Miksi et tarjoa kotona käyvälle työmiehelle lounasta tai edes kahvia? Työmies avautuu Maaseudun tulevaisuudessa.
https://www.maaseuduntulevaisuus.fi/uutiset/ebcc7b42-d567-4904-9cbd-226…
Pelottaako sinua vieras ihminen vai oletko pihi? Vuonna 2015 työmies huomasi, että kahvia ja lounasta saa yhä harvemmin.
Kommentit (449)
Jos olisi joku pieni asennustyö, en tarjoaisi mitään. Raja menee ehkä kahdessa tunnissa ja tarjoan kahvia ja vaikka pullaa. Jos joku tekee työtä jo 4-5 tuntia niin lounas tarjotaan.
Ite olen 28, vanhempani maatalousyrittäjiä. Enemmän se tarjoilu on liittynyt siihen että pienellä paikkakunnalla tunnetaan toiset ja joku tietty ammattilainen on vaikea saada ja etäisyydet pitkiä. Naapurille tarjoilu herkemmin ja jos tulee jostain kauempaa.
Ajat ovat muuttuneet. Isä osti traktorin velaksi vuonna 1947, Fordson Major petrooli. Ensimmäisenä syksynä hän aloitti rahtikynnöt ihmisten pelloilla. Ruoka ja yösija piti olla ja petrooli pellolla, 200l/päivä. Kotona kävi joka toinen viikonloppu tyhjentämässä lompakon. Hommaa oli enemmän, kuin ehti kyntää. Siinä se tuli velkavehe maksettua 3 kuukauden tienesteillä.
Vierailija kirjoitti:
Onko ihmiset noin kamalia nykyään ettei voi tarjota mitään jos tulee vieraita tai työn tekijöitä kotiin?
Mistä se johtuu ettei ole yksinkertaisiaan tapoja ihmisillä.
Täytyykö aina tuoda aina kalliita lahjoja jotta joku voi edes kahvia ja pullaa tarjota.
Samaa hämmästelen. Uskomattomia kommentteja olen lukenut nyt ja poistun. Järkyttävää millaiseksi ihmiset Suomessa ovat muuttuneet.
Vierailija kirjoitti:
No tilanne oli ennen vähän toinen entisaikaan kun joku oman kylän mies kävi tekemässä jonkun työn edullisesti
Tätä olin itsekin tulossa kirjoittamaan. Tekijä oli ennen muinoin tuttu tai tutun tuttu, joten työn sai teetettyä ns. kaverihinnalla, mikä ei tarkoittanut 100 euroa tunnilta. Siihen oli sitten sopivaa, vastavuoroisuudenkin nimissä, antaa työmiehelle murua rinnan alle, jotta hyötysuhde olisi molemminpuolinen. Nykyaikana sitten kynitään viimeisetkin sulat ja päälle pitäisi vielä mennen tullen syöttää/juottaa! Ei ole ahnehtimisella mitään rajoja.
Ottaen huomioon, että tällä palstalla on ollut mm. keskustelu, jossa miehet ihan tosissaan väittivät, että miespuolista naapuriaan tervehtivä keski-ikäinen nainen yrittää iskeä miestä, en todellakaan näin keski-ikäisenä naisena edes kehtaisi tarjota millekään remonttimiehelle kahvia, ties miksi sekin tulkittaisiin.
Eikö tuo tapa ole jo aikansa elänyt. Kai se joskus maaseudulla peltotöissä on ollut eri juttu, kun rengeille tuskin maksettiin edes kunnon palkkaa. Saivat sitten ruokaa ja kahvia lisäksi.
Nykyään remonttimiehillä on kovemmat palkat kuin pankinjohtajilla, joten voivat ostaa ruokansa itsekin. Nykyään löytyy lisäksi valmisruokia joka kaupasta ja lounasravintoloita on joka tuppukylässäkin.
Huvipuistohullu kirjoitti:
Eiköhän ne pidä taukonsa omissa tiloissaan.
Jos putki-tai sähkö-tai kuka tahansa asentaja, ajaa autolla asennusoakkaan 50 km. Niin miten helvetissä luulet, että hän lähtee ruojatunnilla syömään, sinne yrityksen taukotilaan?
Kerro pösilö, se meille kaikille?
Ajais ruokatunnilla 100 km. Ei edes onnistuisi.
Elämää on muuallakin kuin kaupungeissa ja kaupunkien keskustoissa.
Pienissä kirkinkylissä ei ole kaikkia palveluja yrityksiä, joten asentajat maaseutu koteihin on tilattava kauempaa.
Sama asia on mm. metsäkoneiden ja maansiirtokoneiden korjaamisessa huollossa.
Miten noin s#atanan tyhmiä tyyppejä voi ollakin nyky Suomessa, ettei käsitettä perusasioita yhteiskunnan toiminnasta? Vaikka netti tulvii tietoa yli äyräidensä?
Pyöritään vain oman navan ympärillä, ei mitään hajua mistään muusta kuin siitä, että sätkiä ja kaljaa riittää ja saa soitella tyhmää turpaansa anonyymina somepalstoilla.
Vierailija kirjoitti:
Huvipuistohullu kirjoitti:
Eiköhän ne pidä taukonsa omissa tiloissaan.
Jos putki-tai sähkö-tai kuka tahansa asentaja, ajaa autolla asennusoakkaan 50 km. Niin miten helvetissä luulet, että hän lähtee ruojatunnilla syömään, sinne yrityksen taukotilaan?
Kerro pösilö, se meille kaikille?
Ajais ruokatunnilla 100 km. Ei edes onnistuisi.
Elämää on muuallakin kuin kaupungeissa ja kaupunkien keskustoissa.
Pienissä kirkinkylissä ei ole kaikkia palveluja yrityksiä, joten asentajat maaseutu koteihin on tilattava kauempaa.
Sama asia on mm. metsäkoneiden ja maansiirtokoneiden korjaamisessa huollossa.
Miten noin s#atanan tyhmiä tyyppejä voi ollakin nyky Suomessa, ettei käsitettä perusasioita yhteiskunnan toiminnasta? Vaikka netti tulvii tietoa yli äyräidensä?
Pyöritään vain oman navan ympärillä, ei mitään hajua mistään muusta kuin siitä, että sätkiä ja kaljaa riittää ja saa soitella tyhmää turpaansa anonyymina somepalstoilla.
Ota eväät.
Pillua pitää työmiehellle tarjota
Kyllä mä olen kahveja tarjoillut, mutta tuntuu aika usein työmiehillä/-naisilla olevan kova kiire. Naispuolinen nuohooja on viimeksi ottanut kun laitoin sumpit pihisemään.
-Mies46
Mä muistan vielä nuoruudesta kun (matka)puhelinkauppias tuli kotia ja sille keitettiin kahvit. Puhelinkauppaa tehtiin siinä nisukahvipöydässä, saattoi isä sillä kertaa kuorma-autoon ostaakkin.
-Mies46
Eivät halunneet, mieluummin keikka valmiiksi ja kotiin/seuraavalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Takakireitä vastauksia.
Olisitteko itse ilahtuneita vastaavassa tilanteessa ja miten se mahdollisesti näkyisi työn laadussa?
Ammatilainen tekee työnsä laadukkaasti ihan riippumatta siitä tarjotaanko lounaat vai ei.
Mutta miksi niin harva sähkömies siivoaa jälkensä?
Siivoatko sinä työpaikallasi?
mä teetin putkirempan reilu 5 v. sitten, olin kiva ja tarjosin kahvit tms viis putki-ukkoa töissä. no, sain sitten stalkkerin yhdestä työukosta, lopulta kertoi ajaneensa jonku kuoliaaksi kännissä autollaan teininä ja vähän isompana istui linnassa lapsensa äidin törkeätä raiskauksesta. että en kyllä enää puhu mitään ylimäärästä yhtään kellekkään kun en samaan paskaan viitti atua toista kertaa.
Karjalaisten vanhempien perillisenä tarjoan kahvit kaikille jotka haluavat. Ja jos olen varatunut ja tietänyt etukäteen työhommasta. Kahvia ja karjalanpiirakoita päällyksineen ja ehkä pullaakin.
Samalla suahaan huastella kuulumisia :)
Tarjosin lounaan ja kahvit kahdelle sähkärille mökkityömaalla. Kirjoittivat minulle laskun myös syömisestä ja kahvinjuonnista. Siihen loppui tarjoamiset ja seuraavalle työmaalle tuli toiset sähkärit.
Vierailija kirjoitti:
Takakireitä vastauksia.
Olisitteko itse ilahtuneita vastaavassa tilanteessa ja miten se mahdollisesti näkyisi työn laadussa?
Huonosta työnlaadusta voi valittaa ja vaatia korvauksia. Pahimmassa tapauksessa siitä aiheutuu asuntoon vauria kuten vesivahinko, hometta tms. Silloin mennään käräjille.
Ammattilainen hoitaa työnsä asiallisesti aina, riippumatta siitä saako kahvia tai lounasta. Hän saa työstään palkan ja jos on yrittäjä itse niin saan työstä yritykselleen tuloa. Hyvin tehdystä työstä saa mainosta itselleen ja asiakkaat voivat mainostaa ystäville ja sukulaisille käyttämäänsä firmaa.
Olen tarjonnut kahvit ja tukevat voileivät sekä jotain piirakkaa kahvin kanssa. Lähin = ainoa ruokapaikka on muutaman kilsan päässä ja ruokatuntiin menee vähemmän aikaa kun minä ruokin heidät itse työkohteessa.
Yksi vähensi 50€ loppusummasta (sanoi itse että ruuan takia), toinen taas teki homman loppuun samana päivänä koska säästi ajasta kun ei tarvinnut muualle lähteä syömään. Minä taas säästin sen että ei tarvinnut kahdesta päivästå maksaa matkakuluja.
Mutta toki voi vaan avata oven ja juosta piiloon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tarjoan kahvit jos ottavat kengät pois jalasta.
Ne pitää kengät (turvakengät) jalassa ihan oman
Jaa, ei olla tarjottu kuin lomittajille kahvit. Ikinä ei eläinlääkäriä tai ketään muutakaan ole kahville kutsuttu, eivätkä itse asiassa ehtisivätkään.
T. Maalainen
- meillä ei ole juuri koskaan kutsuttu lomittajia kahville koska heillä on aina kiire kotiin.
Eläinlääkäri on joskus käynyt vanhan parsinavetan aikana kahvilla koska se on lähempänä asuintaloa kuin nykyinen pihatto.
Rehuntekoaikana on vakituinen työntekijä ja hänelle tarjotaan ruokaa ja kahvia.
Ruokailupäivät voi vähentää verotuksessa.
Joskus kysäistään jotain viljakuorman tuojaa tai asentajaa ym. kahville ja hän sitten joko tulee tai ei.
Me muuten tarjosimme omakotitaloa rakentaessamme työmiehille ruuat eikä tuota ruoka-aikaa tullut tuntilaskuun. Sen sijaan tämä tapa vaikutti siihen että kun työmiehille uhkasi tulla tuplabookkaus niin he tulivat mieluummin meidän työmaallemme mistä hyödyimme aikataulumielessä. Kyseessä oli pieni rakennusfirma jossa oli kaksi kirvesmiestä (kummatkin yrityksen osakkaita) ja he laskuttivat työt viikottain. Hyvää työtä tekivät.