Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mitä järkeä näissä nykyisissä vanhojen tansseissa oikein edes on?

Vierailija
10.02.2023 |

https://www.is.fi/hyvaolo/art-2000009377103.html
Pukuihin voi mennä oli 1000€ ja mukamas on sen arvoista. Milloin tällainen jenkkilästä lähtöisin oleva materialismi rantautui Suomeen

Kommentit (315)

Vierailija
241/315 |
11.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kai se on joillekkin tosi kiva lukioajalla koettu muisto. Itse jättäydyin pari vuotta sitten wanhojen tansseista, kun silloinen "tanssiparini" alkoi kesken kaiken kettuilemaan mulle pituudestani - olin häntä 10 cm lyhyempi - ja halusi tanssia silloisen kaverinsa kanssa. Tässähän kävi sillä lailla hauskasti, että mun parini päätyi lopulta tanssimaan rinnakkaisluokalla olevan pojan kanssa, koska hänen kaverinsa ei päässytkään tanssimaan.

Ei siinä. Olin päättänyt jo alusta että en wanhoja tule tanssimaan, mutta suostuin tämän ihmisen pariksi vain siksi, koska hän tuli itkuisena luokseni pyytämään minua tanssimaan vaikka halusi tanssia kaverinsa kanssa.

Muuten lukiosta on paljon hyviä muistoja. itse pidin penkkareita suuremmassa arvossa kuin wanhoja.

Olen siis tosiaan nainen. Luokallamme oli enemmän tyttöjä kuin poikia. Mun piti olevinaan ns tanssia "viejän rooli"

Vierailija
242/315 |
11.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämähän on menossa parempaan suuntaan kuin 10 vuotta sitten. Enemmän näkee iltapukuja kuin röyhelöunelmia. Ekologista kun mekkoa voi käyttää myös muualla myöhemmin.

Mitä teillä on röyhelöitä vastaan?  Upeita olivat aikoinaan, toisaalta kallista kangasta menee enemmän eikä hyvän mallinen alavartalo pääse oikeuksiinsa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
243/315 |
11.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vuonna -99 olin 9.luokkalainen ja lukion wanhat kävi koululla tanssimassa. Muutamalla oli tosi upeita vanhan mallisia pukuja joissa leveät helmat, pitkät hihat ja pitsikaulukset. Materiaalina mm. samettia ja pitsiä. Tämän jälkeen en ole nähnyt tällaisia oikein missään. Kun oma ikäluokka tanssi muutamaa vuotta myöhemmin, oli tyyli mennyt jo vähän nykyiseen suuntaan toki silloinkin joukossa oli muutama "vanha" puku.

Tuollaiset aidot hienot vintage-puvut tai sen tyyliset taitaisi tulla nykypäivänä aika merkittävän paljon kalliimmaksi kuin nykyiset halvasta tyllistä ym. tehdyt tanssimekot.

Vierailija
244/315 |
11.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ylipäätään pitäisi juhlistaa mitään, koskaan? Eletään vaan tasaista arkea koko ajan, ei vietetä minkäänlaisia kokoontumisia juhlavammissa vaatteissa. Eikö olisikin kiva? Kukaan ei pahoittaisi mieltään, eikä kadehtisi toisten iloa.

NOT.

Oma vanhojen päivä oli nimenomaan vanhaksi pukeutumista, ei ollut mitään tansseja, ja illalla lähdettiin bileisiin. Oma poika osallistui tansseihin, ja oli mahtava seurata, kuinka hänellä ryhti oikeni ja olemus ei ollut enää teinin, vaan lähes aikuisen, kuten muillakin koulun abeilla. Osa heistä oli pojan päiväkotikavereita, niin olihan se elämys. Vieläkin tulee katsottua kuvaa, jossa hän on tanssiparinsa kanssa.

Vierailija
245/315 |
11.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli vuonna 2000 teatterin poistomyynnistä ostettu vanhanajan mekko, maksoi muutaman kympin. Olin ylpeä löydöstäni. Silloin jo suurimmalla osalla oli modernit prinsessa-mekot. Vieläkin muistelen ilolla vanhojentansseja ja varmasti kustannan omille lapsilleni jos haluavat tanssia.

Vierailija
246/315 |
11.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perinteet. Ei se hintaa katso.

Vierailija
247/315 |
11.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten tuollainen sallitaan edes? Eihän nykyään ole tyttöjä ja poikia.

Älä turhia höpötä. Kyllä nykyään on ihan samalla tavalla poikia ja tyttöjä, kuin 50-luvullakin. Nykyään vaan poikakin saa laittaa vaaleanpunaisen paidan ja tyttö leikkiä autolla, eikä tulla sanomaan (ainakaan ei kenenkään pitäisi tulla sanomaan) että ei poika voi pitää vaaleanpunaista tai , ettei tyttö voi leikkiä autolla.

Tai , että  poika on tyttömäinen jos se itkee. Kyllä poika/mieskin saa itkeä. 

Se ettei poikia ja tyttöjä kahlita enenvanhaiseen olemattoman pieneen muottiin, ei poista sitä, etteiko ihmiset olisi poikia tai tyttöjä. Päinvastoin.

Vierailija
248/315 |
11.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suoraan sanottuna tulee kamala myötähäpeä kun tuollaista katselee

sä et siis päässyt lukioon ja sehän nyt harmittaa

Vierailija
249/315 |
11.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minustakin oli hauskaa laittautua, mutta se tanssiminen oli kauheaa. Tanssipari asteli helman päälle niin että hyvä kun ei mekko revennyt. Sisäänajamani kengät eivät olleetkaan sisäänajetut, joten jaloistani tursusi verta pitkin tanssilattiaa. Ärsyttävää, kun kaikki tuijottavat ja arvostelevat. Rentous puuttuu. Niin ja illalla puoliväkisin juotettiin känniin, niin enhän minä laiha hippiäinen selvinnyt seuraavan päivän kakkos- ja kolmosesityksiin. Ehkä voisi järjestää nuorille prom-tyyppisen tapahtuman? Bändi, juontoa, purtavaa, vapaa tanssiinhaku. Tai sitten fiinimmän yhteisen illallisen ja muutama valssi.

Vapaa tanssiinhaku ei tulisi onnistumaan, fiininpi meininki ei muutenkaan sillä tavalla, että illasta tulisi suurelle osalle onnellista. Näillä käytöstavoilla vain ne kauniit ja suositut tanssisivat, loput perseltäisivät ja seinäkukkasia olisi ennätysmäärä. Koska mistä yhtäkkiä ne sosiaaliset taidot tulisivat...

No näin se maailma makaa. Parempi oppia se ajoissa.

Vierailija
250/315 |
11.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi ylipäätään pitäisi juhlistaa mitään, koskaan? Eletään vaan tasaista arkea koko ajan, ei vietetä minkäänlaisia kokoontumisia juhlavammissa vaatteissa. Eikö olisikin kiva? Kukaan ei pahoittaisi mieltään, eikä kadehtisi toisten iloa.

NOT.

Oma vanhojen päivä oli nimenomaan vanhaksi pukeutumista, ei ollut mitään tansseja, ja illalla lähdettiin bileisiin. Oma poika osallistui tansseihin, ja oli mahtava seurata, kuinka hänellä ryhti oikeni ja olemus ei ollut enää teinin, vaan lähes aikuisen, kuten muillakin koulun abeilla. Osa heistä oli pojan päiväkotikavereita, niin olihan se elämys. Vieläkin tulee katsottua kuvaa, jossa hän on tanssiparinsa kanssa.

Juuri näin. Tällä palstalla saadaan ongelma kaikista juhlista.

Vierailija
251/315 |
11.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hienhajuisissa liikuntasaleissa gaala-asuissa, siinä on sitä glamouria.

Joo, kummasti siellä hiki haisee, vaikka vanhaa salia ei edes kunnolla liikuntatunneille lämmitetä. Ei siellä edes kesävaatetuksessa tarkene liikkua ja urheilla.

Vierailija
252/315 |
11.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan se kiva katsella teinityttöjä hienoissa mekoissa. Otan valokuvia ja saan hyvää runkkumateriaalia.

Mies 45v

Vierailija
253/315 |
11.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämähän on menossa parempaan suuntaan kuin 10 vuotta sitten. Enemmän näkee iltapukuja kuin röyhelöunelmia. Ekologista kun mekkoa voi käyttää myös muualla myöhemmin.

Mitä teillä on röyhelöitä vastaan?  Upeita olivat aikoinaan, toisaalta kallista kangasta menee enemmän eikä hyvän mallinen alavartalo pääse oikeuksiinsa. 

Nykyisenä nettikirppis-aikana ne röyhelöunelmatkin taitaa aika hyvin kiertää tanssijalta toiselle, joten ei se nyt niin epäekologista ole. Mielestäni tanssiaisiin kuuluisi nimenomaan leveähelmainen tai ainakin pyörähtävä puku, ei mikään kapea iltapuku. Mutta jokainen saa tietty laittaa oman maun mukaisen.

Vierailija
254/315 |
11.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse olin abi v. 2000 ja silloin lähes kaikilla oli "wanhat" vaatteet, mutta pari Amerikasta mallia ottanutta tyttöä oli enemmän ilta/gaalapuvuissa. Siitä se muutos alkoi.

Naurettavaa kyllä tuo pröystäily ja varmasti köyhissä perheissä nyt itketään ja riidellään näistä. Ripset, kynnet.. huoh.

Ja jo rippikoulun päättäjäisissä pitää saada irtoripset, tekokynnet, hiusten pidennyksen, ammattimeikkaus ja prinsessamekot. Vanhemmissa olisi kyllä peiliin

katsomisen paikka, jos antavat näin nuorten tekevän ja tietysti nuoret tekevät kaiken vanhemman laskuun. Olen itse nähnyt konfirmaation jälkeen nuorten käyttäytyvän näin. Todella huolestuttavaa.

Vierailija
255/315 |
11.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä, mielestäni vanhanaikaista ja asettaa tyttöjä kauniin esineen rooliin. Nämä tytöt ovat tulevaisuuden lääkäreitä ja pääministereitä, antakaa nyt hyvä ihme sentään heille muuta arvoa kuin näyttää vanhanajan prinsessalta.

Mitäs kun moni tyttö haluaa tanssia ja alkaa suunnitella vanhojenpäivää jo yläkoulussa, haluatko kieltää sen?

Tottakai alkaa, kun sellainen perinne on ja sitä hypetetään. Nuori kasvaa siihen ajatusmaailmaan. Samasta syystä missikisoihin osallistutaan, onneksi siitä turhasta perinteestä on jo glooria melko pitkälti karissut, eikä kovin moni sinne enää halua.

Oikeastaan juuri siksi ne pitäisi lopettaa tai formaattia muuttaa, koska se vaikuttaa tytön minäkuvaan jo nuoresta asti, kun tietää että tällainen tapahtuma on tulossa. Nuori kasvaa yleensä/usein siihen mitä häneltä odotetaan, osa toki kapinoi.

Puhumattakaan siitä, millaisia paineita tällainen tapahtuma aiheuttaa niille, jotka eivät koe istuvansa muottiin, ovat yksinäisiä, arkoja tms. Varmasti sama koskee myös poikia, en vain osaa ajatella asiaa niin hyvin heidän kannaltaan.

En minä tässä nyt mitään ole kieltämässä, mutta kyseenalaistamassa kyllä.

Omat vanhani olen tanssinut ihan kiltisti, mutta kylläpä tässä monta vuotta meni päästä eroon kiltin ja kauniin tytön roolista ja ottaa asiantuntijuusrooli itselle. Jotta saadaan Suomi nousuun, niin olisi syytä saada lukiosta ulos itsevarmoja ja sanavalmiita nuoria aikuisia, jotka eivät pelkää kyseenalaistaa vallitsevia normeja.

Monet naiset/tytöt on vain kasvatettu miellyttämään ja olemaan hiljaa sekä näyttämään hyvältä. Harva haluaa erottua joukosta. Kauneudessa ja itseensä panostamisessa ei ole mitään väärää mutta on huono asia yhä kasvattaa tytöistä hiljaisia miellyttäjiä. Tällainen kuva minulla on siitä miten tyttöjä kasvatetaan. Monella lukiolaistytöllä ei tunnu olevan mielipiteitä ja keskitytään vaan siihen muiden miellyttämiseen. Näin ainakin minun aikana hieman pienemmässä kaupungissa. Voi olla että nykyään isoissa kaupungeissa tytöillä voi olla myös muita rooleja kuin se hiljainen miellyttäjä...

N26

Omista vanhojen tansseistani muistan sen, että hiljaisesti sovittu "pukukoodi" tyttöjen keskuudessa oli tietyn mallinen yksivärinen prinsessapuku satiinista tai taftista maltillisen pyöreällä kaula-aukolla ja puhvihihoilla. Takuuvarma kohahdus oli tästä yhtään avoimempi, korkeakauluksinen tai muuten vain poikkeavampi malli. Otin riskin enkä pysynyt ruodussa ja siitä sai jälkeen päin kuulla muutamaan kertaan, mutta nyt aikuisena olen todella tyytyväinen, että pidin oman tyylini ja linjani jo silloin. Ei näkynyt kopioita.

Vierailija
256/315 |
11.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse olin abi v. 2000 ja silloin lähes kaikilla oli "wanhat" vaatteet, mutta pari Amerikasta mallia ottanutta tyttöä oli enemmän ilta/gaalapuvuissa. Siitä se muutos alkoi.

Naurettavaa kyllä tuo pröystäily ja varmasti köyhissä perheissä nyt itketään ja riidellään näistä. Ripset, kynnet.. huoh.

Minä olin abi 1990-luvun alussa ja me tanssimme iltapuvuissa. Missä rajamailla tanssiaispuvut tuli kuvaan mukaan vasta 2000-luvulla?

Vierailija
257/315 |
11.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä järkeä on viettää joulua? Tulee joka vuosi, menee vaa rahaa ja kestää pari hassua päivää? Entä Vappua tai Juhannusta?? Ehkä kuitenkin elämiseen ja kokemusten takia. Eihän elämässä ole mitään järkeä, jos ei ole mitään mitä odottaa, esim. Kerran elämässä tapahtuvat wanjojen tanssit.

No ei niin yhtään mitään.Sekuntiakaan ei haittaisi jos joulu poistettaisiin kalenterista.Vappua en ole koskaan edes viettäny. Ovat täysin turhia juhlia.Mutta vielä tyhmempää on Tanssiminen ja varsinkin topatuiksi pöllöiksi pukeutuneet tyttöset jossain lukion vanhojen tansseissa..

Vierailija
258/315 |
11.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vieläkö tanssitaan cicapoota? Nostalgiaa.

Joku jo aiemmin kommentoikin, että Prom-tyylinen meininki olisi kivempi ja olen täysin samaa mieltä. Gigapo tuntui jo ysärillä tunkkaiselta. Olisi ollut niin hienoa tanssia vaikka kasari-discohittejä sen sijaan.

Vierailija
259/315 |
11.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joka vuosi sama ruikutus siitä että jossain Espoolaisessa paremmassa koulussa rikkaat vanhemmat hankkivat tyttärelleen muotimekon ja kalliin kampauksen. En itse edes tanssinut vanhoja mutta ei ole minulta pois jos joku tahtoo panostaa tuohon iltaan, valtaosalle se on ainoa mahdollisuus elämässään pitää tanssiaisasua. Täysin vapaaehtoiset nuo iltamat ovat muutenkin. 

Vierailija
260/315 |
11.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sitä ihmettelen miksi kritisoijat hyökkäävät tässä asiassa tyttöjen kimppuun! Väheksytään "prinsessapäivää" ja kuinka turhamaista se on. Navettavaatteissako siellä pitäisi olla?!

Yhtälailla poikien asu maksaa, ostaminen tai vuokraus. Ja kyllä ne pojatkin parturissa käyvät siistiytyäkseen.

Antakaa tyttöjen olla tyttöjä, jos he niin haluavat.

Tyttö voi pukeutua myös muuhun kuin kermakakkumekkoon. Kun enemmistä hommaa sellaisen,vaatii rohkeutta pukeutua ihan toisenlaiseen asuun.

Viime vuosina kun on tullut vanhojen päiviä useammat seurattua, niin yhtäkään kermakakkumekkoa ei ole vielä vastaan tullut.

Ei tänäänkään vuonna ja oltiin katsomassa kaikkia Helsingin tanssijoita eilen.

Jyväskylän kaupungin ottamissa kuvissa yhdellä näkyi sellainen. Eivät ne olleet enää muodissa edes 2016.

Mitä väliä sillä on mikä on "muodissa"? Jokainen saa pukeutua oman tyyliseensä mekkoon kunhan täyttää ns. iltapuvun kriteerit. Sehän on vaan kivaa, että henkilöiden persoonallisuus näkyy asuissa. Tosi tylsää, jos kaikilla on samanlainen tanssimekko. Eivät vanhojen tanssit ole mikään debytanttien esittely seurapiireille.