Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi et tarjoa kotona käyvälle työmiehelle lounasta tai edes kahvia? Työmies avautuu Maaseudun tulevaisuudessa.

Vierailija
11.02.2023 |

https://www.maaseuduntulevaisuus.fi/uutiset/ebcc7b42-d567-4904-9cbd-226…

Pelottaako sinua vieras ihminen vai oletko pihi? Vuonna 2015 työmies huomasi, että kahvia ja lounasta saa yhä harvemmin.

Kommentit (449)

Vierailija
181/449 |
11.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ensin maksaa itsensä kipeäksi työmiehille ja sitten pitäisi vielä lounaat ja kahvit tarjota. Tuntityöntekijän osalta veloitetaan kahvitteluun ja lounaisiin käytetystä ajasta. On härskit vaatimukset työmiehillä. Tuntiveloitus saattaa muutenkin olla koko päivän palkka, varsinkin kilometrikorvauksineen.

Ei kukaan mitään vaadi. Jutussa kerrottiin vai asiakkaissa tapahtuneesta muutoksesta.

Ihan itse vedit johtopäätöksen että työntekijä vaatii jotain.

Valitti kuitenkin tilannetta, että pitää kesken hommien lähteä ruokapaikkaa hakemaan eli piti parempana ja joustavampaa vaihtoehtona, että ruoka tarjottaisiin työkohteessa eli kyllä vähän niinkuin. . .

Vierailija
182/449 |
11.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On muitakin tapoja huomioida työmiehet kuin pyytää kahville. Yksi on, että etenkin kesällä, tarjoaa lähtijälle mukaan kylmän pikkupullon vissyä. Tästä ovat tykänneet ihan kaikki, kukaan ei ole kieltäytynyt.

Toinen tapa on työllistää ne samat ukot jatkossakin.

Meillä on aina siisti keittiö niin että esitellään sitä aina työmiehille kutsumalla kahville tarjoomalla vissyäkin ja voileipiä, karjalan piirakoita tai tuunattua pakaste pitsaa pika ruokana. Jos olen ehtinyt kokata ruokaakin niin saa sitäkin. Kesällä teen tarjottavat terassille mutta meiltä ei ole kukaan päässyt ikinä pois ilman tarjottavia. Ei me kehdata päästää täältä ketään pois ilman että jotain tarjottaisiin vaikka palkka on maksettu. Hyviin tapoihin ja yleissivistykseenkin kuuluu jo jotain tarjota niin että ei näytä miltään alkukantaiselta juntilta. 

Älä jaksa :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/449 |
11.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Putkimiehelle annan vähän muutakin.

Vierailija
184/449 |
11.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Takakireitä vastauksia.

Olisitteko itse ilahtuneita vastaavassa tilanteessa ja miten se mahdollisesti näkyisi työn laadussa?

Totta kai ilshtuisin vastaavassa tilanteessa. Eikö suomalainen työmies teekään aina hyvää jälkeä vaan vasta pienten extrojen jälkeen? Kyllä meille on aina uskoteltu toisin. Itsellä meni kyllä usko viimeisen remontin tahallisen viivyttelyä jälkeen.

Vierailija
185/449 |
11.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tulisi mieleenkään alkaa ruokia tai kahveja tarjoamaan tuntiveloituksella laskuttavalle työmiehelle. Onko tämä tyyppi tosissaan? Tuollaisen kirjoituksen julkaisee vain Maaseudun Menneisyyden kaltainen pazkalehti.

Vierailija
186/449 |
11.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä aina on tarjottu vähintään pullakahvit, joskus jotain suolaista vaikka karjalanpiirakkaa tai ihan vain voileipää. Vapaa-ajan asunnolla kun työt ovat kestäneet kauemmin (useamman tunnin) niin on keitetty uusia perunoita ja paistettu grillissä makkaraa. Aina on kelvannut vaikkei mitään a'la carte -tasoa olekaan ollut. Joskus vuokralla asuessani kävi huoltoyhtiö lukemassa vesimittarin niin kiikutin niille uunituoreet itseleivotut korvapuustit käteen.

On niitä sellaisiakin nähty että ovat koko päivän tekemässä hommia ja sitten keität pannullisen kahvia ja on kastamista ja voileipää ja kaikkea niin ei tulla juomaan vaikka käsketään.

Vierailija
187/449 |
11.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen todella hyvä kokki. Teen omalle perheelle ruokaa.

Vierailija
188/449 |
11.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Viimeksi, kun muutin ja otin muuttofirman, niin tarjosin kyllä muuttomiehille kahvia ja keksiä sekä kylmää kivennäisvettä, etteivät pyörry, kun on kuitenkin kovaa hommaa kantaa painavia tavaroita. Laskee työtehoa ihan kiitettävästi, jos on jano esimerkiksi.

Kyllä minulle on itsestään selvää, että kraana ja vessa on aina kaikkien käytössä. Voisin myös jotain pientä tarjottavaa laittaa esille, mutta en kyllä ruokaa rupeaisi laittamaan. Olisi tosi outoakin näin suomalaisena ruveta seurustelemaan vieraiden ihmisten kanssa. Lisäksi en edes itselleni oikein laita ruokaa niin ei varmaan olisi kovin mairittelevaa mitään valmisruokiakaan tarjota. 

Vierailija
189/449 |
11.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaupungissa remppamiehillä on minuuttiaikautulut, eikä heillä ole aikaa kahvitella. Joskus olen tarjonnut ruokaa tai kahvia, mutta ovat kuulemma mieluummin omilla eväillä. Alepa on vieressä, niin sieltä saa evästä. Maalla toki eri juttu ja siellä tarjotaan ruokaa, koska huoltoasemia, kauppoja yms. ei ole lähellä.

Vierailija
190/449 |
11.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kymmenisen vuotta sitten täällä pohjoisessa olin siivoamassa erään hyvin menestyvän kodinkoneliikkeen kauppiaan kotia. Paikalla oli myös keittiöremppaa tekevä mies. Talon rouva laitteli siinä meille duunareille evästä. Paikalle pölähti ohimennen Helsingin kauppaketjun kauppiaat. Rouva katseli meitä duunareita alta lipan. Oli ruokapöytään meno, niin meille huudeltiin:  Tiina ja Matti nyt syömään!! Katsoi Helsingin kauppiaan rouva sen näköisenä... et siis mitä helv? Tuleeko nuo samaan pöytään istumaan :D

Vierailija
191/449 |
11.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tarjoa mitään. Maksan esim. asentajalle jokaisesta kuluneesta tunnista, myös ajomatkoihin käytetystä ajasta, tunnit pyöristetään aina ylöspäin. Lisäksi maksettavaksi tulee km-korvaus, joka lasketaan aina asentajan konttorilta vaikka olisi oikeasti tullut naapuritalosta. Lisäksi laskusta löytyvät tarvikkeet, joihin on lisätty kate ja saattaa tulla työkalumaksuakin kaiken päälle. Niin tämänkö jälkeen vielä pitäisi maksaa asentajalle veroton lounaskin? Oikeasti?

Vierailija
192/449 |
11.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En osta kahvia tai keittimiä ketään varten. Jos ruokaa haluavat niin siitä pitäisi jo msksaa.

Yrttiteetä saavat jos maistuu, kuten muutkin vierailijat.

Vierailija
193/449 |
11.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä tarjoan aina kahvit leipomusten kanssa. Joskus olen tarjonnut ruokaa mutta vain jäätelötuutti kelpasi. Meillä on  ollut viimeksi keittiöremontti,  mukavaa on ollut heidän kanssaan. Mökillä    tarjoan aina jotain, juotavaa on pakko olla . Yleensä ovat kyllä  muutenkin puolituttuja   ja       kaukaista sukua.  Kun sieltäpäin on  mummin  suku. Tutun kautta  järjestyy aina   apujoukkoja. 

Vierailija
194/449 |
11.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

”Muistan, että parhaimpana päivänä viidessä tai kuudessa paikassa oli kahvipöytä notkumassa. Kun menin paikalle, ensimmäisenä kutsuttiin kahville.”

Huh, tunnin - puolentoista välein siis kahvittelua? Jos kahvipöydässä istutaan puoli tuntia, niin milloin ne työt sitten tehdään? Luulisi, että kohteesta toiseen siirtymiseen kuluu aikaa myös.

Ei minulla ainakaan vatsa kestäisi tuollaisia kahvimääriä, ja lihoohan siinä myös ja hampaat hajoaa, jos koko ajan pitää jotain pullaa pupeltaa.

Vierailija
195/449 |
11.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö työmiehille makseta enää palkkaa sillein, että ostaisi tai tekisi omat eväänsä? Eihän kukaan tarjoa bussikuskeille, kassoille tai muillekaan ilmaisia luonaita tai kahveja

Käsität nyt väärin sillä aloittaja on oikeassa, jos kotiin ostetaan palveluja niin hyviin tapoihin kuuluu niille jotain tarjota. 

Ei vaan niille maksetaan palkka rahana eikä millään kossupullolla ja kahveilla.

Tietenkin maksetaan palkka mutta hyviin tapoihin kuuluu tarjota kahvit ja jotain syötävää eikä se ole meitä konkurssiin vienyt jos jotain tarjotaan. Meillä on aina pyydetty työmiehiä kahville ja tarjottu jotain eikä kukaan ole kieltäytynyt. Niin sairaan saitoja emme ole ja epäkohteliaita olisimme ettei tarjottaisi yhtään mitään. Kaikille vieraillekkin meillä on aina jotain tarjottavaa. 

Tuntuisi tökeröltä ja hävettävältä päästää ketään pois ilman että kutsuttaisiin kahville. Me pakotetaan kahville jos joku vastustelisi mutta ei ole tähän asti tarvinnut pakottaa. 😄 Kesällä kun laitan piha grilliin makkaraa niin sehän vasta herkkua onkin ja saa laittaa kahvit terassille. 

Miksi sä jankkaat rahasta, tuskin se kenellekään on syy olla tarjoamatta, jos on varaa kuitenkin palkata joku. Syy on joko se, että ei ole aikaa tai on sitä mieltä, ettei ole mitään tarvetta.

Nykyisin kuitenkin jonkinlainen ravintola tai kahvila löytyy pieneltäkin paikkakunnalta eikä työväki esim. yövy kohteessa niin kuin ennen. Lisäksi harvemmin naiset ovat vain kotona emäntinä kuten silloin, kun kestitseminen oli vielä normaali tapa.

'

Ei jumalauta jos ei ole muka aikaa keittää kahvia ja jotain tarjottavaa tehdä. Kylläpä tekosyyn keksit. Vaikka olemme työssäkäyviä niin miehenikin osaa kahvit keittää ja jotain tarjottavaa laittaa ilman minuakin. Olemme aina kotona jos jotain työmiehiä tulee tai ainakin jompi kumpi meistä laittaa tarjottavaa.

Ei meiltä päästetä ketään pois ilman tarjottavaa. Meillä on aina kahvia ja voileipä aineksia vähintäänkin. Kesällä teen kahvit termariin terasille ja sähkö grillissä tulee makkarat nopeasti jos en ehdi puu grillissä niitä kypsentämään. 

Olemme maaseudulta kotoisin niin siellä oli aina tapana tarjota vieraille jotain paitsi kun olen Joensuuhun vielä korpeenkin joskus mennyt kylään niin ihmetytti se emäntä joka ei tarjonnut kahvia eikä mitää meille vaan teki kotitöitään niin kuin meitä ei olisi ollut olemassakaan.  

Jäi tosi outo maku siitä vierailusta kun hän ei nähnyt mitään vaivaa meidän tullessa kylään. Ihan kun olisimme vain ilmaa ollut. Jäi tosi paha maku kun ei yhtään kunnioiteta vieraita näkeäkseen mitään vaivaa edes keittäen kahvia. Mitään ei edes kysytty haluatteko kahvia. Tosi tökerö emäntä tuollainen. Olin tosi ihmeissäni kun sieltä lähdettiin pois. 

Se antaa fiksun kuvan ihmisestä kun hän huomioi toisia ihmisiä eikä siitä mene kukaan konkurssiin. 

Eiköhän se ole jo tullut selväksi, miten sinä toimit ja mikä susta on epäkohteliasta. Näin kymmenennen täysin samanlaisen viestisi jälkeen.

Vierailija
196/449 |
11.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarjotaan kyllä. Useimmat kieltäytyy lounaasta, koska pitävät ihan lounastauon.

Kahvit ja kahvileivät ja pullat kyllä kelpaavat.

Vierailija
197/449 |
11.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vanhanaikainen tapa, että emäntä passaa kaikille pöytään vähintään kahvia ja pullaa, on vanhentunut. Sillä ei ole mitään tekemistä nykytodellisuuden kanssa.

Kyllä ennenkin, nönnönnöö...

Luuletteko, että ennenkään kotiäidit nautti siitä, kun kesken ruoanlaiton taloon tuppasi kylänmiehet kahville ja jorisemaan tuntikausiksi, samalla kun perheen kuusi alle kouluikäistä lasta pyöri jaloissa, pyykit olisi pitänyt pestä, pirtti siivota, navetta siivota ja elukat ruokkia, ja kaiken lisäksi iso raskausvatsa oli koko ajan tiellä?

Yksinäiset eläkeläiset varmaan nauttikin kahvilletuppaajista, mutta kyllä se useimmille oli enemmän rasite kuin mikään kiva asia.

Meillä mieskin osaa keittää kahvia ja laittaa tarjottavaa pöytään niin ettei se ole ollut aina minun harteillani passata vieraita. Mieheni on passannut minut kun olen ollut sairaana. Hän pesi kaikki pyykit laittaen kaikki seka pyykkiin pilaten minun kaikki vaatteeni ja lämmitti vain eines ruokaa johonka kyllästyin niin piti toipua äkkiä tekemään itse ruokaa ja lajittelemaan pyykit. En minä häntä silti siitä alkanut haukkumaan kun hän yritti parhaansa auttaakseen minua.  On hän vanhemmiten oppinut kuitenkin jotain niin ettei pese seka pyykissä vaatteitani vaan ne lajitellaan. Minä pesen erikseen peti vaatteet, päällysvaatteet ja pyyhkeet sekä alus vaatteet. 

Vierailija
198/449 |
11.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen tarjoillut miehille ja pojille aina kosteaa torttua ja mehukkaita munkkeja, ovat olleet kiim...kiitollisia.

Vierailija
199/449 |
11.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan miten vaan mutta se on kyllä niin että jos kavit jää saamatta niin jää myös alenukset laskusta !!

Vierailija
200/449 |
11.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ensin maksaa itsensä kipeäksi työmiehille ja sitten pitäisi vielä lounaat ja kahvit tarjota. Tuntityöntekijän osalta veloitetaan kahvitteluun ja lounaisiin käytetystä ajasta. On härskit vaatimukset työmiehillä. Tuntiveloitus saattaa muutenkin olla koko päivän palkka, varsinkin kilometrikorvauksineen.

Ei kukaan mitään vaadi. Jutussa kerrottiin vai asiakkaissa tapahtuneesta muutoksesta.

Ihan itse vedit johtopäätöksen että työntekijä vaatii jotain.

En tiedä, ihmiset on muuttuneet kummallisen kolkoiksi ja itsekeskeisiksi. Muistan mun nuoruudessani äitini tarjonneen kahvit ja ruokaakin meillä töitä tehneille remonttimiehille ja -naisille, aina. Se oli huomaavaista, edes tarjota, kun muu talonväki söi. Oli myös tapana jutella ja tervehtiä talossa käyneiden kanssa.

Vielä 5 vuotta sitten Itä-Suomessa työmiesten kahvitus muonitus kuului isäntäväen tapoihin kun itse olin silloin kesän harjoittelijana. Meno oli siis varsin lämpöistä ja idyllistä. Lännen ja etelän turjakkeet tuskin ymmärtävät mörttiläidyydessään tuosta mitään, ainakaan mikäli on uskominen vauvapalstaa.

Mörttiläisyydestä tosiaan en ainakaan minä tajuakaan mitään.

Mitähän sekin mahtaa tarkoittaa?

Mököttävä körttiläinen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä seitsemän kahdeksan