Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

CM-kassa Pia valittaa: tienaa käteen vähän vaille 1900 euroa

Vierailija
08.02.2023 |

1900e käteen - Sehän on hyvä palkka!!!

https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000009380422.html

Kommentit (529)

Vierailija
181/529 |
09.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä saan saman käteen. Eikä ole urakehitysmahdollisuuksia eikä ilta/viikonloppulisiä. Nyt sitten kaupan kassalla saa jopa enemmän samalla päivätyöllä, jos vaatimukset menee läpi. Kiva heille, mutta onhan tää epäreilua. Meidän liitto on sysipaska.

T. Kasvatustieteiden maisteri, varhaiskasvatuksen opettaja

Varmaan alaa valitessasi tiesit mikä palkkataso on?

Luojan kiitos joku sen alan vielä valitsee. Mikähän olisi meidän lasten tulevaisuus muutoin? Ihan käsittämätöntä, miten surkeaa alan arvostus on. Sama koskee myös hoitoalaa.

Olen opiskeluaikoina työskennellyt kassalla (kuten moni muukin) ja se ei todellakaan ole mitään vaativaa puuhaa. Tappavan tylsää se on. Vaativinta on yrittää kestää v*ttumaisia asiakkaita. Vain harva "luo uraa" kassana, suurin osa on opiskelijoita tai välivuoden pitäjiä. Ei millään pahalla, mutta en voi käsittää, kuinka joku voi haluta tehdä sitä työtä ikänsä. Joka päivä sitä yhtä ja samaa.

Mielestäni kasvatustieteiden maisteria ei voi mitenkään verrata kassahenkilöön. Palkkauksessa pitäisi olla iso ero. Käytännössä kuka vain voi mennä kassalle töihin, jos on jotakuinkin normaaliälyinen, mutta kuka vain ei voi alkaa varhaiskasvatuksen opettajaksi tuosta vain. Itse olen opiskellut hoitoalaa ja työterveyshoitajana ei jäänyt paljon tuota enempää käteen. Vaatii kuitenkin terveydenhoitajan ja sairaanhoitajan kaksoistutkinnon sekä työterveyshuollon erikoistumisopinnot. Yhteensä opiskelua siis viitisen vuotta. Nyt olen jo useamman vuoden työskennellyt muissa hommissa kaupallisella sektorilla ja paljon parempaa palkkaa saa paljon vähemmällä vaivannäöllä, arvostuksesta puhumattakaan.

Eli sinunkin käsitys kaupan alasta on pelkkä ruokakaupan kassatyö? Ei sinunkaan älysi kovin kummoinen ole, jos et näe koko alaa. Koska olet itse istunut ruokakaupan kassalla ja se oli tylsää = koko kaupan ala. Jep, jep.

Eihän tuo edellinen kommentoija yleistänyt koko kaupan alaa kassatyöksi. Puhui ainoastaan juurikin siitä itse kassatyöstä, että kuinka puuduttavaa se voi olla eikä ainakaan hänen juttunsa.

Vierailija
182/529 |
09.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma valinta, jokainen voi kouluttautua ja edetä urallaan parempi palkkaiin töihin. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/529 |
09.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyseinen henkilö tekee todennäköisesti täydet tunnit, joka kaupan alalla on 40-48 h viikossa. Fyysisesti ja henkisesti raskasta työtä pahimmillaan 9 päivän suoralla työputkella, jonka jälkeen yksi vapaa, jonka aikana pitäisi palautua. Kaupan alalla ei pääse tuollaisiin tienesteihin, ellet ole koko ajan töissä. Olisitko itse valmis luopumaan vapaa-ajastasi tuolla palkalla? Vastaan puolestasi; ET! Kesko ja S-ketju tehneet koronavuodesta lähtien jättituloksia. Palkankoroitukset ovat paikallaan. Kaupan kassalla ei todellakaan kaikki pärjää vaikka vaikka mielestänne se on "helppoa" työtä.

Vierailija
184/529 |
09.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä saan saman käteen. Eikä ole urakehitysmahdollisuuksia eikä ilta/viikonloppulisiä. Nyt sitten kaupan kassalla saa jopa enemmän samalla päivätyöllä, jos vaatimukset menee läpi. Kiva heille, mutta onhan tää epäreilua. Meidän liitto on sysipaska.

Luojan kiitos joku sen alan vielä valitsee. Mikähän olisi meidän lasten tulevaisuus muutoin? Ihan käsittämätöntä, miten surkeaa alan arvostus on. Sama koskee myös hoitoalaa.

Olen opiskeluaikoina työskennellyt kassalla (kuten moni muukin) ja se ei todellakaan ole mitään vaativaa puuhaa. Tappavan tylsää se on. Vaativinta on yrittää kestää v*ttumaisia asiakkaita. Vain harva "luo uraa" kassana, suurin osa on opiskelijoita tai välivuoden pitäjiä. Ei millään pahalla, mutta en voi käsittää, kuinka joku voi haluta tehdä sitä työtä ikänsä. Joka päivä sitä yhtä ja samaa.

Mielestäni kasvatustieteiden maisteria ei voi mitenkään verrata kassahenkilöön. Palkkauksessa pitäisi olla iso ero. Käytännössä kuka vain voi mennä kassalle töihin, jos on jotakuinkin normaaliälyinen, mutta kuka vain ei voi alkaa varhaiskasvatuksen opettajaksi tuosta vain. Itse olen opiskellut hoitoalaa ja työterveyshoitajana ei jäänyt paljon tuota enempää käteen. Vaatii kuitenkin terveydenhoitajan ja sairaanhoitajan kaksoistutkinnon sekä työterveyshuollon erikoistumisopinnot. Yhteensä opiskelua siis viitisen vuotta. Nyt olen jo useamman vuoden työskennellyt muissa hommissa kaupallisella sektorilla ja paljon parempaa palkkaa saa paljon vähemmällä vaivannäöllä, arvostuksesta puhumattakaan.

Eli sinunkin käsitys kaupan alasta on pelkkä ruokakaupan kassatyö? Ei sinunkaan älysi kovin kummoinen ole, jos et näe koko alaa. Koska olet itse istunut ruokakaupan kassalla ja se oli tylsää = koko kaupan ala. Jep, jep.

Älyssäni ei ole mitään vikaa, onko omassasi? Puhuin nimenomaan kassahenkilöstä, jota tämä keskustelu nyt koskee. Cittarin kassa ilmoittaa tienaavansa 1900-2200e/kk nettona ja siitä tässä keskustellaan. Nyanssina vain, niin olen ollut opiskeluaikoina muuallakin kuin vain kassatöissä, pyörittänyt pientä liikettä jne., että kyllä tuntumaa on hieman laajemminkin kaupan alaan kokonaisuudessaan.

Vierailija
185/529 |
09.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuohan on hyvä palkka???

Isäni oli kaupan kassa (jäi pari vuotta sitten eläkkeelle) ja sai tyyliin alle 1500 palkkaa.

Vierailija
186/529 |
09.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saisinpä minäkin.

FM

Vierailija
187/529 |
09.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No mä tienaan paljon vähemmän. Ja todennäköisesti oma työni on myös himpun verran raskaampaa kuin kaupan kassan. Ehkä pitäisi vaihtaa alaa?

terv. vartija

Seisoskelu toimettomana tai istuskelu näytön ääressä on alikuormittavaa, siksi se sinua väsyttää. Vartijana pääsisit aika helposti kassatyöhön. Nythän koulutetaan myyjävartijoita että tarvitsee maksaa palkkaa vain yhdelle ihmiselle kahden sijaan. En vaan ymmärrä MITEN se kassatyöntekijä lähtee siitä kassalta mihinkään rosvon perään tai painimaan. Tai miten pystyy samalla kameroita seuraamaan.

Vierailija
188/529 |
09.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kasvatustieteiden maisterin ja kaupan kassan peruspalkan ero on yli tuhat (1000) euroa kuukaudessa. 

Kuinka iso eron pitäisi mielestäsi olla?

Vierailija
189/529 |
09.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No vaihdapa sitten alaa. Istu siellä kassalla milloin aikaisin aamulla, milloin iltamyöhään tai sunnuntaisin kun muu perhe on viettämässä aikaa. Tai jouluna, juhannuksena jne.

Hion rälläkällä valurautaa kahdessa vuorossa ja käteen jää saman verran. Tuntipalkka paikkakunnan kovapalkkaisimmalla pajalla 14e/h. Työ on "jonkin verran" raskaampaa ja terveyttä kuormittavampaa. 

Vierailija
190/529 |
09.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä johtajana on niin paljon helpompaa. Ei mitään tekemistä ja palkka juoksee teet mitä tahansa. Työt delegoidaan alaisille ja käydään välillä kuuntelemassa kuulumisia. Talvella voi lasketella ja kesällä purjehtia samalla kun ihailee taivaanrantaa. Muut elättävät työpanoksellaan. Autokin pitäisi vaihtaa joka vuosi mutta onhan tuota valuuttaa sen verran kertynyt. Työntekijöiden palkatkaan eivät nouse kuin prosentteja kun eivät tajua pyytää euroja. Kesää odotellessa...

On helppo huomata, ettet työskentele johtajana etkä edes johtajan apulaisena!

Jatka siis omalla tasollasi ...kesää odotellen!

Väärin meni. Tiedän kyllä mistä kirjoitan mutta ei kerrota kenellekään kuinka helppoa elämä on, eihän? Tulevat kateellisiksi. Haluan tietenkin edelleen että minun luullaan tekevän jotain ja olenkin aina sen näköinen että olisin tehnyt valtavasti töitä 24/7.

Vierailija
191/529 |
09.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse siivoojana ja netto on jotain 1500-1600 kuukaudessa. Ihan tyytyväinen olen ollut, vaikka kyllä isompikin palkka kelpaisi ja työ on raskasta monella tapaa.  Jos tienaisin Nettona lähemmäs 2000 euroa, olisin supertyytyväinen. 2200 olis jo luksusta. 

Vierailija
192/529 |
09.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko tosiaan niin, että ihmiset käy vain ruokakaupoissa vai ettekö tajua, että myös niissä erikoisliikkeissä työskentelevät henkilöt ovat myyjiä?

Urheiluliikkeet, kodinkoneet, puhelimet ja tietokoneet, vaatteet, rautanaulat ja multasäkit, grillit, kengät, silmälasit, sohvat, verhot jne. Sua on aina siellä palvelemassa MYYJÄ, sitä samaa tessin mukaista palkkaa nauttiva kuin Prisman kassalla istuva henkilö.

Se on varmaan totta, että siinä pelkässä kassatyössä ei tarvitse olla alalle kouluttautunut ja monestihan he ovatkin nuoria ja opiskelijoita matkalla muualle, mutta siellä erikoisliikkeissä sua palvelee alan ammattilaiset. Ja myös niissä isoissa marketeissa on osastovastaavat, joilla alan koulutus. Usein koulutus on kaupalliselle alalle ja lisäksi sen erikoisalan koulutus, mitä myy. Rautakaupassa sua palvelee rakennusalan koulun käyneitä, maalikaupassa maalareita, puutarhamyymälässä puutarhurit jne.

Tämä nyt on vähän ohi aiheen, mutta huomaa vaan näistä kommenteista, kuinka ihmisillä ei tunnu olevan käsitystä mitä kaupan ala on ja mitä myyjien työ vaatii. Nähdään vain se ruokakaupan kassa ja siinä koko ala.

Niin no tämä keskustelu nyt koskee Porvoolaista Piiaa 50v, joka nettoaa Cittarin KASSANA sen 1900-2200€/kk. Ymmärtääkseni rautakaupat ja puutarhamyymälät eivät ole juuri nyt menossa lakkoon?

Joillakin on vaikeuksia pysyä asiassa. Nyt ei keskustella rautakaupassa työskentelevästä rakennusalan osaajaasta, vaan Cittarin kassasta.

Joillakin nyt on vaikeuksia ymmärtää kokonaisuutta. Se rautakaupan rakennusalan osaaja saa samaa tessin mukaista palkkaa kuin Cittarin kassa.

Mutta kun siitä ei nyt tässä nimenomaisessa keskustelussa keskustella herranjumala sentään?! Nyt puhutaan siitä, onko 1900-2200 nettona käteen kohtuullinen palkka Cittarin kassalle? Koko kaupan alan palkat ja mahdolliset palkankorotukset ovat asia erikseen. Perusta vaikka oma keskustelu aiheesta, jos noin pännii.

Vierailija
193/529 |
09.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla yliopistokoulutus ja käteen jää n.1700 euroa kuussa enkä ole osannut ajatella olevani mitenkään huono-osainen. Rahat riittää hyvin ja työ on kiinnostavaa sisätyötä, jonkun verran iltatöitä. Tuntuu kyllä hassulta että kaupan kassa tienaa enemmän ja valittaa, kun siihen ei välttämättä tarvitse koulutusta.

Asutko yksin ja kustannat palkalla kaiken, mitä tarvitset? Asutko vuokralla kalliissa vuokra-asunnossa? Saatko asumistukea? Kuljetko työhön julkisilla kulkuvälineillä monen vyöhykkeen läpi? Käytätkö silmälaseja ja tiedätkö mitä maksavat silmälääkäri ja uudet lasit? Joudutko ostamaan lääkkeitä? Jne.  Mainittu nettopalkka ei oikeasti ole hyvä nykyajan Suomessa. Ikävä kyllä Suomessa on todella huonot palkat ketjussa mainittujen alojen kohdalla.  Palkat ovat pieniä verrattuna hyvin kalliisiin elinkustannuksiin. Toivottavasti kukaan ei nyt ala marmattaa, että vedellä ja leivällä voi hyvin pysyä hengissä ja vielä olla iloinen.

Vierailija
194/529 |
09.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taitaa monella netot ja brutot mennä sekasin, jos tekee paljon ylitöitä niin on mahdollista, mutta yleensä brutto on alle parin tonnin ja ylitöitä on rajoitettu ettei niitäkään voi liikaa tehdä.

Sitten vielä sairaanhoitajat itkevät huonoa palkaansa, v:eet ei todellakaan tee sen edestä työtä.

Vierailija
195/529 |
09.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko tosiaan niin, että ihmiset käy vain ruokakaupoissa vai ettekö tajua, että myös niissä erikoisliikkeissä työskentelevät henkilöt ovat myyjiä?

Urheiluliikkeet, kodinkoneet, puhelimet ja tietokoneet, vaatteet, rautanaulat ja multasäkit, grillit, kengät, silmälasit, sohvat, verhot jne. Sua on aina siellä palvelemassa MYYJÄ, sitä samaa tessin mukaista palkkaa nauttiva kuin Prisman kassalla istuva henkilö.

Se on varmaan totta, että siinä pelkässä kassatyössä ei tarvitse olla alalle kouluttautunut ja monestihan he ovatkin nuoria ja opiskelijoita matkalla muualle, mutta siellä erikoisliikkeissä sua palvelee alan ammattilaiset. Ja myös niissä isoissa marketeissa on osastovastaavat, joilla alan koulutus. Usein koulutus on kaupalliselle alalle ja lisäksi sen erikoisalan koulutus, mitä myy. Rautakaupassa sua palvelee rakennusalan koulun käyneitä, maalikaupassa maalareita, puutarhamyymälässä puutarhurit jne.

Tämä nyt on vähän ohi aiheen, mutta huomaa vaan näistä kommenteista, kuinka ihmisillä ei tunnu olevan käsitystä mitä kaupan ala on ja mitä myyjien työ vaatii. Nähdään vain se ruokakaupan kassa ja siinä koko ala.

Niin no tämä keskustelu nyt koskee Porvoolaista Piiaa 50v, joka nettoaa Cittarin KASSANA sen 1900-2200€/kk. Ymmärtääkseni rautakaupat ja puutarhamyymälät eivät ole juuri nyt menossa lakkoon?

Pamin työtaistelu, koskee myös niitä erikoisliikkeissä työskenteleviä pamin jäseniä. Juuri nyt ei lakko ylety meihin, mutta esimerkiksi ylityökielto on päällä. Ei tämä ole pelkästään mikään "sittarin kassojen" työtaistelu. Sitä tässä nyt yritän rautalangasta vääntää.

Ei tietenkään ole pelkkien cittarin kassojen työtaistelu, mutta TÄMÄ nimenomainen keskustelu ja palkka-asia koskee juurikin heitä. Ei koko Pamin työtaistelun piiriin kuuluvaa porukkaa.

Vierailija
196/529 |
09.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Espanjassa kassa tienaa n. 1000 euroa käteen kuussa, suomessa 2200 euroa. Espanjassa korkeakoulutettu asiantuntija saa käteen 3500 euroa kuussa, Suomessa 2300 euroa. Kouluttautuminen kannattaa. 

Ja Suomessa kouluttautuneen muutto kannattaa (siis suomesta pois).

Mitä tarkoittaa ylempänä ollut termi "tienaa käteen"? Jos sillä tarkoitetaan nettopalkkaa (palkan määrä verojen jälkeen), niin henkilön bruttopalkan pitäisi olla  yli 3000€, että saa 2200 käteen.

Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aika moni suomalainen käy vain "ruokakaupassa". Prismasta ostetaan niin ruoka, vaatteet, kodinkoneet, urheilutarvikkeet kuin kaikki muukin. Lisäksi verkkokauppa on yleistynyt. Jos tilaa Zalandosta, Verkkokauppa.comista, Gigantista tms verkkokaupasta, ei tule ajatelleeksi ihmisiä, jotka sen tuotteen pakkaavat ja lähettävät asiakkaalle. Jos vielä asuu vuokralla kerrostalossa, ei ole tarvetta rautanauloille eikä multasäkeille. Omaa pihaa ei ole ja vuokranantaja hoitaa remontit. 

Vierailija
198/529 |
09.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Palkka on toki eri meillä erikoismyyjillä, itse tienaan puhelimia ja liittymiä myymällä 5 000 - 8 000€ kuukaudessa.

Vierailija
199/529 |
09.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Taitaa monella netot ja brutot mennä sekasin, jos tekee paljon ylitöitä niin on mahdollista, mutta yleensä brutto on alle parin tonnin ja ylitöitä on rajoitettu ettei niitäkään voi liikaa tehdä.

Sitten vielä sairaanhoitajat itkevät huonoa palkaansa, v:eet ei todellakaan tee sen edestä työtä.

Toivottavasti et sairastu.

Vierailija
200/529 |
09.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulle jäi tuo käteen- sairaanhoitaja+ yliopisto maisteri- hoitotyön esimiehenä toimin. Kaikki ikälisät ja henkilökohtainen lisä.

Eli tämähän kertoo sen, että miksi vtussa kannattaisi jäädä hoitoalalle, kun voit tienata saman kaupan kassana, ilman mitään koulutusta.

Ja asiakkaat käyttäytyvät ehkä paremmin kuin osa terveydenhoidon potilaista.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän viisi viisi