Mitä järkeä näissä nykyisissä vanhojen tansseissa oikein edes on?
https://www.is.fi/hyvaolo/art-2000009377103.html
Pukuihin voi mennä oli 1000€ ja mukamas on sen arvoista. Milloin tällainen jenkkilästä lähtöisin oleva materialismi rantautui Suomeen
Kommentit (315)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitä ihmettelen miksi kritisoijat hyökkäävät tässä asiassa tyttöjen kimppuun! Väheksytään "prinsessapäivää" ja kuinka turhamaista se on. Navettavaatteissako siellä pitäisi olla?!
Yhtälailla poikien asu maksaa, ostaminen tai vuokraus. Ja kyllä ne pojatkin parturissa käyvät siistiytyäkseen.
Antakaa tyttöjen olla tyttöjä, jos he niin haluavat.Tyttö voi pukeutua myös muuhun kuin kermakakkumekkoon. Kun enemmistä hommaa sellaisen,vaatii rohkeutta pukeutua ihan toisenlaiseen asuun.
Viime vuosina kun on tullut vanhojen päiviä useammat seurattua, niin yhtäkään kermakakkumekkoa ei ole vielä vastaan tullut.
Ei tänäänkään vuonna ja oltiin katsomassa kaikkia Helsingin tanssijoita eilen.
Jyväskylän kaupungin ottamissa kuvissa yhdellä näkyi sellainen. Eivät ne olleet enää muodissa edes 2016.
Vierailija kirjoitti:
Upea perinne, jota pitää vaalia.
Tärkeä juttu nuorille.
Hah hah, just :D
Nykyajan vanhojentanssit on kuin amerikkalainen senior ball. Alkuperäinen ajatus vanhoista on kadonnut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä, mielestäni vanhanaikaista ja asettaa tyttöjä kauniin esineen rooliin. Nämä tytöt ovat tulevaisuuden lääkäreitä ja pääministereitä, antakaa nyt hyvä ihme sentään heille muuta arvoa kuin näyttää vanhanajan prinsessalta.
Mitäs kun moni tyttö haluaa tanssia ja alkaa suunnitella vanhojenpäivää jo yläkoulussa, haluatko kieltää sen?
Siitä ei ole pitkä matka tiktokkiin ja onlyfanshuoraamiseen
Ihan kiva päivä mutta toivottavasti jatkossa pukeudutaan ihan oikeasti
vintiltä haetaan vanhoja mekkoja, hattuja jne.
Tuollaiset tonnin maksamat mekot ei paljon silmää hivele.
En oikein ymmärrä ketä jaksaa harmittaa jos toisilla on hauskaa ::D
Ei oo sulta mitenkään pois, jos nuoret tanssii ja pitää hauskaa. Piste.
Vierailija kirjoitti:
En oikein ymmärrä ketä jaksaa harmittaa jos toisilla on hauskaa ::D
Ei oo sulta mitenkään pois, jos nuoret tanssii ja pitää hauskaa. Piste.
Se on tätä nykyistä mielensäpahoittamis- ja cancelointikulttuuria. Kohta varmaan vaaditaan yo-kirjoitusten lakkauttamista kun jotkut kehtaavat saada parempia arvosanoja niistä kuin toiset. Ei sellainen käy päinsä, jollekin voi tulla tästä paha mieli.
Vierailija kirjoitti:
Omista tansseista on jo 30 vuotta (nyt alan olla oikeasti se vanha :D ) mutta muistan silti edelleen lämmöllä ko. päivää. Se oli kivaa vaihtelua kouluarkeen ja puurtamiseen, kaikilla oli hyvä pöhinä päällä ja tunnelma korkealla. Nytkö tämä haluttaisiin viedä pois ja lakkauttaa iloinen yhteistapahtuma?? Miksi ihmeessä. Eihän kukaan ole vaatimassa hääjuhlienkaan lakkauttamista ja ne ovat vielä törkeämpää prinsessailua.
Mä muistan omista tansseista sen yhteisöllisyyden. Kaikki lähti mukaan ja opettajat huolehti, että jokaiselle löytyi pari (muutama poika lainattiin muualta ja opettaja hoiti tämän). Tanssien jälkeen oli illallinen meille kaikille ja sen jälkeen vielä jatkot. Kaikki olivat tervetulleita (joku jätti ehkä loppuillan väliin). Luokan nörttikin lähti kerrankin johonkin.
Nykyään isoissa lukioissa tanssit on liikuntakurssi, jonne ilmoittaudutaan. Kukaan ei ajattele että tuletko mukaan vai et, eikä kukaan muu mieti pareja. Toisaalta pois jääminen hoituu ilman kenenkään kyselyjä. Jatkot oli enemmänkin "meidän porukan" juttu, eli varasivat omien kavereiden kanssa mökkejä. Osaa ei pyydetty mukaan, mutta toki he olisivat voineet juhlia sitten jotenkin muuten.
Mielestäni tästä juhlasta, tässä lukiossa, puuttui se kotikutoisuus ja yhdessä tekeminen.
Vierailija kirjoitti:
Ihanko oikeasti luulet, että tuohon palattaisiin. Ja kellä on muka vintillä jotain vanhoja hattuja?
Onko suomalaiset tosiaan vieläkin niin köyhiä ettei ole varaa edes johonkin koulun liikuntasalissa järjestättäviin tanssiaisiin. Tietysti jos on työläisperheestä ja suvusta niin kaikki on turhaa. Kun ainoat juhlatilaisuudet elämässä ovat olleet häät ja jotkut pyöreiden vuosikymmenien syntymäpäivät.
Vierailija kirjoitti:
Ikivanhat ryysyt muka sitten hivelee silmää, vai? Nätit ja heleän väriset tanssiaismekot ovat tätä päivää eikä rumat ja vaatimattomat mummokuteet. Wanhat vanhat ovat jo mennyttä aikaa, nyt on nykyinen tyyli ja tavat juhlistaa sitä.
Vuonna -99 olin 9.luokkalainen ja lukion wanhat kävi koululla tanssimassa. Muutamalla oli tosi upeita vanhan mallisia pukuja joissa leveät helmat, pitkät hihat ja pitsikaulukset. Materiaalina mm. samettia ja pitsiä. Tämän jälkeen en ole nähnyt tällaisia oikein missään. Kun oma ikäluokka tanssi muutamaa vuotta myöhemmin, oli tyyli mennyt jo vähän nykyiseen suuntaan toki silloinkin joukossa oli muutama "vanha" puku.
Ihan kiva tapahtuma varmaan, jos menee parin kanssa josta tykkää. Itse jouduin menemään jonkun muun kanssa, eikä se ollut kauhean muistorikas päivä.
Myöhässä pyysin ensimmäistä valintaa, kun ajattelin aluksi etten mene mutta lopulta päätin että on se pakko mennä.
Voihan sen asusteen vuokratakkin, lukiolaiset on niin luikkuja ettei varmasti sovi 5 vuoden jälkeen. Mutta ei tonni ole paljoa jos on kaksi vanhempaa tai yksi hyvätuloinen.
Vierailija kirjoitti:
Antaa nyt tyttöjen viettää se päivä prinsessana :)
Juuri nimenomaan tästä on kysymys. Nuorena miehenä ei ole mitään syytä osallistua vanhojen tansseihin. Itse osallistuin, eikä olisi kannattanut. Kaikki tanssimatta jättäneet vanhat koulukaverit ovat sitä mieltä, että oli hyvä päätös olla tanssimatta.
Vierailija kirjoitti:
Mistä ihmeen vintiltä? Ei kaikilla ole elossa (maalla asuvia) isovanhempia joilla ehkä olisi jotain vanhaa vaatetta yhä tallella. Haikailet nyt sellaisen perään jota on enää mahdotonta toteuttaa. Ja luuletko että nykyiset nuoret naiset suostuisivat pukeutumaan isomummon vanhoihin rytkyihin, kun vaihtoehtona on kauniit juhlamekot.
Vierailija kirjoitti:
Suoraan sanottuna tulee kamala myötähäpeä kun tuollaista katselee
Jos ympäristö ja tavat ja kaikki ei ole ikäänkuin samaa tasoa ei se ole juhlallista vaan pelkkää hassuttelua. Ja pojat samanlaisia urpoja kuin aina. Eivät ole mukana. Tyttöjen kannattaisi varata joku rafla itselleen ja juhlia siellä protokollan mukaan.
Vierailija kirjoitti:
--- Tärkeintä on, että kaikilla on mahdollisuus osallistua ja viettää hauskaa vanhojen tansseissa ilman syrjintää tai diskriminaatiota. ---
Ainakin 1990-luvun lopulla ne tanssiaiset olivat keino tytöillä asettaa itsensä ja pojat hierarkkiseen järjestykseen keskenään. Ja voi sitä, joka yritti kysyä liian korkea-arvoiseksi rankattua tyttöä itselleen pariksi esimerkiksi pituuden perusteella, eikä siis sosiaalisen aseman mukaan. Jo pelkkä kysymisen kohteeksi joutuminen liian alhaisella tasolla olevan pojan taholta oli suuri loukkaus tytön arvolle.
Ja kun tanssit olivat ohi, tiesi jokainen varmasti oman paikkansa koulun sisäisessä hierarkiassa, niin tytöt kuin pojatkin.
Ja kyllä: sain silloin tietää olevani arvoasteikossa siellä pohjalla, ja muistan sen vielä 25 vuotta myöhemminkin.
Vierailija kirjoitti:
Itse olin abi v. 2000 ja silloin lähes kaikilla oli "wanhat" vaatteet, mutta pari Amerikasta mallia ottanutta tyttöä oli enemmän ilta/gaalapuvuissa. Siitä se muutos alkoi.
Naurettavaa kyllä tuo pröystäily ja varmasti köyhissä perheissä nyt itketään ja riidellään näistä. Ripset, kynnet.. huoh.
Minä olen abi vm 2008 ja ainakin koko minun yläaste- ja lukioajan käytännössä kaikilla oli tämmöiset nykyisen tapaiset tanssiaispuvut. Nykyisen kaltaista on ollut siis arviolta 20 vuotta ainakin. Monet toki vuokrasi tai lainasi puvun tai osti käytetyn silloin (minä ompelin omani itse), niinkuin varmasti nykyäänkin, kampaajalla käytiin.
Kai se on joillekkin tosi kiva lukioajalla koettu muisto. Itse jättäydyin pari vuotta sitten wanhojen tansseista, kun silloinen "tanssiparini" alkoi kesken kaiken kettuilemaan mulle pituudestani - olin häntä 10 cm lyhyempi - ja halusi tanssia silloisen kaverinsa kanssa. Tässähän kävi sillä lailla hauskasti, että mun parini päätyi lopulta tanssimaan rinnakkaisluokalla olevan pojan kanssa, koska hänen kaverinsa ei päässytkään tanssimaan.
Ei siinä. Olin päättänyt jo alusta että en wanhoja tule tanssimaan, mutta suostuin tämän ihmisen pariksi vain siksi, koska hän tuli itkuisena luokseni pyytämään minua tanssimaan vaikka halusi tanssia kaverinsa kanssa.
Muuten lukiosta on paljon hyviä muistoja. itse pidin penkkareita suuremmassa arvossa kuin wanhoja.
Nykyään on niin, että jos haluat poikaparin niin sä saat sen. Ketään ei pakoteta toisen tytönkanssa tanssimaan. Saa jos haluaa, muttei pakoteta.
Poikia pyydetään alemmilta luokilta tai sitten osa tytöistä tuo poikaystävänsä, joka on vanhempi tai toisesta koulusta.
Eihän tuohon prinsessapäivään tarvii laittaa rahaa. Kauniita pukujakin saa edullisesti kirppareilta tai jopa lainaksi. jne. Vanhojen päivä ei liene yllätys yhdellekään lukiolaiselle. Siihenkin saa varautua ajoissa.
Itsehän aloin säästämään erikseen lukiota varten, kun tyttö sinne vaan haki. Vanhoihin meni vajaa 300 euroa. Puku ostettiin omaksi, kun siihen kerran oli varaa yht. 180 euroa pukukoruineen, muokkaus kuului hintaan Zazabellasta. Kynsiä ja ripsiä ei tehty kummosemmin, mutta meikin teki itse ja mä suhersin sekasemman balettinutturan ja muutaman irtohiuksen suhersin...
ns. eliittilukiosta. Olihan siellä näitä ns. tonnin tyttöjäkin, mutta kaikki juhlivat päiväänsä täysin siemauksin, eikä ketään jätetty seinäruusuksi sen takia, ettei rahalla oltu mällätty. Myös nämä alternativet juhlivat muiden kanssa. Eli ne jotka eivät halunneet prinsessapäiväänsä, vaan ymmärsivät juhlan oikean pointin.