Onko 2,3 km pitkä matka kävellä koululaiselle?
11-vuotias parkuu ettei kävele kouluun. Hukkasi bussikortin ja kestää hetken ennen kuin uusi saadaan.
Kommentit (124)
Kyllä alle 3 km on ihan sopiva kävelymatka yli 5-vuotiaalle, jos vaan reitti on turvallinen.
Meillä oli 2 km matka koulubussille ja talvella se käveltiin, kelin salliessa pyöräiltiin. Joskus kotimatka saattoi vähän venähtää, jos jäi matkan varrella jonkun kaverin kanssa "hetkeksi" leikkimään tai sitten ihan vaan juttelemaan.
Vierailija kirjoitti:
Tie on turvallinen ja hyvin hoidettu. Pyörällä ei voi mennä kun paikoin todella liukasta ja säät voi muuttua hetkessä tyynestä myrskyksi. Asutaan pohjoisessa.
Ap
Suosittelen nastarenkaiden laittoa pyörään talveksi, ei haittaa liukkaus. Meillä lapset pyöräilleet kouluun ympärivuoden ja pohjoisessa asutaan
Ja minä hiihdin kouluun kesät talvet pilkkopimeässä 8km suuntaansa. Sudet lipoivat kieltään suksien kannoilla ja karhut väijyivät synkän kuusikon notkelmissa. Ainoa valonlähde oli pieni kynttilänpätkä ruosteisessa tallilyhdyssä, jos olin saanut puhallettua siihen karjakeittiön uunin pesästä ottamastani hiilenpalasta tulen. Niih.
Meidän kuudesluokkalainen on kävellyt tai mennyt potkulaudalla kahden kilsan koulumatkan päivittäin eskarista saakka.
On teillä kaupunkilaisilla ongelmat. Täällä maaseudulla kiistellään siitä, voiko 5-8 vuotias kävellä 4,8 km päähän bussipysäkille ison tien laitaan, vai pitääkö koululaiskuljetus järjestää lähemmäksi kotia.
Mulla oli saman ikäisenä tuo matka bussipysäkille. Siitä sit bussiin ja joku puolisen kilometriä kävelyä vielä bussilla kouluun. Olihan se talviaamuina pitkä matka, usein mentiin äidin kyydillä kouluun, mutta kotiin tietty käveltiin. Ihmettelen kyllä miten tuolle matkalle edes saa bussikortin, ainakin meidän oletetaan että lapset kävelee kaikki alle 3km matkat ja vasta sen yli saa bussikortin.
Siis onko tämä totta? En enää yhtään ihmettele, jos lapset vain laiskistuu. Meillä 9-vuotias lapsi kävelee 4 km suunta kouluun ja en ole edes ajatellut, etteikö hän voisi sitä tehdä. Ei lapsikaan siitä mitään sano ja aika usein saa kavereitakin mukaan. Silloin toki kotimatka venähtää kun käyvät jossain tai jäävät leikkimään. Mielummin tuohon kannustan kuin siihen, että mahdollisimman nopeasti kotiin ja läppärille istumaan.
Vierailija kirjoitti:
Onhan tuo ny vähän pitkä, mutta jos ei muuta liikuntaa harrasta, niin hyvää tekee. Ja onhan nykyään smartphonet, jos tylsistyttää.
Olen omalle koululaiselle opettanut että kävellessä ei käytetä puhelinta. Tuolla näkee paljon kaikenikäisiä koululaisia jotka pyöräilee/kävelee puhelin kädessä ja ympäristöä ei havainnoida millään tavalla. Jos puhelinta on pakko käyttää, pysähdytään. Ja on se on jos ei kahta kilometriä voi kävellä puhelinta katsomatta, "jos tylsistyttää". Tekisi tylsistyminen hyvää monelle aikuisellekin sen sijaan että aina otetaan puhelin käteen.
Itse kysymykseen, ei ole mun mielestä tuon ikäiselle pitkä matka. Eka-tokaluokkalaiselle olisi.
Mun ekaluokkalainen kävelee 1,3km koulumatkan joka päivä, kuvittelisin että neljä vuotta vanhemmalle ei kilometrin pidempi matka tuottaisi mitään ongelmia. Asennekysymys. Tylsäähän se kävely toki voi olla, mutta matka ei ole liian pitkä.
On liian pitkä kävellä.
Meillä 1,3km ja menevät senkin ratikalla.
Ei ole pitkä matka, mutta miksei aja pyörällä?
Jollei koskaan ole kävellyt pariasataa metriä pidempiä matkoja, iästä viis, niin onhan tuollainen pari kilometriä pitkä matka.
Toki minäkin jyväjemmari mietin, miksi tuolle matkalle myönnetään bussikorttia kun meillä piti riidellä kunnan kanssa että saako ekaluokkalainen 3.0 km koulumatkalle, kun matkasta 1.9km valotonta autotietä.
Vierailija kirjoitti:
Jollei koskaan ole kävellyt pariasataa metriä pidempiä matkoja, iästä viis, niin onhan tuollainen pari kilometriä pitkä matka.
Toki minäkin jyväjemmari mietin, miksi tuolle matkalle myönnetään bussikorttia kun meillä piti riidellä kunnan kanssa että saako ekaluokkalainen 3.0 km koulumatkalle, kun matkasta 1.9km valotonta autotietä.
Voihan sen kortin omalla rahallakin hankkia.
Itsellä oli ala-asteella 80-luvulla matkaa kokonaista 1,5 kilometriä, kuljin joko jalan tai pyörällä sen. Törttöilin kyllä pyörällä kerran jäisellä ajoradalla niin että vältyin kolarilta vain tuurilla :P
Yläasteelle oli sitten reilut 2 km, senkin kuljin jalan ja pyörällä.
Vasta ammattiin opiskellessa tarvitsin linja-autokyyditystä naapurikaupunkiin ja kortin ajoin heti 18 vuotiaana jonka jälkeen omalla autolla.
Omalleni olisi.
Terve ja ns. normaali lapsi kyllä jaksaa, vaikka vähän väsyttäisikin, mutta sitten taas nämä nepsyt...niin. Omani ei meinaa jaksaa edes lyhyttä koulupäivää yhdistettynä puolen kilsan kävelyyn suuntaansa. On hyvin yleistä, liittyy herkästi kuormittuvaan hermostoon.
Vierailija kirjoitti:
Liian pitkä matka äidin pienelle läskipallerolle, joka haluaa röhnöttää koulumatkan auton penkillä karkkia mussuttaen ja kännykällä pelaten.
Olet niin tunnistettava kaikista ketjuista! Sinulla on ne Jani-Petterit ja ties mitkä joka ketjussa. Mikä sinua vaivaa? Sinun vihamielisyytesi lapsia kohtaan on huolestuttavaa.
Harva aikuinen suostuisi tuollaista matkaa kävelemään töihin, koska pitkä kävelymatka on kylmällä tai muuten huonolla säällä aivan perseestä.
Miten pitkään siinä menee kävellessä?
Kaikki ne, jotka sanovat, ettei yli 2 km ole liian pitkä matka koululaiselle, kävelettekö itse ko. pituisen matkan joka päivä kaikissa säätiloissa, aamulla ja työpäivän jälkeen?
Jos pitää pimeää tienviertä kävellä, en kävelisi itsekään. Mutta jos voi kävellä turvallisesti pyörätietä pitkin, antaisin lapsen kävellä, jos itse haluaa.
Vierailija kirjoitti:
Siitähän lähdetään että mikään ei saa muuttua paremmaksi. Jätetään lapset vielä ruokkimattakin kun ei pula-aikanakaan ollut ruokaa.
Meillä kyllä kävelee tokaluokkalainen kävelee tuon. Ja pyöräilee.
Itse kävelin ala-asteella 3 km suunta. Yläasteella 5 km suunta. Lukioon pyöräilin 8 km suunta. Hyvässä kunnossa olin, en mikään sohvaperuna.
En tajua, miksi tuo bussilla pitäisi mennä.