaskussa, mutta koska näin ei enää ole, niin maksakoot jokainen sitten omansa.

Vierailija
229/449 |
11.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse olen tarjonnut salskealle putkarille sämpylää nakin ympärille. Ei huolinut, poika parka.

Joku on voinut ehkä tarjota päiväkahvia, mutta varmaan sekään ei aina kelpaa.

Siitä peritään tuntitaksa. Kuulin tapauksesta, että oli päästy jo päiväkahvit makuun, kun aviomies kolisteli ovella. Rouva sanoi miehen lähtevän yövuoroon ja putkimiehen voivan tulevan sitten. Putkari totesi, että jos hän tulee omalla ajalla siitä on perittävä iltataksan mukaan.

Vierailija
230/449 |
11.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan verotuksellisista syistä, koska ateriaetu pitäisi huomioida tuntiveloituksessa eli laskuttaa ateria ja kahvitarjoulun vastaavalla summalla vähemmän + arvonlisävero.

Muussa tapauksessa maksetaan työstä ylihintaa.

Ei kait putkimiehet ole muita palkansaajia eri asemassa. Tuossakin itketää , kuinka menee ylimääräistä aikaa, mutta sehän on työntekijän omaa aikaa, eikä siitä työntekijä saa palkkaa, jos ruokatauko kestää yli 20min.

Ja ei kait kukaan yrittäjä voi myöskään laskuttaa työntekijän ruokatunnista.

Putkimiehet kuuluvat rakennusalan tessiin ja siellä löytyy tarkat ohjeet.

Ei kait asiakkaat ole niin tyhmiä, tarjoavat ruuat ja kahvit ja yritys veloittaa ruoka-ajasta 60-110€/h.

Vierailija
231/449 |
11.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

”Äkkiä katoaa tunti siitä päivästä, kun lähdet johonkin päin lounasravintolaan menemään” Eikö kyseinen henkilö ikinä ole kuullut eväiden valmistuksesta? 

Eikö se lounastauko ole laskettu työpäivään? Jos lounaan tarjoaa kotonaan/ työkohteessa, niin siitä veloitetaan tuntitaksan mukaan.

Vierailija
232/449 |
11.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä luulen, että moni pelkää vierasta ihmistä. Paljon on kaikenlaisia psyykelääkkeiden popsijoita.

AP

Uskallat kuitenkin päästää sen vieraan ihmisen kotiisi remontoimaan? Vai kysytkö kynnyksellä varmuuden vuoksi diagnoosit ja lääkitykset?

Vierailija
233/449 |
11.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Takakireitä vastauksia.

Olisitteko itse ilahtuneita vastaavassa tilanteessa ja miten se mahdollisesti näkyisi työn laadussa?

Neuvostoliitossa annettiin työmiehille vodkapullot kun viimeistelivät kerrostaloa niin ei jäänyt eristeitä puuttumaan ikkunoista. Sama meno tännekin?

234/449 |
11.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kahvit kyllä tarjoan. Yleensä vain olen itse aina etätöissä kun remppamiehiä on talossa. Tällä viikolla esim. oli neljää päivä asentaja tekemässä töitä talon toisessa päässä. Eka päivänä olisin tarjonnut kahvit, mutta remppamies oli juuri lounaalla kun itse ehdin pitää tauon. Toisena päivänä en ehtinyt keittää edes itselleni, vaan ainoa tauko meni koirien ulkoiluttamiseen. Samoin kolmas päivä. Neljäntenä oli löysempi ohjelma, joten remppamieskin sai kahvin.

Ei se etätyöntekijä ehdi oleman mikään seuralainen tai kahvilatyöntekijä, vaan hän on ihan oikeasti töissä.

Ei kuulosta uskottavalle tuo " kiire "

Vierailija
235/449 |
11.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Äitini oli puhelinkeskuksessa töissä vastaavana. Joskus (usein) puhelinmiehet pistäytyivät jonkin asian takia meillä, kun äiti oli kotona...ja aina (pulla)kahvit tarjottiin...

Asuimme erään virastotalon yläkerrassa. Alakerrassa oli isäni työpaikka. Iltavuorossa oleva työntekijä/isän työkaveri ( toisinaan useampikin) tuli meille katselemaan telkkarista "urheiluruutua" ...iltapalaa tarjottiin siinä samalla...

Aika on nyt vain toinen!

Vanhempiesi työkaverit kävivät teillä. Hei eivät ole remppamiehiä, joille maksetaan palkkaa "vierailusta".

Vierailija
236/449 |
11.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Asutaan vuokra-asunnossa eikä teetetä remontteja.

Joskus niitä vuokra-asuntojakin on syytä remontoida mm. kylpyhuoneen osalta.

Vuokralainen ei teetä sitä remonttia.

Asunnossa on muutenkin harvoin ketään paikalla, kun koko kylpyhuone on remontissa.

Vierailija
237/449 |
11.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No en ole edes ajatellut tarjota koskaan. Jos he eivät ole itse ottaneet evästä mukaansa, niin olkoon syömättä sitten, aikuiset ihmiset..

Ja ei, en pelkää ihmisiä, vaan teen itsekin asiakaspalvelutyötä kodin ulkopuolella, mutta jos meille tulee vaikka joku putkimies, niin hänen veloituksensa on kyllä sen verran reilu, että ei siihen enää mitään tarvitse tarjota, riittää, kun laskun maksaa.

Sitä paitsi itse ainakin suhtaudun tuntemattomiin talouksiin ja heidän siisteyteen hyvin epäilevästi ja en osta esimerkiksi jostain myyjäisistä tasan tarkkaan mitään. Koskaan ei tiedä minkälainen siisteystaso vieraissa keittiöissä on ja samoin myöskään ihmisillä. Yäk.

Ravintolan keittiö on ilman muuta pakko käydä tarkastamassa ja jos kahville menee niin sielläkin on paras tarkastaa, miten siisti se kahvimasiina on. Kysytkö ravintolassa myös että milloin henkilökunta on viimeksi kätensä pessyt, nii ja veski kanssa pitää tarkastaa viimeisen päälle.

Vierailija
238/449 |
11.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi tarjoaisin lounaan tai kahvin ja sitten maksaisin isomman laskun kun työmies laskuttaa tuntitaksaa siitä syömisestäkin. 

Vierailija
239/449 |
11.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

BMW kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kahvit kyllä tarjoan. Yleensä vain olen itse aina etätöissä kun remppamiehiä on talossa. Tällä viikolla esim. oli neljää päivä asentaja tekemässä töitä talon toisessa päässä. Eka päivänä olisin tarjonnut kahvit, mutta remppamies oli juuri lounaalla kun itse ehdin pitää tauon. Toisena päivänä en ehtinyt keittää edes itselleni, vaan ainoa tauko meni koirien ulkoiluttamiseen. Samoin kolmas päivä. Neljäntenä oli löysempi ohjelma, joten remppamieskin sai kahvin.

Ei se etätyöntekijä ehdi oleman mikään seuralainen tai kahvilatyöntekijä, vaan hän on ihan oikeasti töissä.

Ei kuulosta uskottavalle tuo " kiire "

Tuo on kyllä ihan normaalia nykyajan työelämässä. Ei sen etänä oleminen olen mitenkään rennompaa kuin työpaikalla oleminenkaan. Ihan samat palaverit ja työtehtävät on hoidettavana. Kotona on se etu, että ehtii vaikka jonkun palaverin aikana hakea keittiöstä banaanin ja jogurttipurkin. Työpaikalla ei sekään onnistu, kun keittiö on 4 kerrosta alempana ja kaiken lisäksi syöminen on avokonttorissa kielletty Itsellänikin on kalenterissa yleensä useampi palaveri joka päivä. Näiden välissä on taukoja, joiden aikana tehdään niitä oikeita töitä. Esimerkiksi itse olen ollut vuodesta 2019 etänä ja tuo on ihan normaalia. Olen viimeksi pitänyt tunnin ruokatunnin viime marraskuussa. Sekin oli poikkeus, kun pari tiimikaveria oli yhtä aikaa sairaana ja muutama palaveri peruttiin.

Jos oma työsi on löysää, niin kaikki työt eivät ole.

Vierailija
240/449 |
11.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyseessähän ei ole työmies vaan työhenkilö.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kolme viisi