Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko 2,3 km pitkä matka kävellä koululaiselle?

Vierailija
09.02.2023 |

11-vuotias parkuu ettei kävele kouluun. Hukkasi bussikortin ja kestää hetken ennen kuin uusi saadaan.

Kommentit (124)

Vierailija
41/124 |
09.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Harva aikuinen suostuisi tuollaista matkaa kävelemään töihin, koska pitkä kävelymatka on kylmällä tai muuten huonolla säällä aivan perseestä.

Noin 20 min kävelymatka ennen työ päivää olis kyllä ihan jees,hyvää hyötyliikuntaa ja sama poispäin.Ja sää on vain pukeutumis kysymys.

Vierailija
42/124 |
09.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei oo liian pitkä terveelle 11v. Johan meillä kävelevät töissä 3-4v lapset vähän yli 2km suuntaansa.

Minulla oli ekalla ja tokalla reilu 2km koulumatka ja sinne käveltiin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/124 |
09.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse kuljin 5 km koulumatkan päivittäin molempiin suuntiin, mutta ihan vain muutaman kerran kävellen, muuten pyörällä, potkurilla tai suksilla. Eikä se toki herkkua ollut pakkasella ja sateella. Omat lapset kyllä kävelevät tarvittaessa, mutta hyvin äkkiä se kävely vaihtuu heillä pyörään, koska kävellen matka kestää tuplasti ellei triplasti enemmän.

Vierailija
44/124 |
09.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

On se läskipalleroille joita on 75% tuon ikäisistä.

Vierailija
45/124 |
09.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

On se pitkä matka. En kyllä jaksaisi ainakaan aamulla. Kait sen matkan voi maksaa muullakin kun sillä bussikortilla.

Vierailija
46/124 |
09.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten pitkään siinä menee kävellessä? 

Kaikki ne, jotka sanovat, ettei yli 2 km ole liian pitkä matka koululaiselle, kävelettekö itse ko. pituisen matkan joka päivä kaikissa säätiloissa, aamulla ja työpäivän jälkeen? 

Jos pitää pimeää tienviertä kävellä, en kävelisi itsekään. Mutta jos voi kävellä turvallisesti pyörätietä pitkin, antaisin lapsen kävellä, jos itse haluaa. 

Aikuinen, varsinkin pidempi yksilö harppoo parin kilometrin paljon lyhyemmässä ajassa kuin pienet koululaiset lyhyine jalkoineen.

Vierailija
47/124 |
09.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

On. Kävelin/pyöräilin kouluun luokat 5-9 2,5km suuntaansa. Asuttiin kylän perähikiällä ja talvella oikeasti polveen asti lunta ja siitä sitten tarpomaan. Meidän tiet aurattiin aina viimeisenä. Oli todella raskasta ja inhottavaa roudata kamoja. Kun pääset kouluun olet märkä, hikinen ja väsynyt jo valmiiksi. Ikävää pimeään aikaan kävellä yksin pimeässä. Keväällä ok pyöräillä, mutta kävellen täyttä tuskaa. 

Vierailija
48/124 |
09.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

100 metriä on liikaa näille läskeille ja laiskoille kännyääliöille.

Vierailija
49/124 |
09.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä kävelin aikanaan 4km pimeässä ilman katuvaloja 1-6lk. Yläasteella samoin, mutta tuon 4km:n kävelyn jälkeen pääsi bussiin.

Olen elossa.

Vierailija
50/124 |
09.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Isäni kertoi, että 1940-luvulla hän käveli 5 kilometrin koulumatkan kotoa kouluun ja sieltä kotiin joka päivä maanantaista lauantaihin, koska silloin lauantainakin käytiin koulua ja isäni oli vasta 6-vuotias kun hän meni kouluun, sillä hän täytti vasta marraskuussa 7 vuotta. Eivätkä tiet varmasti olleet yhtä hyvässä kunnossa kuin nykyään koska niitä ei aurattu, hiekoitettu eikä maaseudulla taatusti edes päällystetty esim. asfaltilla.

Ja minpä kävelin 6 km aamuin illoin ja todella lauantaisinkin. Menin tosin tokalle luokalle suoraan tuon pitkän matkan ja äidin kotiopetuksen jälkeen.

No, hiihdin naapuriin talvisin ja sain matkaseuraa sieltä. Koira saattoi minut naapuriin ja repi hameen helmani, kun oli niin mahdottoman leikkisä koira. Keväällä sain polkupyörän ja se nopeutti kovasti matkantekoa. Ei ollut varmaan epämiellyttävää, koska purskahdin itkuun, kun jouduin kuumeen takia jäämään pois koulusta eka syksyn aikana.

Myöhempinä vuosina sain koulukuljetuksen pääosaan matkaa.

Vierailija
51/124 |
09.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja minä hiihdin kouluun kesät talvet pilkkopimeässä 8km suuntaansa. Sudet lipoivat kieltään suksien kannoilla ja karhut väijyivät synkän kuusikon notkelmissa. Ainoa valonlähde oli pieni kynttilänpätkä ruosteisessa tallilyhdyssä, jos olin saanut puhallettua siihen karjakeittiön uunin pesästä ottamastani hiilenpalasta tulen. Niih.

Suuret ikäluokat jaksoi aina veistellä tällaisia huumoripläjäyksiä xD

Vierailija
52/124 |
09.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyään ei edes uskaltaisi antaa koululaisen kävellä kouluun 5 km kaupunkiolosuhteissa. Liikenne ja kaikki pervot vaanijat ovat kimpussa.

Vierailija
53/124 |
09.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

On.

Vierailija
54/124 |
09.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei ole liian pitkä matka tuo 11-vuotiaalle, olipa aamu tai ilta tai pimeä tai mikä sää hyvänsä. Tuo matka pitäisi pystyä kestämään. Yli 3km alkaa olla jo ikävämpi, ei siksi että matka olisi liian pitkä vaan juurikin huonossa säässä tms. alkaa olla jo rasittavaa pitempi matka, harva aikuinenkaan ehkä viitsisi kaikilla pskakeleillä jos ei ole pakko.

Minulla oli alakoulussa koulumatka 4km jonka kuljin kävellen, pyöräillen, potkurilla, suksilla. Ei ollut matka eikä mikään paitsi juurikin silloin kun keli oli surkea, silloin isä vei mut kouluun aamulla. Iltapäivällä sain sitten kävellä, olipa keli mikä hyvänsä. Tämä 2000-luvulla.

Vierailija
55/124 |
09.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika moni näyttää täällä olevan sitä mieltä että reilu 2 km matka on liikaa tuon ikäiselle,no ei tarvi ihmetellä että nyky lapset niin lihavia ja huonokuntoisia kun kasvatetaan niin että ei tarvi käyttää omaa kehoaan liikkumiseen noin lyhyelle matkalle.

Vierailija
56/124 |
09.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Harva aikuinen suostuisi tuollaista matkaa kävelemään töihin, koska pitkä kävelymatka on kylmällä tai muuten huonolla säällä aivan perseestä.

Taitaa olla asennekysymys, kuinka paljon on "pitkä matka." Huono sää on aina vain pukeutumiskysymys.

Vierailija
57/124 |
09.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kävele tai pyöräile töihin tuollaista matkaa vaikka olen aikuinen. Itselleni on todellakin liian pitkä matka kun peruskouluikäisenä sain kävellä tai pyöräillä suuntaansa kolmisen kilometriä.

Vierailija
58/124 |
09.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liian pitkä matka pullamössöille. Normaalit kyllä jaksaa tuon.

Vierailija
59/124 |
09.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On teillä kaupunkilaisilla ongelmat. Täällä maaseudulla kiistellään siitä, voiko 5-8 vuotias kävellä 4,8 km päähän bussipysäkille ison tien laitaan, vai pitääkö koululaiskuljetus järjestää lähemmäksi kotia.

Maallako koulu alkaa 5 vuotiaana`?

Vierailija
60/124 |
09.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mielestäni ole. Meilläkin lapsi aloittaa ensi vuonna koulun, ja joutuu kulkemaan itsenäisesti 1,8km matkan. Syksyllä toki pääsee pyörällä, mutta talvella joutuu varmasti kävelemään.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme neljä kuusi