Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mitä järkeä näissä nykyisissä vanhojen tansseissa oikein edes on?

Vierailija
10.02.2023 |

https://www.is.fi/hyvaolo/art-2000009377103.html
Pukuihin voi mennä oli 1000€ ja mukamas on sen arvoista. Milloin tällainen jenkkilästä lähtöisin oleva materialismi rantautui Suomeen

Kommentit (315)

Vierailija
301/315 |
12.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä, mielestäni vanhanaikaista ja asettaa tyttöjä kauniin esineen rooliin. Nämä tytöt ovat tulevaisuuden lääkäreitä ja pääministereitä, antakaa nyt hyvä ihme sentään heille muuta arvoa kuin näyttää vanhanajan prinsessalta.

Hei, palataan siihen alkuperäiseen wanhojen ideaan, niin ei tarvitse pelätä koristeen roolissa olemista. Silloin sai pukeutua jopa mieheksikin tyttönä wanhoissa.

Jos itse olisin lukion valinnut ammattikoulun ja ammattikorkeakoulun sijaan, olisin varmaan minäkin aika ujona, hieman muista eristäytyneenä nuorena jättänyt wanhat välistä. Toki kuitenkin ihastellut erilaisia pukuja, erityisesti niitä joukosta erottuvia kuten se 1860-lukulainen wanhojen mekko vuoden 2018 lehtiartikkelissa. Haluaisin enemmän nähdä sen tyylisiä wanhoissa. Sellaisen varmasti minäkin pukisin päälleni, jos olisin lukiolainen.

Vierailija
302/315 |
12.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse olin abi v. 2000 ja silloin lähes kaikilla oli "wanhat" vaatteet, mutta pari Amerikasta mallia ottanutta tyttöä oli enemmän ilta/gaalapuvuissa. Siitä se muutos alkoi.

Naurettavaa kyllä tuo pröystäily ja varmasti köyhissä perheissä nyt itketään ja riidellään näistä. Ripset, kynnet.. huoh.

Minulla on ollut vanhojen tanssit 1992 ja jo silloin teetin puvun ompelijalla ja hiukset laittoi kampaaja. Meikin taisin tehdä itse. Kaikilla koulumme tytöillä oli juhlamekot päällä. Ei mitään uutta tämä satsaaminen siis :)

Aina on satsattu kuka enemmän kuka vähemmän.

Mutta silti, onhan tämä nyt ihan eri levelillä. Nyt monet käy salilla tiiviisti ennen tansseja, jotkut käy jopa suihkurusketuksissa. Oliko teillä vanhojen risteilyä? Nyt on, ja jatkot ihan maissakin saattaa olla vimpan päälle ja kalliit.

Meillä meni tyttären vanhoihin ainakin 3 x enemmän kuin minun omiini v.-90. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
303/315 |
12.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis onko oikeasti kouluja joissa vanhojenpäivää kohdellaan kilpavarusteluna ja halveksitaan niitä tyttöjä jotka eivät tanssi tai ovat "liian halvoissa" vetimissä? Vai onko tämä enemmänkin joku pissisporukoiden sisäinen kilpailu tai itsestään epävarmojen pään sisällä oleva ongelma? Omassa lukiossani ei kyllä kiinnostanut ketään että tanssitko millaisessa koltussa vai tanssitko ollenkaan. En itse tanssinut 10 vuotta sitten eivätkä tanssiin osallistuneet kaverini olleet siitä millään. 

Vierailija
304/315 |
12.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lesboilua koko tapahtuma!!!!! Tuollahan on jotain tyttöparejakin nykyään 🤢

Yhä useammat pojat skippaavat koko paskan niin ei ole vaihtoehtoja jos tytöt haluavat tanssia.

Vierailija
305/315 |
12.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vanhojen tanssit ovat aivan liian ulkonäköpainotteiset erityisesti tytöille. Tekoripsineen, kampauksineen ja meikkeineen tytöt laitetaan tunnistamattomiksi. Kun ulkonäköä arvostellaan pääasiassa, muodostuu siitä kilpailuasetelma. Miten ylipainoiset, köyhät saadaan onnellisiksi sinä päivänä? Edes tanssipari heille? Aivan liian kallistakin kaikkinensa.

Toiseksi henki kouluissa on olemattoman huono, sitä ei ole! Ollaan jäykkiä kuin hiilihanko, hymyjä ei näy.

Ruotsinkielisissä kouluissa on aivan erilainen rento meininki. Välittävä, lämmin, kannustava ja nuoretkin ovat rentoja, avoimia.

Tälle jäykkyydelle pitäisi tehdä jotain!

Tanssipäivä voitaisiin muuttaa rennoksi taphtumaksi, jossa olisi pientä tarjoilua ja viihdyttäisiin perheineen koko ilta toisiin tutustuen ja musiikkia kuunnellen ja tanssien. Tavallisissa juhlavaatteissa.

Tuossa iässä viimeistellään omaa persoonaa ja on vahvat mielipiteet puolesta ja vastaan.  Mutta olisi tosiaan syytä totuttautua monipuolisempaan kanssakäymiseen.  Ei vaativammassa työssä voi näyttää mieltä, vaikka että kun en tykkää tosta pomon puolisosta, en juttele enkä tanssi sen kanssa! Se että voi jutella eri aiheista, lähes kenen kanssa tahansa, on opittavaa sosiaalisuutta.  Edes sen suuntaista voisi jo varhain viritellä.  Lusmuilu on kovin amismaista.

Vierailija
306/315 |
12.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneks mulla on poikia, ei tarvi pistää tuhansia euroja näihin ja moniin muihin kemuihin. Voidaan nekin rahat käyttää perheen kanssa yhdessä matkustamiseen mitä noilla perheillä menee mekkoihin, ripsiin, tukkaan, kynsiin ja kaikkern muuhun.

Vierailija
307/315 |
12.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yhä useammat pojat skippaavat koko paskan niin ei ole vaihtoehtoja jos tytöt haluavat tanssia.

Pojat on fiksuja. Tyhmä mennä tonne keikistelemään. Senkin ajan voi käyttää opiskeluun.

Vierailija
308/315 |
12.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä järkeä on viettää joulua? Tulee joka vuosi, menee vaa rahaa ja kestää pari hassua päivää? Entä Vappua tai Juhannusta?? Ehkä kuitenkin elämiseen ja kokemusten takia. Eihän elämässä ole mitään järkeä, jos ei ole mitään mitä odottaa, esim. Kerran elämässä tapahtuvat wanjojen tanssit.

Omista vanhojen tansseistani on jo aikaa, ne olivat 90 -luvulla. Mutta, en muista tansseista mitään muuta kuin paikan, jossa ne järjestettiin. En muista kuka oli parini saati mitä hänellä oli yllään. Tai mitä minulla oli päällä. Väkisin väännetty tapahtuma, jonka suoritin muiden joukossa välittämättä siitä mitään.

Olen silti elänyt elämääni täysillä. Juuri nyt odotan innolla iltaa, jolloin menen kumppanini ja hyvän ystäväni kanssa (tapaavat ensimmäistä kertaa)  syömään kehuttuun libanonilaiseen ravintolaan. Sieltä varmaan jatkamme baariin / klubille.

En tarvitse tylsiä perinteitä tai ylipäätään jotain tekosyitä sille, että juhlistan elämää ja kerään hienoja kokemuksia elämän kirjaani.

No jo onkin kokemus. Itse en kyllä muistaisi moista edes kuukauden päästä. Wanhat muistan vaikka menny 19 vuotta.

Vierailija
309/315 |
12.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten eliittilukioissa kuten Ressu ym, joissa 85-90 % oppilaista on tyttöjä, riittää pareja kaikille? Tällä jakaumallahan suurin osa joutuu tanssimaan tyttöpareina. Onko kova kilpailu, kuka saa poikaparin? 

Tytöt tanssii mieluiten keskenään.

Ei kannattaisi koska jää tanssiparinsa varjoon.

Vierailija
310/315 |
12.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

itsekin valmistuin 25 vuotta sitten, silloin tokaisin itselleni, että en mene, ei tuosta ole mitään hyötyä, siellä opetellaan taas jotain, mitä ei ikinä tarvitse. Kuinka oikeassa ja samalla väärässä olinkaan, ei noita tansseja kyllä tanssita pahemmin missään, mutta olisihan se ollut jonkinlainen tanssin perusteet ilmaiseksi -kurssi kuitenkin, perus fuskut/foxit/valssit/tangot olisi ollut aikuisiällä helpompi oppia ja olisihan se ollut vaihtelua omaan silloiseen arkeen :)

Vierailija
311/315 |
12.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jaa, itsellä taas vanhojen tanssit ovat ainoa syy miksi kaduttaa etten käynyt lukiota. Elämässä on hyvin harvoin päiviä, jolloin on sopivaa pukeutua kunnon prinsessamekkoon. Etenkin jos sellaisista mekoista tykkää, kuten itse tykkään.

Sama täällä. Tuntuu että on jäänyt jostain sukupolvikokemuksesta ihan paitsi.

Vierailija
312/315 |
12.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tätinainen kirjoitti:

Muistan omilta kouluajoiltani kuokka ja kirves, miten vanhojen päivinä nuoret pukeutuivat tyyliin mummon vanha pyhäkolttu tai vaarin vanha rippipuku . Asuin pk-seudulla, joten en tiedä miten muualla Suomessa. En tykännyt  silloisesta kirppistyylistä, koska suurin osa vaatteista olivat ankeita ja rumia. 

Tämän päivän prinsessa- ja herrasmiestyyli on ihan kiva. Se on monelle nuorelle ehkä se elämän ainoa hetki, jolloin saavat huomiota ja opettelevat tavoille. Vanhemmat syytävät rahaa, jos syytävät, jo omiakin haaveita täyttäessään ja kanavoivat sen lapseensa. 

Nuoret haluavat rikkoja vanhoja sääntöjä ja asenteita, joten minun mielestäni he tekevät sitä nytkin vanhojen päivillä. Painotetaan, miten ei ole enää prinsessatyttöjä tai herrasmiespoikia. On tyttö- ja poikaroolit henkilön toiveiden mukaisesti. 

Rahan käyttäminen yhteen päivään (muutamaan tuntiin) 1000 euron edestä kertoo vain karua tarinaansa uusavuttomuudesta. Mielestäni nuoria pitäisi rohkaista kekseliäisyyteen ja luovuuteen, jota vanhojen päivilläkin saisi harrastaa. Maailma on mahdollisuuksia ja tekijöitä pullollaan ja jota harva osaa hyödyntää.

Ei siihen wanhahtavaan tarvita mummovaatteita, vaan inspiraatiota voi hakea 1800-luvusta. Tässä lehtiartikkelissa upea wanhojen mekko, joka on tehty 1860-luvun ompelukaavan mukaan: https://www.is.fi/menaiset/tyyli/art-2000005573242.html

Tuo on kyllä upea. Harvalla vaan on ompelutaitoa noin paljon ja teetettynä tulee järkyttävän kalliiksi. Ja toki kankaat on myös niin kalliita nykyään, että halvemmalla saa kun ostaa semmoisen kiinatuotantomekon mikä suurimmalla osalla on. Mutta hienoa jos joku pystyy panostamaan noin paljon :)

Vierailija
313/315 |
13.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, valitettavasti ollaan siirrytty jenkkiläiseen prom-kulttuuriin. Ajat muuttuvat, ei auta kuin sopeutua.

Vierailija
314/315 |
09.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pojat on fiksuja. Tyhmä mennä tonne keikistelemään. Senkin ajan voi käyttää opiskeluun.

Tyttöjä on lukioissa enemmän ja kyllä pojatkin tanssii. Poikani tanssi frakki yllä valkoisine hanskoineen jne. Pääsi Hgin yliopistoon ensimmäisellä kerralla nk hakupaineala. Joku kirjoitti aiemmin että käyttäisi srnkin ajan opiskeluun. Antakaa nuorten iloita jos tahtovat osallistua vanhaintansseihin. 

Vierailija
315/315 |
17.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostin itse mekon käytettynä kirppikseltä viidellätoista eurolla, suhteellisen hyväkuntoisena, pari kohtaa piti korjata muutamalla ompeleella. Ei siihen mekkoon ym. rahaa tarvitse paljoakaan laittaa jos ei halua. Kurssi ei ole myöskään mitenkään pakollinen. Antakaa nuorten tanssia jos haluavat. Meikit ja hiuksetkin voi tehdä itse tai pyytää kaverin tekemään (=käytännössä ilmaista)