Toksisin työpaikka, jossa olet työkennellyt
Omalla kohdallani on kyseessä eräs Savolainen ravintolaketju, jossa koin itselleni hyvin epämieluisaa lähentelyä sekä muutoinkin kyseisessä lafkassa oli/on kuulemma nykyäänkin ollut hyvin narsistinen työilmapiiri.
Sijaitsee Mikkelissä tämä firma ja on ihan Suomalaisten pitämä.
Kommentit (1553)
Toksisuuslistoilla keulivat mielestäni usein sellaiset työpaikat, joissa ihmiset eivät ole ns. vain töissä, vaan työntekijöillä johdosta puhumattakaan on asian puolesta mielipiteitä ja vahvoja eettisiä, uskonnollisia, poliittisia jne arvoja. Usein käy sitten niin, että johtoon nousee se kaikkein tulisin aatteenveli/-sisko, joka osaa puhutella isoa massaa, mutta ei osaakaan esimerkiksi johtaa asiantuntijaorganisaatiota edes vähää alusta.
Sen takia seurakunnat ja liitot ja kaiken maailman jäjestöt eivät ole kovin korkealla Mukavimmat työpaikat -listalla.
Tänä ketju on kyllä ollut hyvää vertaistukea. Olen miettinyt miten noin viisi kuudesta työpaikastani ovatkin olleet työmäärältään tai työilmapiiriltään niin hirveitä. Että olenko yliherkkä vai mikä. Nyt tiedän ettei vika välttämättä ole yhtään minussa.
Vierailija kirjoitti:
Toksisuuslistoilla keulivat mielestäni usein sellaiset työpaikat, joissa ihmiset eivät ole ns. vain töissä, vaan työntekijöillä johdosta puhumattakaan on asian puolesta mielipiteitä ja vahvoja eettisiä, uskonnollisia, poliittisia jne arvoja. Usein käy sitten niin, että johtoon nousee se kaikkein tulisin aatteenveli/-sisko, joka osaa puhutella isoa massaa, mutta ei osaakaan esimerkiksi johtaa asiantuntijaorganisaatiota edes vähää alusta.
Sen takia seurakunnat ja liitot ja kaiken maailman jäjestöt eivät ole kovin korkealla Mukavimmat työpaikat -listalla.
Ihan hyvä näkökulma tämäkin. Mielestäni erityisesti SOTE-alalla on todella huono henki ja suurin syy on se, etteivät johto ja esihenkilöt kykene dialogisuuteen. Erikoisinta on se, että dialogisuusosaaminen on monessa sosiaali- ja terveysalan opinnoissa tärkein asia. Mitä ilmeisimmin dialogisuutta osataan asiakas / potilastapaamiseissa, mutta heti kun saadaan ylennys, keltainen neste nousee päähän ja dialogisuusosaaminen haihtuu kuin pieru saharaan.
Täällä myöskin kokemusta eräästä suuresta Suomen laajuisesta järjestöstä. Olin nuorempana harjoittelussa ko paikassa. Johtaja tiuski ja ärjyi vähän väliä. Lisäksi johtaja haukkui kaikki muut järjestöt ja instanssit. Hänen mielestään ainoastaan he tekevät yhteiskunnallisesti tärkeää ja merkittävää työtä. Jouduin esim. käymään kaupassa ja siivoamaan kyseisessä paikassa :D. Kyseessä oli ylipisto-opintoihin liittyvä harjoittelu. Väki vaihtui sielläkin tiuhaan. En astu jalallanikaan enää kyseiseen järjestöön.
Päiväkoti.
Neljä ryhmää, jokaisessa vakkarien lisäksi yksi harjoittelija, minä olin yksi heistä.
Suurin osa vakkareista suorastaan vihasi lapsia ja välttelivät heitä kaikin keinoin.
Jos lapsi lähestyi heitä, tiuskittiin lähinnä että meillä on aikuisten juttu kesken, mene pois.
Lähinnä keskittyivät siihen mitä oman maun mukaista sisustusta voivat tilata veronmaksajien piikkiin.
Viettivät keskenään kahvilla parikin tuntia putkeen ja minä jäin koko porukan kanssa yksin vaikka se oli laitonta.
Myös pihalla olin silloin yksin lasten kanssa kun lähestyi puolipäiväisten kotiinlähtö.
Kun oltiin koko päiväkodin voimin pihalla, meitä harjoittelijoita kiellettiin puhumasta keskenään mutta vakkarit tietysti aina juoruringissä keskenään.
Eivät kiinnittäneet mitään huomiota puskassa tai portilla itkeviin yksivuotiaisiin, itse sitten auttelin heitäkin vaikka olin toisessa ryhmässä.
Tämä johti siihen että lapset viihtyivät mun kanssa ja esim. eskari-ikäisten kanssa juteltiin paljonkin.
Lopulta mulle ei sanottu enää edes huomenta kun menin töihin.
Lounaalla ensin v.ttuiltiin siitä että syön usein saman välipalan mutta lopulta mulle ei puhuttu sitäkään vähää.
Höpö, höpö, kateus ja huono itsetunto kuultaa läpi tästä valituksesta. Täytyy vaihtaa työpaikkaa, jos noin pahalta tuntuu.
Vierailija kirjoitti:
Olen sairaanhoitaja. Olin vuosia sitten työpaikassa, jossa esiintyi vakavaa kiusaamista. Kiusaamisen kohteena oli lievästi vammainen hoitaja, vamma ilmeni poikkeavuutena kasvojen ulkonäössä. Hänelle annettiin hankalimmat työtehtävät. Myös molemmat vastaavat hoitajat osallistuivat kiusaamiseen. Mulle kerrottiin heti kun aloitin, että "tolle voi sitten laittaa kaikki "paskaduunit", se tekee".
Hoitajaa haukuttiin ihan avoimesti tyliin "Älä sit pelästyttele potilaita". Kiellettiin osallistumasta yhteisiin juhliin koska hän kuulemma karkottaisi kaikki miehet.
Ei helvetti voi olla totta?! Aikuiset ihmiset?! Voinpa sanoa että jos minä olisin siellä ollut töissä,asia olisi viety niin pitkälle että päitä olisi tippunut. Olen aina heikoimman puolella vaikka saankin paskaa niskaan. Intettiin kerran yhdessä kaupassa vakituisen työntekijän kanssa. Hän haukkui harjoittelijaa minulle ja minä yritin vanhempana ihmisenä selittää että harjoittelija on 17v ensimmäisessä työpaikassa, ei voi vaatia yhtä paljon kuin 10v alalla olleelta. Intti ja jankkasi että pitäisi sitä osata sitä ja tätä ja tuota. Minä sanoin että ei tarvitse osata yhtään mitään, on täällä oppimassa. Ujo ja arka oppilas jonka kanssa tein töitä ja juttelin niitä näitä. Oli ahkera ja oppivainen kun annettiin aikaa ja opetettiin. Rentoutui ja uskaltautui puhumaan enemmän. Miten voi olla 30v naisen niin vaikeaa ymmärtää teiniä.
Itsestä se on paljon kiinni, miten viihtyy. Taidat olla vaan kade ja negatiivinen ihminen. Vaihtamalla työpaikkaa ehkä pärjäät paremmin tai sit et.
Vierailija kirjoitti:
Päiväkoti.
Neljä ryhmää, jokaisessa vakkarien lisäksi yksi harjoittelija, minä olin yksi heistä.
Suurin osa vakkareista suorastaan vihasi lapsia ja välttelivät heitä kaikin keinoin.
Jos lapsi lähestyi heitä, tiuskittiin lähinnä että meillä on aikuisten juttu kesken, mene pois.
Lähinnä keskittyivät siihen mitä oman maun mukaista sisustusta voivat tilata veronmaksajien piikkiin.
Viettivät keskenään kahvilla parikin tuntia putkeen ja minä jäin koko porukan kanssa yksin vaikka se oli laitonta.
Myös pihalla olin silloin yksin lasten kanssa kun lähestyi puolipäiväisten kotiinlähtö.
Kun oltiin koko päiväkodin voimin pihalla, meitä harjoittelijoita kiellettiin puhumasta keskenään mutta vakkarit tietysti aina juoruringissä keskenään.
Eivät kiinnittäneet mitään huomiota puskassa tai portilla itkeviin yksivuotiaisiin, itse sitten auttelin heitäkin vaikka olin toisessa ryhmässä.
Tämä johti siihen että lapset viihtyivät mun kanssa ja esim. eskari-ikäisten kanssa juteltiin paljonkin.
Lopulta mulle ei sanottu enää edes huomenta kun menin töihin.
Lounaalla ensin v.ttuiltiin siitä että syön usein saman välipalan mutta lopulta mulle ei puhuttu sitäkään vähää.
Mikä päiväkoti ja missä?Näistä pitäisi aina tehdä vaikka nimetön valitus.Itse tein Helsingin Kalliossa sijainneesta kunnallisesti valituksen v.2016.Hoitajat haukkuivat lasten kuullen heidän vanhempiaan englanniksi ja selaisivat työaikana vain puhelimiaan.Kahvitauolla sitten kiroiltiin ja manattiin lapset he@+*tiin.
Suuri ja palkittu IT-firma. Periaatteessa ei-toksista, mutta syvimmiltään toksinen paikka täynnä toksisen ajattelun ukkoja, jotka eivät näe maailmassa mitään muuta kuin itsensä ja teknologian.
Ketä hei kiinnostaa jotkut vähemmistöt, naiset tai muut sellaiset.
Vierailija kirjoitti:
Keittiöalan paikka, esimies oli vähän väliä huonolla tuulella ja piilovittuili melkein joka päivä. Yritti kontrolloida kaikkea, kun istuttiin tauolle niin sanoi "miksi istut sille tuolille, mikset istunut tuohon" sanoin että istun mieluummin tässä, ei sanonut enää mitään tauon aikana :D Katsoin joskus että tarvitseeko lämminhauteet lisää vettä, hän osuu paikalle "mitä sä sieltä katot?" Oli samanlainen toiselle työntekijälle, mitä sä sieltä katot, miksi sä sinne katoit mitä mitä mitä. Teki itse jatkuvasti virheitä, oppilaille ei aina riittänyt ruoka ja tilauksista puuttui jotain.
Toinen keittiöalan paikka, tein keikkaa siellä pari viikkoa. Ensimmäisenä päivänä sanoin huomenta, mitä voin tehdä, miten voin auttaa. Kohauttelivat olkiaan että en mä tiedä. Vähän ajan päästä nyreä nuori työntekijä tulee neuvomaan täytettyjen leipien tekoa "tää nyt ei kauheesti vaadi aivotoimintaa"
Työntekijät katselivat aina nenänvarttaan pitkin eivätkä sanoneet yhtään ylimääräistä sanaa. Esimies oli ainut mukava, tuli tervehtimään ja kysymään mikä nimeni on ja muuta.
Kuitenkin olisivat halunneet että jatkan pidempään, onneksi olin jo luvannut mennä muualle
Juuri päättyi tällainen työ. Eri ala, sama meno.
kaikki naisvaltaiset alat, sellaista naiskähinää ja valtataistelua joka päivä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Naisvaltaisia työyhteisöjä täällä moititaan. Itse olen mies naisvaltaisessa työyhteisössä. Pomokin on nainen. Työpaikka on mahtava ja henki hyvä. Paljon on kiinni omasta itsestä. Jos käyttäydyt asiallisesti (kaikkia) työkavereitasi kohtaan, kohennat mahdollisuuksia siihen että työpaikallasi on mukavaa. Jos taas esim. kerrot härskejä vitsejä ja heittelet naisille vihjailevia kaksimielisyyksiä, varmasti kohtaat ongelmia. Samoin jos esim. odotat että naiset hoitaa aina kahvin keiton ja likaiset kahvikupit jne.
Tällaisiakin mieskollegoita on joskus ollut. Se vitsi minkä voit kertoa urheiluseuran äijien saunaillassa, ei yleensä sovi työpaikan kahvitauolle. Että näiden äijien kanssa joutui vaivaannuttaviin tilanteisiin. Yritä siinä syödä pullaa muina miehinä, kun kollega vääntää alapään juttua ja naiskollegat vieressä katselee vaivaantuneina kengänkärkiään tai pidättelee kiukkuaan.
Eihän sitä yksinään voi työpaikkaansa pelastaa. Jokainen voi tehdä vain oman osansa. Joskus se voi auttaa paljonkin, joskus ei auta mikään.
Et nyt tulisi pilaamaan hyvää misogynististä naiset on naisille susia -troopea
No kun toksisuudesta kerta puhutaan niin pitäähän se joku ilon pilaaja olla täälläkin...
Vierailija kirjoitti:
Marjafirma. Kesätyöläisiksi otettiin vain teinejä, pikkuasioista näille teineille huutamista ja heidän itkettämistään harrastettiin päivittäin, käsittämätöntä kyttäämistä, thaimaalaisia työntekijöitä pidettiin kuin orjina joille harmi kyllä oli pakko maksaakin. Jäi todella paha maku suuhun enkä enää osta marjoja kioskilta.
Minäkin olin nuorena opiskelijana puutarhalla töissä, kasvihuonetilalla. Perheyritys, uskovaisia ihmisiä ja sukupolven vaihdos tekeillä. Nuorempi polvi osasi työnsä hyvin mutta vanha pariskunta kulki ympäriinsä räyhäämässä miten kaikki tehdään väärin eli eri tavalla kuin he. Kesätöihin ottivat nuoria naapurustosta. Me tytöt oltiin aina vanhan rouvan hampaissa ja saatiin jatkuvasti haukut mitä typerimmistä asioista. Ei oltu perehdytetty että mitkä tehtävät kuuluu kenellekin ja jos et osannut ajatuksia lukea jouduit puhutteluun. En tiedä mitä oli tapahtunut mutta yksi tosi reipas ja suloinen tyttö oli taas kerran haukuttu ja hän itki vuolaasti kun pussitti salaatteja. Kukaan ei lohduttanut, ei uskaltanut kysyä mitään kun vanha hyeena pyöri ympärillä ja räkytti. Itse en uskaltanut puuttua koska olin tutkintoa suorittamassa ja harjoittelupaikka oli kiven alla. En kyllä ikinä unohda sitä nöyryytystä. Se tyttö ei varmasti alalle tullut. Minäkin lähdin sieltä viimeisenä päivänä hyvästelemättä. Koskaan en sen firman tuotteita ole sen jälkeen ostanut enkä osta. Eipä niitä näytä enää olevan missään paikkakunnan kaupoissakaan. Nuoremmat yrittäjät tapasin kerran kaupassa ja oli kyllä niin pilkallisia ihmisiä. Mitään en menettänyt. Taas tuli todistettua että uskovaiset ovat mt ongelmaisia. Kukaan terve ihminen ei kohtele toisiaan tuolla tavalla.
Vierailija kirjoitti:
Tänä ketju on kyllä ollut hyvää vertaistukea. Olen miettinyt miten noin viisi kuudesta työpaikastani ovatkin olleet työmäärältään tai työilmapiiriltään niin hirveitä. Että olenko yliherkkä vai mikä. Nyt tiedän ettei vika välttämättä ole yhtään minussa.
Kiva huomata, se aina itsekin. Hyvä bongaus!
Niin mitä noi sun aiemmat duunimestat sit ollu?
Sä et varmaa mitää toimarin(Ceo.tms. 'Tj';) pestejä oo ikinä ollu hakemassa varmaa.. duunarit duunaa duunareitte duuneja, eikö? Niin mitä sulla ollu noiBS..
Vierailija kirjoitti:
Erikoista että lähes kaikki näistä ovat naisvaltaisia aloja 🤔
On kyllä osittain totta että naisvaltaisilla aloilla on tällaista, mutta eipä se paljon auta vaikka pomo ja puolet työntekijöistä olisi miehiä:
Mäkkäri, pomo oli pojista tykkäävä mies, nuoria naisia ja miehiä töissä aikalailla 50/50.
Miehet pääsi ajoissa syömään, naiset ei vaikka ois raskaana ja heikottais.
Miehet sai toivomansa vapaat, naiset ei.
Miehille puhuttiin oikein nätisti, naisille tiuskittiin.
Turha varmaan sanoa ketkä teki p.skimmst hommat ja ketkä mukavimmat ja kevyemmät hommat.
Täällähän on useassa viestissä mainittu seurakunnat ja erilaiset liitot ja järjestöt kaikkein pahimmiksi. Ei kai ne ole naisvaltaisia aloja?
Vierailija kirjoitti:
Samaa mieltä, minäkin olen itseäni epäillyt ja syyttänyt mutta nämä kommentit kyllä tekee selväksi että ei ole minussa vika. Kaikkea ei tarvitse sietää töissäkään.
Vierailija kirjoitti:
Suuri ja palkittu IT-firma. Periaatteessa ei-toksista, mutta syvimmiltään toksinen paikka täynnä toksisen ajattelun ukkoja, jotka eivät näe maailmassa mitään muuta kuin itsensä ja teknologian.
Ketä hei kiinnostaa jotkut vähemmistöt, naiset tai muut sellaiset.
Itsekin olen ollut nokialla joskus töissä ja on juuri tuollaista. Osassa toimipisteistä oli kiusaamistakin eikä mitenkään pientä sellaista.
Eipä nokia ole julkisesti ottanut kantaa kiusaamiseen millään lailla vaikka se jo monessa paikkaa onkin tapetilla.
Tunnettu tosiasia. Eihän sitä turhaan sanota että uskovaiset ovat mt ongelmaisia.