Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä pitäisi tehdä että työnantajat alkaisivat palkkaamaan ihmisiä (varsinkin työttömiä)?

Vierailija
10.02.2023 |

Ei ne työpaikat sillä lisäänny että tuet pois niin kuin kokoomusröllit täällä huutelevat.

Kommentit (124)

Vierailija
101/124 |
10.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ongelmana on se, että monen työttömänä olevan osaaminen ei ollut kuranttia edes silloin, kun he olivat töissä. Juuri siksi heidät potkittiin pois. Ei olla tajuttu huolehtia omasta työmarkkinakelpoisuudesta.

Otan konkreettisen esimerkin: minulla on ollut useita kymmeniä työnhakijoita, joilla on ollut omasta mielestään erinomaiset Excel-taidot. Kun olen kysynyt, sitten asioita pari vuotta sitten julkaistuista uusista ns. "dynamic array"-funktioista, kuten unique, filter tai textafter, ei kukaan ollut kuullutkaan noista, vaikka jokainen näistä oli ollut töissä silloin, kun ne esiteltiin.

Kaikki eivät ehkä silloisessa työssään ole tarvinneet juuri noita taitoja. Eipä ne töissä olevienkaan taidot aina ihmeellisiä ole.

Sinuna en selvittäisi valmista osaamista vaan omaksumiskykyä. Jos hakija sanoo ettei ole noista kuullutkaan, antaisin käytännön tehtävän jonka voi niillä ratkaista, ja hetkisen aikaa sen suorittamiseen. 

Vierailija
102/124 |
10.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Otan konkreettisen esimerkin: minulla on ollut useita kymmeniä työnhakijoita, joilla on ollut omasta mielestään erinomaiset Excel-taidot. Kun olen kysynyt, sitten asioita pari vuotta sitten julkaistuista uusista ns. "dynamic array"-funktioista, kuten unique, filter tai textafter, ei kukaan ollut kuullutkaan noista, vaikka jokainen näistä oli ollut töissä silloin, kun ne esiteltiin.

Voisitko kertoa miten työhaastattelussa kannattaa vastata? Minulla on todistuksessa numerona 5 eli korkein arvosana. Kuitenkaan se ei lopulta kerro sitä millä tasolla meitä on opetettu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/124 |
10.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No, kun ei niitä työntekijöitä noin vaan palkata. Ensin pitää tehdä kustannuslaskelma, onko järkevää palkata. Työntekijästä kun koituu todella paljon kustannuksia työnantajalle.

Toisekseen, ei työttömien osaaminen välttämättä hääppöstä ole. Tarvii olla tietty osaaminen.

Itsellä asianajotoimisto. Ei tähän hommaan, edes sihteeriksi, voi palkata ketä tahansa. Vähintään oikeusnotaari pitäisi olla tai edes jokin osaaminen alalta. Asianajotoimiston sihteerinkin pitää osata perustietoja, vaikka ei haastehakemuksia tekisikään. 

Eli osaaminen ja kustannuskysymys.

asianajaja, yrittäjä

Miten asiakirjojen tilaamiseen, laskutukseen jne. pitäisi olla oikeusnotaari? Vai teetätkö mielellään asianajajan työt sihteerillä puolet pienemmällä palkalla?

Vierailija
104/124 |
10.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei työpaikkojen tarvitse lisääntyä. Niitä on jo. Sitä kutsutaan työvoimapulaksi.

Nyt pitää vain saada työttömät töihin. Mitä pitää tapahtua, että aloittaja lähtee hoitajaksi? -50% tukiin?

En tiedä aloittajasta, mutta kaikista ei vain ole hoitajiksi.

Vierailija
105/124 |
10.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap:n kysymykseen: parempia työhakemuksia.

Ellei auta, työnhaku- tai työhönvalmennusta.

Ellei auta, täydennyskoulutusta ja osaamisen kehittämistä.

Ellei auta, riman laskemista työpaikkojen suhteen.

Ellei auta, alanvaihto ja uudelleenkoulutus.

Uudelleen koulutus ei auta, jos olet valmistuessasi 50+

Varmasti auttaa. On olemassa ammatteja, joihin osaavat kuuskymppisetkin revitään mistä vain saadaan, saati viiskymppisiä. Joten älä yritä keksiä tekosyitä.

Vierailija
106/124 |
10.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Palkkaamisen pitäisi olla kannattavaa. Kukaan ei palkkaa firmaansa sellaista työntekijää jonka palkkakulut ovat suurempia kuin mitä kyseisen työntekijän työpanoksen tuottavuus on.

Koska kaikki ihmiset eivät millään voi olla huippuosaajia, niin vähemmän vaativien työtehtävien palkkatasoa tulisi laskea niin paljon, että ihmisten palkkaamisesta niihin työtehtäviin saadaan kannattavaa.

10e saa vain 10e työntekijän.

Vierailija
107/124 |
10.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Varmasti auttaa. On olemassa ammatteja, joihin osaavat kuuskymppisetkin revitään mistä vain saadaan, saati viiskymppisiä. Joten älä yritä keksiä tekosyitä.

Esimerkiksi mitä ammatteja?

Riittääkö osaavaksi se, että käy alan koulutuksen, vai pitäisikö työkokemustakin hankkia?

Vierailija
108/124 |
10.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kieltää työkokeilut ja palkkatukityöt.

Vierailija
109/124 |
10.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei työpaikkojen tarvitse lisääntyä. Niitä on jo. Sitä kutsutaan työvoimapulaksi.

Nyt pitää vain saada työttömät töihin. Mitä pitää tapahtua, että aloittaja lähtee hoitajaksi? -50% tukiin?

En ole aloittaja, mutta olen luullut, että hoitajaksi pitää olla hoitajan koulutus. Kouluttautumiseen työttömänä taas pitää olla työkkärin lupa. Sitä paitsi ainakin sairaanhoitajaopintoihin on paljon enemmän hakijoita kuin opiskelupaikkoja. Lähihoitajien tämänhetkisestä tilanteesta en tiedä. 

Minulle ei työttömänä ollessani annettu lupaa kouluttautua alemman koulutustason ammattiin.

Työttömät saa töihin niin, että työnantajat rekrytoivat heidät. Tässäkin ketjussa on todisteltu, ettei työttömällä ole niin paljon osaamista, että hänet kannattaisi palkata. Tukia leikkaamalla ei se osaamistaso ainakaan parane. 

Vierailija
110/124 |
10.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikki työnhakijat yhteen tietokantaan. Työnantajat kohdistavat haun samaan tietokantaan. Mikäli hakija ei tule valituksi, työnantajan tulee perustella miksi hakija ei ollut sopiva. Tällä tavoin syntyy myös tietoa siitä millaista osaamista yhteiskunnassa tarvitaan ja mahdollisuus väärinkäyttää yhteiskunnan työllistämis- ja muita tukia vähenee.

Työttömät ovat jo yhdessä tietokannassa. Sitä kutsutaan te-toimistoksi. Työnantajat eivät tosin vain halua etsiä työntekijöitä sieltä, koska heillä on huonot kokemukset sellaisista henkilöistä joiden cv:ssä on aukko.

Niin, lapset eli aukot cv:ssä tekee pitkäaikaistyöttömän.

Vierailija
111/124 |
10.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos suostuu tekee töitä alle 8 eurolla tunti niin kyllä työttömiä palkataan. Monet pyytää aivan liikaa palkkaa siihen nähden mitä ne osaa. 5 vuotta työttömänä olleet haluaa täyden palkan heti vaikka ovat puolikuntoisia.

Vierailija
112/124 |
10.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa yrityksen kulurakenne on usein sellainen että noin 5-10 ammattilaisen porukalla omistaja tekee kivaa tulosta, on varaa asua mukavasti, säätötilit ja osakesalkut pullistuvat  ja autot vaihtuvat muutaman vuoden välein. 

Loikka tästä seuraavalle kannattavalle ja omistajalle mukavalle tasolle on valtavan pitkä.

Pitää palkata huomattavasti enemmän porukkaa joka tuo ison tukun haasteita arkeen. Pitää hankkia paljon enemmän asiakkaita, joka on, jos ei mahdotonta niin ainakin kallista ja vaatii mukavuusalueen ulkopuolelle astumista.

Byrokratia kasvaa ja pian huomaa elättävänsä myös pientä asianajajien armeijaa, pääomaa pitää investoida (riskeerata) jne. jne.

Eli, miksi yrittäjän pitäisi vaivautua ja ottaa riski epäonnistumisesta sekä oman elämän laadun huomattavasta laskusta, ehkä jopa ennenaikaisesta poismenosta, kun vähemmälläkin pääsee?

Vierailija
113/124 |
10.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oin seurakunnan työhaastattelussa. Työaika olis ollut 10 tuntia päivässä ja myös viikonloppu ja palkka alle 1700 euroa kk

Vierailija
114/124 |
10.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä vika palkkatukityössä on? Ihan normaali työsuhde, johon työnantaja vaan saa rahallista tukea. Hyvä kannustuskeino palkata työtön henkilö.

Vierailija
115/124 |
10.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Esimerkiksi mitä ammatteja?

Riittääkö osaavaksi se, että käy alan koulutuksen, vai pitäisikö työkokemustakin hankkia?

https://www.ammattibarometri.fi/Toplista.asp?maakunta=suomi&vuosi=22ii&…

Siinä Top 15, koko Suomi.

https://www.ammattibarometri.fi/vertailu.asp?maakunta=uusimaa&vuosi=22i…

Siitä sitten selailemaan esimerkiksi Uudenmaan alueelta laajemminkin.

Vierailija
116/124 |
10.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työnantajien tulisi palkata ensisijaisesti työtön, ei henkilöä, jolla jo on työpaikka.

Nuoria miehiä pitäisi palkata.

Työnantajien tulisi joustaa.

Vierailija
117/124 |
10.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ongelmana on se, että monen työttömänä olevan osaaminen ei ollut kuranttia edes silloin, kun he olivat töissä. Juuri siksi heidät potkittiin pois. Ei olla tajuttu huolehtia omasta työmarkkinakelpoisuudesta.

Vastaavia esimerkkejä löytyy kymmeniä. Yksi huvittavimmista oli juristi, joka kehuskeli, kuinka tehokas hän on ja kuinka hänellä on hyvät it-taidot. No, todellisuudessa, hän ei tiennyt, mitä tarkoittaa leikepöytä.

Kannattaisi ylläpitää niitä taitojaan vapaa-ajallaan, eikä vain katsoa Temppareita.

Siis työttömäksi joutuu sen takia ettei osaa tehdä töitä??

No minä ainakin jouduin ihan muun syyn takia.

Vierailija
118/124 |
10.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä vika palkkatukityössä on? Ihan normaali työsuhde, johon työnantaja vaan saa rahallista tukea. Hyvä kannustuskeino palkata työtön henkilö.

Ne vie oikeita työpaikkoja. Itse olin valtiolla puhelinpalvelussa.

Vierailija
119/124 |
10.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No, kun ei niitä työntekijöitä noin vaan palkata. Ensin pitää tehdä kustannuslaskelma, onko järkevää palkata. Työntekijästä kun koituu todella paljon kustannuksia työnantajalle.

Toisekseen, ei työttömien osaaminen välttämättä hääppöstä ole. Tarvii olla tietty osaaminen.

Itsellä asianajotoimisto. Ei tähän hommaan, edes sihteeriksi, voi palkata ketä tahansa. Vähintään oikeusnotaari pitäisi olla tai edes jokin osaaminen alalta. Asianajotoimiston sihteerinkin pitää osata perustietoja, vaikka ei haastehakemuksia tekisikään. 

Eli osaaminen ja kustannuskysymys.

asianajaja, yrittäjä

Miten asiakirjojen tilaamiseen, laskutukseen jne. pitäisi olla oikeusnotaari? Vai teetätkö mielellään asianajajan työt sihteerillä puolet pienemmällä palkalla?

En teetä mielellään asianajajan töitä sihteerillä. Siksi teenkin kaiken itse. Myös ne laskutukset, asiakirjojen tilaamiset sekä kaiken muun. Minulla ei olekaan työntekijöitä. 

Mutta kyllä se tällä alalla on välttämätöntä, että sihteeri tietää asiat. Oletan, että sihteeri esim. vastaisi puhelimeen ja jos ei hänellä olisi mitään tietoa siitä, miten asiat etenevät, niin ei hän osaisi asiakasta mitenkään palvella. 

Asianajotoiminnassa on todella tärkeää se ensimmäinen yhteydenotto. Jos asiakas saa täysin tietämätöntä palvelua, niin menee toiselle. Jos taas itse vastaan aina puheluihin, niin ei sillä sihteerillä paljoa tee. 

Eri viranomaistahoihin yhteydenotot edellyttävät myös asioiden hallintaa. Eihän minulle mitään hyötyä sihteeristä olisi, jos kaikki asiat pitäisi yksityiskohtaisesti selittää ja asioiden hoitaminen paperille piirtää. Samalla työmäärällä teen sen itse.

Käsitykseni mukaan sihteerin tarkoitus on helpottaa asioiden hoitamista, mutta jos kaikki pitäisi kertoa alusta lähtien, niin ei tällaisesta työntekijästä olisi minulle mitään hyötyä. Siksi en olekaan sihteeriä palkannut, vaan tuo tietämättömän sihteerin palkkaaminen olisi minulle ainoastaan kustannuserä, ei hyöty.

asianajaja

Vierailija
120/124 |
10.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tilanne paranisi aika nopeasti, jos osalle työttömiä saataisiin työhaluja ja osalle työkykyä. Nyt täytyy muistaa, että maassamme vallitsee kuitenkin työvoimapula.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yhdeksän neljä