Miksi et tarjoa kotona käyvälle työmiehelle lounasta tai edes kahvia? Työmies avautuu Maaseudun tulevaisuudessa.
https://www.maaseuduntulevaisuus.fi/uutiset/ebcc7b42-d567-4904-9cbd-226…
Pelottaako sinua vieras ihminen vai oletko pihi? Vuonna 2015 työmies huomasi, että kahvia ja lounasta saa yhä harvemmin.
Kommentit (449)
Miksi minulle ei kukaan tarjoa lounaita. Identifioidun kuitenkin työmieheksi. Käyn monesti kerrostalojen vanhuksen ovilla kyselemässä josko olisi työmiehelle lounasta. Pirullista ovat ja räimivät ovat kiinni naaman edestä. En ole havainnut tässä mitään muutosta kymmeniin vuosiin.
Eikö heillä ole ruokatuntia? Yleensä tarjoan kahvia ja mehua ja kysyn maistuuko pulla tms. mutta moni sanoo että on omat eväät, jopa mökillä jossa yritän tarjota voileipää.
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän ne eläkeläiset kestitde putkimiestä ihan siitä syystä, että heillä on siihen aikaa eikä tarvitse tehdä työtä siinä samalla.
Heillä on myös varaa, moni saa enemmän eläkettä kuin työssäkäyvä saa palkkaa.
Ja isoissa kaupungeissa tuntuu olevan paljon mt-ongelmaista, joten ei ihmekään että oven avaaminenkin on vaikeaa.
Olen tarjonnut kylllä mutta yleensä työmies kieltäytyy sanoen että joka paikassa joutuu syömään ja juomaan niin on ähky ja aikataulutkin painaa päälle .
Olen aina tarjonnut kahvia, eivät ole halunneet. Vettä kuumalla säällä joivat kun laitoin laseihin.
Mitä jos työmies olisi Aleksei tai Sergei? Antaisitteko sitten lounasta?
Tai haluatteko röiukot istumaan likaisissa haalareissaan pehmustetuille ruokailutilan istuimillenne?
Niinpä.
Itse olen tarjonnut salskealle putkarille sämpylää nakin ympärille. Ei huolinut, poika parka.
Miten kauan kestävästä työstä pitäisi jotain tarjota? Jos taloyhtiön mies käy tekemässä puolen tunnin työn, pitääkö tarjota kahvia ja pullaa? Entä taloyhtiön putkiremontissa, kun ukot työskentelevät koko päivän? Pitääkö heille tarjota kahvia ja lounasta, jos itse sattuu olemaan paikalla?
Vierailija kirjoitti:
Itse olen tarjonnut salskealle putkarille sämpylää nakin ympärille. Ei huolinut, poika parka.
Joku on voinut ehkä tarjota päiväkahvia, mutta varmaan sekään ei aina kelpaa.
Vierailija kirjoitti:
Maksaa se ruoka ja kahvit sille remontin ottajalle. Että ihan kahvipöydät pitäisi notkua tälle putkimiehelle?! Ottakoon omat eväät mukaan ja kahvi termariin, vai onko valittaja mies jotenkin uusavuton.
Sua ei siis haittaa, jos tulee teidän seuraksi samaan kahvipöytään termoksen ja pullien ja eväsleivän kanssa, kun pakussa on talvipakkasella kylmä istua eikä ole autossa sähköttä toimivaa lämmitystä, työnantaja, pieni firma ei ole pitänyt tarpeellisena kustantaa, kun pakut, 3-4 kpl, saa yöksi talliin.
Meillä on kyllä saanut istua kahvipöydässä isäntäväen kanssa, talon puolesta tarjoilu, kun on ollut kolmen päivän työ meillä tehtävänä.
Työmies on työkalun jatke ja päinvastoin, niistä on huolehdittava. Lisäksi sovittiin, että tauon aikana ei työasioista puhuta, niistä puhutaan, kun taas on työaika.
Jos on vaan lyhyt, parin tunnin juttu, silloin kahvi tai muu alkoholiton juoma riittää.
Tämä edellämainittu työmies asensi mm keittiöön uuden hanan, saksalaisen, sellaisen, josta saa valita, mitä haluaa: tavallista hanavettä, helmeilevää kylmää hanavettä vai ihan hiilihapotettua. Se kustantaa itse itsensä, jos perheessä tykätään kuplivasta vedestä.
Tarjoan kahvit aina. Yksi huoltomies sanoi, että se on nykyään on tosi harvinaista.
Mikähän yksittäisen työmiehen avautuminen tämäkin on? Itse olen kahvia tarjonnut monestikkin, mutta aina kieltäydytään. Senkin takia kun se on vähän hankala tilanne, kun kuiten olen työnantajan roolissa ja toisen pitäs paiskia töitä, eikä seurustella. Työmiehet aina käyneet huoltoasemalla tauoilla.
Hyvä saada työt tehtyä, että päästään sieltä asiakkaan kotinurkista pois.
Riippuu työmiehestä, minkälaista palvelua täältä saa. Sopiva saa täyshoidon, muut sitten vähemmän, mutta pyrin keittämään kahvit ihan kohteliaisuudesta kaikille.
Vierailija kirjoitti:
Tai haluatteko röiukot istumaan likaisissa haalareissaan pehmustetuille ruokailutilan istuimillenne?
Niinpä.
Työmies on työmies, en ole rasisti. Ja saa istua ruokailutilan istuimelle. Istuinkangas on alcantaraa, josta mahdollinen lika lähtee pyyhkäisemällä.
Vierailija kirjoitti:
Niinpä.
Ihan sama, minkä niminen, virolaista enkä sen kumppanimaista tulee en ottaisi edes sisälle taloon.
Pehmustetuissa keittiötuoleissa on irrotettavat, konepestävät itse ruotsalaisesta kankaasta ommellut päälliset. Värit kestävät haalistumatta vuosikymmeniä, aika kallista, käsityönä värjättyä laatua.
Onhan se tosi törkeää olla tarjoamatta ahkeralle työmiehelle lounasta. Kyllä pitäisi sen verran jokaisen viitsiä eikä hyvä kotiruoka maksa paljoa.
Meillä on ollut monenlaista remonttimiestä. Aina olen tarjonnut kahvia ja voileipiä. Hyvin on kelvannut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joku on voinut ehkä tarjota päiväkahvia, mutta varmaan sekään ei aina kelpaa.
Jos olisin työmies, joka käy kodeissa töissä, en suostuisi juomaan suomalaispaahtoista kahvia. Tulee pirullinen närästys siitä, tummapaahtoisesta ei tule. Siis ihan oikeasti tummapaahtoisesta, ei suomalaisen mittapuun mukaan tummapaahtoisesta, joka itse asiassa on vain keskipaahtoista.
Laitan ruoat ja kahvit, jos ovat koko työpäivän töissä. Joku ilmalämpöpumpun korjaaja saa korkeintaan lämmintä kättä.
Tuo putkifirman omistaja artikkelissa oli ärsyttävä odotuksineen. Voisi miettiä eväiden mukaan ottamista työmaalle.
Se on ihmiselle taloudellinen, fyysinen ja henkinen rasite joutua täysin vieraita ihmisiä kestitsemään.
Kahvit toki aina voi keittää. Usein olen kysynyt, haluaako kahvit mutta kiireen takia ei ole halunnut. Lounasta tarjoaisin, jos sattuisin olemaan juuri itsekin syömässä ja ruokaa olisi tarpeeksi. En erikseen valmistaudu ruokkimaan työmiestä.