Toksisin työpaikka, jossa olet työkennellyt
Omalla kohdallani on kyseessä eräs Savolainen ravintolaketju, jossa koin itselleni hyvin epämieluisaa lähentelyä sekä muutoinkin kyseisessä lafkassa oli/on kuulemma nykyäänkin ollut hyvin narsistinen työilmapiiri.
Sijaitsee Mikkelissä tämä firma ja on ihan Suomalaisten pitämä.
Kommentit (1553)
Yliopisto, sekä toksisin että myös paras työpaikka, jossa olen ollut. Jatkuva käymistila organisaatioissa, joten epäselvät käskyvaltasuhteet, vastuut ja valta eivät kohtaa, määräaikaisten työsuhteiden ketjuttaminen, kyräily ja selkään puukottaminen jne. Mutta silloin kun asiat on saatu edes välttävästi stabiiliin tilaan, niin työskentely oikeasti älykkäimpien ihmisten kanssa on henkisesti palkitsevaa.
Vierailija kirjoitti:
Eräs lounais-suomen kaupunki.
Kyräilyä, haukkumista, selän takana puhumista, mikromanageerausta, puhdasta valehtelua ja silmään viilaamista palkoissa ja lomissa. Hyviä puolia aivan äärettömän vähän ja huonoja enemmän kuin edes muistaa.
Kaupungit ja kunnat varmaankin pahimmasta päästä. Omalla kohdallani etelä-Suomen kaupunki. Toimiston ilmapiiri samanlainen kuin yllä kuvatussa. Jos ja kun et jaksa pyöriä piirissä epävirallisen kuningattaren ympärillä ja nuolla häntä, olet auttamatta hylkiö, epäsosiaalinen tapaus. Itse en voi kunnioittaa ihmistä, joka ei arvosta työkavereitaan, vaan jopa työpalaverissa kuiskailemalla imitoi puhujaa, jonka kanssa yritetään selventää työnjakoa. Olisiko tässä kohtaa kyseessä jopa kateus?Kuningatar sattuu olemaan vieläpä liiton aktiivikin. Söi kaikkia, jotka eivät olleet hänen mieleisiään, mielisteli pomoja. Ihmettelen, miten tyhmiä esimiehet voivat olla. Tai ehkä hekin pelkäsivät näitä teräväkielisiä, jotka osasivat manipuloida muita.
Varokaa näitä paikkoja. Joskus pidetään "työhyvinvointitilaisuuksia", joiden pääasiaksi muodostuu kuitenkin asiakaspalvelu. Se on vaarattomin aihe, pääasia kannattaa aina lakaista maton alle. Kaikki hyvin taas!
Opetusalalla samassa yksikössä sekä maailman parhaat työkaverit että viheliäisin työkaveri. Yksi ihminen sai pilattua koko työympäristön. Vaihdoin työpaikkaa.
Vierailija kirjoitti:
Käytännössä pakotettiin ryhtymään joksikin henkilökohtaiseksi avustajaksi tai joksikin omaishoitajaksi ilman mitään virallisia sopimuksia ja ilman palkkaa tai kiitosta. Käytännössä olen kuin joku kotiorja, virallisesti työtön. Itsellänikin on paljon ongelmia, enkä todellakaan pysty tähän, enkä halua tätä, mutta ketään ei kiinnosta. En halua, enkä pysty opiskelemaan lähihoitajaksi ja tuskin tuohon koulutukseen omien vaikeuksieni ja ongelmieni vuoksi edes pääsisin. Tietysti näissä hommissa on pulaa työntekijöistä ja työ on raskasta ja huonopalkkaista, mutta ei se auta, että työttömiä näihin hommiin, joita voi tehdä harjoittelijana ilman koulutustakin pakotetaan alalle täysin sopimattomia työttömiä.
Olin samalla tavalla kuntouttavassa työtoiminnassa.
Ne jotka tuonne mut määräsi, korosti niin kovasti että kevyesti aloitat ja se paikka on sun kuntoutumista varten.
P.skat.
Aivan täyttä rankkaa työtä vanhusten kanssa, hirveä kiire, liian pitkäksi venyvät päivät, työtehtäviä joihin en ole saanut minkäänlaista koulutusta tai edes perehdytystä, jatkuvaa valitusta kun odotetaan samaa kuin alan ammattilaisilta joka en todellakaan ole.
Kaikki tämä 9e/päivä.
Vierailija kirjoitti:
Täällähän on useassa viestissä mainittu seurakunnat ja erilaiset liitot ja järjestöt kaikkein pahimmiksi. Ei kai ne ole naisvaltaisia aloja?
Naisvaltaisia kyllä mutta ei poista sitä tosiasiaa että myös se yksittäinen mies voi olla se pahin riitapukari tai puukonheittäjä.
Päiväkoti. Osa työntekijöistä syrji avoimesti erityislapsia. Avustajia ei palkattu tarpeeksi ja kiire kumottiin viattomien eli lasten niskaan. Paikat ovat siellä jatkuvasti auki. Viiden kuukauden aikana neljä työntekijää lähti nostelemaan. Palkattomia ylitöitä teetettiin jatkuvasti ja sairauspoissaoloista nakutettiin.
Vierailija kirjoitti:
Tänä ketju on kyllä ollut hyvää vertaistukea. Olen miettinyt miten noin viisi kuudesta työpaikastani ovatkin olleet työmäärältään tai työilmapiiriltään niin hirveitä. Että olenko yliherkkä vai mikä. Nyt tiedän ettei vika välttämättä ole yhtään minussa.
No onhan tuo kieltämättä aikamoinen yhteensattuma, että melkein aina juuri sinun työpaikkasi sattuvat olemaan ihan hirveitä.
Yhden sairaalan keittiö. Siis muikkelit olivat ihan käsittämättömiä selkäänpuukottajia ja aivan raivona koko ajan. Tekivät kyllä sekä omasta, että muiden työajasta todella ikävää. Onneksi oli vaan määräaikainen työsuhde, muuten olisin varmaan traumatisoitunut loppuiäkseni. Toiseksi pahin oli päiväkodin keittiö :D Naisvaltaisilla aloilla osataan työpaikkakiusaaminen.
Vierailija kirjoitti:
Erikoista että lähes kaikki näistä ovat naisvaltaisia aloja 🤔
No tänne pääasiassa kirjoittelevat naiset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eräs lounais-suomen kaupunki.
Kyräilyä, haukkumista, selän takana puhumista, mikromanageerausta, puhdasta valehtelua ja silmään viilaamista palkoissa ja lomissa. Hyviä puolia aivan äärettömän vähän ja huonoja enemmän kuin edes muistaa.
Kaupungit ja kunnat varmaankin pahimmasta päästä. Omalla kohdallani etelä-Suomen kaupunki. Toimiston ilmapiiri samanlainen kuin yllä kuvatussa. Jos ja kun et jaksa pyöriä piirissä epävirallisen kuningattaren ympärillä ja nuolla häntä, olet auttamatta hylkiö, epäsosiaalinen tapaus. Itse en voi kunnioittaa ihmistä, joka ei arvosta työkavereitaan, vaan jopa työpalaverissa kuiskailemalla imitoi puhujaa, jonka kanssa yritetään selventää työnjakoa. Olisiko tässä kohtaa kyseessä jopa kateus?Kuningatar sattuu olemaan vieläpä liiton aktiivikin. Söi kaikkia, jotka eivät olleet hänen mieleisiään, mielisteli pomoja. Ihmettelen, miten tyhmiä esimiehet voivat olla. Tai ehkä hekin pelkäsivät näitä teräväkielisiä, jotka osasivat manipuloida muita.
Varokaa näitä paikkoja. Joskus pidetään "työhyvinvointitilaisuuksia", joiden pääasiaksi muodostuu kuitenkin asiakaspalvelu. Se on vaarattomin aihe, pääasia kannattaa aina lakaista maton alle. Kaikki hyvin taas!
Julkinen sektori on todella hankala. Kun kaikki ovat "saavutettuihin etuihin" kuuluvassa suojatyöpaikassa tai jopa -virassa, niin hankalia, hyödyttömiä tai jopa haitallisia henkilöitä ei saada oikein mitenkään pois. Yksityisen sektorin pörssiyhtiössä henkilö joka toistuvasti joko aiheuttaa tai joutuu hankaluuksien kohteeksi, tulee ihan sattumalta saneeratuksi ulos tuotannolistaloudellisin perustein melko nopeasti.
Jyväskylän sokos hotel Alexandran hotellisiivoojana olin opiskeluaikana. Ei saatu kesäviikonloppuja vapaaksi ikinä, jos tuli pientäkin kriittistä palautetta huoneista, esihenkilö ja muut tekivät siitä hirveän numeron ja kahvihuoneen pöydälle lappu kenen siivoama huone oli kyseessä. Ikinä ei tietääkseni kuitenkaan puhuttu tilanteesta kahdenkesken rakentavasti. Ei puhtaita juomalaseja ikinä missään. Ja tietysti surkea palkka vielä päälle.
Mahtaako Koneella (nykyään jakautunut kahteen firmaan) olla vielä niin ällöttävän seksistinen ilmapiiri kuin ennen? Mies saattoi naljailla naiselle, että onkos N:n alapää kipeä kun oli viikonloppu juuri. N ei tietenkään suuttunut, vaan nauroi ja parhaimmillaan myönsi, että juu on. Sermini takana osaston pukki selvitti joka maanantaiaamu jollekin kaverilleen vieraissakäyntejään viikonlopun aikana. Olin itse vielä nuori, enkä voinut ymmärtää tuota siellä täällä naiskentelun kulttuuria. Eräältä tosi vanhalta ukolta sai työkaverini allekirjoituksen vain hipelöimällä ukkoa. En onneksi joutunut häneltä nimeä hakemaan.
Onneksi en ollut kauaa tuolla. Ja se huomattiin, etten ole "kaadettavissa". Olen tavannut muita Koneella olleita naisia ja samanlaisia kokemuksia heillä on ollut. Toivon, että tuo on muuttunut. Niin, kun lähdin pois, eräs mies käski minun "pitää hauskempaa uudessa paikassa". No siellä ei tuollaista ilmapiiriä ollutkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tänä ketju on kyllä ollut hyvää vertaistukea. Olen miettinyt miten noin viisi kuudesta työpaikastani ovatkin olleet työmäärältään tai työilmapiiriltään niin hirveitä. Että olenko yliherkkä vai mikä. Nyt tiedän ettei vika välttämättä ole yhtään minussa.
No onhan tuo kieltämättä aikamoinen yhteensattuma, että melkein aina juuri sinun työpaikkasi sattuvat olemaan ihan hirveitä.
Mikä sattuma se nyt on jos suurin osa suomalaisista työpaikoista on ihan paskoja? Suurempi sattuma olis jos kaikki työpaikat olis kivoja, tuskin silloin edes vaihtaisi työpaikkaa niin usein.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä sattuma se nyt on jos suurin osa suomalaisista työpaikoista on ihan paskoja? Suurempi sattuma olis jos kaikki työpaikat olis kivoja, tuskin silloin edes vaihtaisi työpaikkaa niin usein.
No eipä ole sattunut kohdalle yhtään ihan paskaa, vaikka kymmenisen firmaa on takana. Joillekin sattuu koko ajan, suorastaan joka ikinen mihin sattuu päätymään töihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Erikoista että lähes kaikki näistä ovat naisvaltaisia aloja 🤔
On kyllä osittain totta että naisvaltaisilla aloilla on tällaista, mutta eipä se paljon auta vaikka pomo ja puolet työntekijöistä olisi miehiä:
Mäkkäri, pomo oli pojista tykkäävä mies, nuoria naisia ja miehiä töissä aikalailla 50/50.
Miehet pääsi ajoissa syömään, naiset ei vaikka ois raskaana ja heikottais.
Miehet sai toivomansa vapaat, naiset ei.
Miehille puhuttiin oikein nätisti, naisille tiuskittiin.
Turha varmaan sanoa ketkä teki p.skimmst hommat ja ketkä mukavimmat ja kevyemmät hommat.
Saatto ne pojatkin joutua p.skasempiin hommiin takahuoneessa...
Vierailija kirjoitti:
Te-toimisto pikkukaupungissa. Ja sitten te-toimisto läntisen suomen suurimassa kaupungissa.
Sitä luulisi yleisen keskustelun perustella, että ne työttömät siellä tiskin toisella puolella olisi raskasta väkeä. Ehei, eipä suinkaan! Nepä onkin ne valtion vakituisen viranhaltijat, johtajasta alkaen jotka tekee työstä sietämättömän.
Ikävä kuulla. Itse olen töissä eteläsuomalaisessa TE-toimistossa, ja on valehtelematta paras tiimihenki, mitä omalla n. 15-vuotisella uralla tullut vastaan missään.
Pahin paikka oli eräs pieni, alle 10 hengen sote-alan toimijaan verrattavissa oleva yritys jossa kaikki muut paitsi minä olivat naisia. Työajan kyttäämistä minuutintarkasti, pääosin negatiivisen palautteen antamista, ronskia kieltä, typeriä työyhteisön sääntöjä ja paskanpuhumista selän takana kaikesta ja kaikista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen siinä mielessä vähän konservatiivinen, ettei töissä tarvitse mielestäni aina olla "kivaa". Siellä ollaan töissä, ei hauskaa pitämässä. Tietysti oikeasti epäasiallista kohtelua ei pidä sietää, kuten huutamista, haistattelua tai seksuaalista ahdistelua. Mutta välillä tuntuu, ettei nykyihmiset kestä pienimpiäkään vastoinkäymisiä tai paremminkin sellaisiksi itse tulkitsemaan normaaliin työelämään kuuluvia asioita.
Computer says nooooo