Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko köyhyys Suomessa pääsääntöisesti omaa syytä?

Vierailija
10.02.2023 |

Yhteiskunta tarjoaa maksuttoman koulutuksen, opintotukea, asumistukea ja kaikenlaisia palveluita papista psykologiin. Silti jatkuvasti osa kansasta vajoaa köyhyyteen. Miten näet asian? Onko köyhyys omaa syytä vai onko rakenteissa jotain mystistä, joka ajaa ihmiset köyhyysrajan alle?

Kommentit (233)

Vierailija
141/233 |
11.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Halvalla et hyvää saa kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuinka moni palstamamma suunnittelee menevänsä ensi kesänä keräämään marjoja nyt kun thaimaalaisten maahantulo on estetty? Siinä saa Thaimaanmatkan rahat äkkiä kokoon ja ylikin jää.

Thaimaassa on muuten naisyrittäjiä 5 kertaa enemmän kuin Suomessa, siis väestöön suhteutettuna. Miksi niillä lättänaamoilla on enemmän yrittäjältä vaadittavia ominaisuuksia kuin suominaisilla? Eihän niillä useimmilla ole akateemista koulutustakaan.

Yleensä köyhemmissä maissa ei ole juuri sosiaaliturvaa eli mikäli työ ei maita niin silloin ei perhekään saa ruokaa. Vieläpä niinkin lähellä kuin Virossa ja Ukrainassa ihmiset ovat ahkeria ja työteliäitä.

Työskentelen alalla jossa ukrainalaiset, vietnamilaiset ja joskus ne virolaistkin puuhasi. Ei ne ole mitään mystisiä superihmisiä. Työantajan nähden kyllä hihat heiluu ja hommat käy, mutta eivät he ole kehitysvammaisia ja tietävät riistosta. Kannattaisi tehdä töitä oikeasti hekdän kanssaan ja tasolla niin näkisit totuuden. Suomalaiset nuoret on ihan yhtä tehokkaita työläisiä. Meillä elää propaganda että suomalainen liha on jotenkin heikompaa työelämässä. Mielestäni se en venäjämielisten trollausta. Meillä työnantajilta puuttuu palkanmaksun halu. Pitäisi tehdä ilmaiseksi töitä kuin neuvostoliitossa konsanaan. On vain laitonta palkata nuoria 3-6e h palkalla duuniin. Suomessa on äärettömän kurjat työolot ja huonot palkat. Ukrainalaisten ja muualta tulleiden suusta kuultu totuus. T. Minä joka hikoilen heidän tasolla ja kerron heille heidän ihmisoikeuksista ja todellisista minimipalkoista

Työnantajana olen kanssasi eri mieltä. Suomalaisissa ahkera työntekijä on harvinainen poikkeus. Mitä nuorempiin mennään sen harvinaisempi.

Nuoria suomalaisia suositaan eniten ja myös riistetään eniten. Nelikymppiset konkarit ei kelpaa työhon koska ovat pelottavia ja tietävät oikeutensa. Heitä ei pelotella ja heille ei vittuilla. Miutoin tulee sormille.

Olet oikeassa -vittuileva ja laiska kääkkä ei ole kuuminta hottia työmarkkinoilla

Maanpuolustuksessa taas on. Kovuus oikeasti on aina kuuminta hottia työmarkkinoilla, mutta kun sun nenu ja paksut posket ei kestä työläisen kovuutta, niin se on voi voi.

Sun kaltaisia velliperseita pitäisi sodan tullen puolustaa. Osaat vain ottaa (turpaas) mutta et antaa. Sun kaltaisia vetelyksiä on kautta aikain ollut. Tuskin olet roolias valinnut. Olet se ketjun heikoin

Lenkki joka elostelee muiden hiellä.

Vierailija
142/233 |
11.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Djjdjd kirjoitti:

Aika usein. Riittää kun seuraa mediasta köyhyys juttuja.

Jengi tienaa 1900€/ käteen. Ja selittää kun sillä ei pärjää. Sit on 1400€ puhelimet, kaikki suoratoisto palvelut, harrastetaan, käydään baarissa ja syödään ulkona..

1900€ vuokra-500€ - puhelimet yms.100-ruoka300€.= 1000€ pakollisten jälkeen.

Lounas voi maksaa 12 euroa. Kyllä minä teen keitto- ja laatikkoruokia ettei miehen tarvitse töissä käydä kalliisti syömässä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/233 |
11.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työnnyrkki vs venäjän trolli kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Halvalla et hyvää saa kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuinka moni palstamamma suunnittelee menevänsä ensi kesänä keräämään marjoja nyt kun thaimaalaisten maahantulo on estetty? Siinä saa Thaimaanmatkan rahat äkkiä kokoon ja ylikin jää.

Thaimaassa on muuten naisyrittäjiä 5 kertaa enemmän kuin Suomessa, siis väestöön suhteutettuna. Miksi niillä lättänaamoilla on enemmän yrittäjältä vaadittavia ominaisuuksia kuin suominaisilla? Eihän niillä useimmilla ole akateemista koulutustakaan.

Yleensä köyhemmissä maissa ei ole juuri sosiaaliturvaa eli mikäli työ ei maita niin silloin ei perhekään saa ruokaa. Vieläpä niinkin lähellä kuin Virossa ja Ukrainassa ihmiset ovat ahkeria ja työteliäitä.

Työskentelen alalla jossa ukrainalaiset, vietnamilaiset ja joskus ne virolaistkin puuhasi. Ei ne ole mitään mystisiä superihmisiä. Työantajan nähden kyllä hihat heiluu ja hommat käy, mutta eivät he ole kehitysvammaisia ja tietävät riistosta. Kannattaisi tehdä töitä oikeasti hekdän kanssaan ja tasolla niin näkisit totuuden. Suomalaiset nuoret on ihan yhtä tehokkaita työläisiä. Meillä elää propaganda että suomalainen liha on jotenkin heikompaa työelämässä. Mielestäni se en venäjämielisten trollausta. Meillä työnantajilta puuttuu palkanmaksun halu. Pitäisi tehdä ilmaiseksi töitä kuin neuvostoliitossa konsanaan. On vain laitonta palkata nuoria 3-6e h palkalla duuniin. Suomessa on äärettömän kurjat työolot ja huonot palkat. Ukrainalaisten ja muualta tulleiden suusta kuultu totuus. T. Minä joka hikoilen heidän tasolla ja kerron heille heidän ihmisoikeuksista ja todellisista minimipalkoista

Työnantajana olen kanssasi eri mieltä. Suomalaisissa ahkera työntekijä on harvinainen poikkeus. Mitä nuorempiin mennään sen harvinaisempi.

Nuoria suomalaisia suositaan eniten ja myös riistetään eniten. Nelikymppiset konkarit ei kelpaa työhon koska ovat pelottavia ja tietävät oikeutensa. Heitä ei pelotella ja heille ei vittuilla. Miutoin tulee sormille.

Olet oikeassa -vittuileva ja laiska kääkkä ei ole kuuminta hottia työmarkkinoilla

Maanpuolustuksessa taas on. Kovuus oikeasti on aina kuuminta hottia työmarkkinoilla, mutta kun sun nenu ja paksut posket ei kestä työläisen kovuutta, niin se on voi voi.

Sun kaltaisia velliperseita pitäisi sodan tullen puolustaa. Osaat vain ottaa (turpaas) mutta et antaa. Sun kaltaisia vetelyksiä on kautta aikain ollut. Tuskin olet roolias valinnut. Olet se ketjun heikoin

Lenkki joka elostelee muiden hiellä.

Minulla naisena ei ole omistusasuntoa ja työttömiä on haukuttu. Jos tulee sota niin en auta ketään. Tietyissä tilanteissa laitan silmät kiinni niinkuin rikkaat tekevät, kun työttömyystukia leikataan.

Vierailija
144/233 |
11.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä tarkoittaa köyhyys? Ihminen tarvitsee loppupeleissä vain ravintoa, vettä ja lämpöä. Kun nämä asiat on kunnossa ei ole mielestäni köyhä. Maailmassa on liian paljon ihmisiä joilla ei ole edellä mainittuja asioita koko elämänsä aikana. Minulla on tulot 350e/kk, en omista kuin rinkkani sisällön ja koen olevani äärimmäisen rikas.

N28

Vierailija
145/233 |
11.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Djjdjd kirjoitti:

Jengi tienaa 1900€/ käteen. Ja selittää kun sillä ei pärjää. Sit on 1400€ puhelimet, kaikki suoratoisto palvelut, harrastetaan, käydään baarissa ja syödään ulkona..

Lounas voi maksaa 12 euroa. Kyllä minä teen keitto- ja laatikkoruokia ettei miehen tarvitse töissä käydä kalliisti syömässä.

Niin sitä mäkin olen usein ihmetellyt näissä keskusteluissa. Kun porukka käy ulkona syömässä paljon. N4-10x kalliimpaa kuin tehdä kotona.

Sama mitä ihmettelen niin jengillä on Netflix, HBO, Disney ym kanavapaketteja aivan hitosti.

Vierailija
146/233 |
11.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä tarkoittaa köyhyys? Ihminen tarvitsee loppupeleissä vain ravintoa, vettä ja lämpöä. Kun nämä asiat on kunnossa ei ole mielestäni köyhä. Maailmassa on liian paljon ihmisiä joilla ei ole edellä mainittuja asioita koko elämänsä aikana. Minulla on tulot 350e/kk, en omista kuin rinkkani sisällön ja koen olevani äärimmäisen rikas.

N28

Kaikissa maissa ei taideta tarvita talvi - ja syysvaatteita. T-paita ja shortsit riittää.

Vierailija
147/233 |
11.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Djdjd kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Djjdjd kirjoitti:

Niin sitä mäkin olen usein ihmetellyt näissä keskusteluissa. Kun porukka käy ulkona syömässä paljon. N4-10x kalliimpaa kuin tehdä kotona.

Sama mitä ihmettelen niin jengillä on Netflix, HBO, Disney ym kanavapaketteja aivan hitosti.

Meillä on kanavapaketti, koska ei käydä baareissa, elokuvissa eikä polteta kallista tupakkaa.

Vierailija
148/233 |
11.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maanpuolustustahto on ainakin minulla kiinni siitä onko mitään puolustettavaa. Ei siihen riitä että joku käskee menemään rintamalle. Jos ei omista mitään ja täällä potkitaan päähän niin turha odottaa että sitä asiaa viitsii puolustaa.

Vierailija
149/233 |
11.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

N28

Kaikissa maissa ei taideta tarvita talvi - ja syysvaatteita. T-paita ja shortsit riittää.

Talvivaatteet kulkevat matkassa mukana.

N28

Vierailija
150/233 |
11.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Köyhyys on syytä ja rikkaus ansiota. Oi ihan Suomen kieli 😉 Työn tekemisellä ei koskaan rikastu vaan säilyttää "kunniansa" muiden kaltaistensa joukossa. Pitää syntyä se hopealusikka jossain tai oppia kusettamaan ihmisiä jotta rikastuu. Työnteko on vain opittu ja hyväksytty tapa saada rahaa. Työtunnin hinta on matala verrattuna vapauden hintaan.

Huvikseni kysyin lapseltani palvelusta. Siivoisi huushollin 10e palkalla. Noin tunnin homma. Totesi että mieluummin menee skeittaamaan. Sanoin että kymppi on normaali siivoojan palkka tosielämässä.

Meillähän wolttikuskit ja siivoojat alkaa olemaan tummemman värisiä.

Meillä on työelämässä suuri vääryys.

Vierailija
151/233 |
11.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Djdjd kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Djjdjd kirjoitti:

No joskus pitää tehdä jotain kivaakin että jaksaa elää. Siihen nähden 9 e kuussa johonkin kanavapakettiin ei ole paljoa.

Vierailija
152/233 |
11.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

N28

Kun äiti menee työmarkkinatuella työkokeiluun niin tarha sanoo, että lapselle pitäisi tuoda talvikumisaappaat jne.

Ja tarhalasku tulee kotiin.

Vierailija
153/233 |
11.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kysymys on siitä mitä on köyhyys. Maailmassa on miljardeja ihmisiä jotka tulevat toimeen parilla dollarilla päivässä. Suomessa käsittääkseni kukaan ei kuole nälkään tai ole ilman asuntoa. Aina löytyy tukirahaa ruokaan, vaatteisiin, matkakorttiin ja hygieniatuotteisiin. PItääkö valtion kustantaa sitten huvituksia kuten harrastuksia ja viihdettä on toinen juttu.

Ainakin jossain tapauksissa näyttää siltä että sosiaalituella pärjää niin hyvin että töitä ei viitsitä ottaa vastaan eli eletään sitten veronmaksajien rahoilla. Jotain vastiketta olettaisi saavan jos kerran pidetään ruoassa työttömänä oleilevat. Miksi nämä eivät auta vaikka vanhusten kotihoidossa muutamaa tuntia viikossa kun moni kotipalvelun asukas on työhön todella väsynyt tehdessään sitä yksi. 

Työttömiä on 90 000 aktivoitu.

Mutta miksi eläkkeitä maksetaan 33 miljardia kotiin.

Tuosta 33 miljardin eläkepotista on 90% työeläkettä. Palkansaajilta ja työnantajilta on kerätty työeläkemaksua tietty prosenttiosuus palkasta. Rahoista osa on sijoitettu rahastoihin ja osalla maksetaan nyt maksussaolevia työeläkkeitä. Mitä useampi on työllinen, maksaa työeläkemaksun ja saa aikanaan työeläkettä kansaneläkkeen sijaan, sen halvemmaksi systeemi tulee valtiolle.

Vierailija
154/233 |
11.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Köyhyys on syytä ja rikkaus ansiota. Oi ihan Suomen kieli 😉 Työn tekemisellä ei koskaan rikastu vaan säilyttää "kunniansa" muiden kaltaistensa joukossa. Pitää syntyä se hopealusikka jossain tai oppia kusettamaan ihmisiä jotta rikastuu. Työnteko on vain opittu ja hyväksytty tapa saada rahaa. Työtunnin hinta on matala verrattuna vapauden hintaan.

Huvikseni kysyin lapseltani palvelusta. Siivoisi huushollin 10e palkalla. Noin tunnin homma. Totesi että mieluummin menee skeittaamaan. Sanoin että kymppi on normaali siivoojan palkka tosielämässä.

Minä siivoan kaksioni 12 h joka viikko.

Tunnissa ei ehdi kuin hutaista.

Vierailija
155/233 |
11.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kysymys on siitä mitä on köyhyys. Maailmassa on miljardeja ihmisiä jotka tulevat toimeen parilla dollarilla päivässä. Suomessa käsittääkseni kukaan ei kuole nälkään tai ole ilman asuntoa. Aina löytyy tukirahaa ruokaan, vaatteisiin, matkakorttiin ja hygieniatuotteisiin. PItääkö valtion kustantaa sitten huvituksia kuten harrastuksia ja viihdettä on toinen juttu.

Ainakin jossain tapauksissa näyttää siltä että sosiaalituella pärjää niin hyvin että töitä ei viitsitä ottaa vastaan eli eletään sitten veronmaksajien rahoilla. Jotain vastiketta olettaisi saavan jos kerran pidetään ruoassa työttömänä oleilevat. Miksi nämä eivät auta vaikka vanhusten kotihoidossa muutamaa tuntia viikossa kun moni kotipalvelun asukas on työhön todella väsynyt tehdessään sitä yksi. 

Työttömiä on 90 000 aktivoitu.

Mutta miksi eläkkeitä maksetaan 33 miljardia kotiin.

Tuosta 33 miljardin eläkepotista on 90% työeläkettä. Palkansaajilta ja työnantajilta on kerätty työeläkemaksua tietty prosenttiosuus palkasta. Rahoista osa on sijoitettu rahastoihin ja osalla maksetaan nyt maksussaolevia työeläkkeitä. Mitä useampi on työllinen, maksaa työeläkemaksun ja saa aikanaan työeläkettä kansaneläkkeen sijaan, sen halvemmaksi systeemi tulee valtiolle.

Työeläkkeitä maksetaan 25 miljardia nyt työssäkäyvien palkoista ja 5 miljardia rahastosta.

2400 bruttopalkasta työeläkemaksu on 180 euroa ja siitä 2,7 euroa menee omaan eläkkeeseen.

Vierailija
156/233 |
11.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottakai on omaa syytä, tosin siihen ei aina pysty vaikuttamaan ihmiset on mitä on.

Vierailija
157/233 |
11.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Djdjd kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Djjdjd kirjoitti:

Meillä on kanavapaketti, koska ei käydä baareissa, elokuvissa eikä polteta kallista tupakkaa.

Maasta voi keratä ilmaiseksi tumppeja ja kuivata tupakan sätkätupakaksi. Täysin ilmaista. Jokainen oikeasti köyhä tekee niin taloudellisti. Tupakointi lisää työtehoja ja poistaa nälän. Tupakointi on yleistä matalapalkka-alalla juuri ulkolaisten keskuudessa.

Vierailija
158/233 |
11.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muotoilisin asian niin että vauraus on harvoin omaa ansiota. Monet vauraat olisivat köyhiä ellei heille sattunut jotain näistä:

-mennet rikkaan kanssa naimisiin

-saaneet vanhemmilta sijoitetut lapsilisät tai vastaavaa "pesämunaa" kuten osakkeita, jopa asunnon jne.

-Vanhemmat tukeneet heitä aikuisenakin

Olen itse kohtuullisen vauras (omaa omaisuutta noin 450 000 euroa ja tulot korkeimmassa desiilissä) ilman mitään noista, jos vanhempien tuella yllä tarkoitetaan taloudellista tukea. Lähdin yo-kirjoitusten jälkeen 500 kilometrin päähän opiskelemaan niin, että sain mukaani omat vaatteenu, muutaman vanhan astian ja pari pussilakanaa. Opiskelin opintotuen ja -lainan sekä kesätyöansioitteni turvin.

On silti makuasia, onko vaurastuminen omaa ansiotani. Vaurastumiseni on pitkälti sen ansiota, että olen lahjakas niin matemaattisissa, taloudellisissa kuin käytännön organisointiin liittyvissä asioissa. Kun pyrin TKK:lle, olin kaikista pyrkijöistä parhaan prosentin joukossa varsin pienellä valmistautumisella (siihen aikaan ei ollut oaperivalintaa, vaan kaikilla oltettiin huomioon sekä pääsykokeesta että yo-todistuksesta saadut pisteet). Ei ole kuitenkaan oikeastaan omaa ansiotani, että olen näissä asioissa lahjakas. Sain tuon syntymälahjana eikä moni muu pääse samalle tasolle, vaikka hän tekisi todella paljon töitä. (Tasapainon vuoksi sanon, että on kyllä muita asioita, joissa olen selvästi keskimääräistä ihmistä lahjattomampi, mutta näillä ei ole juurikaan merkitystä työelämässä omalla alallani.)

Lapsen matemaattista ja kielellistä "lahjakkuutta" voidaan kehittää ihan pienestä pitäen. Esim. itse olen köyhän Itä-Suomalaisen viljellään jäperheen lapsi ja kotoa saadut aineelliset eväät oli samaa luokkaa kuin sinulla. Kuitenkin äiti oli yo ja pystyi pienestä pitäen opettamaan asioita ja kannustamaan koulunkäyntiä. Helposti lukion päättötodistukseen keskiarvo 9,7 ja 6 ällää. Papereilla sisään opiskelemaan erästä soveltavaa luonnontiedettä ja siitä eteenpäin. Omat lapset ovat "matemaattisesti" lahjakkaita, koska heidän kanssaan on harjoiteltu pienestä pitäen ja opeteltu sitkeyttä ja ahkeruutta oppimisessa. Tekniselle alalle kaikki myös suuntasivat opiskelemaan.

Tämähän on hienoa. Myös minun kanssani harjoiteltiin matematiikkaa pienestä pitäen, mutta siitä huolimatta en ole koskaan saanut matematiikasta vitosta parempaa arvosanaa. Myöhemmin luin, että tämä on hyvin tyypillistä dyskalkulialle; harjoittelulla on vain hyvin vähän vaikutusta matemaattisten taitojen karttumiselle. Tietysti olen tässä suhteessa jonkinlainen ääritapaus, normaali oppilas tietysti oppii paljon paremmin, jos opetusmetodit ja motivaatio on kunnossa. Silti on hyvä muistaa, että oppimisvaikeuksista kärsivät oppilaat eivät ole mikään ihan mitätön ihmisryhmä.   Dyskalkuliasta kärsii n. 3-7% oppilaista ja lukihäiriön esiintyvyys on samoissa luvuissa. Pahimmillaan oppilas voi kärsiä molemmista, ja silloin opiskeluista selviäminen on varmasti jo todella haastavaa. Minulla ei ollut matematiikkaa lukuunottamatta haasteita koulussa, mutta kyllä tämäkin jo rajoittaa paljon sitä mille aloille voi edes harkita suuntautuvansa.

Eli 90% ihmisistä ei voi selittää pärjäämättömyyttään dyskalkulialla.

Sanotaan, että n. 10% oppilaista  on oppimisvaikeuksia, eli 90% oppilaista tällaisia ongelmia ei ole. Mutta ovatko nämä 90% oppilaista niitä jolla on myöhemmin ongelmia pärjäämisen kanssa? Luultavasti ei, suurin joukko köyhyys- tai syrjäytymisriskissä olevista on pienituloisia, ja heitä oli 2021 noin 425 000 henkilöä eli 7,8 prosenttia koko väestöstä. Oikea kysymys on kuinka monella tähän vajaan kahdeksan prosenttiin kuuluvalla on jonkinlaisia oppimisvaikeuksia? Itse luulen, että tämä syrjäytynyt 7,8% ja oppimisvaikeuksista kärsivät 7%  ovat paljolti sama ihmisryhmä.

Vierailija
159/233 |
11.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä siivoan kaksioni 12 h joka viikko.

Tunnissa ei ehdi kuin hutaista.

Lattian pitää hyvin imuroida ja luutata ja matot imuroida kummaltakin puolelta ja tai tampata pihalla. On kaiken maailman kalusteidn ja koriste-esineiden pyyhintää sekä kylpyhuoneen hanat ja kaikki. Asunnon ovet, keittiökaappien ovet jne.

Vierailija
160/233 |
11.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokoomus se jaksaa trollata vakavalla asialla. tajuat kyllä itsekin että asia ei todellakaan ole noin, mutta kai sosiopaatit vain nauttivat niin paljon heikompien kiusaamisesta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yhdeksän seitsemän