Onko köyhyys Suomessa pääsääntöisesti omaa syytä?
Yhteiskunta tarjoaa maksuttoman koulutuksen, opintotukea, asumistukea ja kaikenlaisia palveluita papista psykologiin. Silti jatkuvasti osa kansasta vajoaa köyhyyteen. Miten näet asian? Onko köyhyys omaa syytä vai onko rakenteissa jotain mystistä, joka ajaa ihmiset köyhyysrajan alle?
Kommentit (233)
Vierailija kirjoitti:
Djdjd kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Djjdjd kirjoitti:
Aika usein. Riittää kun seuraa mediasta köyhyys juttuja.
Jengi tienaa 1900€/ käteen. Ja selittää kun sillä ei pärjää. Sit on 1400€ puhelimet, kaikki suoratoisto palvelut, harrastetaan, käydään baarissa ja syödään ulkona..
1900€ vuokra-500€ - puhelimet yms.100-ruoka300€.= 1000€ pakollisten jälkeen.
Lounas voi maksaa 12 euroa. Kyllä minä teen keitto- ja laatikkoruokia ettei miehen tarvitse töissä käydä kalliisti syömässä.
Niin sitä mäkin olen usein ihmetellyt näissä keskusteluissa. Kun porukka käy ulkona syömässä paljon. N4-10x kalliimpaa kuin tehdä kotona.
Sama mitä ihmettelen niin jengillä on Netflix, HBO, Disney ym kanavapaketteja aivan hitosti.Meillä on kanavapaketti, koska ei käydä baareissa, elokuvissa eikä polteta kallista tupakkaa.
Koetteko olevamme köyhiä? Jos niin niin paljon jää pakollisten jälkeen käyttöön. Osarit ei kuulu pakollisiin.
Vierailija kirjoitti:
Ehkä voisi kysyä niinkin päin, onko varallisuus ja hyvätuloisuus täysin omaa ansiota. Kasvoin itse kolmilapsisessa yksinhuoltajaduunarin perheessä, jossa nettotulot alle kaksi tonnia kuussa ja varallisuus pyöreä nolla. Nyt olen korkeakoulutettu, keskituloinen, keskiluokkainen oman asunnon omistaja.
Voisin helposti huudella, että oi kyllä, minä vain olin niin ahkera ja tein oikeita valintoja. Mutta oikeasti takana on ihan muut asiat: maksuton koulutus, valtion takaama opintolaina, jolla pystyin elämään opintojen ajan, yhteinen asuntolaina puolison kanssa, jonka kerryttämää varallisuutta käytettiin vakuutena.
Toki panostin opintoihin ja olen aina säästänyt edes parikymppiä rahaa joka kuukausi. Mutta se on aika vähän siihen verrattuna, mitä olen saanut ns. ulkopuolelta. Yhtä lailla köyhä voi varmasti tehdä joitakin valintoja, mutta enemmän on asioita, joissa sattuu vain tulemaan huonot kortit.
Oma lapseni syntyi kahden hyvin toimeentulevan aikuisen perheeseen, jossa varallisuutta jää sitten joskus perinnöksi. Onko hän jotenkin erityisillä ansioilla ja valinnoilla saanut tämän perhetaustan? Ei. Silti hän saa huomattavasti etumatkaa verrattuna vaikka itseeni silloin kun olin lapsi.
Kaikille suomalaisille lapsille yhteiskunta antaa samat mahdollisuudet. Ilmaisen koulutuksen, terveydenhoidon, vanhemmille lapsilusän lapsen huolehtimista varten ja lopulta sen opintolainankin. Kumppanin löytyminen ja se hyödyntääkö saamansa edut taas on ihan jokaisesta itsestään kiinni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Köyhyys on syytä ja rikkaus ansiota. Oi ihan Suomen kieli 😉 Työn tekemisellä ei koskaan rikastu vaan säilyttää "kunniansa" muiden kaltaistensa joukossa. Pitää syntyä se hopealusikka jossain tai oppia kusettamaan ihmisiä jotta rikastuu. Työnteko on vain opittu ja hyväksytty tapa saada rahaa. Työtunnin hinta on matala verrattuna vapauden hintaan.
Huvikseni kysyin lapseltani palvelusta. Siivoisi huushollin 10e palkalla. Noin tunnin homma. Totesi että mieluummin menee skeittaamaan. Sanoin että kymppi on normaali siivoojan palkka tosielämässä.
Meillähän wolttikuskit ja siivoojat alkaa olemaan tummemman värisiä.
Meillä on työelämässä suuri vääryys.Minä siivoan kaksioni 12 h joka viikko.
Tunnissa ei ehdi kuin hutaista.
Lattian pitää hyvin imuroida ja luutata ja matot imuroida kummaltakin puolelta ja tai tampata pihalla. On kaiken maailman kalusteidn ja koriste-esineiden pyyhintää sekä kylpyhuoneen hanat ja kaikki. Asunnon ovet, keittiökaappien ovet jne.
Yhdellä naapurilla meinasi mennä hermo, kun kesällä seisoin tuolilla ja pesin parvekelaseja 3 kerroksessa. Hän seisoi aina pihassa ja katsoi mitä teen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No, ovatko esimerkiksi oppimisvaikeudet omaa syytä? On ihan merkittävä määrä ihmisiä, jotka eivät pärjää oikein missään töissä, heikkojen kognitiivisten kykyjen vuoksi. Ennen heillekin oli enemmän töitä, mutta nykyään riittävän yksinkertaisia suorittavia töitä on yhä vähemmän ja niissäkin on kova työtahti.
Itselläkin pahat oppimisvaikeudet ja olen epäillyt olevani jopa ns. heikkolahjainen (nykyään sitä kutsutaan laaja-alaisiksi oppimisvaikeuksiksi, mutta samasta asiasta on kyse). Ei minulla ole paljon asiaa nykyisille työmarkkinoille, olen kyllä töissä, mutta palkalla pärjään juuri ja juuri, kädestä suuhun eläen, ja paljon mitään eläkettähän tästä palkasta ei kerry joten leipäjonot kutsuvat sitten kun olen vanha.
Tämä! Tätä on ihan tutkittu, että laaja-alaiset oppimisvaikeudet vaikeuttavat ihmisen elämää yhteiskunnassa monin tavoin. Ja näitä ihmisiä on paljon.
Moni (oikeistolainen) ei ymmärrä kuinka paljon saanut ihan syntymälotossa. Ihmiskuva heillä kapea ja verrataan muita itseen, kaikilla on rajoitteensa tyylisesti.
Vähän niinkuin laulutaitoinen syyttäisi laulutaidotonta siitä ettei tämä laulaa nuotin vierestä. Ja käskisi vaan yrittämään kovemmin.
*siis laulaa nuotin vierestä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehkä voisi kysyä niinkin päin, onko varallisuus ja hyvätuloisuus täysin omaa ansiota. Kasvoin itse kolmilapsisessa yksinhuoltajaduunarin perheessä, jossa nettotulot alle kaksi tonnia kuussa ja varallisuus pyöreä nolla. Nyt olen korkeakoulutettu, keskituloinen, keskiluokkainen oman asunnon omistaja.
Voisin helposti huudella, että oi kyllä, minä vain olin niin ahkera ja tein oikeita valintoja. Mutta oikeasti takana on ihan muut asiat: maksuton koulutus, valtion takaama opintolaina, jolla pystyin elämään opintojen ajan, yhteinen asuntolaina puolison kanssa, jonka kerryttämää varallisuutta käytettiin vakuutena.
Toki panostin opintoihin ja olen aina säästänyt edes parikymppiä rahaa joka kuukausi. Mutta se on aika vähän siihen verrattuna, mitä olen saanut ns. ulkopuolelta. Yhtä lailla köyhä voi varmasti tehdä joitakin valintoja, mutta enemmän on asioita, joissa sattuu vain tulemaan huonot kortit.
Oma lapseni syntyi kahden hyvin toimeentulevan aikuisen perheeseen, jossa varallisuutta jää sitten joskus perinnöksi. Onko hän jotenkin erityisillä ansioilla ja valinnoilla saanut tämän perhetaustan? Ei. Silti hän saa huomattavasti etumatkaa verrattuna vaikka itseeni silloin kun olin lapsi.
Kaikille suomalaisille lapsille yhteiskunta antaa samat mahdollisuudet. Ilmaisen koulutuksen, terveydenhoidon, vanhemmille lapsilusän lapsen huolehtimista varten ja lopulta sen opintolainankin. Kumppanin löytyminen ja se hyödyntääkö saamansa edut taas on ihan jokaisesta itsestään kiinni.
Ja AMK tutkinnolla pääsee palkkatukityöhön valtion virastoon. Puhelinpalvelu englanniksi ja suomeksi.
Työnnyrkki vs venäjän trolli kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Halvalla et hyvää saa kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuinka moni palstamamma suunnittelee menevänsä ensi kesänä keräämään marjoja nyt kun thaimaalaisten maahantulo on estetty? Siinä saa Thaimaanmatkan rahat äkkiä kokoon ja ylikin jää.
Thaimaassa on muuten naisyrittäjiä 5 kertaa enemmän kuin Suomessa, siis väestöön suhteutettuna. Miksi niillä lättänaamoilla on enemmän yrittäjältä vaadittavia ominaisuuksia kuin suominaisilla? Eihän niillä useimmilla ole akateemista koulutustakaan.
Yleensä köyhemmissä maissa ei ole juuri sosiaaliturvaa eli mikäli työ ei maita niin silloin ei perhekään saa ruokaa. Vieläpä niinkin lähellä kuin Virossa ja Ukrainassa ihmiset ovat ahkeria ja työteliäitä.
Työskentelen alalla jossa ukrainalaiset, vietnamilaiset ja joskus ne virolaistkin puuhasi. Ei ne ole mitään mystisiä superihmisiä. Työantajan nähden kyllä hihat heiluu ja hommat käy, mutta eivät he ole kehitysvammaisia ja tietävät riistosta. Kannattaisi tehdä töitä oikeasti hekdän kanssaan ja tasolla niin näkisit totuuden. Suomalaiset nuoret on ihan yhtä tehokkaita työläisiä. Meillä elää propaganda että suomalainen liha on jotenkin heikompaa työelämässä. Mielestäni se en venäjämielisten trollausta. Meillä työnantajilta puuttuu palkanmaksun halu. Pitäisi tehdä ilmaiseksi töitä kuin neuvostoliitossa konsanaan. On vain laitonta palkata nuoria 3-6e h palkalla duuniin. Suomessa on äärettömän kurjat työolot ja huonot palkat. Ukrainalaisten ja muualta tulleiden suusta kuultu totuus. T. Minä joka hikoilen heidän tasolla ja kerron heille heidän ihmisoikeuksista ja todellisista minimipalkoista
Työnantajana olen kanssasi eri mieltä. Suomalaisissa ahkera työntekijä on harvinainen poikkeus. Mitä nuorempiin mennään sen harvinaisempi.
Nuoria suomalaisia suositaan eniten ja myös riistetään eniten. Nelikymppiset konkarit ei kelpaa työhon koska ovat pelottavia ja tietävät oikeutensa. Heitä ei pelotella ja heille ei vittuilla. Miutoin tulee sormille.
Olet oikeassa -vittuileva ja laiska kääkkä ei ole kuuminta hottia työmarkkinoilla
Maanpuolustuksessa taas on. Kovuus oikeasti on aina kuuminta hottia työmarkkinoilla, mutta kun sun nenu ja paksut posket ei kestä työläisen kovuutta, niin se on voi voi.
Sun kaltaisia velliperseita pitäisi sodan tullen puolustaa. Osaat vain ottaa (turpaas) mutta et antaa. Sun kaltaisia vetelyksiä on kautta aikain ollut. Tuskin olet roolias valinnut. Olet se ketjun heikoin
Lenkki joka elostelee muiden hiellä.
Sellaisia ne työnantajat ovat. Ottavat mutta eivät anna ja puolustaa heitä pitäisi hädän tullen.
Ei ole, mutta trollaminen näyttää olevan sinun kaltaisillasi täysin oma valinta.
Aika säälittävää, että joku käyttää kauniin helmikuisen päivän trollaamiseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei nuo auta sitä jolla on esim aiemmin mainittuja vaikeita oppimishäiriöitä tai mielenterveysongelmia, koska enää ei ole töitä joita vajaakuntoinenkin voisi tehdä.
Vierailija kirjoitti:
Te maksatte nuorten psykoterapiat kirjoitti:
Säästämisessä piilee vaara. Jos jatkuvasti tekee ylitöitä ja laiminlyö arjen askareet, niin vuosien jälkeen voi huomata ettei psyykkisesti enää kykene käyttämään säästöjä ajokorttiin tai käymään enää edes vaateostoksilla. Palkka tulisi olla nuorilla sellainen että on varaa tukea pienyrittäjiä.
Monet nuoret tässä maassa elää niin säästäväisesti etteivät käytä alkoholia tai käy sosiaalisissa riennoissa säästeliäisyyden takia. Hiukset leikataan itse ja sosiaalinen verkosto on pelkkä työpaikka. Nuoret sairastuu erakoiksi ja mökkihöperöiksi. Mitä iloa on säästää viisi vuotta ajokorttiin ja elää sen ajan sosiaalitonta elämää yksiössä ja töissä kyyhöttäen? Sitten todeta että ei enää kykene laajentumaan työelämän ulkopuolelle sosiaalisesti. Kun kaikki muu ahdistaa kodin ja työn ulkopuolella. Köyhyys ja matalapalķka-ala sairastuttaa psyykkisesti.
Ihminen voi olla sosiaalinen halutessaan ihan 0 budjetillakin.
Kaikki maksaa. Varmasti jossain hullujen huoneella tai nuorisojengissä sun esimerkillä.
Koulutus ei suinkaan aina tarkoita hyvää palkkaa, mutta jonkun nekin työt on tehtävä ja työn sisältö ja mielekkyys voi olla monelle tärkeämpi.
Esim. tutkijat, joilla palkka 3000€/kk ja käteen paritonnia, vaikka ovat professoria ja tohtoreita.
Yliopistotutkinto ja palkka 2612 e/kk 7 ammattia, joissa koulutus on pitkä ja palkka matala
https://www.is.fi/taloussanomat/oma-raha/art-2000005392304.html?cs
Ei.
Pienituloiset duunarit, opiskelijat, työtä etsivät työttämät, oikeasti sairaat
Siinä ryhmiä joita ei pitäisi rankaista vaan tukea. Niitä huonoimmin palkattuja töitä kun on pilvin pimein ja jonkun pitää nekin tehdä
Hyvätuloisilla on kissanpäivät, keskituloiset sinnittelevät ja lusmut syö muiden jääkaapilla.
Joo varmaan voi mennä ventovieraille jutustelemaan kadulla ihan ilmaiseksikin mutta kuka teistä muka haluaa jutella jonkun vieraan kanssa joka tulee kauppareissullanne kaveeraamaan.
Jaahas, Kokoomus jälleen on valjastanut trollinsa lietsomaan vastakkainasettelua.
'ja sitten ne luulee, että joku vielä uskoo näitä , LOL :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No, ovatko esimerkiksi oppimisvaikeudet omaa syytä? On ihan merkittävä määrä ihmisiä, jotka eivät pärjää oikein missään töissä, heikkojen kognitiivisten kykyjen vuoksi. Ennen heillekin oli enemmän töitä, mutta nykyään riittävän yksinkertaisia suorittavia töitä on yhä vähemmän ja niissäkin on kova työtahti.
Itselläkin pahat oppimisvaikeudet ja olen epäillyt olevani jopa ns. heikkolahjainen (nykyään sitä kutsutaan laaja-alaisiksi oppimisvaikeuksiksi, mutta samasta asiasta on kyse). Ei minulla ole paljon asiaa nykyisille työmarkkinoille, olen kyllä töissä, mutta palkalla pärjään juuri ja juuri, kädestä suuhun eläen, ja paljon mitään eläkettähän tästä palkasta ei kerry joten leipäjonot kutsuvat sitten kun olen vanha.
Tämä! Tätä on ihan tutkittu, että laaja-alaiset oppimisvaikeudet vaikeuttavat ihmisen elämää yhteiskunnassa monin tavoin. Ja näitä ihmisiä on paljon.
Moni (oikeistolainen) ei ymmärrä kuinka paljon saanut ihan syntymälotossa. Ihmiskuva heillä kapea ja verrataan muita itseen, kaikilla on rajoitteensa tyylisesti.
Vähän niinkuin laulutaitoinen syyttäisi laulutaidotonta siitä ettei tämä laulaa nuotin vierestä. Ja käskisi vaan yrittämään kovemmin.
Sikäli huono vertaus, sillä harjoituksella laulutaidotonkin oppii laulamaan.
99% oma syy, laiskuus ja kunnianhimottomuus
Vierailija kirjoitti:
Joo varmaan voi mennä ventovieraille jutustelemaan kadulla ihan ilmaiseksikin mutta kuka teistä muka haluaa jutella jonkun vieraan kanssa joka tulee kauppareissullanne kaveeraamaan.
Miksi haluat ventovieraille jutella. Juttele kavereillesi. Menkää yhdessä rannalle, pilkille, kävelylle, retkelle. Kyläilkää toistenne luona jne.
On se. Ei mitään huonoa tuuria, vaan laiskuutta ja lyhytnäköisyyttä.
Keskiluokkaan vähintään pääsee omilla valinnoilla.
Kokoomuksella on kiire ujuttaa köyhät toisiaan vastaan ennen vaaleja. Hopihopi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muotoilisin asian niin että vauraus on harvoin omaa ansiota. Monet vauraat olisivat köyhiä ellei heille sattunut jotain näistä:
-mennet rikkaan kanssa naimisiin
-saaneet vanhemmilta sijoitetut lapsilisät tai vastaavaa "pesämunaa" kuten osakkeita, jopa asunnon jne.
-Vanhemmat tukeneet heitä aikuisenakin
Ei pidä aina paikkaansa. Mun mies on äärimmäisen köyhistä oloista (ei Suomesta kotoisin), ei perintöjä eikä rahaa vanhemmilta ja pienestä palkasta säästänyt satojen tuhansien omaisuuden sijoittamalla. Tietysti tämä on vaatinut hirmuisen paljon viitseliäisyyttä ja kiinnostusta että tietää esim mihin sijoittaa jne. Ei tuhlaile mihinkään muuhun kuin osakkeisiin. Toki onnea on ollut siinä että ei ole ollut pitkiin aikoihin työttömänä. Itse olen myös pienituloinen.
Huumekauppaa? ??