**Tammituhinat**
Aloitin uudella otsikolla meille, vanha oli venähtänyt jo pitkäksi.Älkää moittiko!!
Aika moni meistä kärsii suppareista ja muksuja 2, meillä menee lähinnä samaa rataa noiden paikkojen avautumisen kanssa. Pe kävin taas kontrollissa ja tilanne oli pysynyt suht samana kun viikko sitten,eli kanava pehmeä ja reilulle sormelle auki, mittaa oli 2cm jäljellä.Mulle kerrottiin että rv 34 kun on saavutettu, niin lääkärit huokasevat ensimmäisen kerran.Pari viikkoa kun menis nopeesti ja hyvin, se on nyt tähtäin meillä.
Kaikkea sellaista mikä aiheuttaa painetta alapäähän pitää välttää,istuminen,kyykkyminen,nostaminen ym. lepoa paljon.
Beibit voi muuten hyvin ja oli kasvanut hienosti, olivat melkein pari kiloisia molemmat.Huomaa että alkaa ahdasta olemaan sen verran kovasti ne myllää ja maha on välillä vaikka minkä muotoinen.Vessassa saa ravata monta kertaa yössä,eikä tuu kun pieni liru, silti tuntuu että rakko olis ihan täynnä.A:n pää on laskenut jo ihan alas, että se sielä painaa,B oli myös kääntynyt viime viikolla rt:aan.
Viime yönä heräsin kun A alkoi hikkaamaan,se tuntui niin hyvin käteen,kun koitin.Aluksi pelästyin mitä ihmettä tää on,mutta kyllä sillä hikka oli.Yksös odotuksissa ei koskaan hikkaaminen ole tuntunut noin voimakkaalta.Onhan se tietty selvä, kun tilaa on puolet enemmän käytössä.
Nyt on tullut taas isuttua koneen ääressä sen verran että menen taas sohvalle makoilemaan.Ihanaa masun kasvatusta kaikille.
vm.71 rv.32+4
Kommentit (190)
JA SEHÄN OLI LIMATULPPA, joka tippui kun viime viikolla kirjoittelin ihmeissäni. Perjantai aamuna menin kovan selkäkivun vuoksi tarkastuttamaan päivystykseen tilanteen ja kohdunsuu oli auki, vakka 5 päivää sitten oli ollut 3 cm kiinni. Selkäkipu olikin siis supistuksia, jotka kyllä jo sairaalaan ajomatkan varrella tajusin!!! Eipä vaan ollut kukaan koskaan kertonut, että supistus voi tuntua selässä... No, kaksi vuorokautta pikkuneiti saatiin juuri ja juuri pysymään sisällä, jotta keuhkoja kypsyttävät kortisonit ehtivät vaikuttaa ja sunnuntai aamunaä tehtiin hätäsektio, sillä neiti oli tulossa perätilassa jalka edellä. Painoa oli 2265 ja senttejä 42 ja tuuuheaakin tuuheampi tumma tukka :-). Kyllä tässä sekä äidin että isän pää on ihan täysin sekaisin shokista, mutta onneksi pikkuneiti voi hyvin hurjasta pikavauhdista huolimatta. En kyllä mitenkään tajunnut, että lapsihan voi todella tulla näin aikaisin! Kädet on kyynärpäitä myöden ristissä kun ollaan niin kiitollisia, että vauveli voi hyvin ja toivotaan että kaikki menee hyvin jatkossakin.
Tammituhinatytöstä tulikin nyt sitten joulupuhinatyttö...
Toivo76
Onnea Toivo76 perheelle ja erityisesti uudelle tulokkaalle!!!!
Mä täällä kiljusin jo ihan onnessani :) :)
Vähän jo mietinkin, että missäs luuraat, meitähän aika moni sua jo huhuili...
Ja vaikka prinsessanne vähän etuaikaan tulikin, niin eikös hän ole ihan hyvän kokoinen?
ONNEA-ONNEA-ONNEA-ONNEA!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Oikein hyviä vointeja ja tulehan kertomaan välillä mitä teille kuuluu :)
Taidanpas kaivat sen listamme samantien esille...
Kurnau rv 33+4
ps. Ruskovillalla on villahaalareita 60 cm
Toivo76: ONNEA SYlINTÄYDELTÄ KOKO PERHEELLE!!!
Ihana pieni Joulupallero sulla! Pieni tyttötonttu! :)
Haleja hirmuisesti!
Alkaa jo jännittämään koskas oma vuoro.
angut ja nöpö 33+2
Huh,kun viestisi sai Toivo76 sydämen pamppailemaan! Hengitystä pidätellen luin viestisi läpi... Kerrassaan hienoa että kaikki on nyt kuitenkin hyvin pikkuisella! Voin vain kuvitella säikähdyksen määrää -- hui kun alkoi entistä enemmän jännittämään miten tässä itsellä mahtaa käydä. Sitä kun ei tosiaan tiedä milloin ja miten pikkuinen päättää syntyä.
Tulen myöhemmin kertomaan lisää omiakin kuulumisia kun ehdin mutta vielä kerran onnea pienen tyttövauvan isälle ja äidille =).
Lämmöllä,
@mour 32+4
Vähän tätä kyllä mielessäni pyörittelin, kun siitä limatulpasta oli puhetta. Silti löi sydän pari ylimääräistä lyöntiä, kun luin ekat vauvauutiset :-). Hirmuisesti onnea!!!!
Kuinkahan Monnax jakselee? Ettei vain olisi sielläkin pienoiset jo tulossa?
(.) Kaivoin siis minäkin mittanauhan esille. Eikä ollut masu kuin " vaivaiset" 102cm! Mihinkähän minä ne tuplat oikein olen piilottanut, kun eivät ole edes kovin pieniä...? Painoa tuli viime viikkoon 1,5kg mutta se on varmasti suurelta osin nestettä, on tässä sellaiset ronsunjalat ja perunasormet. Painoa yhteensä on kertynyt 15kg eli 72kg mittarissa.
Torstaina kävin taas käyrillä. Pikku sydämet löivät täydellisesti ja suppareita oli taas reippaasti. Alkaa lievästi ärsyttää, kun kätilöt ei koskaan päästä mua sieltä polilta kotiin ilman, että etsivät mun gynen ensin käsiinsä. Joka kerta ilmoittavat, että rouvalla on kovasti suppareita, vaikka papereissa lukee ihan selvästi, että juu, on supistuksia ja lääkitys, kortisoonit saatu ja kotona lepäilee. No onhan se hyvä että pitävät huolta, mutta sitten kun eivät saa kiinni mun lääkäriä ja mie istun siellä tunteja vaikka tiedän, että gyne päästää mut kotiin, niin hieman alkaa ärsyttää. Tosin mun ärsytyskynnys ei ole enää kovin korkea :-).
Semmoista täältä päin, koossa ollaan siis vielä.
t. muksuja2 rv33+4
Pääsin viimein ja vihdoin netti pimennosta pois,vaihdettiin liittymää ja siitä syystä pari viikkoa meni ilman teitä.
Toivo 76, sylintäydeltä onnea teille pienen tytön tyllerön johdosta!Kuka meistä mahtaa olla seuraava joka saa nyyttinsä syliin?
Oma tila suht ennallaan eli reilu viikko sitten p.polilla a. 2.2kg ja b 2.3kg kanavaa edelleen 2cm ja reilulle sormelle auki, muutos edelliseen käyntiin oli että kanava on kypsynyt,jos tulee tukalat paikat, niin ei ole estettä käynnistykselle.Ens viikolla pe taas uusi kontrolli käynti.
Suppareita tulee heti jos liikaa tekee jotain,mutta muuten olo hyvä,paitsi kaikki tapahtuu kuin hidastetussa filmissä ja hengästyy pienestäkin.Vattaa on jo kiitettävästi ja tuntuu ettei nahka veny enää senttiäkään,mittaa on 122cm.
b kääntyilee vielä pt-> rt ä.polilla aina rt ja täälä nla käynneillä pt ,välillä tuntuu kuin läpi tultais sellaistakin myllerystä jaksaa pitää...
Painoa mulle on tullut n.10kg kaikenkaikkiaan, eli aivan yksösraskauden verran.
Nyt täytyy lopettaa,vieraita saapui
Ihania, upeita uutisia täällä! Onnea hurjan paljon Toivo76 sulle ja teidän koko perheelle! Se siis oli limatulppa... ;-) Mahtavaa kuulla, että kaikki sujui hyvin. Kuinkas paljon etuajassa neitokainen nyt sitten syntyi?
Tulehan kertomaan teidän kuulumisia ja vointeja kun ehdit ja jaksat.
Jokohan Monnax on tosiaan samoissa puuhissa kun ei ole kuulunut hänestä vähään aikaan. Joku kaksosista on varmaan sitten seuraavana vuorossa. Eletään kyllä tosi jännittäviä aikoja...
Miiruskainen 35+3
Anteeksi, on aivan pakko kommentoida, että sullahan on valtava masu :) Mahtaa olla paikat kyllä kovilla... Tsemppiä!!
Ja aivan oikein: olemme kuulleet Monnaxista viimeksi 30.11.
Eli hu-huu???
Itsekin veikkaisin, että joku kaksosia odottava on vuorossa seuraavaksi, eikös se vähän kuulu " asiaan" , että voivat syntyä vähän aikaisemmin?
Pidän kuitenkin kaikille peukkuja, että joka ikinen meistä saa terveen lapsen, oli sitten etuajassa tai ei.
Vanhaa listaamme ei enää ole, en ainakaan löytänyt sitä edes haulla. Harmi, muistaakseni meitä oli yli 10, joista n. puolet kirjoittelevat tänne.
Olisi mukavaa kuulla mitä " kadonneille" kuuluu.
kurnau rv 33+6
la 2.1.
Moonchild: N26, M26. IVF.
la 12.1.
Miiruskainen: N33, M33. IVF.
vm.71: N34, M38. IVF. SEKS (2)
Sirputi: N29, M33. PAS
la 14.1.
aurinko76: PAS. TAYS
la 17.1.
Katariina77: IVF.
Minniska: N36, M32. 2. inssi. MKS
Mary_1: N36, M39. Clomit. SEKS
Ibiza79: N26, M30. ICSI. TAYS (2)
la 20.1.
AliinaK: N25, M25. Luomu. OYS
la 23.1.
kurnau: N34, M35. 1.PAS. SSS
muksuja2: 2.IVF. Sveitsi (2)
la 24.1.
Ainukka: 3. IVF.
aksu123: 1. IVF. Kätilöopiston sairaala
la 25.1.
angut: N39, M39. 3. IVF. Naistenklinikka
la 30.1.
Gaia: N28, M30. IVF. EKKS
ihmeidenaika78:
Siili74: 1. IVF.
@mour: N31, M33. 2. ICSI.
Monnax: N28, M34. 1. IVF 1. PAS. Naistenklinikka (2)
Tuplat tulossa:
vm.71
Ibiza79
muksuja2
Näin se aika kuluu ja kohta tämä odotus on meillä kaikilla taakse jäänyttä elämää.
Itse olen siis suppareiden vuoksi ollut jo kolme kuukautta ennen äippälomaa saikulla ja nyt vointi loppua kohti on parempi ja vauva vielä massussa. Jouluviikolla käyn sairaalassa, katsoovat mikä tilanne ja käydään esikoisen pikasynnytys läpi, kerron toiveet tulevaa varten, jos en pysty synnytyksessä sanaakaan sanomaan.
Toivon tietysti, että tammikuun puolelle menisi, vaikka eka päivään.
Massu on jo ihan riittävän iso, kaikki arvot ovat hyvät ja seuraava neuvola-aikakin on vasta joulujen välillä ja toivottavasti sitten jo viimeinen kerta.
Vauva on kääntynyt nyt oikein päin, mutta potkut tuolla oikeassa kyljessä ovat kovia ja välillä joutuu kiljaisemaan.
Toisaalta on haikea fiilikset tämän massun kanssa, ehkä tämä on sitten toinen ja viimeinen oman elämän aikana. En haluaisi rueta stressaamaan kolmannen alulle panoa keinotekoisesti ainakaan, kun haluan nauttia siitä mitä on. Toisaalta ikääkin on kohta 37, joten aika kiirus tulisi. Sitten on vielä tämä laskeuma, lääkäri sanoi viimeksi sairaalassa, että se on vielä arvoitus missä kohtu roikkuu synnytyksen jälkeen. Joudutaanko asentamaan rengas vai leikkaamaan peräti kohtu jo pois. Nämäkin asiat mietityttävät nyt, vaikkei ole edes ajankohtaisia. Olen vaan sellainen, että murehdin asioita etukäteen...hölmöä.
Kaikille oikein hyvää ja maharikasta joulun odotusta, palataan asiaan vielä ennen poksahdusta!!
Minniska ja maha-asukki 34+6
Ihanaa ja jännittävää oli lukea ensimmäiset vauvauutiset. Oikein paljon onnea pikku tytöstä ja hyviä vointeja!
Just mietinkin yksi päivä, että jokohan kohta rupeaa ensimmäiset vauvat syntymään. Tuntuu jotenkin hullulta, miten nopeasti aika on loppujen lopuksi mennyt, vaikka aluksi tuntui menevän niin hitaasti. Ja nyt ollaan jo loppusuoralla. Itsellä tosin varmaan vielä reilu kuukausi synnytykseen, kun se LA:kin siirrettiin sinne helmikuun alkuun.
Oma olo vaihteleva. Välillä on kamalasti vaivoja. Selkä jumissa, vessassa saa ravata koko ajan, maha löysänä jne. Sitten on taas päiviä niin kun nyt, että olo on ihan mukava. En tiedä mikä merkitys unella on, mutta nyt oon saanut tosi hyvin nukuttua yöt ja välillä päiväunetkin. Se varmaan tekee olon paremmaksi.
Synnytys rupeaa jo mietityttämään ja olenkin käynyt mielessäni esikoisen syntymää läpi ja pohtinut, mikä siinä meni hyvin ja mikä olisi voinut mennä toisin. Eniten mietityttää kylläkin, mihin saadaan esikoinen hoitoon synnytyksen ajaksi. Varsinkin jos yöllä tulee lähtö. Tarpeen mukaan olen kyllä valmis menemään yksinkin synnyttämään, mutta olisihan se kiva joku tukihenkilö mukana.
Painoa tullut reilu 10 kg ja vähän pelottaa kun tuo joulu edessä vielä. Silloin tulee kuitenkin herkuteltua ja suklaata varsinkin on tarjolla joka paikassa. Viimeksi kyllä lähti kilot aika tehokkaasti imetyksellä ja vähän enemmänkin mitä raskauden aikana tuli, että jospa nytkin. Vatsanympärys on 102 cm. SF-mitta tipahti kuukausi sitten aika rajusti, mutta kasvaa nyt taas käyrän mukaan, joten ei varmaan syytä huoleen.
Nyt täytyy yrittää pakertaa vielä viimeiset joululahjat valmiiksi, ennenkun tulee kiirus. Mukavaa joulunodotusta kaikille mammoille!
Gaia 32+3
la 2.1.
Moonchild
la 12.1.
Miiruskainen
vm.71: tuplat tulossa (SEKS)
Sirputi
la 14.1.
aurinko76 (TAYS)
la 17.1.
Katariina77
Minniska (MKS)
Mary_1 (SEKS)
Ibiza79: tuplat tulossa (TAYS)
la 20.1.
AliinaK (OYS)
la 23.1.
kurnau (SSS)
muksuja2: tuplat tulossa (Sveitsi)
la 24.1.
Ainukka
aksu123 (Kätilöopiston sairaala)
la 25.1.
angut (Naistenklinikka)
la 30.1.
Gaia (EKKS)
ihmeidenaika78
Siili74
@mour
Monnax: tuplat tulossa (Naistenklinikka)
Voitte jokainen päivittää itse, jos haluatte. Tai laittakaa tiedot viestiinne, niin siirrän niitä noita sinne sitten. Tosin päivitys nyt helppoa, kun ei ole enää värejä.
Hei muistaako joku, koska Toivo76 oli la?
Ai niin, käynkin samantien luomassa syntyneiden listaa...
la 2.1.
Moonchild
la 12.1.
Miiruskainen
vm.71: tuplat tulossa (SEKS)
Sirputi
la 14.1.
aurinko76 (TAYS)
la 17.1.
Katariina77
Minniska (MKS)
Mary_1 (SEKS)
Ibiza79: tuplat tulossa (TAYS)
la 20.1.
AliinaK (OYS)
la 23.1.
kurnau (SSS)
muksuja2: tuplat tulossa (Sveitsi)
la 24.1.
Ainukka
aksu123 (Kätilöopiston sairaala)
la 25.1.
angut (Naistenklinikka)
la 30.1.
Gaia (EKKS)
ihmeidenaika78
Siili74
@mour
Monnax: tuplat tulossa (Naistenklinikka)
SYNTYNEET:
Tyttö
3.12. toivo76 (2265 g, 42 cm)
Mulla on jäänyt tämä kirjoittelu tänne, kun saan istua kerrallaan vaan pieniä hetkiä.
Lokakuun lopulla alettiin epäileen, et vaavit syntyvät ennenaikaisesti, 7.11 alkaen olin 2vko sairaalassa levossa ja nyt oon ollut jo kohta kuukauden kotonakin. Kohdunsuu on kypsynyt, mutta kaulaa on vielä 1,3cm ja suu on kiinni.
Perjantaina seuraava tarkistus.
Lapset ovat koko ajan voineet mainiosti, painoarviot 4.12 oli A) 2kg ja B) 2,4kg
Ibiza + Himpula ja Vimpula rv 34+6
Meillä tuplien odottajilla taitaa kaikilla on pikkuhiljaa jännät paikat. Onneksi sentään ollaan päästy näin hyville viikoille! Minä makailen täällä jalat ristissä ja toivon, että päästään vuoden 2007 puolelle.
t. muksuja2 rv34+0
Olin kyllä ollut tuntevinani vauvan oikein aikaisemminkin, mutta en ollut sitten varma. No nyt olen.
Vauva on pää alaspäin ja tukevasti kiinnittynyt!!! Turvotusta, verenpaineet koholla ja supistelua: ei siis hyvälle kuullosta. Yöt koikun hereillä ja pärjään vähillä unilla :/
Neuvolassa haluttiin, että menen tarkistamaan kohdunkaulan tilanteen ja sain lääkärin perjantaille. Juttelin jo lääkärin kanssa puhelimitse sektiosta ja totesi, että tietenkin saan sen koska minulla on selvä indikaatio. Eli samaan syssyyn sovitaan sitten leikkausaika (12 tai 16.1) ja myös sen vuoksi, että potilastietoihini saadaan määräys sektiosta, jos kirppu päättääkin tulla aikaisemmin pihalle.
Olen yrittänyt löytää tietoa siitä, että kauanko kiinnittymisestä menee aikaa synnytyksen käynnistymiseen ja onko ne ylipäätänsä yhteydessä toisiinsa. Tiedot vähän vaihtelevat, mahd. synnytyshaarukka on 2-6 vk kiinnittymisestä. Jos oikein muistan, niin on tänään ollut tasan 1 vk tuolla alhalla.
Palailen asiaan perjantaina... pitäkää peukkuja, että nla huolehtui turhaan.
Kurnau rv 34+1
Neuvola kuulumisia:
Hemppa 121 (jee ja ilman rautaa noussut, oli 98...)
pisu puhdas
paineet 113/65
painoa tullut 300g/vk
sf mitta 29
Paikat todella pehmeät lötköt ja sormelle auki. Kanavaa n 3cm kuitenkin. Vauva laskeutunut jo lähtökuoppiin!!!!!
Painaa niin pirusti tuonne alas. Pisuttaa koko ajan ja tuo häpyluu on todella kipeä. Varsinkin silloin tuntuu, kun lähtee liikkeelle.
Edellisessa rask. meinas murtua...
Lekuri arvio että mennään tammikuulle mutta mennäänkö loppuun asti, sitä ei tiedä kukaan. Muutama kunnon supistus tarvitaan ja kanavat on hävinny ja niinpä se homma sitten etenis.
Noin 3kg vauvaa povailee mulle. Eikö mukavan kokonen paketti?!
Olo on mulla pirteä ja jotenkin onnellinen?! Ei enää itketä kun vauva liikkuu.
Oli puhetta tuosta vauvan tubirokotteessta.
Me ollaan tällänen monikulttuurinen perhe, mies on Turkista. Turkki kuuluu riskialueisiin ja meille suositeltiin ko. rokotetta.
Lueskelin papereita ja joitakin pahojakin sivuoireita voi tulla. Jopa pysyviä luustomuutoksia/tulehduksia.
Kaipaan aivan hirveästi tukea tähän asiaan. En todella tiedä ottaako vai ei.
Ollaan kuitenkin n. 5 kk Turkissa, riski saada tubi on suuri...
Vaikeeta.
Mites muut jakselee masujen kans?
Jouluhommelit tehty? Minä en ruokapuolesta paljon stressaile, kaupasta sa laatikot ja kalkkuna tulee valmiina pöytään.
Leipomuksia jaksan värkätä.
Lahjat ostellaan sunnuntaina ja ens viikon aikana. Mulla jo isot lapset 17 ja 14 v. Toiveet on vähäiset mutta sitäkin kalliimmat!!! :)
Kirjotelkaahan!
angut ja nöpö 34 (tänään vaihtui taas viikko)
Tänään käynti äitipolilla.
Olipa kiva nähdä vauveli vielä kerran monitorin välityksellä niin jaksaa vielä viimeiset ajat. Olihan tuo paljon muuttunut sitten rakenneultran! :)
Painoarvio oli ultran perusteella 3-3,2 kg, vastaa viikkoja päivälleen! Toivottavasti tuo arvio pitää paikkansa, pelottaa ajatuskin punnertaa mitään jättiläistä... Lantion luut ovat nimittäin ok mutta lihakset tiukat jumppaharrastukseni vuoksi.
Pää on kuulemma jo laskeutunut ja kohdunsuu pehmeä ja sormelle auki, kanavaa 2 cm. Supistuksia on siis tuon kohdunsuun perusteella ollut mutta jotenkin en itse niitä ole varmasti osannut supistuksiksi tunnistaa.
Onko kellään tietoa mitä nuo asiat merkitsevät käytännössä, joko kohta tulee lähtö vai vieläkö voi mennä pitkäänkin? LA:han kuitenkin vielä 3 viikkoa... johan rupeaa jännittämään!!
Jatkoa vaan ja joulun- ja vauvan odotusta kaikille!! :)
Moonchild 37+2
Meidän plussanneet taitaa olla ihan hurmiossa, kovin hiljaista on palstalla! Nauttikaamme vaan, rankkojen hoitojen jälkeen vetää hiljaiseksi...
Minäkin luin odotuspuolen tammiksia! Ihana pieni pallero jo syntynyt! Tuliko hän neljä viikkoa liian aikaisin?
ONNEA kuitenkin koko perheelle!
Voi ei! Tasan 100cm näytti mittanauha!!!!!!!!!!!!!!
Mukavaa venymistä. Mulle tullut vain viisi kg painoa.
Ensiviikolla taas lekuri, katotaan miten homma etenee.
Yöllä tosiaan juoksuttaa veskissä, päivälläkin joudun ravaamaan koko ajan. Tuntuu, että hirveä pisuhätä, eikä kuitenkaan aina tule kuin liru :)
Nukkuminen muutenkin hankalaa, asentoa saa vaihtaa ja tyynyjen kanssa touhuta!
Mies raukka ihan väsynyt, kun ei saa sekään nukuttua ja töissä pitäisi jaksaa.
Suppareita tulee tasaseen tahtiin, ei kipeitä mutta välillä napakoita.
Pientä peppuaan työntää " läpi" mun ylämasusta!! Ihana mylläys käy.
Pienen pieni jälka tuntuu kyljessä. Potkunyrkkelijä kai.
Lauantaina olisi Joulumarkkinat Tikkurilassa. (asun Vantaalla)Ajattelin kuluttaa aikaani siellä, mun tuurilla sataa kaatamalla ja tuulee...
Kalastelen edelleen vauvalle villapukua tai fleesehaalaria. Jumbossa oli siinä Exit? kaupassa Reiman fleese. En ottanut vielä. Olisko ollut 26 ekee. Ihan pieniä villapukuja ei ole. Koot alkaa 70cm. Olisikohan tuolla markkinoillla?
Voikaahan hyvin tuhinat!
angut ja nöpö 33+1