**Tammituhinat**
Aloitin uudella otsikolla meille, vanha oli venähtänyt jo pitkäksi.Älkää moittiko!!
Aika moni meistä kärsii suppareista ja muksuja 2, meillä menee lähinnä samaa rataa noiden paikkojen avautumisen kanssa. Pe kävin taas kontrollissa ja tilanne oli pysynyt suht samana kun viikko sitten,eli kanava pehmeä ja reilulle sormelle auki, mittaa oli 2cm jäljellä.Mulle kerrottiin että rv 34 kun on saavutettu, niin lääkärit huokasevat ensimmäisen kerran.Pari viikkoa kun menis nopeesti ja hyvin, se on nyt tähtäin meillä.
Kaikkea sellaista mikä aiheuttaa painetta alapäähän pitää välttää,istuminen,kyykkyminen,nostaminen ym. lepoa paljon.
Beibit voi muuten hyvin ja oli kasvanut hienosti, olivat melkein pari kiloisia molemmat.Huomaa että alkaa ahdasta olemaan sen verran kovasti ne myllää ja maha on välillä vaikka minkä muotoinen.Vessassa saa ravata monta kertaa yössä,eikä tuu kun pieni liru, silti tuntuu että rakko olis ihan täynnä.A:n pää on laskenut jo ihan alas, että se sielä painaa,B oli myös kääntynyt viime viikolla rt:aan.
Viime yönä heräsin kun A alkoi hikkaamaan,se tuntui niin hyvin käteen,kun koitin.Aluksi pelästyin mitä ihmettä tää on,mutta kyllä sillä hikka oli.Yksös odotuksissa ei koskaan hikkaaminen ole tuntunut noin voimakkaalta.Onhan se tietty selvä, kun tilaa on puolet enemmän käytössä.
Nyt on tullut taas isuttua koneen ääressä sen verran että menen taas sohvalle makoilemaan.Ihanaa masun kasvatusta kaikille.
vm.71 rv.32+4
Kommentit (190)
kurnau: hienoa, että sait sen sektioajan! Nyt voit levollisin mielin nauttia joulupyhistä :-). Mutta onpas sun baby iso! Katselin kuopuksen kysvukäyriä, ja se oli noilla viikoilla jotain 2,2kg ja tuli maailmaan 3,7 kiloisena. Taitaa olla reippaasti yli nelikiloinen " pienokainen" sulle tulossa. Mutta sehän on vaan hyvä, iso vauva, varsinkin kun sektiolla syntyy.
(.) vai pitäisiko laittaa jo ( . ). Tiistaina mitattiin vauvat ja olivat nyt molemmat onneksi yli 2kg; A 2000-2100 ja B 2200-2300. A on valunut tosi alas, kohdunkaulan aukenemista ei voitu tutkia, se jää jotenkin A' n pään taakse, eikä gyne ylety. Ultralla kuitenkin nähtiin, kaula on lyhentynyt nyt 1,3cm. Tänään kävin käyrillä polilla. Sydänkäyrät olivat taas tosi hyvät, suppareita oli 10min välein ja aika napakoita. Silti uskon, että joulun yli tästä kyllä vielä päästään. Joulusta on gyneni 2 viikkoa lomilla joten toivotaan, että tulevat sitten vasta suunniteltuun sektioaikaan. Muuten joudun jonkun vieraan lääkärin leikeltäväksi :-(.
Vaivoja alkaa olla jo aika paljon, liitokset naksuu ja ilman särkylääkettä en saa otettua askeltakaan. Nahka venyy ja kutiaa ja kyllä tämä elämä alkaa olla jo melkoisen vaikeaa. Painoakin tullut viimeisen kahden viikon aikana ihan älyttömästi, kengät ei mahdu jalkaan ja sormet ovat kuin perunat. Mutta loppu häämöttää! Gyne oli valmis leikkaamaan ensi viikolla jos ei mun pää enää kestä tätä, mutta kyllä mie annan olla pienten masussa niin kauan kun vaan vielä jaksavat kasvaa. Mutta ihan rehellisesti sanottuna, kyllä minä haaveilen olosta ei-raskaana; pääsee lenkille ja urheilemaan ja shoppailemaan ja jopa siivoamista kaipaan tässä makaillessa!
Mukavata viikonloppua ja kiitos kun sain vähän taas valittaa!
t. muksuja2 rv34+3
Tays:in äitipolilla käyty:
RR 144/87
Pissat puhtaat
Hb 134
Kohdunsuun tilanne ennallaan, kypsä kaulaa jäljellä n.1cm
Lasten vointi hyvä, painoarviot 2,3kg ja 2,7kg.
Ensi viikolla pari neuvola käyntiä ja seuraava Tays äitipoli 27.12.
Ibiza + Himpula ja Vimpula rv35+2
To illalla päätettiin lopulta käydä ä.polilla, koko päivän jatkuneiden supistusten takia.Ottivat yöksi kontrolliin mahdollisen synnytyksen alkamiseksi.Jostain kumman syystä tilanne alkoi rauhoittumaan kun pääsi sinne osaaviin käsiin.
Kohtu on kuitenkin auennut reilulle kahdelle sormelle ja kanavaa jäljellä 1-2 cm, pehmeät ja kypsät paikat.A on jo tiukasti laskeutuneena lähtöasemiin ja B perätilassa.Perätilan vuoksi otettiin röntgenkuvat lantiosta,tuloksia en vielä tiedä, että mahtuuko syntyä peppu edellä vai ei.
A ei saatu mitattua pään mittaa, koska on häpyluun alla, eikä kunnon mittoja sieltä saa mitattua,mutta molemmille tuli arvioksi 2.5 kg. 2.5kg-2.7kg sillävälin oli arviot, mutta sanoi että mennään pienempien mittojen mukaan.
29.12 seuraava käynti, ellei ennemmin synny.Tämän lääkärin mukaan jään silloin sisälle ja käynnistetään synnytys.Toinen lääkäri oli tässä ennemmin sitä mieltä ettei käynnistetä vaan odotetaan koska lähtee itse käynnistymään,mutta yli ei päästettäisi.Kaikilla lääkäreillä näköjään omat mielipiteet asiasta.Mulla on ollut joka käynti kerta eri lääkäri vastassa,olis paljon helpompi kun saisi saman kanssa asioida eikä kaikille erikseen kertoa samaa asiaa...
Mutta jos nyt niin kävisi että sinne 29 päivään asti päästäis, niin aion kyllä sanoa että käynnistettäis vasta parin päivän päästä 1.1 ellei vauvoilla olis mitään hätää.Jotenkin tuntuis mukavammalta kun syntyy 1.1 kun 31.12, lasta ajatellen kouluun menot ym.
Kyllä tässä samoilla linjoilla oon kun muksuja 2 kyllä tätä mahaa on saanut jo kantaa ja ihailla tarpeeksi että luopuisin mielelläni pois.Kotoa en ole pahemmin poistunut ja välillä tuntuukin että seinät jo kaatuu päälle.Ei tälläinen tekemättömyys ole mistään kotoisin, kun on tottunut touhuamaan kumminkin koko ajan jotain.
Toisaalta loppu häämöttää jo uhkaavasti, nopeesti tämä odotus on kuitenkin mennyt, kun muistaa niitä piinaviikkoja et onko kiinnittynyt vai ei ja ollaanko sitä raskaana vai ei.
Meillä makkarissa kaksi pinnasänkyä, ihan niinkuin lapset laskee öitä joulupukin tuloon, niin minä lasken päiviä, koska sänkyihin tulee omat vauvat.
Piparin tuoksuista joulun odotusta kaikille.
VM.71 ja beibit 36+1
Olen myös vähän kypsä tähän odottamiseen tai ehkä lähinnä siihen, että maha on koko ajan tiellä, supistelee, selkään sattuu jne. Olen kanssa alkanut haaveilla normaaleista vaatteista ja siitä, että saan liikuntakykyni takaisin. Sympatiat ovat luonanne, minulle se parin päivän pakkolepo oli aivan hirveää :(
No, eihän tässä kauan enää mene, onneksi.
Kirpusta: jep, iso poika tulossa, ihan yläkäyrillä mennään :/ Toisaalta hyvä juttu, jos siis päättääkin tulla aikaisemmin. Mutta EI tänä vuonna ;)
Nyt en hei muista: miksi bambi vm71 haluavat käynnistää? En ole perehtynyt kaksoisraskauksiin.
kuranu rv 34+5, 3 vk 5 pv MAKSIMISSAAN h-hetkeen
Olen ollut nettipimennossa jo viikkoja. Olen kyllä päässyt lukemaan kuulumisianne mutta itse en ole onnistunut hyppäämään kyytiin... Pari kertaa yritin ja ¿uusi vanha¿koneemme hävitti viestit samantien =(.
Nyt kokeilen ¿kikkakolmosta¿ -- katsotaan josko viesti nyt löytäisi perille.
Olen ollut viikosta 28 eteenpäin sairaslomalla selän vuoksi. Seisominen ja käveleminen on hankalaa ja vaikeutuu päivä päivältä. Täälläkin on siis tullut pakkolepo ja makoilu tutuksi. Muuten kaikki on masussa hyvin; ei liiemmin supista ja pikkuinen on edelleen hyvin vilkas ja aktiivinen. Valitettavasti myös yöaikaan. Nukkumisen kanssa on vähän niin ja näin.
Parin tunnin pätkissä nukutaan ja sitten pitää taas vähän seurustella =).
Masun ympärys on tällä hetkellä 106 cm ja vatsa on hyvin selkeästi edessä; Takaapäin ei erottaisi että olen raskaana. Sf-mitta oli viime viikolla yläkäyrillä 32,5 cm ja painoa on tähän mennessä tullut 10 kg
(nyt 81 kg).
Alussahan emme uskaltaneet hankkia vauvalle mitään ja nyt onkin sitten yhtäkkiä tullut kiire että saadaan tärkeimmät hankinnat tehtyä. Itse en ole kylläkään kauppoihin paljon päässyt kun käveleminen on niin hankalaa.
Mukavaa Joulun odotusta ja Uuden vuoden odotusta etenkin =).
Yritetään kaikki päästä ensi vuoden puolelle...
@mour 33+5
Äippäloma alkanut mukavasti!
Tulisi vaan lunta :) Tuntuis talvelta ja hoululta.
( . )jaksaa mukavasti. Vauveli liikkuu eritavalla, ei pääse enää niin mylläämään ja taitaa olla kiinnittynyt jo.
Tanään ollut tosi hiljainen, kunhan ei vaan enteile lähtöä NKL!!! apua.
Mulla seuraava neuvola joulun jälkeen heti ja lekuri vielä 3.1.
Toivon kyllä, että vauva syntyy tammikuun puolella, vuoden vikapäivinä ei ole sit myöh. kiva viettää synttäreitä.
Kasseja en ole pakannut, jätän näköjään viimetippaan. Vauvan vaatteet on valmiina kaapissa pinossa, mies ottaa ne siitä mukaansa kun hakee meitä kotiin.
Te joille on sektio aika annetttu, jänniittääkö? Vai onko helpottunut olo?
Toivon, että meillä kaikilla menee synnytys hienosti ja saamme terveen vauvan syliin.
Kertoillaan kuulumisia!
angut ja nöpö 34+4
Paino koko raskausaikana +5,1kg
RR 136/74
Pissa puhdas
Sykkeet 142-148
Liikkeet ++
Seuraava käynti torstaina, seurataan ettei pääse myrkytys yllättämään.
Ibiza + Himpula ja Vimpula rv 35+5
Laitetaanpa tähän vähän ensin omaa ( . ). Eilen supisti niin hirveästi 5min välein, että meinasin, nyt tuli lähtö. Mutta sitten se taas yön aikana rauhottui, kuten niin monta kertaa tähänkin asti. Selkää jomottaa ja hirveä ripuli ja väsy... kaikki merkkejä alkavasta synnytyksestä, mutta en anna vielä periksi, saisivat vielä pari viikkoa kasvaa pienet masussa... Babyt ovat tosi hermona eilisestä asti. Aina kun kovasti supistaa, ne pyörii ja hyörii ihan taukoamatta. Oloni ei siis ole mitä ihanin tällä hetkellä :-).
kurnau: minäkään en tiedä miksi (esim. vm71) käynnistetään tuplaraskaudessa. Tuplathan ovat periaatteessa rv38 täysi-ikäisiä (sanotaan ainakin täällä Sveitsissä). En tiedä miten mahtuvat sen jälkeen kasvamaan? Ehkä siinä säästetään äitiäkin vähän, kun ei vedätetä loppuun asti. Mun sektioaika on juuri 37+6, jos siis niin pitkälle päästään.
angut: ainakin minusta tuntuu, että sektio on vielä niin hirveän kaukana, että ei tunnu helpotusta eikä jännitä. Viimeksi juttelin kätilön kanssa polilla sektiosta. Hän kertoi vähän miten kaksoset haetaan ulos ja mitä tapahtuu, jos ovat vielä liian heikkoja. Hassua, mutta kaikista eniten mietin, miten pystyn siinä leikkauspöydällä maata selälläni. Nyt tulee paha olo ja hengen ahdistus n 10 sekunnissa, jos kotona heitän itseni selälleen.
vm71: minä olen laittanut makkariin ainoastaa yhden pinnikset, kun ajattelin, että nukkuvat alussa vierekkäin. Meinaatkos sie laittaa ne samaan vai alusta asti eri petiin unille?
Monnaxista ei vieläkään ole kuulunut mitään. Onkohan raukka joutunut pakkolepoon?
Ja muuten, joulu on tällä viikolla! Ei täältä sängynpohjalta oikein leivota ja kokkailla. Saapi mies tänä jouluna näyttää mihin pystyy :-).
Hyviä vointeja.
t.muksuja2 rv34+6
PS. Kyssäri vielä kaikille: onkos jollain muullakin pieni " pakkomielle" että vauva(t) " saa" syntyä vasta uuden vuoden puolella? En tiedä mistä lie tullut, samahan se itseasiassa on...
Pakko informeerata teitäkin...
Painoa viikossa +2,7 kg. Kolmessa viikossa paino noussut 6,4 kg eli repikääs siitä. Pisu puhdas ja paineet ok, mutta olo kamala. Hyvä, että pystyn kirjoittamaan enää läppärillä: sormet ihan tönköt.
Alusta painoa tullut nyt sitten kamalasti: 23,4 kg ja vielä olisi reilut 3 viikkoa jäljellä.
En jaksa nyt muuta kirjoitella, oloni ei ole hyvä.
kurnau rv 35
Mullekin pamahti n 3kg parissa viikossa. Perunasormet ja jopa varpaatkin ihan yökön paksut. Kokeile syödä jotain nestettä poistavaa esim ananasta tai mansikkaa ja juoda paljon. Se auttaa himpun verran.
t.muksuja2 rv35+0 (yes!)
Tuo turvotus on varmaan kamalaa!
Paino nousee ja olo tosi paksu ja tönkkö...
Mulla ei onneks ole tuota vaivaa, mun paino noussut tosi vähän, 5.6kg koko aikana!!!!
Luin tuolta odotus puolelta, että mamit ostaneet mammateetä. Mitä se on ja mistä sitä saa? Liittyy imetykseen?
( . ) jakselee mukavasti. Liikkeet on erilaisia tosiaan, ei mahdu enää mylläämään. Muljuaa mukavasti ja painaa tuonne alas :) Pisuttaa koko ajan ja liitokset särkee.
Menen tänään käväseen töissä, puurojuhla ja pukkikin käy!
Onhan se kiva nähdä työkavereitakin... :)
Jokos se aamukampa on viritelty? Minä lasken päiviä jo, mieskin ihan kärsimätön, haluais jo pienen syliin tuoksuteltavaksi. Hänen eka vauva ja ihan sekaisin koko mies...Ihanaa se vaan on, aidosti varmasti nauttii koko paketista.
Voikaahan paksusti!
angut ja nöpö34+6
Neuvolassa käytiin pyörähtämässä. Kaikki oli ihan ok, paitsi maha ei ollut paljon kasvanut. Vain 0,5 cm taisi olla lisäys. Että pienihän tuo maha on, mutta menee kuitenkin käyrillä, joten ei pitäisi olla huolen aihetta. Onpa siinä se hyvä puoli, ettei maha paljon ole tiellä. Kengännauhatkin saan ihan hyvin seisovilteen solmittua.
Tosi kurjaa tuo turvotus. Itsellä ei nyt ole ollut, mutta esikoisen kanssa oli pahat turvotukset, ennenkun sitten jäin töistä äitiyslomalle, jolloin turvotuksetkin helpotti. Sitä vedenjuontia kannattaa kyllä lisätä, se voi vähän helpottaa. Ja oppii sitten jo valmiiksi juomaan vähän enemmän, kun imetyksen aikana sitä pitää kuitenkin lisätä.
Onko kaikilla jo nimet vauvalle päätetty. Meillä ollaan käyty läpi kivoimmat nimet ja niistä aateltiin valita kolme parasta tytölle ja pojalle. Sitten vasta syntymän jälkeen päätetään, mikä tuntuu parhaimmalta.
Kaksostenrattaat olisi vielä hakusessa, päätettiin ne kuitenkin hankkia. Pääsee sitten kesällä kunnolla liikkumaan. Esikoinen kuitenkin vielä sen verta pieni, että ei jaksa pitkiä matkoja kävellä. Mutta nuohan kerkeää sitten myöhemminkin. Muuten alkaa olla kaikki vauvalle valmiina. Nyt vaan ootellaan. Rupeaa jo vähän olemaan kaipailemaan vauvaa ulkopuolelle, varsinkin kun eilen ystävän pientä vauvaa kantelin...
Unohtui tuosta mammateestä mainita. Tätini osti sitä viimeksi miulle. Siinä on muistaakseni jotain sellaisia yrttejä tai luontaisjuttuja, jotka lisäävät maidontuotantoa. Ihan hyvää teetä oli, vaikutuksesta en sitten osaa sanoa, kun maitoa tuli muutenkin ihan hyvin. Huvikseni sitä silloin hörpin.
Gaia 33+5
Turvotus eilen vaan pahentui ja tiukista tukisukista huolimatta jalkapohjissani on neste" anturat" eli käveleminen tuntuu tosi julmalta. Vatsanympärys yht' äkkiä 111 cm ja olo oli vaan huono. Soitin 1,5 h miettimisen jälkeen synnärille klo 02.00 ja kätilö totesi vaan, että juo ja tuu huomenna näytille. No minähän menin, vauva voi hyvin, kohdunkaula pehmennyt ja 2 cm. Eivät he vähätelleet turvotustani, mutta oli vähän sellainen olo, ettei sitä oteta todesta. No, mittasivat lopuksi verenpaineeni ja se olikin makuulla otettuna 136/91 (viime perjantaina 105/55) ja sitten alkoikin tapahtua: labraan ja sanoivat ottavansa minut yöksi tarkkailuun.
Labra oli onneksi ok, pisu +/- (mitä tuo tarkoittaneekin) eli raskausmyrkytyksen poikaa tuppasi. Lepäsin synnärillä koko päivän ja loppujen lopuksi nyt illalla paineet 107/76 ja ruinasin päästä yöksi kotiin. Ja onneksi pääsinkin :)
Nyt loppuaika joudun olemaan pakkolevossa, eivät halua käynnistää synnytystä vielä. Perjantaina menen taas kontrolliin.
Että tämmöstä tänne. Tosi vaikeaa olla levossa, mutta eipä taida muutakaan keinoa olla. Kolmisen viikkoa vielä...
Onneksi olen kaiken järkännyt vauvaa varten valmiiksi ettei tartte stressailla tässä tilassa.
Tuntuu, että meillä jokaisella on joku homma käynnissä: saas nähdä kuinka pitkälle päästään...
Ensi vuoteen olisi tavoite!!!
Palaan asiaan, haluan kommentoida mutta nyt en vielä jaksa.
t. kurnau rv 35+1, sektioon 3+3
Eilen neuvola käynnillä kaikki ok.perätilassa vielä B,tänään on ollut koko aamupäivän sellaista mylläystä, että pieni toivo jotta kääntyis rt.Juttelin eilen siitä käynnistämisestä mistä lääkäri pe puhui,oli kyllä sitä mieltä ettei käynnistetä vielä, vaan antavat mennä lähemmäs la, ellei vauvoilla mitään hätää.Käski ottaa puheeksi oma toivomus synnytys tavasta 29.12 kun menen,kamalaa se oli jos A tulis alakautta ja B sektiolla niin siinä saa sitten kahta kipeää paikkaa kärsiä.No viikon päästä ollaan viisaampia tässäkin asiassa.
Nimiä ollaan kans koitettu miettiä,pojat on 4 kirjaimisia ja ajattelin jatkaa samaa linjaa.Hätäkasteeseen laitetut nimet on jo matkan varrella muuttunut Ennasta ja Iinasta, Meeaksi ja Kiiaksi.Saa nyt nähdä mitkä seuraavat vaihtoehdot on, kun tämä mieli muuttuu vähän väliä...
Muksuja 2: Me kans ajateltiin jossain vaiheessa nukuttaa samaan sänkyyn,mutta nyt kun ollaan tehty makkariin tilaa, niin päätettiin laittaa molemmat sängyt sinne valmiiksi,jos niin käy että nukkuvat paremmin lähekkäin, niin laittaa sitten samaan sänkyyn,mutta jos tyytyväisiä molemmat omissa niin hyvä.
Tämä istuminen alkaa jo tuottaa tuskaa ,beibit kun painaa niin alas,joten lopetan.Jaksakaahan hyvin
vm.71 ja beibit rv 37
Haluan siis toivottaa kaikille oikein rauhaisaa ja nautinnollistata joulunaikaa. Lähdemme 700 km päähän joulun viettoon, autolla... Saas nähdä kuinka matka sujuu...
Meillä on mennyt kaikki oikein mallikkaasti. Meillä myös pakkomielle ensi vuodelle menosta...
Näissä tunnelmissa kaikille oikein mukavaa Joulua!
Miiruskainen 37+0
Neuvolassa eilen hyviä uutisia: verenpaineet kohdallaan, pissa puhdas ja kohdunsuu vielä täysin kiinteä ja kiinni. Lääkäri arveli että vauva ei olisi ihan heti syntymässä. Ehkä siis päästään ensi vuoden puolelle -- kyllähän se turvallisemmalta tuntuisi varsinkin kun laskettuaika on vasta 30.1. (Kurnau: Jos jaksat niin listaan voi päivittää synnytyssairaalaksi Kätilöopiston).
Sf-mitta huitelehtii omalla käyrällään eli se oli eilen jo 34 mutta painoa ei ollut tullut yhtään lisää. Kokonaispainonmuutos on edelleen siis +10 kg. Masu on hyvin voimakkaasti edessä; siitä nähtävästi tuo iso Sf-mitta. Lääkäri arveli mitan pienenevän kun vauva päättää laskeutua lähtökuoppiin.
Agnut: Mammateetä näyttäisi löytyvän ainakin Bebesin verkkokaupasta www.bebes.fi. Sieltä löytyy myös aiheesta lisätietoa.
Gaia: Lucas-nimi on meistä tuntunut jo pitkään omimmalta mutta katsotaan sitten kun vauva syntyy vieläkö tuo nimi tuntuu hyvältä :-).
Jaksamista kaikille! Toivottavasti jokainen pystyy omalla tavallaan vähän
nauttimaan Joulun tunnelmasta kolotuksista, turvotuksista ja supisteluista huolimatta.
Halein,
@mour 34+3
Nyt saa nauttia herkuista ja ottaa rennosti. Rauhallista joulunaikaa kaikille mammoille!
Gaia ja hikotteleva joulutonttu 34+2
Ajattelin tässä kirjoitella pikaisesti kuulumisia. Kävin torstaina äitipolilla, käyrät ok ja keskusteltiin esikoisen synnytys läpi ja kätilö kirjasi toiveeni tulevaa varten, jos tämäkin synnytys menee vauhdilla ohi. Ultrassa kaikki ok, vauvan paino tällä hetkellä n. 2.8 kg ja jos menisi laskettuun aikaan painoarvio olisi tuolloin 3.5 kg.
Tosin me eletään nyt jännittäviä päiviä, kun ei tiedä yhtään millä hetkellä tulee lähtö. Limatulppa irtosi lauantaina, joten maksimissaan kaksi viikkoa menee synnytykseen, itsestä tuntuu siltä, että tammikuun eka päiväkin on kaukana, seitsemän yötä. Niin, kohdunkaulan tilanne oli torstaina se, että se on pehmeä ja auki 3 cm ja lääkäri oli sitä mieltä, että synnytys voi alkaa millon vain. En tiedä oliko vika tikki vielä käydä tutkimuksessa, että jouduttiko se limatulpan irtoamista. No, se on jossittelua ja mitenkään ei voi estää nyt synnytyksen käynnistymistä.
Välillä on sellaista menkkamaista tykytystä alaselässä ja jänniä vihlasuja. Ja sellaisia jänniä tuntemuksia alhaalta hartioihin saakka.
Itse sitä on niin hölmö, että miettii tässä vaiheessa lapsen kouluun menoa. Tosin nykyäänhän voi sen katsoa yksiköllisesti eikä vain syntymäajan perusteella. Ja kuten mies sanoi, hölmöä edes miettiä tuollaista, kun ei vielä edes tiedä onko lapsella kaikki ok, joten koulu on epäoleellinen asia nyt.
Itseä kyllä hirvittää edessä oleva synnytys, kun tietää esikoiselta mitä se on. Esikoisen synnytys oli hyvin nopea, sairaalassa oltiin kaksi tuntia ja tyttö oli jo maailmassa. Aukesin yhden tunnin aikana 4 sentistä kymmeneen, joten mitään väliä suppareiden välillä ei ollut ja puudutteita en ennättänyt saada. Toisaalta olen nyt varautunut syöksysynnytykseen, joten jos se on tällä kertaa kovinkin paljon pidempi, niin sitäkään en kyllä haluaisi.
Kaikille ihanat joulun jatkot ja kuullaan!!
Terveisiä äippäpolilta.
Vauva on viikkoihin nähden isohko, nyt rv 34+3 n. 3 kg!!! Lapsivettä on runsaasti, joten siksi pystyy vielä kääntymään (esim eilen ja autoin häntä kääntymään takaisin pää alaspäin, sattui niin pirusti...). Oli tänään kuitenkin taas ihan alhalla kiinnittyneenä.
Sektionkin sain, pitkän väännön jälkeen, vaikka minulla on selvä indikaatio. Tiedän, että lääkäri teki väärin, kun antoi ymmärtää, että sektio olisi saatavissa vain eml:nä. En jaksanut enää kinata vastaan ja ajaa potilaan oikeuksiani vaan sanoin ok. Samaan hengenvetoon ilmoitin päivän, jolloin leikataan (antoi 2 vaihtoehtoa) ja vaadin perhehuonetta. Lupasivat sen järjestää.
Ymmärsin lääkärin puheista, että koska vauva on jo näin iso, niin ei enää hätää, vaikka päättäisikin tulla jo nyt.
Sektio on siis 12.1.07. Toivottavasti sinne asti päästään.
Kiva hei kun muitakin on taas raahautunut pinon ääreen: oli tosi mukava kuulla teistä!
Angut: ota vaan se tubirokote, meidäthän on kaikki aina ennen rokotettu siihen automaattisesti riskit tietäen. Ei tarvitse sitten stressaila tubin kanssa jatkossa ja onhan se ainakin Venäjällä yleistymään päin.
Mukavaa viikonloppua kaikille!
kurnau