Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko köyhyys Suomessa pääsääntöisesti omaa syytä?

Vierailija
10.02.2023 |

Yhteiskunta tarjoaa maksuttoman koulutuksen, opintotukea, asumistukea ja kaikenlaisia palveluita papista psykologiin. Silti jatkuvasti osa kansasta vajoaa köyhyyteen. Miten näet asian? Onko köyhyys omaa syytä vai onko rakenteissa jotain mystistä, joka ajaa ihmiset köyhyysrajan alle?

Kommentit (233)

Vierailija
1/233 |
10.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika moni Suomessa köyhä taitaa olla vakavasti jollain tavoin pidempiaikaisesti sairas tai vammautunut. 

Mutta sairaudet ja vammautumsiethan ovat tällä palstalla osalle vain omien väärien ja elämän laatua heikeintävien valintojen ja päätösten tulosta.

Vierailija
2/233 |
10.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole omaa syytä. T .Akateeminen sairaseläkeläinen

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/233 |
10.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Köyhyysraja tarkoittaa sitä, että ansaitsee alle 60% väestön keskiansioista. Vaikka olisimme kaikki miljardöörejä, aina joku osuus jäisi köyhyysrajan alapuolelle.

Vierailija
4/233 |
10.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse koen, että olen tehnyt tyhmiä valintoja. Mahdollistan hyvät ansiot monille sillä, että hoidan surkealla palkalla heidän lapset

Olen kutsumustyössä, mutta harmittaa, että täydellä palkalla, kaikilla ikälisillä ansioni on 1500 euroa bruttona .

Vierailija
5/233 |
10.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siinä tapauksessa, että ihminen on vammainen tai vakavasti sairas kuten syöpäsairas tai muu oikea sairaus, niin ei ole omaa syytä. Mielenterveysjutut tiedetään.

Vierailija
6/233 |
10.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tietenkään ole. Ei kukaan halua olla köyhä. Jokainen tekee parhaansa niillä korteilla mitä elämä antaa. Usein se on ihan tuurista kiinni. Työpaikkoja ei riitä kaikille, ja mitä pidempään on työttömänä, sitä hankalampi on saada työpaikka, vaikka olisi miten hyvä työntekijä, työnantajat vaan ei luota siihen jos on pitkä työttömyys. 

Vierailija
7/233 |
10.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, ovatko esimerkiksi oppimisvaikeudet omaa syytä? On ihan merkittävä määrä ihmisiä, jotka eivät pärjää oikein missään töissä, heikkojen kognitiivisten kykyjen vuoksi. Ennen heillekin oli enemmän töitä, mutta nykyään riittävän yksinkertaisia suorittavia töitä on yhä vähemmän ja niissäkin on kova työtahti.

Itselläkin pahat oppimisvaikeudet ja olen epäillyt olevani jopa ns. heikkolahjainen (nykyään sitä kutsutaan laaja-alaisiksi oppimisvaikeuksiksi, mutta samasta asiasta on kyse). Ei minulla ole paljon asiaa nykyisille työmarkkinoille, olen kyllä töissä, mutta palkalla pärjään juuri ja juuri, kädestä suuhun eläen, ja paljon mitään eläkettähän tästä palkasta ei kerry joten leipäjonot kutsuvat sitten kun olen vanha.

Vierailija
8/233 |
10.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhempiensa.     Jos vanhemmat eivät olisi tavanneet ei tarvitsisi olla köyhyydessä.

Vierailija
9/233 |
10.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei meidän yhteiskunta toimisi, jos ketään ei olisi köyhä. Se on välttämätöntä.

Vierailija
10/233 |
10.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole henkilön syy. 

Vierailija
11/233 |
10.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole omaa syytä. T .Akateeminen sairaseläkeläinen

Minä taas olen akateeminen työtön, liian raihnainen töihin, mutta liian hyväkuntoinen työkyvyttömyyseläkkeelle. Rimpuilen ensi vuosikymmenen puoliväliin saakka TE-toimiston tahdissa ja sitten jään pienimmälle mahdolliselle eläkkeelle. Tämä on siis se julkaisukelpoinen versio - siihen todenmukaiseen liittyvät olennaisesti hengenvaaralliset kemikaalit. 

Ilman rahaa ihminen ei ole yhtään mitään.

Vierailija
12/233 |
10.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos näin on, voidaan kääntäen todeta: on lähinnä muiden ansiota, että et ole köyhä.

Vierailija
13/233 |
10.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muotoilisin asian niin että vauraus on harvoin omaa ansiota. Monet vauraat olisivat köyhiä ellei heille sattunut jotain näistä:

-mennet rikkaan kanssa naimisiin

-saaneet vanhemmilta sijoitetut lapsilisät tai vastaavaa "pesämunaa" kuten osakkeita, jopa asunnon jne.

-Vanhemmat tukeneet heitä aikuisenakin

Vierailija
14/233 |
10.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No, ovatko esimerkiksi oppimisvaikeudet omaa syytä? On ihan merkittävä määrä ihmisiä, jotka eivät pärjää oikein missään töissä, heikkojen kognitiivisten kykyjen vuoksi. Ennen heillekin oli enemmän töitä, mutta nykyään riittävän yksinkertaisia suorittavia töitä on yhä vähemmän ja niissäkin on kova työtahti.

Itselläkin pahat oppimisvaikeudet ja olen epäillyt olevani jopa ns. heikkolahjainen (nykyään sitä kutsutaan laaja-alaisiksi oppimisvaikeuksiksi, mutta samasta asiasta on kyse). Ei minulla ole paljon asiaa nykyisille työmarkkinoille, olen kyllä töissä, mutta palkalla pärjään juuri ja juuri, kädestä suuhun eläen, ja paljon mitään eläkettähän tästä palkasta ei kerry joten leipäjonot kutsuvat sitten kun olen vanha.

Ei sinua kyllä kirjoittamasi perusteella uskoisi heikkolahjaiseksi. Kirjoitat sujuvasti ja elävästi.

Vierailija
15/233 |
10.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä varallisuus määräytyy hyvin pitkälti vanhempien vaurauden perusteella, eli käytännössä vauraus periytyy tehokkaasti. Ihan jo siksi että hyväosaisten lapsilla se tukiverkosto olemassa ja voivat sitten ottaa enemmän taloudellisia riskejä.

Vierailija
16/233 |
10.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei sinua kyllä kirjoittamasi perusteella uskoisi heikkolahjaiseksi. Kirjoitat sujuvasti ja elävästi.

Tätä on minulle ennenkin sanottu, mutta minulla on niin isoja vaikeuksia yksinkertaisissakin hommissa, kovasta yrityksestä huolimatta, että en minä nyt ihan normaalikaan voi olla. Minulla on ainakin paha hahmotushäiriö, ja vaikeuttaa kyllä työntekoa hemmetin paljon.

Vierailija
17/233 |
10.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa on ns. suhteellista köyhyyttä eli kansankielellä pienituloisuutta.

Oikeasti todella köyhät ja aliravitut ihmiset eli ns. absoluuttinen köyhyys on asia, joka onneksi maailmalla pienenee kokoajan.

Maailmanpankin määritelmän mukaan absoluuttinen köyhyys tarkoittaa elämistä alle 1,90 dollarilla päivässä. On selvää, ettei Suomessa kukaan pysty elämään tuollaisilla tuloilla.

Vierailija
18/233 |
10.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei todellakaan ole koska tässä maassa on mahdotonta rikastua ellei voita lotossa tai pelaa lätkää nhl-tasolla. Tai aja formuloilla kilpaa. 

Normityönteolla ei vaurastu eikä pääministeriäkään leikkimällä rikkaaksi tule.

Vierailija
19/233 |
10.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muotoilisin asian niin että vauraus on harvoin omaa ansiota. Monet vauraat olisivat köyhiä ellei heille sattunut jotain näistä:

-mennet rikkaan kanssa naimisiin

-saaneet vanhemmilta sijoitetut lapsilisät tai vastaavaa "pesämunaa" kuten osakkeita, jopa asunnon jne.

-Vanhemmat tukeneet heitä aikuisenakin

Kai se nyt omaa ansiota on, jos menee rikkaan kanssa naimisiin. Sinullakin on ollut siihen mahdollisuudet.

Vierailija
20/233 |
10.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä varallisuus määräytyy hyvin pitkälti vanhempien vaurauden perusteella, eli käytännössä vauraus periytyy tehokkaasti. Ihan jo siksi että hyväosaisten lapsilla se tukiverkosto olemassa ja voivat sitten ottaa enemmän taloudellisia riskejä.

Lisäksi hyväosaisten lapset kasvaa aivan erilaisessa elämänkatsomuksessa ja asenneilmapiirissä mitä huonompi osaiset.

Tämä toki on täysin ymmärrettävääkin kaikille muille paitsi näille, lähinnä kokoomuslaisille, jotka hokee kuinka jokainen on oman onnensa seppä ja ihan jokaisella on (ollut) samat tasa-arvoiset mahdollisuudet aivan kaikkeen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän viisi kolme